Vraag

Mijn streams zijn maar 7 Mb/s, hoe kan dat?

  • 10 June 2023
  • 13 reacties
  • 126 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 10 dagen KPN glasvezel en gebruik een eigen router (Netgate SG-1100 met pfSense) ipv de Box 12. Achter de Netgate zit een 24p UniFi switch, IGMP snooping enabled.

Geconfigureerd via deze GitHub handleiding.

IPv4 en IPv6 werkt. KPN speedtest via de Netgate ca 560 up/down (deze haalt geen gbit). Via KPN Box 12 wel gbit (ca 940 up/down).

IPTV werkt en zit op apart VLAN. Streams lopen netjes door en zijn vloeiend.

Ik krijg echter streams van 7 mbps, terwijl ik voor 1,2,3,… hoger had verwacht. Hierboven zie ik 14mbps. Kan dit aan een instelling liggen? De TV+ box staat op SDR en Automatisch beste resolutie:

 

 

 

Admin: Eigen topic aangemaakt voor je vraag, afgesplitst van dit topic 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7

Dat betekent dat jouw TV+ Box gebruik maakt van unicast i.p.v. multicast of dat op jouw TV+ Box de optie "Automatisch beste beeldkwaliteit" niet aan staat.

Is aan de WAN zijde vlan 4 actief op die Netgate en is de IGMP proxy server ook actief tussen het vlan waar je jouw TV+ Box op aangesloten hebt en vlan 4 aan de WAN zijde?

Hoe is jouw TV+ Box aangesloten, rechtstreeks, via een switch of via wifi?

Als via WiFi, ondersteunt het wifi toegangspunt dan wel multicast to unicast?

 

Staat op de TV+ Box de Video mode op "Multicast" en staat daarbij "Automatisch beste beeldkwaliteit" ook aan?

 

Admin: Reactie samengevoegd met nieuw topic. 

Reputatie 1

@wjb dank voor je analyse en aandacht.

Dat betekent dat jouw TV+ Box gebruik maakt van unicast i.p.v. multicast of dat op jouw TV+ Box de optie "Automatisch beste beeldkwaliteit" niet aan staat.

Is aan de WAN zijde vlan 4 actief op die Netgate

en is de IGMP proxy server ook actief tussen het vlan waar je jouw TV+ Box op aangesloten hebt en vlan 4 aan de WAN zijde?

 

 

Hoe is jouw TV+ Box aangesloten, rechtstreeks, via een switch of via wifi?

KPN NTU → Netgate → Unifi 24p switch → Ethernet kabel (VLAN 120) → TV+ box

 

Staat op de TV+ Box de Video mode op "Multicast" en staat daarbij "Automatisch beste beeldkwaliteit" ook aan?

Zie screen shot in mijn vorige bericht. "Automatisch beste beeldkwaliteit" staan aan. Daar zie ik geen opties voor multicast of unicast. Zal ff verder kijken in alle menu-items.

Reputatie 7

 

Staat op de TV+ Box de Video mode op "Multicast" en staat daarbij "Automatisch beste beeldkwaliteit" ook aan?

Zie screen shot in mijn vorige bericht. "Automatisch beste beeldkwaliteit" staan aan. Daar zie ik geen opties voor multicast of unicast. Zal ff verder kijken in alle menu-items.

Nee, dat is niet de instelling waar ik aan refereer.

Zie de instelling "Automatisch beste beeldkwaliteit" bij "Video mode".

Reputatie 1

Ik zie “Video mode” niet staan. Heb ik een andere FWversie? 

Ik ga in Menu naar Instellingen (tandwieltje) → Apparaat → Apparaatvoorkeuren → Weergave en Geluid. Dan zie ik dit:

 

Meer beeld opties zijn er niet. 

 

En dan naar Schermresolutie. Dan kom ik op deze pagina:

Dit is de FW versie. Dus KPN TV+ firmware 0.19.4.

Bij “Controleren op KPN TV+ firmware updates” komt melding “Geen nieuwe versie beschikbaar, je hebt al de laatste versie”

 

Reputatie 7

Tandwiel -> Informatie -> naar beneden scrollen -> Video mode.

Reputatie 1

Oh daar. Dank je. Multicast stond aan. Maar "Automatisch beste beeldkwaliteit" niet.

