SD Zenders in H264 ipv mpeg2 voor betere kwaliteit

  • 5 December 2021
  • 19 reacties
  • 269 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +8

Waarom zet KPN de huidige SD zenders welke nog steeds in MPEG2 worden uitgezonden in de belabberde 3,2mbps niet op naar H264 met dezelfde bitrates. Dit zou er een stuk beter uit zien. Sommige zenders zijn momenteel werkelijk niet om aan te zien.

Of staan er nog zo veel decoders in het veld welke geen H264 aan kunnen? 

Men zou in ieder geval met dezelfde bandbreedte een stuk betere beeldkwaliteit kunnen leveren…

 

En dan hebben we het nog niet over de HD-Glas zenders eens onder de eerste voorkeuzes zetten...


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @TFHFony ,

Ik vermoed dat het niet aan de decoder ligt, maar wellicht aan oude MPEG2-TV's die nog in gebruik zijn bij klanten. Want die zouden dan wel eens volkomen waardeloos kunnen worden.  

Reputatie 6
Badge +8

Hallo @TFHFony ,

Ik vermoed dat het niet aan de decoder ligt, maar wellicht aan oude MPEG2-TV's die nog in gebruik zijn bij klanten. Want die zouden dan wel eens volkomen waardeloos kunnen worden.  

Dat speelt toch helemaal niet bij Interactieve TV van KPN? Dat loopt altijd via een decoder waar de MPEG2/H264 stream verwerkt wordt.

Wellicht dat bij digitenne je zonder decoder kan werken (geen idee), maar ik stel deze vraag in het Interactieve TV forum en dan werk je altijd met een decoder (of app, maar dat valt hier helemaal buiten.)

 

Reputatie 7
Badge +28

Het is maar een idee,

Anders zou ik het ook niet weten, @TFHFony .

Je hebt dit al eerder op het forum gevraagd en toen wist niemand een antwoord op jouw vraag. 

 

@TFHFony Hoe weet je dat die kanalen waar je het over hebt MPEG2 videocodering zijn?

Verder: Als iets als MPEG2 aangeboden wordt en je trekt het door een H264 encoder wordt het niet beter, vaak slechter, afhankelijk van de originele content en de vele encoder parameters en wellicht diverse pre- en postprocessing filters.

En inderdaad doet de TV er niet toe als je een TV-kastje gebruikt, of je moet dat TV-kastje forceren op 576interlaced of nog erger. De aangesloten TV heeft maar te accepteren wat ie op HDMI aangeboden krijgt.

 

Reputatie 6
Badge +8

@TFHFonyHoe weet je dat die kanalen waar je het over hebt MPEG2 videocodering zijn?

Verder: Als iets als MPEG2 aangeboden wordt en je trekt het door een H264 encoder wordt het niet beter, vaak slechter, afhankelijk van de originele content en de vele encoder parameters en wellicht diverse pre- en postprocessing filters.

En inderdaad doet de TV er niet toe als je een TV-kastje gebruikt, of je moet dat TV-kastje forceren op 576interlaced of nog erger. De aangesloten TV heeft maar te accepteren wat ie op HDMI aangeboden krijgt.

 

Het gaat ook niet op nieuw encoderen, maar gewoon bij de huidige provider een H264 stream afnemen met dezelfde bitrate. Ik ga er van uit dat KPN niet meer zelf encodeert.

Hoe ik kan zien wat voor stream het is? Sowieso is deze informatie online terug te vinden. Daarnaast worden de MPEG2 streams in mijn router in een andere kleur aangegeven aan de H264 streams.

En als de met 3,2mbps op H264 zulk een slecht resultaat zouden leveren, zouden de huidige encoders bij het grof vuil mogen. 

Het gaat ook niet op nieuw encoderen, maar gewoon bij de huidige provider een H264 stream afnemen met dezelfde bitrate. Ik ga er van uit dat KPN niet meer zelf encodeert.

Ik heb alleen Digitenne FTA kwa ‘TV’, dat is ongeveer 5Mbps, 1080p en H265 encodeerd. Dat is niet encrypted, vandaar dat ik dat met b.v.  ffprobe  geheel kan ontrafelen. En dat alles zit in een container formaat MPEG2 transportstream, staat los van de gebruikte video en audio codec.

