Beantwoord

VIP5202: haperen,ghosting en blurry beeld (Samsung)

  • 14 December 2021
  • 25 reacties
  • 909 keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4

Na geheel het forum doorgelezen te hebben, en alle berichten op Samsung is er geen verbetering mbt : haperen,ghosting en blurry beeld..

 

TV alle instellingen geprobeerd, en alle instellingen van de VIP5202 geprobeerd, maar helaas (!!) zonder resultaat!

 

Alle kabels van modem naar TV vervangen, incl een “dure” HDMI 2.1 kabel vervangen en aangesloten, maar ook dit zonder resultaat.

APPs via TV bijv: Netflix, Videoland, Prime, ITV KPN werken geheel zonder enige problemen? 
 

 

Even de stoute schoenen aangetrokken, en uit de kast een oude (reserve) VIP5202 gepakt met schijnbaar “oude firmware” er op?

 

Aangesloten, en wat blijkt het probleem van haperen,ghosting en blurry beeld geheel verdwenen?  Maar helaas maar ook gek genoeg na 10 min. begon de ellende weer, maar wel veeel minder…


In deze (reserve) had ik ook graag de instellingen willen aanpassen maar het menu laat niks meer toe, vermoedelijk vergrendeld omdat ik al meer dan 1,2 jaar geen update heb uitgevoerd!?

 

Wat moet ik doen, heb het idee dat de kastjes niet erg goed zijn? Of KPN maakt er een potje van net als dat ik dagelijks stotterend beeld heb en dagelijks de bekende 400 storing ondervindt 😬

Is mijn lijn wel inorde?

 

Aan de TV ligt het niet gezien het via de TV apps alles perfect en rustig beeld vertoond.

 

 

 

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 28 December 2021, 20:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Beste @webloq 

Dat is apart dat je de oude firmware erop hebt staan, dit zal van loop der tijd problemen geven. En ook niet alle diensten werken niet meer met deze oude firmware. Voor de beste gebruik van de 5202 moet ie de juiste software hebben. Heb jij in het verleden een Motorola 1963, 1853 bij jou diensten van ITV gehad?

Reputatie 5
Badge +4

Het haperen,ghosting en blurry is weer terug als van ouds!

Helaas werd de update toch doorgedrukt op de reserve 5202, maar heb wel even genoten van perfect beeld zoals je mag verwachten.

 

 
Als het probleem er niet is via de Apps (TV) en niet met oude firmware, dan is het probleem duidelijk?!

@Dennis Schreve ik heb geen Motorola gehad in het verleden, lost dat het probleem mogelijk op?

Ps. Ik bezit een :Samsung Qled 65Q7 (2021)

Reputatie 7
Badge +22

@webloq dat klopt dat ie dit doordrukt, die oude firmware wordt bij KPN ook uit het systeem gehaald. Dan staat alleen het vernieuwde software erop. Nu zijn er ook dingen veranderd qua firmware. Hieronder heb ik meer info voor je:

En nieuwe strams:

En deze diensten werken niet meer met het verouderde software en met de ontvangers:

  • Motorola VIP1903
  • Motorola VIP1963
  • Motorola VIP1853
  • ZTE - ZXV8001 (4K-tv ontvanger)

Ontvangers die wel op deze nieuwste software werken zijn:

  • Arcadyan HMB2260 
  • Arris 2952
  • Arris 5202 (4K-tv ontvanger)
Reputatie 5
Badge +4

@Dennis Schreve , uiteraard bedankt voor je reactie maar ik denk dat deze info niet het probleem oplost mbt het haperen,ghosting en blurry?

 

Ik heb een geheel geüpdatet VIP5202, waar ik alle mogelijkheden bij/mee heb geprobeerd om het probleem op de lossen.

Als laatste poging na alles gedaan te hebben, bedacht ik mijn in eens dat ik nog één VIP5202 in de kast had liggen. Wel nog met oude firmware er op, maar toch besloten om deze aan te sluiten. Hier was het probleem geheel mee verholpen.

Echter deze ging ook na 10min. updaten, en helaas weer het zelfde probleem als het eerste kastje.

Het is duidelijk dat de nieuwere firmware de problemen veroorzaakt, en de oudere firmware niet?

 

 

Dat heb ik al een jaar en ik noem het judder 

(gestotter) van het beeld 

Hier 2x vip5202 

Verschillende merk tv’s maar merk het op de pc ook via YouTube 

Zelfs een nieuwe 100hz Sony bravia tv merk ik het nog 

Hdmi kabel AudioQuest niet de goedkoopste

Ik hou graag dit topic in de gaten 

Sommige mensen zijn gevoelig voor judder 

Ik heb het los gelaten 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hi @webloq. Dat ziet er op die laatste foto haast uit alsof je een “Bloom” effect aan hebt staan. Je geeft aan dat je de instellingen van de TV hebt aangepast. Heb je daarbij ook spelmodus geprobeerd? Zo niet kan je dit doen via instellingen > beeld > speciale weergavemodus > spelmodus. Hoe gaat het verder als je een ander apparaat via HDMI aansluit? Bijvoorbeeld een laptop of Dvd-speler? Geven die wel goed beeld?