Nu aangezet.  Er komen nu wel af en toe signaalonderbrekingen in de stream. Plaatje hieronder is van een en dezelfde zender

 

En soms is de bitrate ook even hoger dan 14,2 mbps

 

 

 

Reputatie 7

Kan het zijn dat er tussen 17:15 en 18:00 op twee TV+ Boxen gekeken werd naar twee verschillende zenders? Als je van zender wisselt dan zie je kortstondig ook even een verdubbeling van het dataverbruik maar dat zou echt maar heel kort mogen zijn en al helemaal als IGMP quickleave aan staat op jouw pfsense.

Reputatie 1

Nee er is slechts één TV+ box aangesloten.

Over Quickleave: Bij pfsense noemen ze het Fast leave en dit staat standaard aan, al heb ik dat niet in de config file gecheckt. Maar: die tijdelijke hogere bitrate heb ik maar twee keer gezien en tijdens de genoemde onderbrekingen was de bitrate steeds 14,2mbps. Dus dat fastleave moet wel werken.

Ik zie tijdens TV kijken in de CPU monitoring wel een hoger CPU gebruik (soms ook weer terug naar nul), maar het blijft allemaal wel ruim beneden de 25%.

 

Reputatie 1

Het enige dat ik nu kan bedenken is dat de Netgate SG-1100 te licht is voor wat ik er nu mee wil doen, al heb ik op geen enkel moment 100% CPU gezien. 

Vastgesteld is dat multicast actief is, dat de stream met volledige kwaliteit 14mbps geeft, dat Fastleave werkt, de routes lopen goed, dus de configuratie moet goed zijn.

Voorlopig zet ik de TV+ terug op 7mbps (net gedaan, geen onderbrekingen meer gezien) en de kwaliteit van het beeld vind ik nog steeds prima. Als er eens een andere, krachtigere Netgate komt kunnen we altijd weer proberen.

Reputatie 1

Beste @wjb dank voor je uitgebreide hulp vandaag. Dat waardeer ik.

Reputatie 7

Voorlopig zet ik de TV+ terug op 7mbps...

Dat zou eigenlijk iet nodig moeten zijn, 14,2Mbps moet makkelijk verwerkt kunnen worden door die Netgate.

Reputatie 1

Voorlopig zet ik de TV+ terug op 7mbps...

Dat zou eigenlijk iet nodig moeten zijn, 14,2Mbps moet makkelijk verwerkt kunnen worden door die Netgate.

Qua bandbreedte wel ja. Maar misschien niet qua CPU. Wat opvalt is dat de stream ook even (heel kort) stokt wanneer ik met een laptop inlog op de netgate. En dat is al met een 7mbps stream. Het pfSense dashboard opbouwen kost veel CPU capaciteit. 

Er lijkt ook meer aan de hand, want in de logs van de Netgate zie ik af en toe een Gateway Alarm (hoge latency en loss) op de WAN poort, net als ik bij Ziggo de laatste tijd had. Dit moet wel opgelost worden. Ik ga me daar nu eerst even op richten.

Reputatie 1

Hallo allemaal,

Kan het zijn dat KPN in sommige gevallen streams met een lagere frame rate aanbiedt?

Ik keek vannacht via KPN TV+ (Live TV) naar diverse zenders, o.a. herhalingen van het NPO journaal en van de talkshow Nadia. 

NPO 1 en NPO2 gaven uitstekende beeldkwaliteit. Bij Nadia op NPO3 was het beeld niet 100% vloeiend.  Net alsof de frame rate gehalveerd was naar 10-15 beelden per seconde, alsof je kijkt naar een oude Disney tekenfilm. Het was duidelijk zichtbaar zelfs bij gezichten van pratende mensen, die dus maar een beetje bewegen. Kleine hoofdbewegingen bijv waren niet vloeiend. 

Dit was zowel via de KPN Expedia Box 12 als via eigen router, dat maakte geen enkel verschil. Wij hebben de KPN TV+ box. 

NB het was echt Live TV, niet terugkijken. De stream was 14,2 mbps continu, volgens traffic grafiek op eigen router. 

TV+ box staat op “beste beeldkwaliteit” via tandwieltje -> info -> onderste optie. 

Via Ziggo (dat we nog ernaar hebben) was dezelfde Nadia uitzending 100% vloeiend. 

Via KPN TV+ box met 7mbps stream gaf geen enkele verbetering. 

Iemand een idee?