Vraag

Wegvallende HDMI verbinding tussen TV+Box en Hifi-Receiver

  • 21 October 2023
  • 12 reacties
  • 196 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9
  • Wijsgeer
  • 1400 reacties

Ik heb tot nu toe de TV+Box DIW7022 direct op TV aangesloten, Geen grote problemen. Nou verbind ik de DIW7022 direct per HDMI met Hifi-Receiver, en de HDMI-uitgaan van de Receiver met de TV om te kunnen luisteren radio zonder TV. In het begin was het goed.

Maar als ik de TV uitzet, begint het radio-geluid om 3-5 minuten te onderbreken, en op de display van receiver zie ik het HDMI-symbool knipperen, wat betekent een opnieuw verbinding tussen receiver en TV+Box, het blijft herhalen.

Als ik dan de TV aanzet, de HDMI-verbinding verbreekt om paar seconden en verbindt opnieuw. Op TV zie ik dan wisselende TV-Modus, tussen FullHD-50Hz en FullHD-25Hz. Alle 3 apparaten (Receiver,TV,TV+Box) heb ik vast op 1080p-50Hz ingesteld om te kijken of het probleem weg gaat. Maar de TV+Box verliest nog steeds de verbinding (oftewel hij wisselt tussen modi 50Hz en 25Hz). Heeft iemand dat meegemaakt?

 


12 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Ik denk dat de receiver geen 4K ondersteund.

 

Dus kan je het beste, zoals je al deed, de HDMI kabel van de DIW7022 rechtstreeks naar de tv laten lopen.

 

De HDMI eARC of ARC op de tv verbinden met de receiver.

Of als je radio wilt luisteren en tv uit wilt hebben, de Toslink (optische audio) op de DIW7022 verbinden met de receiver (je moet hem wel handmatig aanzetten (staat standaard uit op de DIW7022). 

Reputatie 7
Badge +9

Receiver en TV kunnen allebei 4k, toslink-kabel heb ik nou niet maar zou proberen. Niet dat ik perse wil radio luisteren met de Box, de receiver kan ook internet-radio afspelen zonder extra apparaat, maar ik denk dat is een bug van de tv-box is dat hij de frequentie 25Hz doorgeeft 

Reputatie 7
Badge +20

@TDN 

Dat kan, maar het kan ook een bug zijn in de receiver.

De Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is een Android box en kan via de receiver niet zijn wat voor een tv hij moet aansturen.

 

Mijn advies gebruik een toslink kabel of gebruik radio via internet op de receiver en sluit de DIW7022 via de HDMI aan op poort 1 van de tv en de HDMI eARC of ARC naar de receiver.

Dat gaat niet helemaal goed. En is ook niet echt goed te krijgen.

Via HDMI wil de ontvanger een verbinding met HDCP beveiliging. En dat ondersteund een versterker niet. Een tv wel. Dus als tv uit gaat valt verbinding weg.

Aanbevolen met ook radio:

Verbind de TV direct met hdmi met de box.

Verbind de TV met de HDMI ARC aansluiting met versterker (ARC). Hiermee krijg je de optimale Atmos verbinding.

Om radio te luisteren met tv uit en als versterker geen arc heeft:

Sluit de ontvanger met een optische audiokabel aan op je versterker.

Reputatie 7
Badge +20

@PeterG 

Hij heeft internet Radio op de receiver.

Dat is dan toch een veel betere optie om radio te luisteren? 

Reputatie 7
Badge +9

De receiver heeft zelfs een decoder met HDCP aan boord, anders kan hij geen 1080p-content upscalen op 4k en uitgeven tegelijk aan 2 HDMI-uit. Atmos hoef ik niet, ik heb niet genoeg speakers (7+sub). TV wel op HDMI-Main met eArc aangesloten, HDMI-Sub heeft geen eArc

Reputatie 7
Badge +9

@joop2011 Idd, ik luister ook meestaal met de receiver (meestal q-music foute uur, dat kpn niet heeft), maar ik ben beetje nerd en wil alles uitproberen waarom het niet werkt 😋

Bij mij werkt het niet met kpn ontvangers met hdmi op de receiver Pioneer VSX 919AH. Ondersteunt 1080p 50. 

Verder lijkt het me erg onhandig als hdmi via de receiver loopt. Dan moet de receiver altijd aan met tv. En bij veel programma's is het geluid van de tv zelfs fijner als nieuws, talkshow e.d.

Bij mij dus ontvanger met hdmi naar tv en ontvanger optisch naar receiver. 

Verder ook nog TV audio naar (andere ingang) versterker.

Reputatie 7
Badge +9

Met een goed center-speaker heb ik dat probleem met talkshow niet, de mini-speakers van de TV  kunnen nooit zo goed zijn als een echt center direct onder de TV, bovendien kan de receiver herkennen aan de stream een talkshow (stereo met 2 gelijke links/rechts kanaal) en automatisch het juiste equalizer kiest, ik laat de keuze maar liever aan me over en schakel per hand op de juiste equalizer programma.

Met de TV+Box op de receiver heb ik ook een andere gedachte, de HDMI-sub van de receiver te gebruiken en met een lang hdm-kabel naar de slaapkamer-tv te voeren. De kpn-app werkt ook op tv, maar de kwaliteit van de TV+Box is beter dan  van de App. Jammer dat de box alleen goed doet als de woonkamer-tv ook aan is.

Reputatie 7
Badge +20

Te lange HDMI kabel zou ik niet gebruiken.

Wel goede HDMI kabels.

 

Je kan ook een 2de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) erbij nemen voor de slaapkamer.

Dan heb je ook meteen het opnemen pakket. 

Heb al de suggesties van het forum tot het oplossen van het probleem (*) gelezen, maar geen enkele snijdt hout.

Het probleem lijkt mij duidelijk bij KPN te liggen. 

Een update van KPN TV+BOX middels model DIW7022 om onze hiervoor beschreven problemen op te lossen zou ZEER WENSELIJK zijn.

 

(*) Radio valt of geheel uit na ongeveer een minuut of 10 als ik de TV heb uitgeschakeld; of geeft zeer regelmatig een hapering in het geluid via de externe boxen die op mijn receiver zijn aangesloten. Dit probleem doet zich trouwens niet voor als het geluid van TV en/of radio op dezelfde manier wordt afgespeeld terwijl via de afstandsbediening via ‘mute’ is uitgeschakeld.) 

Hoi @DinkyWim 

Radio valt of geheel uit na ongeveer een minuut of 10 als ik de TV heb uitgeschakeld;

Als de box nog op het startscherm staat komt na 15 minuten de KPN Screensaver zonder geluid. Dit kun je voorkomen door de zender écht te activeren. Op de tv zie je dan alleen de ster met informatie.

 

Reageer