Beantwoord

Komt er ook een app om de ontvanger via het netwerk te bedienen?

  • 4 January 2022
  • 14 reacties
  • 3350 keer bekeken

Vraag.

Voor het bedienen van de tv ontvanger moet nog steeds de afstandsbediening gebruikt worden, wanneer komt er een app of is deze al in ontwikkeling om de tv ontvanger via het netwerk te bedienen.

 

icon

Beste antwoord door LaurensZalm 4 January 2022, 17:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +9

De bediening van ITV gaat alleen via Afstabdsbediening hetzijnde IR of Bluetooth  en de Bluetooth is alleen weer van toepassing op de Vip5202 

Oudere toestellen hebben nog wel eens een IR blaster, Waarmee het technisch dus zowiezo kan.

Wellicht dat er in de toekomst iets komt zodat het via Netwerk kan maar denk niet dat dit nu hoog op de verlanglijst staat

Reputatie 7

Ik vraag hier al jaren om maar helaas lijkt KPN deze functionaliteit niet beschikbaar te willen stellen. Dat is heel jammer want daarmee is integratie van de TV ontvangers met bijvoorbeeld de Harmony Hub of Google Nest ineens een stuk complexer. Zo heb ik op mijn Harmony Hub een IR zender aan moeten sluiten om mijn 5202 te kunnen bedienen terwijl mijn Sony televisie en Sony home cinema set gewoon via wifi bediend worden. Ik zou zo vrolijk worden van besturing via Internet maar ja, het lijkt -begrijpelijk- absoluut geen prioriteit te hebben. Overigens is het benodigde protocol (internationaal) gestandaardiseerd en kan de implementatie mijns inziens niet echt moeilijk zijn.

Reputatie 7
Badge +9

het zal inderdaad fijn zijn, voor nu maar zulk soort oplossingen.

https://www.kabelshop.nl/Nedis-Slimme-afstandsbediening-Nedis-SmartLife-Wifi-Infrarood-WIFIRC10CBK-i18103-t291054.html?gclid=Cj0KCQiA_c-OBhDFARIsAIFg3ezLrVd536C2HIBcQ0dUzNFJ9dJOxrSdk0pCRaM6DCRkmd4o0KKpPdYaAg3DEALw_wcB

of je moet volledig de KPN ITV app gaan gebruiken uiteraard.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @keons! Dat is een goede vraag! Ik heb even gekeken en ik heb gezien dat het idee bij ons intern al eerder is voorgesteld. Het staat dus op de lijst. Daarbij wil ik wel vermelden dat dit nog niet betekent dat het al is goedgekeurd of dat er een datum aan te plakken is. 

Misschien een keer een pol maken van de verschillende wensen.

Waarna likes gegeven kunnen worden.

 

En natuurlijk dat de hoogste (paar) uitgevoerd gaan worden.

 

Reputatie 7
Badge +17

@not-kpn we zijn niet bepaald gek op het maken van polls. We kijken goed naar de wensen van onze klanten. En hoe we die zo goed mogelijk in kunnen voeren.

Juist doordat mensen veel individueel dingen aanbrengen is het makkelijker te zien hoeveel animo er is voor sommige dingen. Dus als je een goed idee hebt, maak vooral een topic aan! 🙂

Reputatie 3

Moet toch niet zo erg moeilijk zijn om in de TV interface een unieke key te laten zien en aan de ethernet kant een simpele REST API te maken voor de meest basale functies aan/uit/mute/zenderkeuze etc

Is het hebben van een (open) API op die itv box in deze tijd niet een gigantische open deur? Laat dan de app zelf dan maar aan de open source communitie over desnoods!

Ik vind het wel een beetje triest dat ik met bijvoorbeeld home assistant nagenoeg alle tech in mijn huis kan bedienen, behalve de producten van Neerlands tech-trots KPN! Het getuigt wat mij betreft niet echt van een innovatieve visie. 

Reputatie 3

Is het hebben van een (open) API op die itv box in deze tijd niet een gigantische open deur? Laat dan de app zelf dan maar aan de open source communitie over desnoods!

Ik vind het wel een beetje triest dat ik met bijvoorbeeld home assistant nagenoeg alle tech in mijn huis kan bedienen, behalve de producten van Neerlands tech-trots KPN! Het getuigt wat mij betreft niet echt van een innovatieve visie. 

Waarom zou een simpele REST API (desnoods met login) een open deur zijn ? (Je kunt er weinig meer mee dan zender wisselen en aan/uit.) Ten eerste draait die binnen een LAN en ten tweede zou alle tech in het huis, bediend door HA, ook open deur zijn.

 

Is het hebben van een (open) API op die itv box in deze tijd niet een gigantische open deur? Laat dan de app zelf dan maar aan de open source communitie over desnoods!

Ik vind het wel een beetje triest dat ik met bijvoorbeeld home assistant nagenoeg alle tech in mijn huis kan bedienen, behalve de producten van Neerlands tech-trots KPN! Het getuigt wat mij betreft niet echt van een innovatieve visie. 

Waarom zou een simpele REST API (desnoods met login) een open deur zijn ? (Je kunt er weinig meer mee dan zender wisselen en aan/uit.) Ten eerste draait die binnen een LAN en ten tweede zou alle tech in het huis, bediend door HA, ook open deur zijn.

 

Sorry, onduidelijk van mijn kant misschien: ik bedoel met open deur een open deur voor KPN om dat natuurlijk wel te doen: het is zo logisch dat het niet eens van de vraag van individuele gebruikers zou moeten afhangen.

Was geen verwijzing naar een mogelijk security probleem. :)

Reputatie 7

Is het hebben van een (open) API op die itv box in deze tijd niet een gigantische open deur?

Helemaal eens en dan te bedenken dat de berichtenuitwisseling voor het bedienen van een TV ontvanger volledig gestandaardiseerd is zodat zelfs bestaande afstandbedieningsapps out of the box de TV ontvangers zouden kunnen bedienen.

Reputatie 3

Sorry, onduidelijk van mijn kant misschien: ik bedoel met open deur een open deur voor KPN om dat natuurlijk wel te doen: het is zo logisch dat het niet eens van de vraag van individuele gebruikers zou moeten afhangen.

Was geen verwijzing naar een mogelijk security probleem. :)

😁 Zo zie je maar hoe open deuren werken 😏

Ik zou wel een app daarvoor willen ontwikkelen. De ontvanger moet alleen wel de mogelijkheid hebben voor het ontvangen van dergelijke instructies. Hoe dat gaat laat ik in het midden. Het apparaat is op één of andere manier te benaderen via het LAN. Anders kon ik ook niet YouTube casten. Ik was namelijk even bang dat de ontvanger in en eigen VLAN zit dat KPN alleen voor TV heeft bedoeld. Daar zullen wel wat zwaardere security issues aan zitten. Kan iemand van @kpn aangeven of er überhaupt een mogelijkheid is om zoiets als jullie grootste concurrent wél heeft op te tuigen?

Reputatie 7

Ik was namelijk even bang dat de ontvanger in en eigen VLAN zit dat KPN alleen voor TV heeft bedoeld. Daar zullen wel wat zwaardere security issues aan zitten. Kan iemand van @kpn aangeven of er überhaupt een mogelijkheid is om zoiets als jullie grootste concurrent wél heeft op te tuigen?

Er worden aan de LAN zijde van de router geen vlans gebruikt.

Helaas hebben de TV ontvangers van KPN geen functionaliteit om via het netwerk bediend te worden.

Er is een internationale berichtenstandaard voor het bedienen van apparaten maar helaas is die dus niet door KPN geïmplementeerd.