Vraag

KPN TV+: Dolby Digital plus 2.0 geeft een vervormd geluid op een Philips TV uit 2021

  • 15 March 2023
  • 8 reacties
  • 468 keer bekeken

Hallo allemaal,

Sinds vorige week hebben wij twee KPN TV+ decoders in huis. Daarnaast hebben we 2 Philips tv’s waar deze kastjes op aangesloten zijn. Over het algemeen zijn we super tevreden tot nu toe. 

Nu heeft alleen 1 tv problemen met het geluid wanneer deze uitgezonden wordt in Dolby Digital Plus 2.0. Deze instelling zag ik voorbij komen bij onder andere Love Nature 4k, Cartoon Network/Boomerang, maar ook bij het installatie muziekje wanneer je de box voor het eerst aanzet. De televisie in kwestie (een OLED754 uit 2021) laat dan een krakend/vervormd geluid horen. Een beetje vergelijkbaar met een FM zender op de radio die net niet goed staat ingesteld. Andere instellingen, zoals Atmos, Dolby Digital 5.1 (3.2) en stereo, werken zonder problemen

Ik heb al verschillende oplossingen geprobeerd:

  • Het tweede kastje aangesloten op de tv met problemen;
  • HDMI kabels vervangen;
  • Soundbar losgekoppeld en geluid via de tv speakers laten lopen;
  • Andere HDMI poorten geprobeerd;
  • Firmware van de TV updaten.

Helaas heeft niets geholpen - alle oplossingen geven hetzelfde resultaat qua geluid. Iets wat wel werkt, is om de tv in Passthrough modus te zetten, maar daarmee schakel ik ook Atmos uit en dat is toch wel wat jammer.

De tweede philips tv (het welkomstcadeau) heeft helemaal geen problemen met Dolby Digital 2.0. De techneut in mij zegt dat er dus iets mis is met de compatibiliteit met de drivers van de 2021 tv.

Ik zag wel wat problemen op het forum voorbij komen met betrekking tot het geluid, maar dit specifieke probleem nog niet. Iemand tips om dit probleem op te lossen? 😄


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Willooo, welkom hier. 

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Dat scheelt. Alleen geen oplossing. Er zijn inderdaad wat geluidsprobleempjes. Maar deze kende ik nog niet. Zeker ook omdat het op de andere tv wel werkt. Volgens mij heb je verder ook alles al uitgesloten. 

Want ook het 2e kastje heb je aangesloten. Die werkt ook goed op de andere tv? Zo ja, dan zit het of inderdaad in de aansluiting of de tv. En dan ben ik bang dat ik je daar niet verder bij kan helpen. :( Behalve met de optie passthrough, maar ook die had je zelf al gevonden. 

Hoi.

Eerst even een technisch dingetje. Dolby digitaal Plus wordt niet ondersteund via de KPN tv plus app maar bijvoorbeeld wel op Netflix enzo. Dolby digitaal plus 2.0 bestaat niet Het is een 7.1 norm. Het is wel eens verwarrend met al die Dolby normen Dat geef ik toe.

Wel gek dat die ene tv het met Dolby digitaal 2.0 niet goed doet. Ook CNN heeft dit geluid, heb je dan ook zo'n slecht geluid op die tv?

Ook de Duitse Ard en ZDF en de BBC 1 en 2 zenders zijn heel vaak Dolby 2.0, heb je dan ook zo'n slecht geluid?

Als je alleen het geluid via de tv gebruikt lijkt mij de kortste slag om het geluid van die box standaard op PCM STEREO te zetten. 

 

Optie 2, want het is me niet echt duidelijk. 

Als het op de tv met soundbar is. Komt dat krakerige uit de soundbar en hoe is die verbonden?

 

Kastjes al eens omgewisseld?

Hoi @Willooo, welkom hier. 

Bedankt voor je duidelijke uitleg. Dat scheelt. Alleen geen oplossing. Er zijn inderdaad wat geluidsprobleempjes. Maar deze kende ik nog niet. Zeker ook omdat het op de andere tv wel werkt. Volgens mij heb je verder ook alles al uitgesloten. 

Want ook het 2e kastje heb je aangesloten. Die werkt ook goed op de andere tv? Zo ja, dan zit het of inderdaad in de aansluiting of de tv. En dan ben ik bang dat ik je daar niet verder bij kan helpen. :( Behalve met de optie passthrough, maar ook die had je zelf al gevonden. 

Hoi @Bart_Z, dankjewel!

Beide kastjes werken inderdaad perfect op de tweede tv, dus het is inderdaad uitgesloten dat er een kastje kapot is. Wel zou de firmware van de televisie nog ergens in conflict kunnen zijn met de firmware van het kastje. Ik heb overigens nog geen andere apparaten gehad, zoals spelcomputers en een apple tv, die dit probleem gaven. Het geluid werkt altijd naar behoren.

 

Hoi.

Eerst even een technisch dingetje. Dolby digitaal Plus wordt niet ondersteund via de KPN tv plus app maar bijvoorbeeld wel op Netflix enzo. Dolby digitaal plus 2.0 bestaat niet Het is een 7.1 norm. Het is wel eens verwarrend met al die Dolby normen Dat geef ik toe.

