Vraag

KPNTV+ Box en Modem KPN Box 12 geluid alleen stereo

  • 8 May 2024
  • 24 reacties
  • 53 keer bekeken

Vraag is dus hoe krijg ik aangeboden geluid DTS Dolby Digital (Audissey alleen bij NOS 1,2,3) van tv via e ARC op mijn receiver ? SmartTV + AV receiver ? Ziggo een week terug in tijd kreeg ik alle signalen door en sprongĀ de receiver automatisch op aangeboden geluidsversieĀ 


24 reacties

Hoi @Cat IceyĀ . Misschien heb je hier iets aan:

Ā 

Ā 

Er is veel meer informatie over TV+ te vinden op:Ā 

https://forum.kpn.com/kennisbank-kpn-tv-149

Beste Erwin. Heb een AV receiver en een smart tv van hoogwaardige klasse. (beide 4K)Ā 

Van Ziggo naar KPN ervoor alle geluidsformaten waarbij de receiver onmiddellijk het aangeboden signaalĀ 

instelt. Dolby Digital & Atmos DTS Audissey (Ned 1 2 & 3) etc. doch nu alleen stereo. Alle nieuwe aansluitingen KPN opĀ TV zijn goed ingesteld en vele ā€˜automatischā€™ . Ā Vlgns KPN moet ik alle geluidsformaten ontvangen viaĀ box 12b / DIW7022 (op de TV HDMIĀ aangesloten).. Heb even gegoogeld doch daar word beweerd dat dat gaat via modem VIP 5202 dus KPN weer bellenĀ 

Er is momenteel een storing mbt het geluid bij de eerste 10 zenders. Die zijn alleen LIVE momenteel DD 5.1.

Met terugkijken, na pauzeren en opnames is hetĀ stereo (2.0). Ook bruikbaar is Dolby Pro Logic.

Ik heb er een topic over gestart.

Ā 

Heb pas sinds 2 mei j.l. KPN en nul klachten alles werkt op het geluid na (multicast & unicast)Ā 

Opvallend ? je zegt de eerste 10 zenders storing en dan denk ik aan Ziggo ervoor, v.a. NOS 1 Ā 2 3 Ver0nica etc allemaal HD & alle geluidsformaten (Dolby Digital Multichannel) werden ook doorgegeven doch bij meerdere zenders HD of niet .. allemaal stereo.

Ik hou het als nieuweling nog steeds op een foute box en kom er wel achter als ik KPN bel. Komt goed weet het zeker omdat het moet. De KPN techneut gezegd als het correcte geluid niet word doorgegeven heeft KPN een probleem en hij bevestigde dat.Ā 

Ā 

Ā 

Net van Ziggo coax kabel bedraad via internet DVBC naar KPN TV Box Experia met Modem DIW 7022 (overgestapt na 40 jr.)

Bij Ziggo heb ik de laatste jaren de kwaliteit beeld & geluid beter zien worden en ook horen. ZelfdeĀ als de 1e 10Ā zenders KPN . Geluid Net 1 2 3 Audissey de rest Dolby Digital multichannel. Dolby D surround Dolby Atmos etc .. allemaal 5.1 (heb zelf 7.1/hoogte speakers) Duitse zenders DTS. De rest stereo .. op Denon AV receiver springt automatisch alles op het juiste geluidsformaat. Hoef er niets voor te doen doch sinds KPN alleen stereo. UHD TV 4K/50 Hz ā€¦Ā kan instellen op allerlei formaten. 4K/50Hz 1080i en ook 4K/50Hz 1080p (50Hz) kan zelf nog andere Hz en invoeren. 1080i het beste ? Beeld nu 4K/50 HZ kan kiezen automatisch doch ook Multicast en Unicast (merk geen verschil in beeld) Heb HDR wel ingesteld en ook HDR CEC en automatisch ook doch Dolby Vision voorrang gegeven op HDR 10 ā€¦Ā nog steeds geen Dolby DD beeld noch DD geluid. Heb een Android TV die HDR ondersteund en ook deze geluidformaten ā€¦Ā Nu UTP via de telefoon volgend jaar op glasvezel. ā€¦.. ergens gelezen als ik dat allemaal wil kan dat voor ā‚¬ 3,85 p.m. meer; krijg ik dat betere beeld HDR en ook Dolby VisionĀ  Dolby Atmos geluid wat via KPN programma naar Dolby Vision word omgezet. Doch dan zou er een andere box voor komen (die aan de TV) van DIW 7022 naar VIP 5202 ā€¦. komt dit bekend voor ? En de vraag is beter beeld dan nu HD wat ik waardeloos vind, op 4K/50 Hz .. naar 1080i / 50 Hz of 1080p / 50 Hz .. denk het eerste omdat u zei dat geen zender in ā€˜pā€™uitzendt doch wel in ā€˜iā€™ Korrekt ? Dank voor de aandacht doch ik word nu knetter dat ik geen perfect beeld & perfect geluidĀ meer heb via Panasonic / Denon / Dali Homecinema ā€¦Ā 

