Beantwoord

Lipsync bij 'Goedemorgen Nederland' op NPO1 nog steeds niet op orde

  • 12 March 2024
  • 23 reacties
  • 241 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +6

Nu vanmorgen (12 maart 2024) kijk ik “Goedemorgen Nederland” live op NPO1 en bemerk dat het synchroon lopen van beeld en geluid weer ver te zoeken is. Ik bemerk vaker dat er soms een ‘hik’ in de audio plaatsvind terwijl het beeld wel doorloopt. Wellicht is dat de oorzaak? Het viel me al langer op, maar dacht dat het helemaal opgelost was. Het geluid loopt voor op het beeld.
 

Let wel: dit euvel speelt al een aantal dagen.
 

Heeft iemand anders dit nou ook?

icon

Beste antwoord door ronvmeijer 13 March 2024, 08:46

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +20

@ronvmeijer 

Loopt het bij de andere zenders en programma's wel goed?

Als dat zo is, kan het aan de zender of programma liggen.

 

P.S.

Ik ga ervan uit dat je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) hebt en dat je die rechtstreeks met een goede HDMI kabel op HDMI 1 van de LG tv hebt aangesloten. En de Sonos via HDMI 2 eARC hebt aangesloten. 

Reputatie 6
Badge +6

Jouw aanname Joop, is correct met het verschil dat de Sagemcom op HDMI4 staat (dat is alleen maar een nummer, want de aansluitingen zijn gelijk). Het heeft het een hele tijd goed gedaan. maar nu valt het gewoon weer op dat bij ‘opgenomen, uitgesteld en live’ kijken het niet altijd even synchroon loopt. Uiteraard is het bij alle stations zo, anders had ik direct begrepen dat er bij NPO1 iets mis zou zijn, maar die kans acht ik ‘nihil’. Het is al ietsje langer dat het mij opvalt, ook de hik die elke keer in de audio zit, niet zo erg vaak, maar het valt wel op. Het is wel een hele lange tijd goed geweest.

Vreemd, ronvmeijer.

Hier is het met de Sagemcom altijd synchroon de laatste maanden. Zelfs de espn en ziggo sport zenders die tot enkele maanden geleden vreselijk out of sync waren via “LIVE”. 

Zowel direct optisch naar de versterker. Als ook via hdmi op de tv speakers. En dan ook weer eventueel optisch naar de versterker.

Uitgesteld kijken / opnames / unicast e.d. waren en zijn hier wel altijd synchroon met de Sagemcom.

Reputatie 7
Badge +20

@ronvmeijer 

Hartelijk dank voor je reactie.

HDMI 4 is natuurlijk ook ok.

Alleen HDMI 2 niet, want die is eARC en speciaal voor bijvoorbeeld een soundbar.

 

Heb je al een reset gedaan?

De kpn toets op de KPN ab rechtsboven ingedrukt houden totdat je een popup scherm ziet en dan kiezen voor opnieuw opstarten.

Ik doe dit bijna altijd na een update, omdat hij anders niet 100% goed werkt. Vreemd genoeg gaat het bij de meeste gebruikers (gelukkig) wel altijd goed. 

Reputatie 6
Badge +6

Ik zal eens een reset uitvoeren. Geen “back to facyory-settings” want dan moet ik van alles weer opnieuw gaan instellen (wachtwoorden en accounts). Dat zou ik alleen maar in het allerlaatste geval doen en dan ook nog met de wetenschap dat dat de enige oplossing is. Ik geef het weinig kans, maar ga een aangedragen suggestie niet uit de weg, anders hoef ik hier ook niks te vragen. In het verleden werkte de update ook altijd zonder een reset te hoeven geven. Wordt vervolgd…

Joop2011 schrijft: De kpn toets op de KPN ab rechtsboven ingedrukt houden totdat je een popup scherm ziet en dan kiezen voor opnieuw opstarten.

Bij mij werkt dit al weken niet meer. Dit kan ook: via tandwiel - ok en dan helemaal naar onderen Herstarten kiezen.

Reputatie 6
Badge +6

Je moet de button langer ingedrukt houden dan voorheen. Dat had ik ook al gemerkt. Ik denk een dikke 5 seconden. Probeer het maar eens, het werkt nog wel degelijk. 

Je moet de button langer ingedrukt houden dan voorheen. Dat had ik ook al gemerkt. Ik denk een dikke 5 seconden. Probeer het maar eens, het werkt nog wel degelijk. 

Aaahh! Inderdaad zeg. Het was altijd 1 à 2 seconden.

