Beantwoord

Hoe krijg ik Omroep Brabant Teletekst op de TV+ Box?

  • 28 March 2024
  • 19 reacties
  • 202 keer bekeken

Reputatie 2

Ik had laatst tegen mijn moeder gezegd: bel KPN eens, vraag eens korting. Het abonnement tv, internet en telefoon staat al 20 jaar op haar naam. Daarvoor altijd op mijn vaders naam. 

Ze had net daarvoor een mailtje gehad met een aanbod van 5 euro korting voor een half jaar, dat vond ik te weinig.
Zij gebeld, betere deal eruit gekregen. En ze kreeg de KPN+ box opgedrongen. Daar had ik niet aan gedacht. Ik wil hem namelijk niet.

Ze heeft er heel veel moeite mee, letters zijn te klein. Als ze een opname wil zoeken moet ze naar de tv lopen om het te kunnen lezen. Meerdere malen heeft ze al gebeld met KPN en vanmiddag is ze naar een KPN winkel gefietst. 
Toen ik deze week bij haar was, inderdaad, vanaf haar stoel zijn de letters slecht te lezen. Dat was ook 1 van de redenen waarom ik het testapparaat niet wilde houden. 

Nu kijkt ze in de avond altijd even graag het nieuws op NOS teletekst en Omroep Brabant teletekst. 
Volgens de klantenservice moest dat via een app. Nou, geen app te vinden.  Het is ons gelukt om met Google in te loggen voor de playstore. En dat was het eigenlijk wel. Waar is een app te vinden? Geen zoekfunctie (intypen), alleen inspreken. 

Dus: is er een oplossing om het oude kastje terug aan te sluiten, het werkte nog gewoon hoor.
Is er een Omroep Brabant app om dat nieuws te lezen via teletekst?

Wat vinden jullie ervan, dat KPN zo met trouwe klanten omgaat?

icon

Beste antwoord door PeterG 28 March 2024, 15:51

Bekijk origineel

19 reacties

Voor senioren is de nieuwe techniek wat ondoorgrondelijk.

Als je op ‘apps’ drukt op de afstandsbediening staat er ook de app voor NOS Teletekst bij.

De teletekst van Omroep Brabant is op de nieuwe box niet beschikbaar. En komt waarschijnlijk ook niet meer.

Ik ben met je eens, ouderen zouden ondanks het nieuwe abonnement ook een ouder model ontvanger erbij moeten kunnen huren.

Dit is de app voor de NOS Teletekst.

 

Reputatie 2

Dank je PeterG. 
NOS teletekst app heb ik zien staan. 

Raar dat klantenservice verwijst naar een app die niet beschikbaar is. 

Reputatie 7
Badge +20

Zie hier.

Ik weet niet of je deze ook op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) kunt downloaden.

 

Kleine letters, hoe groot is de tv van je moeder?

NOS teletekst app heb ik zien staan. 

Euh, dan is ie toch beschikbaar? Hij zit standaard op de + box.

Mijn moeder van 85 gebruikt al enkele jaren enthousiast alleen nog de NOS Teletekst app in haar smartphone. De teletekst van omroep Gelderland (haar regio) heeft ze nog nooit gebruikt.

 

Tekst grootte: 

Joop2011 schrijft: Kleine letters, hoe groot is de tv van je moeder?

Precies, dat. Op een kijkafstand van zo'n 2 meter of meer beveel ik (ook voor goed zienden) een beeldmaat van zeker 43 inch aan.

Reputatie 2

Lekkertjes zijn jullie.
Dus omdat KPN de letters verkleind moet een klant maar een andere tv kopen?
Voorheen ging het namelijk wel met de letters en afstand, toen ze nog een leesbaar formaat hadden.
Dit ligt dus niet aan de tv.

Maar goed, ik zal doorgeven dat ze Omroep Brabant teletekst niet meer kan kijken. 

 

Ook met een 32 inch moet het op 2,0 meter afstand nog te lezen zijn. Mits de bril natuurlijk goed is op de juiste sterkte en er geen beginnend staar is.

