Beantwoord

Updates Interactieve TV Ontvangers 2021

  • 30 June 2021
  • 609 reacties
  • 38730 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Vorig jaar zijn we begonnen met de uitrol van een geheel nieuw menu voor onze interactieve tv ontvangers. Dit is nu voltooid, alle klanten zijn voorzien van dit nieuwe menu.

Gedurende die uitrol zijn er ook steeds aanvullende updates uitgebracht voor mensen die dat nieuwe menu al hadden gekregen. Al die updates staan ook in dat aparte topic. Maar nu iedereen het nieuwe menu heeft, hoeven we geen onderscheid meer te maken tussen mensen die het nieuwe menu wel of niet hebben.

Daarom gaan we, per de update van juli 2021, verder in dit topic. Als er een nieuwe update bekend is plaatsen we een reactie hier en markeren deze als antwoord. Hierdoor staat de meest recente update altijd bovenaan.

Nuttig om te weten: de software van de ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. De NMC is de kern, de HTML is de jas eromheen, en de DBL/RBL is boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. De NMC is degene met het versienummer die begint met 8. De HTML begint met 4. Voor een NMC release is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML release is dat niet nodig. 

Kijk hier voor een overzicht van eerdere updates 

 

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 13 January 2022, 22:11

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

609 reacties

Het is wel opgelost maar duurde echt zo lang. Ik ben wat anders gaan doen en opeens was die klaar.
Het downloaden duurt wel altijd het langste van het update proces of vergis ik me? Zou je eens kunnen opzoeken hoe groot zo'n update bestand is?

Het downloaden duurt inderdaad lang. Het bestandsformaat is mij niet bekend maar de reden waarom het lang duurt wel. Bij de Arcadyan HMB2260 en de Arris VIP2952 worden updates binnengehaald via een multicast-signaal. Dit signaal is betrouwbaar maar niet zo snel. De maximale bandbreedte hierop is ongeveer net zo groot als die van de tv-zenders. Ik dacht zo rond de 10Mbit/s.

 

De Arris VIP5202 haalt zijn updates op via een OTT-unicast verbinding over het reguliere internet, hierbij is de eigen maximaal haalbare bandbreedte de beperkende factor en die updates rollen normaal gesproken zo voorbij.

 

Zo is het mij tijdens mijn opleiding uitgelegd in ieder geval 😃


dat was ook kennelijk zo met de vip5202 dat kon ik namelijk zien aan het bruine grafiek van mijn fritzbox

dat bruine grafiek is normaal tv en internet geel

geen probleem met de update alleen duurde het wat langer dan normaal

 

Reputatie 7
Badge +30

Afgelopen nacht is deze NMC update voltooid.

NMC8.0.131_2

Deze NMC-release heeft vooral te maken met een wijziging in de aansturing en routering bij bepaald unicastverkeer. Een toekomstige HTML-update zal er voor zorgen dat het daadwerkelijk in gebruik zal worden genomen. Verder zitter er aanpassingen in i.v.m. de komende Videoland wijziging en verbeteringen in de werking/stabiliteit van de YouTube app.

 

Wanneer komt ‘ie?

NMC8.0.131_2

  • Testgroep: tot 14 oktober
  • Uitrol: 19, 21, 26 oktober

 

We zagen vorige week meldingen dat deze update niet bij iedereen soepel verliep. We zijn nu heel benieuwd of er mensen zijn die afgelopen nacht of vandaag overdag deze update kregen en daarbij ook problemen hadden of merkten dat dit veel trager ging dan normaal. Als dat zo is, laat het even weten.

Reputatie 7
Badge +22

@Erik_ ik heb het even getest voor jou, en de software wordt weer snel binnen gehaald! 👍🏼😉 TOP!

Reputatie 7
Badge +9

Goedemiddag bij ons is het ook goed gegaan de update 8.0.131_2

Reputatie 7
Badge +30

Dank, @Dennis Schreve & @cornelis48 :)

Ook even getest software opnieuw in laden vip5202 

Paar seconden gebeurd 

En netjes het gele download grafiek in de fritzbox te zien 👍

 

 

Badge +12

Bij mij is de update 8.0.131_2 ook prima binnengekomen. 

Eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht. Ik gebruik namelijk de DNS-server van Cloudflare. In het verleden gaf dit problemen en kon de update niet binnengehaald worden. Nu dus wel en er lijkt dus iets aangepast te zijn waardoor het mogelijk is om updates binnen te halen met Cloudflare als DNS-server. 

@wjb ik tag jou even omdat o.a. jij dit ook vaak als reden of mogelijke oorzaak aangeeft als een updates niet binnengehaald kan worden op de 5202. 

Reputatie 1

Hier is de update ook goed binnen gekomen wel alle instellingen stonden verkeerd nog niet eerder meegemaakt.

HDR stond bijv aan resolutie verkeerd,beeld zag er niet uit,wazig.

Reputatie 7

Bij mij is de update 8.0.131_2 ook prima binnengekomen. 

Eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht. Ik gebruik namelijk de DNS-server van Cloudflare. In het verleden gaf dit problemen en kon de update niet binnengehaald worden. Nu dus wel en er lijkt dus iets aangepast te zijn waardoor het mogelijk is om updates binnen te halen met Cloudflare als DNS-server. 

@wjb ik tag jou even omdat o.a. jij dit ook vaak als reden of mogelijke oorzaak aangeeft als een updates niet binnengehaald kan worden op de 5202. 

Dat kan een paar dingen betekenen.

1) KPN heeft de firmware van de 5202 aangepast zodat deze ook uncompressed DNS requests ondersteunt.

2) KPN heeft de firmware van de 5202 aangepast zodat deze een andere DNS server gebruikt bij het ophalen van updates.

3) Cloudflare heeft DNS compression geactiveerd.

Badge +12

Bij mij is de update 8.0.131_2 ook prima binnengekomen. 

Eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht. Ik gebruik namelijk de DNS-server van Cloudflare. In het verleden gaf dit problemen en kon de update niet binnengehaald worden. Nu dus wel en er lijkt dus iets aangepast te zijn waardoor het mogelijk is om updates binnen te halen met Cloudflare als DNS-server. 

@wjb ik tag jou even omdat o.a. jij dit ook vaak als reden of mogelijke oorzaak aangeeft als een updates niet binnengehaald kan worden op de 5202. 

Dat kan een paar dingen betekenen.

1) KPN heeft de firmware van de 5202 aangepast zodat deze ook uncompressed DNS requests ondersteunt.

2) KPN heeft de firmware van de 5202 aangepast zodat deze een andere DNS server gebruikt bij het ophalen van updates.

3) Cloudflare heeft DNS compression geactiveerd.

Yep...zoiets zal het wel zijn. Ik ben er in ieder geval blij mee. 

Reputatie 7
Badge +30

Bij mij is de update 8.0.131_2 ook prima binnengekomen. 

Eerlijk gezegd had ik dat niet verwacht. Ik gebruik namelijk de DNS-server van Cloudflare. In het verleden gaf dit problemen en kon de update niet binnengehaald worden. Nu dus wel en er lijkt dus iets aangepast te zijn waardoor het mogelijk is om updates binnen te halen met Cloudflare als DNS-server. 

@wjb ik tag jou even omdat o.a. jij dit ook vaak als reden of mogelijke oorzaak aangeeft als een updates niet binnengehaald kan worden op de 5202. 

Dat kan een paar dingen betekenen.

1) KPN heeft de firmware van de 5202 aangepast zodat deze ook uncompressed DNS requests ondersteunt.

2) KPN heeft de firmware van de 5202 aangepast zodat deze een andere DNS server gebruikt bij het ophalen van updates.

3) Cloudflare heeft DNS compression geactiveerd.

Yep...zoiets zal het wel zijn. Ik ben er in ieder geval blij mee. 

 

Heb het voor de volledigheid even nagevraagd, en wij hebben aan onze kant niets aangepast. Dus dan zal het Cloudflare zelf zijn geweest. 

