Beantwoord

Sommige zenders zijn in unicast in plaats van multicast

  • 16 March 2024
  • 21 reacties
  • 356 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9
  • Wijsgeer
  • 1234 reacties

Goede morgen,

Ik heb paar weken bijna geen tijd om TV te kijken dus viel mij niet op sinds vaanneer het gebeurt. Vandaag heb ik beetje door alle zenders gezapt en zie dat meeste Plus Pakket Zenders en nog paar andere in unicast gezonden worden (Live in plaats van LIVE)

De lijst van unicast zenders zijn 52,53,54,57,58,77,78,82,83,86,89,93,96,110,111,112,113,114,129,140,191,192,193

De instelling van mijn TV+Ontvanger is multicast en automatisch beste kwaliteit en alle zenders actief.

 

Als ik in product updates na kijk, staan 2 updates met betrekking tot multicast/unicast

Firmware 0.27.0

  • We zien dat de 0.26.24 firmware een bug kan veroorzaken waarbij je TV+ Box continu terugvalt naar unicast.

KPN TV+ app 1.1141

  • Oplossing voor terugval naar Unicast, na het wijzigen van de taal

 

Hebben andere van jullie ook deze bevinding ervaren?

 

@Erik van KPN @Sanne van KPN 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 21 March 2024, 20:07

Bekijk origineel

21 reacties

Bij die zenders staat hier ook Live.

Ik kan niet vinden bij welke update het verschil tussen LIVE en Live zit en is uitgelegd. 

Reputatie 7
Badge +20

@TDN 

Als hij op multicast staat en  “beste beeldkwaliteit” aan staat, dan is alles multicast.

Maar niet alle zenders worden (helaas) in de beste beeldkwaliteit doorgegeven. 

 

Als je bijvoorbeeld bij kanaal 1 - 10 dit merk, start hem dan opnieuw op.

Zet hem aan (als hij nog niet aan staat)

Houd de knop kpn rechtsboven op de ab ingedrukt totdat je een popup scherm ziet en kies voor opnieuw opstarten. 

 

Reputatie 7

Er zijn inderdaad een heleboel zenders die niet multicast zijn.

Reputatie 7
Badge +20

Er zijn inderdaad een heleboel zenders die niet multicast zijn.

Graag uitleg.

Reputatie 7
Badge +9

Bij die zenders staat hier ook Live.

Ik kan niet vinden bij welke update het verschil tussen LIVE en Live zit en is uitgelegd. 

  • Bij live kijken zie je voor Multicast stream "LIVE" in zapbanner, bij Unicast stream "Live".

 

Reputatie 7

Er zijn inderdaad een heleboel zenders die niet multicast zijn.

Graag uitleg.

Wat ik zeg is dat @TDN inderdaad terecht constateert dat op dit moment een groot aantal zenders bij live televisie kijken in unicast aangeboden worden terwijl dat multicast zou moeten zijn.

Dit lijkt me echt iets waar KPN aandacht aan zal moeten schenken.

Reputatie 7
Badge +20

Dus kort samengevat.

Als hij op Multicast staat en “beste beeldkwaliteit” is aangevinkt, dan komen enkele zenders binnen op Unicast.

Is dit alleen bij de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) of is dit ook bij de andere KPN tv ontvangers? 

Reputatie 7

Is dit alleen bij de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) of is dit ook bij de andere KPN tv ontvangers? 

Dit is alleen op de TV+ Box het geval.

Reputatie 7
Badge +8

Het geluid van de niet-multicast zenders op de TV+ is weliswaar een stuk harder maar géén dolby surround. Gewoon stereo.

De zenders die in Multicast Dolby 5.1 zijn hebben dat in unicast (w.o. opnames) ook @Berteman .

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dolby-geluid-bij-kpn/

Reputatie 7
Badge +9

De zenders die in Multicast Dolby 5.1 zijn hebben dat in unicast (w.o. opnames) ook @Berteman .