Wel gek dat die ene tv het met Dolby digitaal 2.0 niet goed doet. Ook CNN heeft dit geluid, heb je dan ook zo'n slecht geluid op die tv?

Ook de Duitse Ard en ZDF en de BBC 1 en 2 zenders zijn heel vaak Dolby 2.0, heb je dan ook zo'n slecht geluid?

Als je alleen het geluid via de tv gebruikt lijkt mij de kortste slag om het geluid van die box standaard op PCM STEREO te zetten. 

 

Optie 2, want het is me niet echt duidelijk. 

Als het op de tv met soundbar is. Komt dat krakerige uit de soundbar en hoe is die verbonden?

 

Kastjes al eens omgewisseld?

Hoi @PeterG, dank voor de heldere toelichting. Ik heb het net even gecontroleerd en CNN heeft ook last van het omschreven probleem. De overige zenders heb ik nog niet gecontroleerd, maar ik verwacht hiervan hetzelfde.

Dit probleem treedt op via zowel de aangesloten soundbar, maar zodra ik deze ontkoppel, ook via de luidsprekers van de televisie. De soundbar is gekoppeld via een HDMI kabel op de HDMI Arc poort van de televisie. Zelf denk ik dat er met de soundbar weinig mis is.

Het zou geen absolute ramp zijn om de KPN box op stereo te zetten, aangezien er nog een apple tv aangesloten is die atmos op de luidsprekers wel goed kan bedienen. Maar jammer is het natuurlijk wel 😅 

Dit probleem treedt op via zowel de aangesloten soundbar, maar zodra ik deze ontkoppel, ook via de luidsprekers van de televisie. De soundbar is gekoppeld via een HDMI kabel op de HDMI Arc poort van de televisie. Zelf denk ik dat er met de soundbar weinig mis is.

Dan lijkt het mij een probleem IN de tv. Zeker als ie het ook 'uitvoert' naar de soundbar. 

Op dit moment nog te omzeilen door zo'n zender even 5 seconden te pauzeren. Je krijgt dan de stream met pcm stereo. Geen ramp want Dolby 2.0 is ook stereo. 

Maar ja. Als de andere streams straks ook van Dolby zijn voorzien.…

Heb je de DIW7022 trouwens in hdmi 1 van de Philips?

Het boxje had de Apple TV kunnen vervangen. Maar de Apple TV+ streaming dienst app kan bij mijn weten ook nog niet op de kpn box. 

Best of both worlds. Android box en Apple TV box.

Maar ja. Ik 'wed' ook op 2 paarden. In mijn situatie niet een extra streamingbox maar de apps in mijn smart-tv.

Reputatie 7
Badge +20

Dan ben ik bang dat ik hier verder niets in kan betekenen. Je hebt natuurlijk nog wel de fallback op stereo. 

Hopelijk komt er een update voor de tv die het oplost. 

All right, niets aan te doen dan helaas. Toch beide bedankt voor de hulp!

 

Voor wat het waard is, heb ik toch nog wel even goed gekeken naar hoe de televisie naar de verschillende codecs schakelt:

  • Automatisch → Dolby Digital Plus - 2.0 (Krakend, vervormd geluid)
  • Stereo → Stereo (zou je niet zeggen 😅, goed geluid, maar alleen stereo, mijn huidige instelling)
  • Passthrough → Dolby Digital - 2.0 (Dus niet DD+, goed geluid, maar overall performance van andere kanalen is minder, lijkt dan constant te schakelen tussen verschillende uitvoerformaten)

De andere philips televisie staat standaard op Automatisch, en schakelt naar Dolby MAT. Dus mogelijk dat daarin het verschil zit met de probleem-tv.

 

Heb je de DIW7022 trouwens in hdmi 1 van de Philips?

 

Nee, de soundbar is aangesloten op HDMI 1, de Arc poort. De DIW7022 zit in HDMI 2. Ik heb ook geprobeerd om de DIW7022 aan te sluiten op de output van de soundbar zelf, maar daarmee ervaar ik dezelfde problemen.

Ik blijf het toch raar vinden dat zenders met Dolby Digital 2.0 (Dolby stereo) wel gekraak geven maar met Dolby Digital 5.1 (Dolby surround) geen gekraak.

Nee, de soundbar is aangesloten op HDMI 1, de Arc poort. De DIW7022 zit in HDMI 2.

Dat is goed. Zolang de “ontvanger” maar niet in de ARC poort van de tv zit. Daar hoort inderdaad dan de ARC-soundbar op.

Ik blijf het toch raar vinden dat zenders met Dolby Digital 2.0 (Dolby stereo) wel gekraak geven maar met Dolby Digital 5.1 (Dolby surround) geen gekraak.

Is inderdaad best vreemd. Net nog even gecontroleerd op NPO 3:

  • Automatisch: Dolby Digital Plus - 3.2 (5.1) goed geluid
  • Stereo: Stereo, goed geluid
  • Passthrough: Dolby Digital - 3.2 (5.1) goed geluid, maar slaat soms over (bekende problemen met passthrough)

Het is puur en alleen Dolby Digital Plus - 2.0 (de TV ziet wel echt een verschil tussen plus en niet-plus). Ik zal Philips ook eens een mailtje sturen hierover. Misschien dat zij nog iets kunnen doen hiermee 😊