Reputatie 5
Badge +4

Hoi @Bram_  het klopt dat de foto een “bloom” effect geeft, mijn lens van mijn iPhone is niet altijd vet vrij… 💪🏻😂

Spelmodus heb ik ook al eens geprobeerd maar levert geen juiste resultaat.

Nee, als ik via Netflix (tv app), PC, en of een DVD speler wat afspeelt heb ik geen problemen met haperen,ghosting en blurry.

 

Vandaag met de goed bevriende buurman even de TV opgepakt en aangesloten op een “Next” van Ziggo. Oef… geen problemen met haperen,ghosting en blurry?!

 

Reputatie 7

Wat versta je nu onder "haperen"?

Heb je dat ook als je uitgesteld kijkt? (Terugkijken of opname kijken.)

Reputatie 5
Badge +4

@wjb “haperen” bedoel ik mee dat de personen in beeld net robots zijn… 

Niks loopt lekker smooth, lijkt wel of alles in 10fps is. 😬😂

 

Dat “ghosting, blurry” is net als je een paar pilsjes op heb, en met open hand voor je ogen gaat zwaaien. 👋🏻
En dat is onwijs irritant, maar heb ook het idee dat dit de laatste maanden erger is geworden.🤯

 

Boven heb ik een Sony Oled 55” en ook hier een “blurry” effect bij bewegingen. 😳

 

Op zolder een Sony van 9 jaar oud 55” en daar geen problemen op..💪🏻
 

 

ps.
De 400 foutcode wordt je ook helemaal gek van! Dit gebeurd dagelijks wel 2x 🤨

Wij hebben een kapsalon aan ons huis vast zitten, waar mijn vrouw dit probleem heel vaak hoort. Klanten die uit de zelfde woonplaats/wijk komen en dagelijks blokjes en code 400 hebben.

 

*kaart defect in KPN centrale?” 
 

Mijn snelheid is de laatste maanden al met -40mb snelheid gezakt (bekabeld) 😣

Reputatie 7

@wjb “haperen” bedoel ik mee dat de personen in beeld net robots zijn… 

Niks loopt lekker smooth, lijkt wel of alles in 10fps is. 😬😂

Heb je dat ook als je uitgesteld kijkt? (Terugkijken of opname kijken.)

Reputatie 5
Badge +4

@wjb , had ik al gedaan, maar net nog even een opname, en terug gekeken maar dan is het probleem nog groter 😕

Reputatie 5
Badge +4

Wat mijn opvalt is dat het s’avonds erger wordt?

(Thuis situatie niet veranderd, als er gedacht wordt aan belastingen zoals downloads) 

 

Ook nog even naar de TV (oud bakkie) op zolder, maar zag toch dat het beeld daar erg hapert …

 

voorbeeld:

Als je wolken/ of een vliegtuig door je beeldscherm gaat (live). Dan lijkt het net alsof ze 10 plaatjes laten zien (taktaktak)

Je mist zeg maar een behoorlijk aantal beelden zodat het vloeiend gaat?

 

Dit even over het haperen/ schokkerig, en dus niet het probleem over “blurry/ ghosting”

@webloq heb je al geprobeerd de VIP5202 op lager beeldinstellingen te zetten

Bijvoorbeeld 1080i of 1080p 50hz 

Dan lijkt de judder iets minder 

Inderdaad bij snel beweging schokt (judder) hier ook 

Als je er eenmaal op gaat letten is tv kijken niet leuk meer 

(ik ben gevoelig voor judder) 

 

En inderdaad lijkt het wel op 10fps

Ik heb de beveiliging camera op de oprit op 10fps staan en zie de auto's ook schokkerig voorbij komen (80kmh) weg 

Dat idee ook bij de tv ontvanger iets minder erg maar wel merkbaar 

lijkt wel op framedrops 

 

 

Reputatie 5
Badge +4

@peter-keetfm ik heb alle instellingen gehad, zowel op TV als op 5202 voor het probleem blurry/ ghosting:

 

1080i (erger)

UHD 50 (iets beter)

UHD 60 (ergst)

1080p 25/50 (erger)

HDR aan/ auto (één bak ellende)

 

*oude firmware op 5202 (1,2 jaar oud) geen problemen, totdat de updates er door kwamen.

 

Net wat je zegt het lijkt allemaal wel 10 fps wat er uitgezonden wordt. En dat met een 200mb lijn? 🤯


#framedrops

 

Reputatie 7

Ik zou wel eens een filmpje willen zien van dat wat jij ervaart.

Ook ik heb een 5202 die gekoppeld is aan een Sony KL-43XD8305 op een 200Mbps glasvezelaansluiting en ik ervaar geen problemen.