Ā 

Admin: topics samengevoegd

Deze kanalen zijn bij KPNĀ Dolby 5.1. Overige stereo.Ā 

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dolby-geluid-bij-kpn/

Bij de eerste 10 is momenteel een 'storingā€™ waardoor die alleen LIVE 5.1 zijn. Na pauze, bij terugkijken en opname stereo. Wel af te spelen met Dolby Pro Logic (ook evt. Pro Logic II).

Televisie zenders hebben hooguit Dolby 5.1. En zeker ook geen Dolby Vision (HDR). Ook niet bij Ziggo. Die zijn gewoon HD. Want zo wordt het gewoonĀ uitgezonden. En 1080i met, bij KPN 14,2 Mb /s enĀ  bij Ziggo 12 Mb/s.Ā 

Ā 

Deze kanalen zijn bij KPNĀ Dolby 5.1. Overige stereo.Ā 

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dolby-geluid-bij-kpn/

Bij de eerste 10 is momenteel een 'storingā€™ waardoor die alleen LIVE 5.1 zijn. Na pauze, bij terugkijken en opname stereo. Wel af te spelen met Dolby Pro Logic (ook evt. Pro Logic II).

Televisie zenders hebben hooguit Dolby 5.1. En zeker ook geen Dolby Vision (HDR). Ook niet bij Ziggo. Die zijn gewoon HD. Want zo wordt het gewoonĀ uitgezonden. En 1080i met, bij KPN 14,2 Mb /s enĀ  bij Ziggo 12 Mb/s.Ā 

Ā 

Toch gelezen bij KPN DV/HDR voor ā‚¬ 3,95 extra. Kan zijn dat HDMI verkeerd is aangesloten. (3) terwijl TV voorheen op 1 zat (Ziggo) mijn receiver geeft aan dat TV in alleen via HDMI 1 kan voor herkenning geluid. Ga het proberen doch het beeld is erbarmelijk. Zie wel in de L bovenhoek de resolutie die word uitgezonden ā€˜iā€™ Progressive scan is verbetering dus daar maar op zetten.Ā Opnieuw beginnen dus. Beeld is echt niet te vreten. Gaat wel lukken doch 10 dagen Ā 3 Ā KPN na 40 jr kabel Ā 1 UPC Ā 2 Ziggo wat wel werkte ā€¦. HDMI 1Ā aansluiten en in P zetten dusĀ 

Heb je in de kpn ontvanger HDR op aan staan zet die dan op automatisch. Anders wordt het beeld donker op alle HD zenders.Ā 

Toch gelezen bij KPN DV/HDR voor ā‚¬ 3,95 extra.

Hmm. Er zijĀ  maar 3 zenders met HDR. En dat zijn de 2 4k zenders en ESPN UHD in het apart af te nemen 4k pakket. En dat kost 2,50.

Alle andere zenders sturen geen HDR mee, want dat behoort niet tot de HD norm 1080i. Ook bij Ziggo geen HDR.Ā 

Ikzelf vind het beeld juist mooier tv+ 43" dan bij mijn buurvrouw Ziggo grote next 50".

Beste is als volgt aansluiten.Ā 

Ontvanger:

hdmi op tv (niet de ARC poort) en optisch naar versterker voor radio met televisie uit.

