Beantwoord

Waarom werken "TV" en "bron" niet meer als je het geluid direct via de TV+ Box regelt?

  • 25 December 2023
  • 6 reacties
  • 231 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +6

Als je het volume van de optische uitgang of een bluetooth speaker wilt bedienen via de TV+ Box, of als je de Google Home app wilt gebruiken en daarmee ook het volume wilt kunnen regelen, dan kun je de afstandsbediening instellen op “Uit”:

Bedien je tv met de KPN afstandsbediening

Uit: bedien het volume van de TV+ Box met onze afstandsbediening. En bedien het volume van je tv met je eigen afstandsbediening.

 

Maar zodra je dat kiest werken de knoppen voor “TV” (tv aan/uit) en “bron” ook niet meer. Er gaat dan ook geen lampje meer branden als je die knoppen indrukt. (En volume geeft dan zoals verwacht een groen lampje, omdat het via Bluetooth naar de TV+ Box gaat in plaats van via infrarood naar je televisie, waarvoor het rode lampje zou branden.)

Oké, het heet misschien niet voor niks “Uit”. Maar is dat bewust zo, of toch een bug? Ik zou verwachten dat die twee knoppen nog wel gewoon iets zouden doen. Ofwel: ik zou verwachten dat ze nog gewoon naar de televisie gestuurd worden, net als korte tijd de pijltjes en OK nadat je op “bron” gedrukt hebt. (Voor mij geen probleem trouwens.)

(Versies 0.25.0, 1.131.6 en 0265.03.02.)

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 9 February 2024, 12:12

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) kan je het beste het geluid altijd op maximaal zetten.

Het geluid kan je het beste op de tv, soundbar of zo regelen.

Je kan de ab van de DIW7022 koppelen met de tv en met de KPN ab het geluid op je tv regelen.

Zie ook hier. 

 

De Toslink (optische audio) staat standaard uit in de DIW7022.

Die moet je éénmalig aanzetten. 

Reputatie 6
Badge +6

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) kan je het beste het geluid altijd op maximaal zetten.

Niet iedere situatie is hetzelfde. Mijn specifieke vraag gaat over de situatie waarbij het volume op de TV+ Box zelf geregeld wordt, punt. Wat gewoon een optie is, zoals uitgelegd in de instellingen en in het kennisbankartikel waarnaar ik verwees.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Arjan van B, welkom op ons forum!
Dit werkt inderdaad niet, als je ervoor kiest het geluid te bedienen via je eigen afstandsbediening maar ik zal je feedback meenemen!

Reputatie 7
Badge +20

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) kan je het beste het geluid altijd op maximaal zetten.

Niet iedere situatie is hetzelfde. Mijn specifieke vraag gaat over de situatie waarbij het volume op de TV+ Box zelf geregeld wordt, punt. Wat gewoon een optie is, zoals uitgelegd in de instellingen en in het kennisbankartikel waarnaar ik verwees.

 

Wat bedoel je?

Je kan toch het geluid met de KPN tv ab op de tv regelen? 

En zover ik weet, is het altijd het beste om het volume (geluid) op de bron te regelen waar de luidsprekers op zijn aangesloten. 

Reputatie 7
Badge +30

Update voor je Arjan: Op het moment dat je de ‘Uit’ optie gebruikt, dan wordt de infraroodcode uit de afstandsbediening gehaald. Deze kan op dat moment dan niet meer via infrarood met de TV communiceren. We zijn niet van plan hier veranderingen in aan te brengen.

Reputatie 6
Badge +6

Voor toekomstige lezers, een mogelijk alternatief voor de “TV” en “bron” knoppen:

Als je “HDMI CEC” aanzet in zowel TV+ Box als televisie, en mits je televisie dat goed ondersteunt, dan gaat de televisie ook aan/uit als je de TV+ Box aan/uit zet, en kiest dan hopelijk ook de goede HDMI-ingang.

Uitleg voor de TV+ Box is verborgen in Beeldinstellingen van de KPN TV+ Box. In je televisie heeft HDMI CEC misschien een andere naam.

Als je televisie na uitzetten van de TV+ Box omschakelt naar een andere bron, en dan niet goed naar HDMI gaat als je de TV+ Box weer aanzet: soms helpt het om de televisie, terwijl die op de HDMI-ingang van de TV+ Box staat, eenmalig uit te zetten met de afstandsbediening van de televisie zelf. (Een oude Samsung waarmee ik ooit een test deed leek te onthouden in welke stand ik het ding handmatig uitgezet had.)

Reageer