Hoe ik kan zien wat voor stream het is? Sowieso is deze informatie online terug te vinden. Daarnaast worden de MPEG2 streams in mijn router in een andere kleur aangegeven aan de H264 streams.

Kun je aangeven waar je die info online vandaan haalt (URL)?

En welke zender, SD-stream gaat het precies?

Hoe kan jou router zien welke codec gebruikt wordt? Is het niet het container formaat? Dat zal MPEG2 Transport Stream zijn i.g.v. multicasting lijkt me. Wellicht kan je met wireschark laten zien wat je bedoelt.

dat is ongeveer 5Mbps, 1080p en H265 encodeerd. Dat is niet encrypted, vandaar dat ik dat met b.v.  ffprobe  geheel kan ontrafelen. En dat alles zit in een container formaat MPEG2 transportstream, staat los van de gebruikte video en audio codec.

Niet helemaal goed ontrafeld. Het is mpeg4 bij digitenne. Met HEVC (heette eerste H.265) Met inderdaad 5 Mb/s 1080p maakt dat het gelijk aan een stream in mpeg4 H.264 en 12 Mb/s.

Ik vraag me af of de SD zenders bij iTV in mpeg2 zijn. SD is gewoon SD en die zenders zal kpn zo doorgeven als aangeboden. De NPO GOS zenders zijn in 4 Mb/s, met een downgrade van af HD. 

Maar zenders die bij kpn gewoon SD binnenkomen kunnen ze natuurlijk niet mooier maken.

De kwaliteit van bijvoorbeeld NPO Politiek, NPO Nieuws en NPO 1 Extra is bv via de npostart app precies hetzelfde als via kpn.

dat is ongeveer 5Mbps, 1080p en H265 encodeerd. Dat is niet encrypted, vandaar dat ik dat met b.v.  ffprobe  geheel kan ontrafelen. En dat alles zit in een container formaat MPEG2 transportstream, staat los van de gebruikte video en audio codec.

Niet helemaal goed ontrafeld. Het is mpeg4 bij digitenne. Met HEVC (heette eerste H.265) Met inderdaad 5 Mb/s 1080p maakt dat het gelijk aan een stream in mpeg4 H.264 en 12 Mb/s.

Het formaat wat ik in mijn TV server zie is MPEG-TS. Dat is volgens mij tegelijkertijd met MPEG2 videocompressie in de markt gezet. Als intern formaat voor open source software is het ID mpegts. Is zeer flexibel, ik gebruik het ook voor opus audio codec.

zie b.v.

# ffmpeg -formats
[ ... ]
File formats:
 D. = Demuxing supported
 .E = Muxing supported
[ ... ]
  E mov             QuickTime / MOV
 D  mov,mp4,m4a,3gp,3g2,mj2 QuickTime / MOV
  E mp2             MP2 (MPEG audio layer 2)
 DE mp3             MP3 (MPEG audio layer 3)
  E mp4             MP4 (MPEG-4 Part 14)
 D  mpc             Musepack
 D  mpc8            Musepack SV8
 DE mpeg            MPEG-1 Systems / MPEG program stream
  E mpeg1video      raw MPEG-1 video
  E mpeg2video      raw MPEG-2 video
 DE mpegts          MPEG-TS (MPEG-2 Transport Stream)
 D  mpegtsraw       raw MPEG-TS (MPEG-2 Transport Stream)
 D  mpegvideo       raw MPEG video
 DE mpjpeg          MIME multipart JPEG
[ ... ]

De complete Digitenne FTA mux openbaart zich als mpegts.
Wat behept volgens jouw dan mpeg4 ? container? videocompressie? beide?

Anders gesteld: Wat zou het verschil moeten zijn tussen een MPEG2 transportstream en een MPEG4 transportstream?

 

Verder is puur en alleen h264 bitstream nog weer anders, dat bevat o.a. geen timing, zoals PTS. Zie wat een camera sensor encoder aflevert, b.v. die van RPi systemen.

 

MPEG-TS staat gewoon voor MPEG Transport Stream. Hoeft dus niet per sé MPEG2 te zijn maar kan ook MPEG1 (video-cd ooit) en dus ook MPEG4 zijn.