Televisie:

Met ARC hdmi met versterker. Beide apparaten waar ARC staat aangegeven.Ā 

Ā 

de AV receiver: daar hoef ik niets aan te veranderen ; Geluid automatisch (aangeboden geluid) DolbyĀ Digital (beste geluid) Ā DTS Stereo etc. Beeld Multicast Unicast zie geen verschil, 1080i & 1080p ook niet; 4K/50Hz UITĀ Beeld automatisch schakelt 1080 i/p u uit en springt terug naar 4k/50Hz. automatisch beste resolutie. Nu komt het. Alleen de HDMI van DIW 7022 werkt ingang HDMI Ā TV niet en ARC HDMI 2 wel voor de receiver. Heb ook de internetkabel van DIW 7022 in de TV aangeslotenā€¦. JA ! TV doet het op HDMI 1. Nu begrijp ik het. Ziggo coax is gewoon internet inclĀ TV en KPN internet via Google en TV via KPN ā€¦Ā heb nu beeld zoals ik was gewend en heel blij dus nu. Probleem 2 is nog steeds het geluid altijd Dolby via ARC ā€¦. optische kabel op tv aanwezig doch zie de link niet met de receiver. Tenzij ā€¦Ā de eerste 10 zenders storingen met het geluid ā€¦Ā dan zou ik KPN dienen te contacten om dat te herstellen toch voor ons allen ?

de AV receiver: daar hoef ik niets aan te veranderen ; Geluid automatisch (aangeboden geluid) DolbyĀ Digital (beste geluid) Ā DTS Stereo etc. Beeld Multicast Unicast zie geen verschil, 1080i & 1080p ook niet; 4K/50Hz UITĀ Beeld automatisch schakelt 1080 i/p u uit en springt terug naar 4k/50Hz. automatisch beste resolutie. Nu komt het. Alleen de HDMI van DIW 7022 werkt ingang HDMI Ā TV niet en ARC HDMI 2 wel voor de receiver. Heb ook de internetkabel van DIW 7022 in de TV aangeslotenā€¦. JA ! TV doet het op HDMI 1. Nu begrijp ik het. Ziggo coax is gewoon internet inclĀ TV en KPN internet via Google en TV via KPN ā€¦Ā heb nu beeld zoals ik was gewend en heel blij dus nu. Probleem 2 is nog steeds het geluid altijd Dolby via ARC ā€¦. optische kabel op tv aanwezig doch zie de link niet met de receiver. Tenzij ā€¦Ā de eerste 10 zenders storingen met het geluid ā€¦Ā dan zou ik KPN dienen te contacten om dat te herstellen toch voor ons allen ?

wat ik was vergeten ā€¦Ā hoe is het beeld op tv nu ā€¦ā€¦. šŸ˜ŠšŸ‘Œ moet wel alles opnieuw instellen Dynamic Normal Cinema True Cinema Ā CustomĀ 

de AV receiver: daar hoef ik niets aan te veranderen ; Geluid automatisch (aangeboden geluid) DolbyĀ Digital (beste geluid) Ā DTS Stereo etc. Beeld Multicast Unicast zie geen verschil, 1080i & 1080p ook niet; 4K/50Hz UITĀ Beeld automatisch schakelt 1080 i/p u uit en springt terug naar 4k/50Hz. automatisch beste resolutie. Nu komt het. Alleen de HDMI van DIW 7022 werkt ingang HDMI Ā TV niet en ARC HDMI 2 wel voor de receiver. Heb ook de internetkabel van DIW 7022 in de TV aangeslotenā€¦. JA ! TV doet het op HDMI 1. Nu begrijp ik het. Ziggo coax is gewoon internet inclĀ TV en KPN internet via Google en TV via KPN ā€¦Ā heb nu beeld zoals ik was gewend en heel blij dus nu. Probleem 2 is nog steeds het geluid altijd Dolby via ARC ā€¦. optische kabel op tv aanwezig doch zie de link niet met de receiver. Tenzij ā€¦Ā de eerste 10 zenders storingen met het geluid ā€¦Ā dan zou ik KPN dienen te contacten om dat te herstellen toch voor ons allen ?

wat ik was vergeten ā€¦Ā hoe is het beeld op tv nu ā€¦ā€¦. šŸ˜ŠšŸ‘Œ moet wel alles opnieuw instellen Dynamic Normal Cinema True Cinema Ā CustomĀ 

TV INFO: L boven van 1080 i/50Hz Ā 16x9 = veranderd in DVD 3840 x2160/50 Hz 16 x 9

wist het wel dat ik voorheen Ziggo 4K TV keek (upscaling intern TV) de receiver heeft dat ook intern met het geluid 5.1 automatisch div. Dolby geluid en dat is geblokt. Tenzij ā€¦Ā ga KPN bellen

het geluid 5.1 automatisch div. Dolby geluid en dat is geblokt. Tenzij ā€¦Ā ga KPN bellen

