Beantwoord

Draadloze wifi-netwerk niet beveiligd door verouderde beveiligingsstandaard

  • 24 September 2019
  • 7 reacties
  • 2857 keer bekeken

De laatste tijd verbreekt mijn verbinding om de zoveel tijd.

Als ik weer verbinding maak, krijg ik de melding dat mijn wifi-netwerk niet is beveiligd en dat het gebruik maakt van een verouderde beveiligingsstandaard.
Er wordt dan aangeraden van een ander netwerk gebruik te maken.

Ik begrijp dit niet, want ik als ik bij KPN-veilig kijk dan staat er dat mijn computer wel beveiligd en up-to-date is.

Nu wil ik dat wel geloven, maar het is gewoon irritant als ik steeds die melding krijg.
Iemand suggesties waar dit aan kan liggen?

PS ik heb al geprobeerd om alles opnieuw te installeren, maar helaas.....
icon

Beste antwoord door Erwin van KPN 26 September 2019, 16:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Hoi @Hooglanders . Welkom op het forum.
Dat lijkt me niet de bedoeling. Weet je zeker dat je met je eigen netwerk bent verbonden? Laptops/telefoons hebben vaak de neiging om ook naar onbeveiligde netwerken te zoeken. Als er toevallig zo'n soort netwerk in jouw buurt zit, kan het zijn dat je apparaat daar verbinding mee maakt.
De verbindingen met een experiabox zijn (mits je hier zelf niets aan hebt veranderd) wel veilig.
De SSID van mijn netwerk staat aangegeven dus ik ga ervan uit dat ik op mijn eigen netwerk zit, Ik heb het probleem op mijn PC. Ik ga nog maar eens proberen om te kijken of mijn instellingen juist zijn. (uhmmm nadat ik uit heb gezocht hoe dat moet hahaha)
Er zijn verschillende manieren om het wifi netwerk te versleutelen: WEP, WPA, en WPA2. WEP is het oudste en minst veilige. Waarschijnlijk heb je het wifi netwerk op deze manier versleuteld. Om dit probleem te verhelpen zal je moeten overschakelen naar WPA2 met AES. Dit kun je doen door in te loggen op de Experiabox en de authenticatiemethode te wijzigen (zie afbeelding).
Mocht je nog nooit in de experiabox zijn geweest vermoed ik dat het issue ergens anders vandaan komt.

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust!
Hoi Erwin,
Mijn beveiliging staat op WPA. Op mysterieuze wijze had ik geen problemen meer.... voor een tijdje. Gisteren werd ik weer uitgelogd, en ja.... daar was de melding van windows weer! Het laatste wat ik geprobeerd heb, is het inloggen op mijn router. Maar dat was geen veilige https verbinding. Nou ben ik een gigaleek, dus misschien is dat gebruikelijk. Maar mijn gevoel zei om dit niet te doen, omdat ik de melding niet meer krijg (tot vandaag dus).
Hallo @Hooglanders , inloggen op je modem is een intern netwerk en hoeft geen https te zijn.
WPA is niet veilig genoeg, optimaal is WPA2/EAS, zoals eerder vermeld binnen dit topic.
Het is belangrijk te controleren met welk netwerk je verbonden bent. Dat zou ik niet via KPN veilig doen maar 'gewoon' via het wifi ikoontje in de rechter beneden hoek.

Je noemt een PC. Die heb je dus draadloos met het internet verbonden? Is een kabel geen uitkomst? Dan zit je altijd op safe. 🙂