Vraag

Steeds foutcode STB-NMC-400. Is er iets veranderd in IGMP snooping?

  • 26 July 2022
  • 8 reacties
  • 291 keer bekeken

@Patrick_1337 Helemaal goed, dankjewel voor de uitgebreide info! Ook goed dat je de tv-ontvanger nu rechtstreeks aangesloten hebt op de Experia Box. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat, na de reset. Ik ben ook benieuwd of er verschil zit tussen de tv-ontvanger die rechtstreeks op de Experia Box aangesloten is, en de tv-ontvangers die via de switch aangesloten zijn. Probeer het even uit, we horen graag hoe het is gegaan. 

Is er iets veranderd in het IGMP Snooping verhaal sinds één van de laatste updates ofzo ? Of wordt het verkeer via een aparte VLAN gestuurd sinds de laatste updates? (ik weet dat bij glasvezel dit wel het geval is maar wij hebben koper DSL).

In ieder geval als ik mijn 5x Netgear GS110TP switches er tussenuit haal dan lijkt het goed te werken, zodra ik 1 van de tv ontvangers op de GS110TP zet krijgen we de foutmelding terug. IGMP Snooping staat aan (de GS110TP is het oudere broertje van de GS105 die jullie aanleveren).

 

-edit-

Nou het lijkt aan het IGMP Snooping verhaal te liggen ofzo of iets anders wat er gewijzigd is aan de kant van KPN, want ik heb hier het volgende getest:

  • KPN Box 12  LAN1 Aansluiting direct op de TV werkt goed
  • KPN BOX 12 LAN1 Aansluiting op GS110TP (factory reset gedaan, alleen IGMP Snooping aan gezet, geen andere LAN kabels erin) aansluiting van GS110TP naar TV Ontvanger en boem we krijgen de STB-NMC-400 melding om de haverklap bij het zappen.

HTML versie: 4.116.208

NMC versie: 8.0.113_2

DBL versie: 7.12.3

RBL versie: 3.0.18

 

Wat kan ik verder nog uitsluiten/testen?

Ik heb overigens 2 verschillende GS110TP's geprobeerd (van de 5 die ik in bezit heb), allemaal alleen een factory reset gehad en IGMP Snooping aangezet. Meer niet.

*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt. Reacties afgesplitst van Live TV pauzeren en foutcode stb-nmc-400 op ontvanger

 

Is er al iets bekend over dit probleem? Ik heb hetzelfde probleem.

 

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt [origineel topic]


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Is er al iets bekend over dit probleem? Ik heb hetzelfde probleem.

Niet bij mij helaas, bij ons thuis is TV-kijken inmiddels een trucje van pauzeren en doorgaan, maar het blijft wel echt heel erg slecht.

 

Wij zitten thuis net op die grens waar we niet genoeg TV kijken om de hemel en aarde te bewegen om het op te lossen, maar net vaak genoeg om het wel irritant te vinden dat dit niet gewoon werkt.t

Reputatie 7

Is er al iets bekend over dit probleem? Ik heb hetzelfde probleem.

Niet bij mij helaas, bij ons thuis is TV-kijken inmiddels een trucje van pauzeren en doorgaan, maar het blijft wel echt heel erg slecht.

 

Wij zitten thuis net op die grens waar we niet genoeg TV kijken om de hemel en aarde te bewegen om het op te lossen, maar net vaak genoeg om het wel irritant te vinden dat dit niet gewoon werkt.t

Kan jij eens schetsen hoe jouw thuisnetwerk eruitziet en hoe jouw TV ontvanger(s) aangesloten is. Kan je ook aangeven welk merk en type switches, wifi accesspoints, NASsen en "draadloze" verbindingssets gebruikt worden.