Reputatie 6
Badge +6

Ja dat klopt. Ik dacht “de aanhouder wint” en hield hem dus langer ingedrukt. 😎
 

Ik heb hem dus opnieuw opgestart en het lijkt geholpen te hebben. Ik ben nog wel voorzichtig ⚠️ hiermee, dus ik zeg “het lijkt”. 😀

Reputatie 6
Badge +6

Opgelost: De audio van de box stond ingesteld op “Audio omzetten naar Dolby Digital Plus”. Nu weer op ‘Passtrough’ en het is oké. Heel dom van mij, ik had vanwege een test dit even gedaan en nooit meer eraan gedacht om het terug te zetten. 🥴 … Ik heb er spijt van … 😊

Toch gek hoor. Hier staat ie thuis áltijd op DDP en altijd lipsync….

Reputatie 6
Badge +6

Ik kan me zo voorstellen dat wanneer er een audio omzetting plaats moet vinden dit enige nanosecondes kost voor de betreffende processor om dit te berekenen. Het was ook niet dramatisch erg, maar ik zag het heel erg duidelijk. Nu is het echt weer oké.  👍🏼 

Ik kan me zo voorstellen dat wanneer er een audio omzetting plaats moet vinden dit enige nanosecondes kost voor de betreffende processor om dit te berekenen. Het was ook niet dramatisch erg, maar ik zag het heel erg duidelijk. Nu is het echt weer oké.  👍🏼 

Zowel op mijn tv als mijn versterker is de mogelijkheid tot audio vertraging ergo synchroniseren. Derhalve spatsync op mijn audio (5.1 met losse speakers). De versterker staat op een vertraging van 2/25 seconde.

Reputatie 6
Badge +6

Dan loop bij jou het geluid voor op het beeld. Bij mij was het net andersom en dus niet te corrigeren. Zowel m’n TV als m’n Sonos ARC hebben dezelfde mogelijkheid als jouw versterker, maar dat werkt alleen maar als het geluid voor loopt.

Reputatie 6
Badge +6

En toch nu naar het journaal op NPO1 te kijken om 09:00 uur toch weer last van een flink lipsync-verschil. Het geluid komt nu weer later dan het beeld, geen gezicht. Ben ik nou echt de enige die dit heeft? Nee toch? Ik zie (bezig zijnde dit bericht in te kloppen) dat het zich lijkt  te herstellen, maar niet helemaal. Waar ligt dat toch aan?

Ben ik nou echt de enige die dit heeft?

Nou. Op die zenders wel. 

Op de instelling DDP heb ik het een héél klein beetje op espn en Ziggo Sport. 

Heb je passthrough al geprobeerd? Dan is alles hier spat synchroon 🙂. 

Reputatie 3
Badge +1

Waar vind ik in hemelsnaam dat passthrough? Want bij mij is ook nog de lipsync bij sommige zenders ver te zoeken. 

Waar vind ik in hemelsnaam dat passthrough? 

 @Rene Las  Tandwiel : instellingen - apparaat - apparaat voorkeuren - weergave en geluid - geavanceerde geluidsinstellingen - audio kwaliteit instellen - keuze uit:

automatisch, Dolby Digital Plus, Stereo pcm en Passthrough.

Reputatie 3
Badge +1

Voor de laatste update had ik tandwiel op aanraden van de site op stereo gezet. Toen kwam kpn met de mededeling dat met de nieuwe update lipsynck verholpen zou moeten zijn dus had ik de instellingen weer op automatisch gezet. Dus als ik instellingen nu op passthrough zou zetten zou het probleem dan verholpen moeten zijn?  Ik heb geen soundbar alleen samsung tv en de laatste decoder waar al die ellende mee is begonnen. Bedankt trouwens voor de snelle reactie. 

Passthrough maakt gebruik van de originele geluid stream.

Bij DDP en  PCM wordt geluid stream omgezet. Dat is een extra handeling. Automatisch dito, dat is ook een omzetting. 

Bij mij staat ie op DDP. Eigenlijk nooit meer last van uit sync lopen geluid.

Bij anderen lost Passthrough het weer op...

Reputatie 3
Badge +1

Nog even een klein dingetje. Heb passthrough geselecteerd. Lipsync lijkt geregeld echter de npo zenders moet ik het geluid harder zetten op bijv. 17. Ga ik naar tlc dan is het geluid veel harder. Heeft dit te maken met passthrough zo ja kan ik dan de instelling wijzigen naar stereo weergave?

Klopt. Via passthrough is het zoals de zender het aanlevert. 

Via DDP en PCM heeft kpn nog een beetje aan de knoppen gedraaid. 

Blijft toch gek. Via m'n tv geluid is zeker npo spat sync via DDP en PCM. Alleen espn 1 - 4 en Ziggo Sport scheelt nauwelijks zichtbaar en dus niet storend een paar milliseconden. 

Reputatie 3
Badge +1

Heb toch de instelling maar op stereo gezet want npo zenders worden in de passtrough wel met een heel laag volume weergegeven en als ik vanuit daar naar een duitse zender ga zitten we thuis gelijk tegen het plafond. Zo hard staat het volume dan ineens. 

Reageer