Beantwoord

Sonos Ray soundbar aansluiten op KPN tv-ontvanger en Medion tv toestel

  • 6 July 2022
  • 11 reacties
  • 1473 keer bekeken

Reputatie 2

Ik vind het een beetje stomme vragen, maar ik weet ook niet alles….😎

Al heel lang een KPN TV-ontvanger (Arris) in gebruik in combinatie met een grote Medion Flatscreen TV. Dit werkt goed. Heb ooit de witte KPN afstandsbediening gekoppeld met de Medion TV of zoiets (TV kan ik aan/uit schakelen / ingangen kiezen / volume veranderen met de witte afstandsbediening en meer doe je er tegenwoordig niet meer mee :-) . Rest gaat via de KPN ontvanger). 

Vandaag een SONOS Ray soundbar gekocht en aangesloten. Koppelen en bedienen enzovoort met de SONOS App gaat probleemloos. 

De SONOS Ray heeft alleen een optische ingang. Eerste vraag: wat is de meest handige manier om dit aan te sluiten? Op de optische uitgang van je TV of op de optische uitgang van de Arris ontvanger?


Het zou mogelijk moeten zijn om het volume van die SONOS met je afstandsbediening te bedienen. Misschien hoort de vraag meer bij SONOS thuis, maar ik krijg noch de KPN afstandsbediening noch de Medion afstandbediening aan de SONOS gekoppeld. Kan iemand hier iets over zeggen? Hoe krijg ik dat wel voor elkaar? Is mijn afstandsbediening (en KPN ontvanger) te oud (spul staat hier al meer dan vijf jaar denk ik).

Hoe moet ik het spul nou aansluiten dat er geen geluid meer uit de TV komt, geluid alleen nog uit de soundbar komt en ik volume met 1 afstandbediening kan regelen?

Alvast bedankt voor eventuele reacties. 

icon

Beste antwoord door Wiend 11 July 2022, 12:32

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Geluid alleen via de Sonos ligt aan de mogelijkheden van je TV. Dus bij instellingen van je TV kijken of je het geluid kan laten verlopen via de optische aansluiting alléén.

Ik heb zelf een Samsung TV en die heeft die optie er in zitten. Dus via de TV regelen.

Voor je afstandsbediening zul je de codes moeten gebruiken die in de handleiding staan. Ik zou ondanks dat deze voor een andere tv kunnen zijn die ook proberen, Kost wel wat tijd maar dan weet je het zeker.

Succes

Reputatie 7
Badge +8

Hoi @Wiend  . Op zich maakt het niet zoveel uit, of je de Sonos met de TV of TV-ontvanger verbind. 

Het voordeel van de TV-ontvanger met de Sonos te verbinden, is dat je televisie niet aan hoeft te zetten, wanneer je via de tv ontvanger radio wilt luisteren. 

Heb je op je televisie, naast de TV Ontvanger nog andere apparatuur (spelcomputer, DVD/BR speler) hebben aangesloten, dan dan Sonos met de TV verbinden: hoor je ook het geluid van die apparatuur over je Sonos.

Het koppelen van de afstandsbediening aan je televisie en Sonos staat, zoals PaulVeenstra schreef, uitgebreid beschreven in de handleiding van je TV ontvanger, maar alleen de Bluetooth afstandsbediening van KPN is te koppelen aan soundbars. 

 

 

Reputatie 7

Uhm,... Vreemde adviezen,…

Gewoon de Ray met Optical naar de Optical van de tv verbinden. En HDMI vanuit ontvanger naar tv. Tv wel instellen op de externe geluidsbron. 

De Sonos Ray werkt gewoon met de Sonos app. Vanuit de App kun je je kpn afstandsbediening koppelen aan de Ray, dit gaat via infrarood. Ga naar: Instellingen > Systeem > Ray > Instellen afstandsbediening. Wanneer afgerond werkt volume + en - en Mute. De huidige afstandsbediening die kpn levert werkt hier gewoon mee, die is zelfs gelijktijdig bedienbaar met infrarood en bluetooth. Bij TS zal het gewoon infrarood zijn verwacht ik. 

Tevens kun je vanuit de App luisteren naar Sonos Radio. Met zo'n beetje een heleboel muziekzenders. Heb je de tv of ontvanger niet eens nodig. 

Reputatie 2

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Waar ik een beetje mee zit, is dat ik de KPN afstandsbediening onmogelijk aan de RAY / Sonos app gekoppeld krijg. De RAY werkt, de app werkt, het zou een fluitje van een cent moeten zijn om de (KPN) afstandsbediening aan de RAY/SONOS app te koppelen maar daar gaat het mis. 

