Beantwoord

TV geluid via soundbar werkt niet altijd

  • 26 January 2021
  • 9 reacties
  • 1105 keer bekeken

Badge

Ik heb een JBL soundbar aangesloten op een Toshiba tv middels de HDMI ARC poort. De digitale TV ontvanger is op de TV aangesloten op de HDMI 2 poort. In de TV heb ik de instellingen aangepast zodat het geluid niet via de TV speakers gaat maar via de optie “versterker”. Ook CEC is ingeschakeld. Direct na de installatie geeft de sounbart inderdaad het TV geluid weer. Indien je de volgende dag echter weer tv wil kijken komt het geluid niet meer via de soundbar maar weer via de tv ondanks dat in de instellingen van de TV de optie “versterker” gewoon aan staat. Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

icon

Beste antwoord door Beezeventien 27 February 2021, 09:06

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Hooge Haer 

Het zou moeten werken op die manier, het enige wat ik kan bedenken is dat je HDMI kabel het niet goed ondersteunt of niet goed werkt, die kabel moet compatible met HDMI 1.4 zijn, heb je al eens een andere HDMI kabel geprobeerd?

Badge

Ik heb nu verschillende HDMI kabels geprobeerd zonder resultaat. Ik denk dat ik voor de zekerheid een nieuwe HDMI en ook een optische kabel. Dan kan ik het geluid evt. ook via de optische kabel naar de JBL sturen. Of geeft de optische uitgang geen signaal indien er een HDMI kabel in de digitale ontvanger zit?

Hallo @Hooge Haer , de HDMI-kabel is voor beeld en geluid naar de tv, de optische kabel is voor geluid naar een extern apparaat, zoals een versterker o.i.d., zijn dus naast elkaar te gebruiken.

Voorbeeld: je luistert naar de radio vanaf kanaal 800, daar heb je de tv niet voor nodig, het geluid loopt dan via de optische kabel naar je audio-installatie.

 

Badge

@JanD ja dat klopt idd, maar omdat de HDMI het geluid niet doorgeeft, maar we wel beeld hebben wil ik graag weten of ik in dat geval ook kan terugvallen op de optische verbinding om toch het geluid via de JBL Bar te hebben. Want dat is nu het probleem. Concrete vraag stuurt de TV ontvanger indien de HDMI aangesloten is ook signaal naar de optische uitgang, zodat ik toch beeld en geluid heb.

Hallo @Hooge Haer , als je met ‘tv-ontvanger’ de decoder van KPN bedoelt, dan wordt alleen geluid ook gestuurd naar de digitale en analoge uitgang van de tv-decoder.

Verder heb ik geen expertise inzake aansluiten aanverwante apparatuur aan het tv-toestel en/of tv-decoder van KPN.

Succes.

 

Badge

Idd ik bedoel de KPN decoder. Dan moet het dus goed komen. Kabeltjes zijn pas over twee dagen binnen. Dan weet ik het zeker. Mocht het niet werken dan plaats ik hier weer een reactie. Dank voor het meedenken!!!!

Mijn probleem is hetzelfde. Even verifiëren. Ik heb een HDMI kabel van de iTV ontvanger naar de TV lopen. De TV is weer via HDMI aangesloten op de reciever. Ik heb ook een optische kabel van de TV naar de Reciever lopen. Perfect geluid over alle boxen, zowel radio (via KPN als TV)..

Als ik nu de optische kabel aansluit op de iTV ontvanger naar de reveiver, kan ik dan ongestraft het beeldscherm uitzetten?

Eigenlijk wil ik zo min mogelijk kabels dus zou HDMI van iTV ontvanger naar receiver en van receiver naar TV scherm ook moeten werken.

Moet ik soms instellingen in de receiver aanpassen?

Even tussendoor,.

Ik krijg bericht via mail van  het forum dat er een antwoord is op mijn vraag of opmerking.

Dan klik ik op de link en moet ik inloggen. Maar dan kom ik in de middle of nowhere op het forum uit. Ik kan mijn vraag nergens meer terugvinden dan alleen het onderwerp te zoeken?

Badge

Bij ons werkt dat inderdaad. Je kunt door de optische kabel van de tv ontvanger aan te sluiten op de soundbar radio luisteren zonder dat de TV aan staat.