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb ondertussen even in onze systemen kunnen kijken met de informatie in je profiel. Ik zie niet direct een reden voor deze storing. Zou je nog kunnen aangeven hoe de tv-ontvanger is aangesloten? Of daarvoor bijvoorbeeld een directe kabel loopt van Experiabox naar de ontvanger of zit daar bijvoorbeeld een van de SuperWifi versterkers of een DVS tussen zit. 

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb ondertussen even in onze systemen kunnen kijken met de informatie in je profiel. Ik zie niet direct een reden voor deze storing. Zou je nog kunnen aangeven hoe de tv-ontvanger is aangesloten? Of daarvoor bijvoorbeeld een directe kabel loopt van Experiabox naar de ontvanger of zit daar bijvoorbeeld een van de SuperWifi versterkers of een DVS tussen zit. 


Klopt!

Met originele UTP kabel van KPN aangesloten (ook deze vervangen).

Geen DVS , en of SuperWifi er tussen zitten, rechtstreeks vanaf V12 modem aangesloten.

(via SuperWifi ? Hoe dan? 😂)

 

Nu tijdelijk een kastje van Ziggo, en kabels doorgetrokken vanaf buurman. En het gehele probleem is verdwenen.

 

Ik zie de bui al hangen, vrouw des huizes is het spuug zat om zo door het hele huis te kijken naar slecht beeld, en nu ook haperend, en schokkende stem. 
Gaat 30 sec. goed en dan weer slecht, en weer goed, en weer slecht…!!!

 

Ik ben al jaren klant, maar is niet meer zoals vroeger. 

 

 

Reputatie 7
Badge +17

@webloq ik snap heel goed dat er in huis geen tevredenheid is tot we dit hebben opgelost. Ik ga nog 1 ding nu gelijk vanuit mijn kant doen om het te proberen op te lossen. Het zou kunnen zijn dat je op de ontvanger de vraag krijgt om deze nogmaals aan te melden. Hiervoor heb je je abonnementsnummer en pincode van iTV nodig. Deze kan je vinden in je MijnKPN. In de app kan je hiervoor bovenin kiezen voor “TV” > “Meer opties bekijken” (blauwe knop) > “Abonnement” en “iTV pincode”. Mocht je na dit bericht die melding hebben gehad, de ontvanger hebben aangemeld en het probleem is nog niet opgelost laat het dan hier even weten. Dan ga ik het voor je doorzetten naar de technische dienst die het dan verder op gaan lossen. Mocht je de melding nog niet gehad hebben wil ik je alleen even vragen de ontvanger kort stroomloos te maken. Software verwijderen is daarbij niet nodig. Maar laat ook dan even weten als het probleem nog steeds speelt want in ieder geval zet ik het dan door naar de technische dienst. 

Reputatie 5
Badge +4

@Bram_ 

 

Bedankt alvast dat je mee wil denken! 💪🏻
Ik heb hier inderdaad 3 kastjes liggen één daarvan is defect, de afstandsbediening meld zich steeds af op Bluetooth, waar vervanging van afstandsbediening niet geholpen had. 
 

De andere twee zijn inderdaad online, slaapkamer, woonkamer. altans woonkamer staat nog wel aangesloten maar daar zit nu mijn TV tijdelijk op Ziggo van de bevriende buurman.

 

Ik zal kijken of ik opnieuw moet aanmelden, anders zal ik beide kastjes spanningsloos maken voor 10 min.

 

Ik kom er vanavond op terug 😀

Reputatie 7
Badge +17

Helemaal goed! Mocht je voor de defecte ontvanger een retourdoos willen kan ik die sturen. Kunnen we de ontvanger voor je recyclen. Mocht je zelf nog ergens een mooi stuk karton hebben waar de ontvanger in past kan je ook daar ons antwoordadres op zetten. Dan komt deze ook bij ons terecht. Als je die route kiest wel graag even een briefje met je klantnummer in de doos bij de apparatuur doen.

Reputatie 5
Badge +4

@Bram_

Ik werk morgen toevallig bij Ceva Den Haag, kan hem wel gelijk meenemen?

 

Nee hoor… 😂

 

Komt goed zal hem retour zenden per post, maar het was wel even handig om te testen op dit moment.

 

Heb de huidige kastjes spanningsloos gehad, en zag dat er ook een nieuwe firmware versie binnen kwam (.133 ??)

 

Kijk het even aan wat voor voor effect het gaat hebben 💪🏻

Reputatie 7
Badge +17

Hi @webloq! Hoe is het op dit moment met de beelden op TV? Is alles weer haarscherp te zien?

Reputatie 5
Badge +4

Heb het idee dat het wel een heeeel klein beetje verbeterd is, maar optimaal zeker niet 🤔

Reputatie 7
Badge +17

@webloq ik heb de informatie doorgezet via het ticket. Zou je nog wel kunnen bevestigen dat je bij het aanmaken van het ticket een contactnummer hebt gekregen dat je kan bellen?