Reputatie 2

ik heb ook deze update  8.0.131_2  op mijn Aris staan. Ik kom van XS4all en had daar dat bij iedere zenderlijst wissel in beeld kwam te staan: “ zenderlijst wordt bijgewerkt….”. Nu bij KPN weer precies hetzelfde. Wat is dat toch? Bovendien had ik al eens aangegeven of je niet gewoon als je een andere zenderlijst selecteert je niet nog een keer op de TV knop moet drukken maar gewoon op OK. Er komt nu eerst geselecteerd te staan en moet je vervolgens op de TV knop op de AB drukken. Veel te omslachtig want je hebt toch al de andere lijst geselecteerd! 

Badge +12

ik heb ook deze update  8.0.131_2  op mijn Aris staan. Ik kom van XS4all en had daar dat bij iedere zenderlijst wissel in beeld kwam te staan: “ zenderlijst wordt bijgewerkt….”. Nu bij KPN weer precies hetzelfde. Wat is dat toch? Bovendien had ik al eens aangegeven of je niet gewoon als je een andere zenderlijst selecteert je niet nog een keer op de TV knop moet drukken maar gewoon op OK. Er komt nu eerst geselecteerd te staan en moet je vervolgens op de TV knop op de AB drukken. Veel te omslachtig want je hebt toch al de andere lijst geselecteerd! 

Hoe dat werkt met die zenderlijsten weet ik niet (ik heb maar 1 lijst), maar het itv-platform van XS4ALL is een 1-op-1 kopie van KPN. Alleen het logo is anders. De overstap van XS4ALL naar KPN zal daar dan ook niets aan veranderen.

Reputatie 7

Ik kom van XS4all en had daar dat bij iedere zenderlijst wissel in beeld kwam te staan: “ zenderlijst wordt bijgewerkt….”. Nu bij KPN weer precies hetzelfde. Wat is dat toch? 

Dat hoort natuurlijk absoluut niet, die melding hoort alleen gegeven te worden als je van zenderlijst wisselt.

Badge +12

Ik kom van XS4all en had daar dat bij iedere zenderlijst wissel in beeld kwam te staan: “ zenderlijst wordt bijgewerkt….”. Nu bij KPN weer precies hetzelfde. Wat is dat toch? 

Dat hoort natuurlijk absoluut niet, die melding hoort alleen gegeven te worden als je van zenderlijst wisselt.

Dat zegt ie toch ook?

Reputatie 7

Ik kom van XS4all en had daar dat bij iedere zenderlijst wissel in beeld kwam te staan: “ zenderlijst wordt bijgewerkt….”. Nu bij KPN weer precies hetzelfde. Wat is dat toch? 

Dat hoort natuurlijk absoluut niet, die melding hoort alleen gegeven te worden als je van zenderlijst wisselt.

Dat zegt ie toch ook?

Oeps... :wink:

Reputatie 2

maar het wisselen van zenderlijst heeft toch niets te maken met het wel of niet bijwerken van die zenderlijst. Daarnaast wist ik natuurlijk dat XS4all en KPN 1 op 1 hetzelfde zijn maar ik wilde alleen aangeven dat het ‘probleem’ daar ook speelde. Ik heb nu alleen een nieuwere versie van de ARIS. Ik heb nu bijvoorbeeld een lijst gemaakt met NPO1,2,3 BBC enzovoort en een aparte lijst met commerciële zenders. Die lijsten zijn dus gemaakt. Waarom staat er dan als ik van zenderlijst wissel dat de betreffende zenderlijst moet worden bijgewerkt? Volkomen overbodige mededeling en nogmaals ook gewoon de vereenvoudiging  dat je gewoon van zenderlijst kunt wisselen door alleen op de OK knop te drukken

Reputatie 7

maar het wisselen van zenderlijst heeft toch niets te maken met het wel of niet bijwerken van die zenderlijst. 

Alleen de zenders in de actieve zenderlijst worden gecached.