Mogelijk gemist. Nogmaals:

Bij de eerste 10 is momenteel een 'storingā€™ waardoor die alleen LIVE 5.1 zijn. Na pauze, bij terugkijken en opname stereo. Wel af te spelen met Dolby Pro Logic (ook evt. Pro Logic II).

dat geluid ga ik over bellen die adv. Dolby (Sound &) Vison HDR .. nu zie ik dat mijn TV HDR ondersteund sinds 4 K kijken. Begreep er uit dat voor het geluid (+HDR ?) extra betaald moest worden met een andere box (die aan de TV) voor ā‚¬ 3,85. Ben benieuwdĀ 

Reputatie 7
Badge +9

@Cat IceyĀ Je heb geen andere TV box nodig, de DIW7022 kan ook 4K, voor 4K en HDR heb je het pakket 4K (3 zenders) nodig voor ā‚¬2,50

ben er al uit. Kijk nu alles in 4K via HDMi 1 (+ ook de ethernetkabel in de TV)

TV scant alles wat binnenkomt via HDMi 1 en scale up naar 3840 x 2160Ā 

scant ook alles wat betreft HDR en geluidsformaten Dolby en DTSĀ 

doch alleen stereo tot nu toe.Ā Ā Ziggo gaf wel Dolby Digital door

HD is betrekkelijk. Zo word het uitgezonden ook al is de uitzending geen HD

net zoiets als HD 2K upscaled naar 4K ook niet HD films bijv.

Doch zie nu alles 4K en heel blij dus .. nu het geluid nogĀ 

Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +9

Doch zie nu alles 4K en heel blij dus .. nu het geluid nogĀ 

Ga na instelling ā†’Ā geluid ā†’Ā en stel het op passthrougt of automatisch, Waarschijnlijk staat deze nu op Stereo.

Waarschijnlijk staat deze nu op Stereo.

Als je dat nog niet gewijzigd hebt is dit zeker zo. Stereo is de standaard na installatie namelijk.

nee het is stereo en gelezen ergens bovenaan de reacties dat er een storing is bij de 1e 10 zenders. Daar zitten ook de zenders met Dolby Digital multichannellingĀ 

hij staat op automatisch. heb alle mogelijkheden getest doch op de receiver blijft stereo staan. Voorlopig luister ik nu (via homecinema) multischannel stereo 7.1 Ā // 5.1 met 2 hoogtespeakers front (voor Atmos als het er in zit) voor 5.1 is de beste stand ā€˜stereo dolby surroundā€™Ā Voor muziek multichannel (stereo) rock arena zonder hoogtespeakersĀ 

Als je gewoon LIVE kijkt is het gewoon Dolby 5.1 en geen stereo hoor. Ook moet 'beeldā€™ daarvoor op multicast ingesteld staan.

Als het live ook stereo is dan staat de geluidsuitvoer nog op stereo. Dat moet je namelijk zelf op Dolby of passthrough zetten.Ā 

Ook kan het zijn dat je nu live naar de unicast streams kijkt. Die zijn dus momenteel stereo door een storing.

šŸ‘‰Ā Sowieso heeft ervoor bellen geen zin. Het is bekend en geen individueel probleem.

Enne, niet Ɣlle zenders bieden Dolby 5.1 aan. Er zijn ook zenders die kpn, en ook ziggo, in stereo aangeboden krijgt.

Het overzicht van de zenders mƩt Dolby 5.1 heb ik in mijn eerste reactie gegeven. Die hebben live gewoon 5.1 surround geluid.

Opnames van de eerste 10 momenteel even niet helaas.

geen zender stuurt 5.1 uit doch als het Dolby Digital er in zit gaat dat automatisch via de TV scan naar de receiver (geluid) je kan Dolby Digital ook comprimeren naar stereo en als DD in stereo signaal zit vertaalt de tv dat en geeft dat door aan de receiver. Heb echt alles goed ingesteld. Bij Ziggo werkte het wel. (de meeste bij de 1e 10 zenders) NPO 1 2 3 zijn in Audissey en nu niet meer. De rest Dolby Digital en sommige (Duitse zenders) DTS. Helaas net als jaren terug had Ziggo ook alleen stereo doch de laatste 7 jr zie ik steeds meer DD tot ik verging naar KPN en dacht die hebben dat ook. Gelukkig heb ik het wel op DVD 4K 3840 x 2160 beeld gekregen. Nee niet uitgezonden doch upscale via Android tv HDMi 1 die alles herkent. Geluid is ng niet zoals het hoort. Ik wacht af en ga een technische vraag stellen. Had eerder al gehoord van KPN als het geluid niet word doorgegeven hebben wij een probleem .. KPN dus. Kom erna wel op terug hier ..