Een tv kleiner dan 32 inch kan geen rekening (meer) mee gehouden worden. Zeker met kijkafstanden van meer dan 1,7 meter. Daar zijn die kleine maten sowieso niet voor bedoeld mijns inziens.

Kijkafstand is de afstand van scherm tot ogen.

Ik begrijp je ( de vraagsteller ) helemaal, ik begrijp die “modernisering”s drang (ook) niet.
Het was goed, blijf er met je fikken van af, of geef de klant tenminste een keus.
Maar nee, het zal en moet allemaal in de handen van de handen van de (veel te) grote techclubs gedreven worden.

Wat je in dit geval nog zou kunnen overwegen, bekijken, een DVB-T cq digitenne ontvanger.
Die is nog vrij basaal, teletekst heeft bij de KPN ontvanger die ik ken wel een apart lettertype, met schreven, maar goed, dat gaat nog wel.
En de ondertitels moet je steeds uit een aan zetten bij een zender wissel, maar ja . . .

Voor de NPO’S (4x) en de regionale zenders (2) heb je geen abonnement nodig.
De ontvangst mogelijkheden zijn sterk afhankelijk van de omstandigheden ter plaatse, maar het is een experiment waard.

Hoi @KeesYagi 

In dit geval wilde de klant meer dan 5 euro per maand korting. Dat kan alleen als het abonnement vernieuwd wordt. Maar daar hoort dan ook de nieuwe tv ontvanger bij.

Met verlengen van het oude abonnement was de oude ontvanger behouden. Maar ja, 5 euro korting per maand...

Er had wat mij betreft wel beter gecommuniceerd moeten worden dat het dan wél de TV+ box wordt en dat de oude boxen vervallen. Daar is hier weer een steek gevallen.

 

Dat heb je mooi verwoord, ik wou je een halve like geven, maar dat gaat niet. :-)

En wat de lettergrootte betreft van de menu's. Die zijn op de oude boxen precies gelijk!! Maar eens even het meetlint erbij gepakt en op dezelfde tv natuurlijk.

In de gids ook, maar de letters zijn wel ietsje dunner in de TV+ box.

Reputatie 7
Badge +20

En wat de lettergrootte betreft van de menu's. Die zijn op de oude boxen precies gelijk!! Maar eens even het meetlint erbij gepakt en op dezelfde tv natuurlijk.

In de gids ook, maar de letters zijn wel ietsje dunner in de TV+ box.

 

Dat betekend dat er voor een ander front (lettertype) is gekozen.

Hopelijk gaat KPN het lettertype dan z.s.m. aanpassen.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @Bijarno, jammer om te lezen dat jullie niet goed geïnformeerd zijn! Het klopt inderdaad dat Teletekst voor Omroep Brabant niet beschikbaar is :-(. Hopelijk komt ze wel uit de voeten met de teletekst app voor de NOS! We nemen je feedback in ieder geval intern mee, ook al kan ik er op dit moment helaas niets aan veranderen.

 

Toevoeging: ik lees dat het ook moeizaam ging om de Google Play Store te gebruiken. Misschien heb je dan nog wat aan dit artikel. Daarin wordt ook beschreven hoe je kunt zoeken in de Play Store.

 

Reputatie 2

Hoi @KeesYagi 

In dit geval wilde de klant meer dan 5 euro per maand korting. Dat kan alleen als het abonnement vernieuwd wordt. Maar daar hoort dan ook de nieuwe tv ontvanger bij.

Met verlengen van het oude abonnement was de oude ontvanger behouden. Maar ja, 5 euro korting per maand...

Er had wat mij betreft wel beter gecommuniceerd moeten worden dat het dan wél de TV+ box wordt en dat de oude boxen vervallen. Daar is hier weer een steek gevallen.

 

Zou jij wel akkoord gaan met 5 euro als anderen om je heen meer korting krijgen?

Ik heb die meer korting en mij is geen tv+ box opgedrongen. 


