Beantwoord

Resolutie 480P i.p.v. 4K UHD

  • 25 March 2024
  • 4 reacties
  • 41 keer bekeken

Goedemiddag, op het forum kwam ik exact het zelfde probleem tegen als ik heb. Ik wilde enkel het draadje nie stelen en heb een nieuwe gemaakt.

Het probleem: TV+ box houd 4K resolutie instelling niet vast, en zet alles terug maar 480P na elke keer opstarten. Net een aantal weken lid bij KPN.

Tv box is aangesloten met een Cat 6a kabel op een managed switch, TV heeft priority gekregen op deze kabel. (Switch heeft een dedicated Cat 6a kabel naar de router) 

Ik las eerder dat het vervangen van de box nodig is om dit te verhelpen maar dat lijkt me rigoureus voor een boxje van enkel een maand oud?

TV is een Samsung the Frame 2022.

icon

Beste antwoord door wjb 25 March 2024, 19:51

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7

Dit heeft niets te maken met bekabeling of voorrang op het netwerk maar waarschijnlijk alles met de HDMI handshake waar iets fout gaat. Dat zou dus best eens kunnen betekenen dat ofwel de hdmi kabel ofwel de TV+ Box of wellicht zelfs de televisie hier de boosdoener zou kunnen zijn.

Als een ander apparaat op de hdmi poort van de televisie wel goed werkt dan kunnen we de televisie naar alle waarschijnlijkheid uitsluiten. Het lijkt mij een goed plan om eerst eens te kijken of een andere hdmi kabel helpt en zo niet om dan de TV+ Box te vervangen.

@joop2011

 

Mijn KPN tv+ box is bedraad aangesloten met een Cat6A naar een gigabite switch (Netgear GS108E) die de tv prioriteit geeft als deze gebruikt wordt. De switch is meer een pass through voor de tv en regelt daarnaast de iot en de wifi VLAN's. 

Ik heb echter het zelfde probleem als TS, zowel bij Disney+ als bij Netflix en HBO begint hij te stotteren alsof de app moet bufferen, wat mij redelijk stug lijkt met op een 10Gb intern netwerk en een internet verbindg van 1Gb glasvezel.

Dat gezegd hebben ik heb ook problemen met de resolutie van de TV die naar elke restart gewoon weer op 480P staat ipv 4K (U)HD dus misschien is mijn TV box gewoon gaan hemelen naar nog geen maand? 

 

Admin: Reactie afgesplitst en naar eigen topic verplaatst

@wjb ik heb van het weekend de Xbox One op de HDMI van de Tv box gehad en deze gaf keurig netjes 4K beeld, met de TV box in HDMI 2.1 poort waar de xbox in zat is er niets veranderd, zou enkel nog de HDMI kabel kunnen vervangen voor een vergulde versie ipv de standaard tv box kabel.

De lage resolutie geld ook alleen voor de text en icoonen lijkt het. Als TV of een app wordt gestart is het beeld en de eventuele ondertiteling wel ok.

Naast boven genoemde stottert het beeld ook bij streamen van apps, alsof deze korte tijd moet bufferen, we hebben het hier over milliseconden maar het is redelijk vervelend want het valt echt op.

Reputatie 7

Geef de TV+ Box eens een echte factory reset en kijk of het probleem daarna nog steeds optreedt.

Als dat zo is dan denk ik dat je het beste klantenservice kunt bellen en daar moet verzoeken om omruil van de TV+ Box. Geef daarbij aan dat je ook al een factory reset gedaan hebt en dat dat het probleem niet verholpen heeft.

Reageer