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dolby-geluid-bij-kpn/

@PeterG Ik heb jouw lijst net gekeken, zit paar fouten in

  • 40 BBC News DD2.0
  • 45 ARD, 46 ZDF, 47 RTL en 48 WDR DD5.1/DD2.0 (bij jou staat 44 ARD ...)
  • 61 CNN PCM2.0 en niet DD2.0
  • 538 TV 538 DD5.1

 

Die Duitse zenders zijn in 2020 een plekje opgeschoven. Door de verplaatsing van Crime & Investigation naar het basispakket. Daarbij heb ik duidelijk deze lijst over het hoofd gezien.

Inmiddels kan ik 'm op verschil Dolby 2.0 of PCM Stereo niet goed meer bijhouden. De TV+ geeft bij álle zenders Dolby. Wel zie (op de display v.d. versterker) en hoor ik natuurlijk wel of het 2.0 of 5.1 is.

De lijst was ooit gebaseerd op de uitvoer van de 2952 naar m'n versterker. Kennelijk is het geluid van CNN gewijzigd.

Is pas de lijst ff aan met jouw input! Dank je wel vast @TDN .

Reputatie 7
Badge +9

@PeterG Bij TV+ wordt alles geconverteerd naar DD (PCM2.0 naar DD2.0) bij instelling Audio - automatisch, bij passthrough wordt de echte audio bij HDMI uitgegeven (ik gebruik Toslink niet, kan niet erover zeggen). 

Dank voor de tip van passthrough. 🙂

Reputatie 7
Badge +8

De zenders die in Multicast Dolby 5.1 zijn hebben dat in unicast (w.o. opnames) ook @Berteman .

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dolby-geluid-bij-kpn/

Waarschijnlijk heb ik me dan vergist.

Vrijdag jl. heb ik namelijk iemand geholpen met het aansluiten van een televisie en soundbar. Bij het zappen  (LIVE/Live kijken dus) zag ik achter het gaas van de soundbar bij de ene zender ‘Dolby Surround’ oplichten, bij andere ‘PCM Stereo’. 

Als ik het me goed herinner staan de geluidsinstellingen van zowel de televisie als de TV+ op ‘pass through’, maar ik zal binnenkort nog eens controleren.

Het verschil was duidelijk te horen. ‘PCM Stereo’ was ook veel luider dan ‘Dolby Surround’.

Reputatie 6
Badge +6

Ik heb zo eens het lijstje bekeken, maar de zenders die in unicast wordt doorgegeven zijn ook in mindere kwaliteit. Er zitten ook HD zenders tussen die blijven steken tot 6 mb/s. Dat is zeker een verschil. Ook goed te zien tijdens snelle bewegingen in beelden.

Ik ben wel heel benieuwd waarom dit wordt gedaan. Zo hou je geen eenheid met de kwaliteit van de HD zenders. Los gezien van de 10 beste kwaliteitzenders.

Hi. @Berteman 

Jouw bevindingen kloppen helemaal. 

Bij passthrough wordt pcm stereo niet omgezet naar Dolby 2.0. En is het ook wat harder inderdaad. 

En heel veel tv zenders hebben ook geen 5.1. Dan kan kpn dat ook niet doorgeven. 

Reputatie 7
Badge +9

Het viel mij nou ook op, zenders met multicast maar zonder dolby (en alleen deze) hebben na paar minuten een hik (heel korte onderbreking in audio)  als de tv+ontvanger op audio-passthrough ingesteld is. Bij audio-automatisch hebben geen van zenders een hik.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb dit even nagevraagd, en dit klopt. De minder bekeken zenders worden in unicast uitgezonden.

Reputatie 7

Ik heb dit even nagevraagd, en dit klopt. De minder bekeken zenders worden in unicast uitgezonden.

Weet je ook wat de reden is van die keuze?

Reputatie 7
Badge +30

Nee, ik ga ervan uit dat er een technische reden voor is. 

Reageer