MPEG3 heeft, gek genoeg, nooit bestaan.

Hoe dan ook: MPEG-TS HEVC (of H.265) en H.264 zijn dus gewoon MPEG4. Die codecs bestaan namelijk niet onder MPEG2.

Google mpeg-ts

Wikipedia mpeg-ts

Het is in het Engels. Interpretatiefouten niet uit te sluiten. Maar dit is wat ik er in essentie uit haal.

Anders gesteld: Wat zou het verschil moeten zijn tussen een MPEG2 transportstream en een MPEG4 transportstream?

Een MPEG4 is met MPEG2 apparatuur niet te krijgen; zelfs audio only niet. En andersom, indien de apparatuur MPEG2 niet ondersteunt ook niet.

Als er geen verschil zou zijn zo het toch ook niet MPEG2 en MPEG4 genoemd (hoeven) worden?

Reputatie 7
Badge +28

@TFHFony

En inderdaad doet de TV er niet toe als je een TV-kastje gebruikt, of je moet dat TV-kastje forceren op 576interlaced of nog erger. De aangesloten TV heeft maar te accepteren wat ie op HDMI aangeboden krijgt.

 

@tmoesel 

En dat bedoel ik dus. Er zijn nog zat klanten die een oude TV hebben met bv een scart-kabel. En bv  met TV's die nog geeneens HD-ready zijn. Die kunnen nu nog gewoon naar de SD-zenders kijken.

  

Er zijn nog zat klanten die een oude TV hebben met bv een scart-kabel. En bv  met TV's die nog geeneens HD-ready zijn. Die kunnen nu nog gewoon naar de SD-zenders kijken.

En ook in SD via scart van HD zenders. Zoals bij Digitenne en 2 v.d. 3 typen ontvangers bij iTV van kpn, @Noordzee .

Reputatie 7
Badge +28

OK, Heb jij dat wel eens getest met Digitenne via zo'n oud vierkant TV-tje dat niet HD-ready is? Want Digitenne gaat niet via MPEG2. Heb je voor Digitenne (MPEG-4) niet minimaal een HD-ready TV nodig? 

MPEG-TS staat gewoon voor MPEG Transport Stream. Hoeft dus niet per sé MPEG2 te zijn maar kan ook MPEG1 (video-cd ooit) en dus ook MPEG4 zijn.

Je kan op https://bitmovin.com/fun-with-container-formats-3/ zien hoe en waarom ik en software ontwikkelaars de ter MPEG2 hanteren i.c..m. transport. Dat nummertje 2 doet er niet meer toe eigenlijk, maar kan wel de hele reden zijn voor dit topic van.

Als je geregeld met video encoder and camera/lens ontwikkeling bezig bent, zul je wel merken dat het onderscheid tussen container codec eigenlijk het belangrijks is. De MPEG organisatie heeft in de loop der tijden nummerings concepten aangepast naar parts, levels nummers.

MPEG3 heeft, gek genoeg, nooit bestaan.

Het is geen logische opeen nummering, maar met MPEG4 ander concept van Parts en Levels o.a.

Hoe dan ook: MPEG-TS HEVC (of H.265) en H.264 zijn dus gewoon MPEG4. Die codecs bestaan namelijk niet onder MPEG2.

Dat doornummeren gaat niet op H265 is MPEG-H Part2 https://en.wikipedia.org/wiki/High_Efficiency_Video_Coding

Het is een onnavolgbaar rommeltje van standaardisatie groepen, in dezelfde tijdspanne was o.a. google als tegenhanger ook met codec ontwikkeling en M&A bezig, alles vrij en eenvoudiger/praktischer. Nu zijn we waar we zijn, met al weer betere video coderingen dan HEVC.

Google mpeg-ts

Wikipedia mpeg-ts

Het is in het Engels.

Ik heb o.a. mijn computer nooit op NL staan, alles is US/UK, soms DE. Al dit soort zaken zijn wereldwijd, Engels is voertaal, vertalen kost alleen maar tijd, voor mij althans.

Interpretatiefouten niet uit te sluiten. Maar dit is wat ik er in essentie uit haal.

Anders gesteld: Wat zou het verschil moeten zijn tussen een MPEG2 transportstream en een MPEG4 transportstream?