Vorig jaar kreeg ik een mail, dat ik die tv+ box kon krijgen en korting kon krijgen.
Gebeld: ik wil die tv+ box niet maar ik wil wel korting. Werd zo geregeld.

Dit jaar heb ik zelf weer gebeld, het jaar was immers weer bijna voorbij.
Mijn contract is verlengt. Ik heb geen inzage wat ze bij mijn moeder gedaan hebben. 


 

Reputatie 2

Beste @Bijarno, jammer om te lezen dat jullie niet goed geïnformeerd zijn! Het klopt inderdaad dat Teletekst voor Omroep Brabant niet beschikbaar is :-(. Hopelijk komt ze wel uit de voeten met de teletekst app voor de NOS! We nemen je feedback in ieder geval intern mee, ook al kan ik er op dit moment helaas niets aan veranderen.

Ophangen als mijn moeder een 2de keer belt? Ze kreeg van de computer gelijk te horen: belt u voor hetzelfde, dan wordt de verbinding verbroken. Dit is ook iets om mee te nemen. 
Ik kan me herinneren dat als je belt, je moet inspreken waarom je belt. 

Reputatie 7
Badge +30

Ophangen als mijn moeder een 2de keer belt? Ze kreeg van de computer gelijk te horen: belt u voor hetzelfde, dan wordt de verbinding verbroken. Dit is ook iets om mee te nemen. 
Ik kan me herinneren dat als je belt, je moet inspreken waarom je belt. 

Ha @Bijarno, dit heb ik even nagevraagd en wordt herkend, alleen wel alleen als de klantenservice dicht is: wanneer je de eerste keer na sluitingstijd belt, krijg je een melding dat we gesloten zijn. Als je dan nog eens belt (of je belde eerst toen we nog open waren, en daarna toen we gesloten waren) dan krijg je de melding dat je voor hetzelfde hebt gebeld. 

 

Leesbaarheid verbeteren. 

Doe bij je moeder eens dit.

Tandwiel - instellingen - toegankelijkheid - algemene instellingen - tekst met hoog contrast: aan zetten 

Hopelijk is dat voor haar beter. 

En wat de openingstijden betreft:

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.

Reputatie 2

Ophangen als mijn moeder een 2de keer belt? Ze kreeg van de computer gelijk te horen: belt u voor hetzelfde, dan wordt de verbinding verbroken. Dit is ook iets om mee te nemen. 
Ik kan me herinneren dat als je belt, je moet inspreken waarom je belt. 

Ha @Bijarno, dit heb ik even nagevraagd en wordt herkend, alleen wel alleen als de klantenservice dicht is: wanneer je de eerste keer na sluitingstijd belt, krijg je een melding dat we gesloten zijn. Als je dan nog eens belt (of je belde eerst toen we nog open waren, en daarna toen we gesloten waren) dan krijg je de melding dat je voor hetzelfde hebt gebeld. 

 

Nee hoor, dit was gewoon tijdens de openingstijden.

 

Reputatie 2

Leesbaarheid verbeteren. 

Doe bij je moeder eens dit.

Tandwiel - instellingen - toegankelijkheid - algemene instellingen - tekst met hoog contrast: aan zetten 

Hopelijk is dat voor haar beter. 

En wat de openingstijden betreft:

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- indien mobiel aantikken om te bellen)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.



Mijn moeder heeft KPN weer eens gebeld,​​​​​​. Deze medewerker snapte precies waar het over ging.
Met hem heeft mijn moeder geprobeerd via het tandwiel aanpassingen te doen. Dit lukte niet.

‘Kan ik mijn oude kastje terug aansluiten, want dat heb ik nog niet opgestuurd’ vroeg ze. 
Ja hoor, dat kan. De dag daarop heeft ze het kastje weer aangesloten en kijkt weer tevreden tv. 

Het is dus maar net wie je treft bij KPN en of dat diegene interesse heeft in de klant en wil meedenken. 

Dat is een meevaller, @Bijarno . Normaliter is dit geen optie.  Fijn dat het zo kon!

Reageer