Beantwoord

Spam via whatsapp, waar halen ze m'n nummer vandaan?

  • 18 November 2019
  • 9 reacties
  • 189 keer bekeken

Badge

Ik ben vandaag via Whatsapp benaderd door een KPN dealer.

Ik ben nooit bij deze winkel geweest, en zodoende zou deze winkel mijn nummer uberhaupt niet mogen hebben.

 

Dit is het bericht:

 

Hoi jou abonnement van KPN kan weer verlengt worden. Kom naar de winkel voor een mooi nieuw aanbod met een mooie korting of misschien wel een nieuw toestel. Mocht je bij Ziggo zitten is nog beter om over te stappen  met extra korting dubbele data en gratis tv pakket.  Vraag naar de mogelijkheden voor jou. <Winkelnaam en adres>.🙋‍♂

 

Ik ben heel bedacht op waar ik mijn persoonsgegevens invul. Dit is de eerste keer sinds ik dit telefoonnummer heb (Dik 10 jaar) dat ik benaderd ben door een winkel waar ik naar mijn weten nooit “mee te maken” heb gehad…

 

Vanzelfsprekend reageert de winkel niet op de vraag waar ze m'n telefoonnummer vandaan hebben.

De makkelijke oplossing is natuurlijk om hun telefoonnummer te blokkeren, echter zal ik niet het enige doelwit zijn…

 

Kan KPN mij vertellen hoe deze winkel aan mijn nummer komt? Kan dit in de toekomst voorkomen worden?

 

Ik weet niet of hier wat aan gedaan kan worden vanuit KPN, maar ik zou het heel erg waarderen als derde partijen niet op deze manier beschikking hebben over mijn telefoonnummer...

icon

Beste antwoord door Jiske_ 20 November 2019, 19:04

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +28

@M. Dommerholt

 

Ik heb inderdaad het idee dat dit SPAM is. Dit zie ik gelijk al aan de spelfouten in het bericht. verlengt is onjuist, verlengd schrijf je met een d. En het is jouabonnement met een w. 

 

Klik nergens op, bel niet terug en delete het bericht zo snel mogelijk. Het nummer blokkeren is prima, maar ze kunnen in de toekomst zo vanaf een andere nummer het nogmaals proberen. 

 

Ga er maar vanuit dat KPN jouw telefoonnummer niet heeft verkocht aan een andere partij. Waarschijnlijk hebben de afzenders jouw nummer ergens van het internet geplukt. Zet dus zo min mogelijk jouw 06-nummer ergens neer. 

 

 

Badge

Ik heb deze situatie ook even bij KPN support voorgelegd.

 

Lang verhaal kort:

Het bericht kwam van een telefoonnummer dat daadwerkelijk bij die winkel geregistreerd is.

Deze manier van contact zoeken is absoluut niet OK, wat KPN betreft, en de keten wordt er op aangesproken...

Reputatie 7
Badge +28

Dan mag die KPN-medewerker wel eens een bijspijkercursus Nederlands gaan volgen. 

Badge

Het is overigens geen KPN winkel, maar een keten die ook KPN “Dealer” is.

 

Wat KPN support wel kon zien:

Volgens hun systeem ben ik daar blijkbaar 2 jaar geleden een keer geweest, maar er is geen logging van waarvoor ik daar was… M'n laatste abonnement heb ik telefonisch afgesloten, daarvoor zat ik bij een andere provider. Zodoende kan ik me niet herinneren wat voor reden ik gehad zou kunnen hebben om überhaupt een telefoonwinkel binnen te lopen met m'n KPN abonnement, laat staan m'n persoonsgegevens er achter te laten…

 

Of ik ben zo dement als een deur, of die winkel heeft mijn telefoonnummer op een minder dan legitieme manier bemachtigd… ;-)

Reputatie 5
Badge +7

Hi @M. Dommerholt welkom op het KPN forum! Om eerlijk te zijn schrik ik ook van de manier van benadering, dit is zeker niet de bedoeling! Ik wil dit ook graag intern aankaarten bij de juiste afdeling. Kan je voor mij de winkel + adres in je profiel zetten bij de opmerkingen? Dan heb ik ook alle informatie om dit aan te kaarten. Geef je me hier een seintje als je het hebt toegevoegd?

Badge

Hoi @Jiske_,

Ik heb de details toegevoegd.

 

Als ik het goed begrepen heb zou er al iets moeten lopen wat betreft deze situatie, aangezien ik het al (via een kennis / KPN medewerker) heb aangekaart.

Reputatie 5
Badge +7

Hi @M. Dommerholt bedankt voor het toevoegen van de gegevens! Ik heb het voor de zekerheid nogmaals doorgezet. Onder je account zag ik (nog) geen notitie staan van de kennis/ KPN collega dus dan doe ik het liever even dubbel! 

Badge

Geen probleem @Jiske_.

 

Mocht het helpen, dan kan ik ook wel screenshots van de conversatie insturen.

Reputatie 5
Badge +7

Mocht dat nodig zijn hoor je nog van mij @M. Dommerholt , heb voor nu eerst het bericht uit je topic gestuurd. 

Reageer