Nou, we gaan binnenkort verhuizen dus dan gaat er wel wat veranderen (hopelijk werkt het dan wel), maar voor nu is de situatie zo (heb even geen betere editor tot m’n beschikking)

  • KPN Experiabox
    • Ubiquiti US8-150W (8 poort PoE switch)
      • Ubiquiti NanoHD Wifi AP (1e verdieping)
      • Ubiquiti USW-Flex-Mini (slaapkamer)
        • KPN TV-kastje
      • Ubiquiti Switch 8-150W (Woonkamer)
        • KPN TV-kastje
        • Ubiquiti NanoHD Wifi AP (begane grond)
      • Ubiquiti Switch 8-150W (Zolder)
        • Ubiquiti NanoHD Wifi AP (zolder)
        • Synology NAS (via UTP)

Alle TV-kastjes zijn bedraad, aan de Wifi APs zitten vanzelfsprekend het nodige aan telefoons, iPads, etc aangesloten.

Ik weet dat het iets met de netwerkapparaten te maken heeft. De kabel van de ExperiaBox rechtstreeks naar het TV-kastje beneden leggen verhelpt het probleem. Maar aangezien Ubiquiti toch een redelijk groot merk is bij mijn weten en alle firmwares up to date zijn vind ik het toch bijzonder dat het niet werkt.

Na de verhuizing ben ik van plan de Experiabox te vervangen door een Ubiquiti Dream Machine SE. Hopelijk zit het probleem in een compatibiliteitsissue tussen die twee en is het dan opgelost.

Reputatie 7

En toch zien we dit fenomeen helaas heel vaak in combinatie met Ubiquiti switches en accesspoints.

Controleer goed of IGMP snooping echt wel aan staat op die switches.

Ontkoppel eens alle apparaten uitgezonderd alles op het pad naar de TV ontvanger.

Heb je dsn ook het probleem?

Zo nee, koppel één voor één andere apparaten tot het probleem weer gaat optreden. Houd telkens een minuutje of twee tussen het aansluiten van apparaten.

Controleer goed of IGMP snooping echt wel aan staat op die switches.

 

Bij mijn weten zet je in Unifi IGMP snooping aan op netwerk-niveau (wat ik gedaan heb), wat dan gepropageerd wordt naar de switches. Hoe ik kan controleren of het op een switch ook echt correct aan staat weet ik eerlijk gezegd niet. 

 

Heb je dsn ook het probleem?

Wat is een DSN ook alweer?

Reputatie 7
Badge +24

Na de verhuizing ben ik van plan de Experiabox te vervangen door een Ubiquiti Dream Machine SE. Hopelijk zit het probleem in een compatibiliteitsissue tussen die twee en is het dan opgelost.

Nou ... ik weet het niet ... maar reken daar maar niet teveel op zou ik zeggen.

Misschien kunt u iets doen met een apart vlan voor de tv-ontvangers. Dat kan nu in principe ook al. Dan sluit je de eerste switch aan met een 2de netwerkkabel op de Experiabox. En deze poort zet je op bijvoorbeeld vlan 25. Dat vlan transporteer je door naar de 2de switch. De poorten waarop de ontvangers aangesloten zitten op 25 zetten. Misschien werkt het. IGMP-Snooping misschien gewoon helemaal uit zetten.

Reputatie 7

 

Heb je dsn ook het probleem?

Wat is een DSN ook alweer?

Niets anders dan een tikfoutje. 😯

Na de verhuizing ben ik van plan de Experiabox te vervangen door een Ubiquiti Dream Machine SE. Hopelijk zit het probleem in een compatibiliteitsissue tussen die twee en is het dan opgelost.

Nou ... ik weet het niet ... maar reken daar maar niet teveel op zou ik zeggen.

Misschien kunt u iets doen met een apart vlan voor de tv-ontvangers. Dat kan nu in principe ook al. Dan sluit je de eerste switch aan met een 2de netwerkkabel op de Experiabox. En deze poort zet je op bijvoorbeeld vlan 25. Dat vlan transporteer je door naar de 2de switch. De poorten waarop de ontvangers aangesloten zitten op 25 zetten. Misschien werkt het. IGMP-Snooping misschien gewoon helemaal uit zetten.

 

Ik wil nu m’n verhuizing eraan zit te komen niet te veel meer aan het netwerk zitten. In de nieuwe woning ga ik inderdaad de TV-kastjes in een eigen VLAN zetten en willicht hebben ze dan niet eens meer een extra switch nodig (aangezien de UDM SE zelf al 8 poorten heeft)