Bij het wisselen van zenderlijst wordt de cache van scratch opnieuw opgebouwd waarbij de eerste paar pagina's direct opgehaald worden. Dat is waar die meldiing voor staat.

Reputatie 2

maar het wisselen van zenderlijst heeft toch niets te maken met het wel of niet bijwerken van die zenderlijst. 

Alleen de zenders in de actieve zenderlijst worden gecached.

Bij het wisselen van zenderlijst wordt de cache van scratch opnieuw opgebouwd waarbij de eerste paar pagina's direct opgehaald worden. Dat is waar die meldiing voor staat.

Daar kan ik nog inkomen maar voor het ‘publiek’ is die mededeling volkomen overbodig

Reputatie 7
Badge +22

Ik gebruik regelmatig de zoekfunctie, dan bewaard ie de zoekfunctie op 1 tv ontvanger. Is het niet mogelijk om dit te laten synchroniseren zoals met de opnames? Als je op tv ontvanger 1 iets zoekt, dat het dan op tv ontvanger 2 of meer ook te zien is. 

Reputatie 7
Badge +20

En Online dan ook natuurlijk. Vindt het een leuk idee. Ik zal je idee meenemen. 

Reputatie 7

En Online dan ook natuurlijk. Vindt het een leuk idee. Ik zal je idee meenemen. 

Alsjeblieft niet in de app cq. online en anders configureerbaar of alleen nadat ieder lid van het huishouden met zijn/haar eigen KPN ID kan inloggen. (Wanneer komt die functionaliteit eindelijk eens?)

De zoek opdrachten van mijn vrouw en kinderen zijn hele andere dan die van mij en in het kader van privacy horen dergelijke zoekopdrachten natuurlijk niet gedeeld te worden.

Reputatie 7
Badge +20

Zullen we meenemen @wjb. Het inloggen met ieders eigen KPN ID heb ik helaas nog geen zicht op. 

Reputatie 4
Badge +1

@Erik_   Gisteren de laatste versie HTML mogen ontvangen : HTML4.132.204. 

Mooi die nieuwe layout maar dan moet het wel foutloos werken.

Al diverse keren na het selecteren van een app duurt het even  voordat de app verschijnt.

Het kan tijdens het ophalen/laden van de app zo fout gaan dat het TV beeld op zwart komt te staan en de tv ontvanger vastloopt, is niet meer te bedienen met de ab , stand-by knop werkt ook niet.

Na het uit/aan zetten van de tv ontvanger is alles weer bedienbaar en is er weer beeld.

Kom nou niet meer met een frisse start, modem uit/aan enz.

Die trucs weten we al sinds augustus 2020 (!)  .

Verder zijn er meer storende foutjes die ondanks vele NMC  en HTML updates nog steeds voorkomen.

Opname lijst , blokjes in beeld bij teletekst , voortgangsindicatie.

Dit zijn vooral cosmetische zaken volgens mij , wel is het zo dat het  tv kijken zelf een stuk minder storingen geeft.

Dat is voor mij het belangrijkste : ongestoord tv kunnen kijken.

Oh heel frappant sinds we 2 maanden geleden van het Telfort netwerk naar het KPN  netwerk zijn overgezet heb ik de updates veel eerder.

En een frisse start / software installeren gaat nu in 1 keer ( dat is volgens mij al langer zo) .

 

 

Reputatie 5
Badge +5

Ik klaag niet gauw over software veranderingen, meestal is het wennen en achter de structuur proberen te komen, maar wat de verbetering is van het nieuwe app menu is mij een absoluut raadsel. Favorieten vervangen door uitgelicht waar ik er maar een van gebruik, veel te grote afbeeldingen en onoverzichtelijk met dat horizontaal scrollen. Door de grote afbeeldingen nog traag ook….

Wikipedia is meer leesbaar geworden, maar als je onverhoopt azalea wilt opzoeken ben je even bezig…  Er is toch ruimte voor een 6x5 toetsenbord emulatie in plaats van a-z op een rij…..

Admin: bericht verplaatst naar iTV updates topic