Ā 

Ā 

KPN adverteert als volgt:ā€Ā 

Superscherpe beeldkwaliteit en de allerbeste geluidskwaliteit

Met de KPN TV+ Box heb je superscherp en levensecht beeld door de 4K Ultra HD en HDR-ondersteuning met Dolby Vision, HDR10, HDR10+ en HLG.

Heb je Dolby Atmos? De KPN TV+ Box heeft het ook. Daarmee garanderen we een echte bioscoopervaring.ā€œ

via de app Films/ plus+ verwacht ik dus ook een 5.1 surround geluid op films. Dit is echter niet zo, klopt dit wel?

Ben net 13 dgn weg bij Ziggo en nu ook bij KPN. Ik mis ook wat je zegt en mijn TV + receiver ondersteunenĀ Ā het beide allemaal en is dus een enorm gemis. Zou zo weer teruggaan doch heb al voor twee jaar getekend ā€¦Ā Heb ook Dolby Atmos. Gelezen bij KPN zelfs Dolby Vision doch dat kost ā‚¬ 3,85 en een VIP box .. anderen zeggen het kan met dezelfde box 12b ā€¦Ā technische man bij KPN waar ik over het het geluid klaagde zei dat het toch echt via de box 12 b door werd gegeven. Ziggo laat alles door wat de zender doorgeeft. NPO 1 2 3 Audissey en dacht de rest (1e tien) allemaal Dolby Digital ofĀ DTS ā€¦Ā KPN dus niet. Zie de KPN er als dat niet zo is heeft KPN een fors probleem en dat erkende hij. Dus ga weer bellen ā€¦Ā ben pissig aan het wordenĀ 

Ā 

Admin: reacties verplaatst naar eigen topic

Ben net 13 dgn weg bij Ziggo en nu ook bij KPN. Ik mis ook wat je zegt en mijn TV + receiver ondersteunenĀ Ā het beide allemaal en is dus een enorm gemis. Zou zo weer teruggaan doch heb al voor twee jaar getekend ā€¦Ā Heb ook Dolby Atmos. Gelezen bij KPN zelfs Dolby Vision doch dat kost ā‚¬ 3,85 en een VIP box .. anderen zeggen het kan met dezelfde box 12b ā€¦Ā technische man bij KPN waar ik over het het geluid klaagde zei dat het toch echt via de box 12 b door werd gegeven. Ziggo laat alles door wat de zender doorgeeft. NPO 1 2 3 Audissey en dacht de rest (1e tien) allemaal Dolby Digital ofĀ DTS ā€¦Ā KPN dus niet. Zie de KPN er als dat niet zo is heeft KPN een fors probleem en dat erkende hij. Dus ga weer bellen ā€¦Ā ben pissig aan het wordenĀ 

Reputatie 7
Badge +9

@Cat IceyĀ Je hou verschillende dingen door elkaar.Ā  Box 12b is een router en geen TV ontvanger. Dolby Atmos is een Audio Formaat en wordt van geen zenders ondersteunt, alleen van aparte apps zoals Netflix of Prime Video. Dolby Vision is een HDR Beeld Formaat en wordt van KPN ontvanger ondersteunt. Voor HDR van zenders heb je het 4k pakket nodig.

CAT ICEY Ziggo v/s/ KPN ā€¦. de eerste stuurt ongewijzigd een aantal zenders door die bij de eerste 10 zitten.Ā 

Het is wel waar dat 5.1 of 7.1 stereo geluid word ervaren bij KPN ..

Gewoon op multichannel stereo zetten. en dat deed ik ook bij Ziggo met de kanalen die geen dolby ondersteunen (de rest)Ā Er is een tienerkanaal op KPN wat uitzend in dolby surround stereo.

KPN dweept met de Dolby formaten en HDR .. en scherper beeld.

Zit niets anders op dan contact met KPN opnemen die in gebreke blijkt te zijn.

Had dus beter bij Ziggo kunnen blijven en ga bezien of ik het ondeugdelijke KPN contract mag verbrekenĀ 

Ā 

Admin: verplaatst naar eigen topic

Reageer