Je moet drie x op volume + koppelen in de SONOS app als je de afstandsbediening wilt koppelen. De ledjes van de RAY knipperen, dus er wordt een infrarood signaal opgevangen, maar koppelen lukt niet. 

Later vandaag ga ik ook kontakt met SONOS opnemen, maar ik sluit niet uit dat het wellicht aan de afstandsbediening ligt. Die ie erg oud.

Reputatie 2

Wat ik dan ook nog even wil toevoegen (ben net eens in de administratie gedoken..). 

Medio 2016 ben ik overgestapt naar KPN Glasvezel, TV enzovoort. De TV ontvangers die we toen gekregen hebben, gebruik ik nu nog steeds. Op zich werkt alles nog steeds goed, maar het spul is al wel sinds zomer 2016 in gebruik. Dus al zes jaar oud en gezien de snelheid waarmee de techniek zich ontwikkeld eigenlijk pre-historisch dus :-) 😂

 

Voordat ik weer een heel weekend ga zitten klooien en pielen zou ik eerst graag de bevestiging hebben of deze “oude” apparatuur (en met name de afstandbedieningen want daar zijn meerdere versies van zag ik) nog wel compatible zijn met modern SONOS spul. 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Wiend! Ik zie dat je al wat reacties hebt gehad, mooi. 😄 Heb je inmiddels al contact gehad met Sonos en is het gelukt? Zo niet, dan pakken we hem door op je vermoeden dat de apparatuur te oud is. Je kunt je apparatuur controleren en omruilen als die pagina aangeeft dat je ontvanger aan pensioen toe is. Als die aangeeft dat het nog nieuw genoeg is dan is omruilen geen optie, en moet de oplossing ergens anders gevonden worden. Ik heb zelf geen Sonos, dus ben hierin ook afhankelijk van de community hier met Sonos. Mocht het je al wel gelukt zijn, wil je dan laten weten wat de oplossing was? Dan kunnen toekomstige meelezers jouw tips gebruiken. 

Reputatie 2

@Sanne_M ,

 

Bedankt voor je reaktie. Vrijdag tijdlang met SONOS bezig geweest. Support van SONOS is erg goed, maar de KPN afstandsbediening die ik heb werkt uiteindelijk niet in combinatie met de SONOS Ray. SONOS gaat onderzoeken of zo of deze afstandsbediening wellicht nog niet geactiveerd is of zo bij SONOS. 

Als workaround heb ik een oude afstandsbediening van een oude TV geprobeerd, en die werkt wel goed icm. de SONOS Ray. 

Over de KPN afstandsbediening: volgens de KPN site zou er een stickertje in de afstandsbediening moeten zitten waarop een versienummer staat. De twee afstandsbedieningen dit ik nog steeds gebruik,  sinds ik de apparatuur ooit gekregen heb, zijn niet van een sticker of wat dan ook voorzien. Ik heb dan ook geen idee welke versie afstandsbediening ik heb? Op zich werken ze goed icm. de Arris ontvanger maar een aanname is dat ze wellicht toch te oud zijn. 

 

Volgens de link die je gaf is mijn apparatuur nog niet oud genoeg om om te ruilen. 

 

Hallo @Wiend die stickers zitten in het batterijvakje, als je de batterijen verwijdert moet je de sticker kunnen zien.

Als de sticker aan de buitenkant zou zitten, slijt deze weg door het gebruik en heb je er niets meer aan.

 

Reputatie 7

Afstandsbediening ook even vervangen dan https://www.kpn.com/televisie/installeren/afstandsbediening/kapot/afstandsbediening-aanvragen.htm krijg je gelijk de meest recente versie. 

Het moet gewoon werken lukte mij wel in combi met de playbar, maar die had dezelfde aansluitingen alsde ray nu heeft. En kon mijn bluetooth tv en mijn infrarood playbar gewoon tegelijk bedienen.

Reputatie 7
Badge +17

@Wiend Dan is dit

Afstandsbediening ook even vervangen dan https://www.kpn.com/televisie/installeren/afstandsbediening/kapot/afstandsbediening-aanvragen.htm krijg je gelijk de meest recente versie. 

inderdaad een goede optie. Hopelijk lukt het met die nieuwe afstandsbediening dan wel. Laat je het weten? Fijn dat Sonos je wel goed verder geholpen heeft! 

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb niets meer van je vernomen, dus ik hoop dat alles inmiddels goed werkt. Zo niet, laat het gerust weten!