Een MPEG4 is met MPEG2 apparatuur niet te krijgen; zelfs audio only niet. En andersom, indien de apparatuur MPEG2 niet ondersteunt ook niet.

Als er geen verschil zou zijn zo het toch ook niet MPEG2 en MPEG4 genoemd (hoeven) worden?

Apparatuur is ook nog eens aan licenties gehouden. Maar met vrije software kan je zaken heel anders combineren. Wat dan soms veel gunstiger werkt dan commerciële apparatuur of software. Dus H264 video en opus audio in een mpegts formaat voor camerastreaming.

Heb je voor Digitenne (MPEG-4) niet minimaal een HD-ready TV nodig? 

@Noordzee

Digitenne gaat prima op een TV (tje) met alleen een scart. En ook op een klein 4:3 tv-tje met alleen scart, want is prima instelbaar op Letterbox weergave op 4:3 scherm.

Dus nee. Minimaal een tv met scart. Punt.:wink:

N.B.

Een HDready tv heeft zelf geen DVB-T2 HEVC aan boord. Met een losse decoder kan je van scart 4:3 en 16:9 en HDMI (16:9) weergeven.

Maar… het onderwerp van dit topic is “SD zenders in mpeg4 of mpeg2 via iTV?”

Reputatie 7
Badge +28

Heb je voor Digitenne (MPEG-4) niet minimaal een HD-ready TV nodig? 

 

Maar… het onderwerp van dit topic is “SD zenders in mpeg4 of mpeg2 via iTV?”

Jawel, maar nu jij dit bevestigt, zie ik dan ook geen reden om de upgrade naar MPEG4 & h.264 ook niet bij iTV uit te voeren. (Dat was de achtergrond van mijn vraag aan jou.) 

Het zou mij dus niks verbazen als de SD zenders bij kpn allang d.m.v. mpeg4 H.264 worden doorgegeven. Dat scheelt kpn tenslotte (ook) bandbreedte op het netwerk.

Reputatie 6
Badge +8

Het zou mij dus niks verbazen als de SD zenders bij kpn allang d.m.v. mpeg4 H.264 worden doorgegeven. Dat scheelt kpn tenslotte (ook) bandbreedte op het netwerk.

Dan zou KPN toch eens moeten (laten) kijken naar de instellingen, want de beeldkwaliteit valt dan echt wel heel erg tegen kijkende naar de bitrate van de desbetreffende zenders.

 

En als de zenders nou gewoon niet beter worden aangevoerd?

Ons en npo 1 extra zijn best goede sd. Tv oranje is daarentegen weer bagger beeld. 

De enige 2 sd die ik af en toe aan heb zijn npo 1 extra en mtv 80's. Maar meestal 192tv (HD kanaal).

Reputatie 7
Badge +20

Het zou mij dus niks verbazen als de SD zenders bij kpn allang d.m.v. mpeg4 H.264 worden doorgegeven. Dat scheelt kpn tenslotte (ook) bandbreedte op het netwerk.

Dan zou KPN toch eens moeten (laten) kijken naar de instellingen, want de beeldkwaliteit valt dan echt wel heel erg tegen kijkende naar de bitrate van de desbetreffende zenders.

 

 

We hebben het over SD.

SD is zo wie zo eigenlijk verouderd.

Lage beeldkwaliteit en dus lage stream.

Analoog was dat destijds 5MB

Dus als dat digitaal 3,2MB is, dan moet het wel SD van goede kwaliteit zijn.

Volgens mij is 2 MB voor SD zelfs ruim voldoende digitaal.

 

 

Ik vond dit op internet (480p is SD):

Optimale bitrate voor live video

Er is eigenlijk geen vaste regel voor de optimale bitrate die je nodig hebt voor live video. Grofweg komt het hier op neer:

  • 1080p: 4 tot 6 Mbps
  • 720p: 2 tot 4 Mbps
  • 480p: 1 tot 2 Mbps
  • 360p: 400 Kbps tot 1,5 Mbps
  • 240p: 300 tot 700 Kbps

Let op: 1000 Kbps staat gelijk aan 1 Mbps.

 

Dit zijn minimale streams die je nodig hebt voor een aanvaardbaar beeld.

 

In mijn ogen kunnen we beter op HD en 4K concentreren.