Vraag

Trillend beeld LG Oled 55GX6LA

  • 30 September 2020
  • 7 reacties
  • 1160 keer bekeken

Goedemiddag,

Ik heb sinds kort een LG Oled 55GX6LA (LG 4K Oled TV). Prachtig model omdat je deze volledig vlak aan de muur kan hangen. Ik heb echter last van trillende stilstaande beelden bij bijvoorbeeld RTL boulevard. Dit treedt op als zij de onderwerpen, die ze willen bespreken, in beeld zetten die dan onder elkaar op beeld staan. Dit is in combinatie met mijn 4K glasvezel pakket. Het is bij meerdere ‘stilstaande’ beelden over verschillende zenders. Ik had hier echter geen last van mijn ‘oude’ gewone 4K televisie van Sony. Het is echt heel erg vervelend als je TV aan het kijken bent, zeker omdat het een terugkerend iets is wat je dagelijks ondervindt. Heeft iemand hier een oplossing voor? Las iets over ‘Deep Colour’ functie van de TV uitschakelen, maar dit is juist een hele mooie aanvulling qua beeld. De winkel waar ik destijds de TV heb gekocht legt het probleem bij KPN omdat de 4K ontvanger een ‘upscaling’ doet naar HDR weergave en dit ook al standaard in de TV zit.

Hopelijk heeft iemand de oplossing.


7 reacties

Reputatie 5
Badge +10

Hoi @WilElNoNO, 

Welkom op het KPN Forum. Irritant dat stilstaande beelden soms gaan trillen. Een directe oplossing heb ik helaas niet. Je zou eens kunnen kijken of het verschil maakt als je een andere beeldschermresolutie instelt. Op de KPN tv-ontvanger doe je dat via Menu > Instellingen > Beeldscherm > Beeldschermresolutie. 

Op je tv zijn er ongetwijfeld ook diverse mogelijkheden om weergave-instellingen aan te passen. Zie daarvoor de handleiding van de tv. Wellicht is het een kwestie van uitproberen, welke instelling het beste werkt voor jou. 

Tot slot zou je (als je dat nog niet gedaan hebt) eens kunnen testen of het verschil maakt als je een andere HDMI-kabel gebruikt. 

Goedemorgen Heine,

 

Een nieuwe  2.1 HDMI heb ik inmiddels gemonteerd en geeft helaas geen verandering.

Het is inmiddels bij alle stilstaande berichten op verschillende zenders, zoals de stand bij tennis, afbeeldingen met text erin etc etc.

ZOu het ermee te maken kunnen hebben dat jullie via het 4K kastje HDR poberen door te geven en dat mijn TV dit ook doet?

Bestaat de mogelijkheid om dit via KPN uit te zetten? Op mijn TV gaat dit namelijk niet.

Het begint nu echt enorm storend te worden, zeker omdat ik mijn TV inmiddels ook op een ander adres heb gehangen met een andere provider, en daar was niks aan de hand.

Anders moet ik overwegen om over te stappen naar en andere dienstverlener helaas.

 

Met vriendelijke groeten,

WilElNoNo

Reputatie 7
Badge +9

Ik neem aan dat je Arris VIP5202 KPNkastje hebt. Dan kan je toch via instellingen HDR uitzetten.

Goedemorgen Hoopvol,

 

Correct, de VIP5202.

Waar kan ik dat precies vinden?

Reputatie 7
Badge +9

@ChrisWissink , kan jij vertellen waar de optie zit in het menu van de VIP5202 om HDR  uit te zetten. Ik neem aan bij de tegel BEELDSCHERM, maar zeker weten doe ik niet omdat ik een andere ontvanger hebt.

Goedemorgen Hoopvol,

Ik heb het inmiddels gevonden. Via instellingen => beeldscherm => HDR.

Enorm bedankt. Nu kan ik echter kiezen tussen de opties AAn, UIT of AUTO.

Omdat mijn TV HDR ondersteunt lijkt mij de beste keuze UIT zodat de TV het zelf kan regelen i.p.v. dubbel signaal te verwerken.

Mee eens?

 

Groeten,

WilElNoNo 

Reputatie 7
Badge +9

Ik denk het ook, maar je kan het ook gewoon proberen. Is altijd weer te veranderen.

Reageer