Beantwoord

Teletekst performance iTV

  • 10 January 2019
  • 5 reacties
  • 995 keer bekeken

Hallo,

Ik kijk regelmatig naar de teletekst via de iTV ontvanger. Ik heb daarbij 2 problemen:
  1. ik kan niet bladeren door de sub-pagina's van een teletekst hoofdpagina. Als ik bijv naar sub-pagina 3 van 520 wil moet ik wachten tot die sub-pagina "voorbij" komt. Dit lijkt wel op de teletekst van de introductie in de vorige eeuw!!!
  2. Op mijn Philips TV kan ik de ondertiteling van het DVB-C signaal van Ziggo zodanig instellen dat ik geen achtergrond krijg, dus alleen de karakters, net als bij de ondertiteling van een film. Bij iTV werkt dat niet.
Jan Mensink
icon

Beste antwoord door PeterG 11 January 2019, 16:23

Bekijk origineel

5 reacties

1. Klopt. Is ook één van mijn grote bezwaren. Had het eerst opgelost door de ontvanger óók met scart met tv te verbinden. Dan kan ik de teletekstdecoder van mijn tv gebruiken met véél meer mogelijkheden.
Maar nu zit er een Digitenne op de scart (tv in slaapkamer afgeschaft), via een dvd-recorder. Kan ik ook de TT-decoder van m'n tv gebruiken.

Het meeste gebruik ik NOS teletekst gewoon via laptop.
http://nos.nl/teletekst

Er is ook een app voor smartphones en tablets. Erg handig. Je smartphone heb je tenslotte altijd bij de hand (behalve ik, want heb er nog steeds geen).

2. ITV kent geen zogenaamde DVB ondertiteling. Het kan alleen, ouderwets, met donkere achtergrond met teletekst aan (waardoor zappen ook niet kan als je TT 888 aan hebt).
Ik vind de ondertiteling via teletekst juist fijner dan via DVB ondertiteling, want dan is het goed leesbaar.
Peter, bedankt voor je snelle reactie.

  1. Klopt allemaal, ik kan ook Teletekst bekijken op mijn laptop en op mijn Android device. Het gaat mij erom dat als ik iTV zit te bekijken ik even bijv. de beurskoersen wil checken. Alle moderne TV sets slaan alle Teletekst info van DVB-C kanalen en zelfs analoge kanalen op in een geheugen zodat alle pagina's en sub-pagina's direct oproepbaar zijn. Dat moet toch ook mogelijk zijn in de KPN iTV ontvanger, nietwaar?
  2. Ik ben het niet met je eens de donkere achtergrond nodig is voor de leesbaarheid. Een gewone niet Nederlandse film heeft toch ook geen donkere achtergrond voor de ondertiteling?
Jan
De beurskoersen via Teletekst zijn niet realtime en dus niet geschikt voor handelen.
Dan kan je beter kijken via bijvoorbeeld
https://www.beursgorilla.nl
https://www.beleggen.nl/aex
https://www.beurs.nl/koersen/aex/

Als je TV zit te kijken is het makkelijke even het TT appje op je smartphone te openen lijkt mij. Zou ik doen als ik er een had. Onderbreek je het programma ook niet.

TT is ook een béétje achterhaald. Inmiddels hebben alleen NPO en ARD/ZDF het nog.

Bij elke tv (die ik heb en had tenminste) worden al die pagina's alleen onthouden zolang je niet van zender wisselt.

Zoveel mensen zoveel wensen; zoveel apparaten zoveel verschillen. Bij de branded ondertiteling zit er een zwart randje om de letters. Bij het apparaat dat ik nog voor Ziggo heb is dat bij DVB-ondertiteling niet. En wordt het slecht leesbaar.

En bij de BBC is DVB-ondertiteling visueel gelijk aan ondertiteling via TT 888 intoetsen.
Beurshandel doe ik via mijn bank app.
Ja, het duurt even voordat alle Teletekst info in het interne geheugen van de TV set is geladen. so what, ik zap niet van de één naar de andere zender.
Op mijn Philips set is de ondertiteling van de Ziggo digitale kanalen perfect te lezen.
Het blijft jammer dat Teletekst niet volledig wordt ondersteund. Met dus subs en die DVB-ondertiteling.
M.n. i.v.m. de subs gebruik ik meestal nos.nl/teletekst . Ik ben goedhorend dus ben niet afhankelijk van TT 888 ondertiteling.

Ik gebruik Teletekst dus wél via de decoder in de tv, via scart.

De 888 ondertiteling zonder zwarte achtergrond kan bij mij alleen via NPO 1, 2 en 3 HD via de kabel. Dan heb ik gelijk volledige teletekst via de tv dus. Overige zenders SD en gebruik ik dus niet via de kabel. V.a. 4 kijk ik alleen via KPN.

Ik denk dat er niet extra software voor TT komt. Het is een aflopende zaak na (bijna) 39 jaar. Gestart april 1980. De mééste zenders hebben het al niet meer. We zullen het er mee moeten doen.

Reageer