Vraag

Belgische coronapas op Nederlands mobieltje

  • 27 October 2021
  • 11 reacties
  • 240 keer bekeken

Vanaf 1 november is de coronapas verplicht in de Belgische horeca. Dat schept problemen voor heel wat Nederbelgen d.w.z. Nederlanders die in Belgiƫ wonen en een KPN-abonnement hebben. Zij kunnen de Belgische coronapas immers niet downloaden. Wat kunnen zij doen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Ik denk dat je deze vraag beter aan de Belgische overheid kan stellen. In Nederland kan je de coronapas ook uitprinten. Hoe dat in Belgiƫ is geregeld is weet ik niet.

Blijkt inderdaad een Belgisch probleem te zijn ā€¦Ā leve EuropaĀ :wink:

Reputatie 7
Badge +24

Als je in BelgiĆ« woont: in BelgiĆ« een mobiel abonnement nemen. Dat lijkt me logisch.Ā 

Tenzij je van Nederland naar BelgiĆ« verhuist en je gsm-nummer wilt behouden of je als Belg in Nederland werkt en van je baas een gsm krijgtĀ :blush:

Een smartphone wordt vrij ā€˜hardā€™ aan een land of locatie gekoppeld. Heb er al genoeg gedoe mee gehad met SIMkaarten wisselen. ā€˜vroegerā€™ kon je een App wel side-loaden, dan bleef die wel staan/geinstalleerd, maar nu durf ik dat zo niet te zeggen. Ik weet ook niet of die App wel op een tablet werkt, anders zou dat in theorie een optie zijn. Moet je wel nog een 7-inch tablet hebben liggen die je dan aan de hotspot van je smartphone koppelt.

Nederlanders die in Belgiƫ wonen met een Nederlands telefoonabonnement. Wat kunnen zij doen?

In Nederland is de QR code ook in print versie te downloaden. Voor mensen zonder (geschikte) smartphone.

In Belgiƫ zullen ze zo iets toch ook wel hebben?

Verder: ben je in BelgiĆ« geprikt of als Nederlander in Nederland? In dat laatste geval kun je ook in BelgiĆ« gewoon de Nederlandse app ā€˜Coronacheckā€™ gebruiken met de Internationale QR code. Die haal je dan op d.m.v. je DigiD.

Ben je echter Belg met een Nederlands nummer, dan kun je n.m.m. alleen de Belgische printversie gebruiken.

Reputatie 6
Badge +8

Waarom zou je op je Nederlandse toestel niet de Belgische CoronapasĀ app kunnen downloaden?

Familie van mij, die als Nederlander net over de grens in Duitsland wonen hebben de Nederlandse Coronapas op hun Duitse toestel toestel staan.

Ā 

M.a.w. als het niet lukt is het wel van belang te weten waar precies het probleem zit.Ā In de app zelf?Ā In de app store?

Ā 

Reputatie 5
Badge +5

Via deze website kan je een papieren coronapas aanvragen.

Waarom zou je op je Nederlandse toestel niet de Belgische CoronapasĀ app kunnen downloaden?

Familie van mij, die als Nederlander net over de grens in Duitsland wonen hebben de Nederlandse Coronapas op hun Duitse toestel toestel staan.

Ā 

M.a.w. als het niet lukt is het wel van belang te weten waar precies het probleem zit.Ā In de app zelf?Ā In de app store?

Wat ik kan bedenken is dat de belgische coronapas app niet zichtbaar is voor een smartphone met registratie/SIMkaart in NL. De nederlandse coronapas app kan weer anders zijn in play/app store. Heb genoeg apps gezien in verleden met dergelijk gedrag. B.v. de NPO app als ik mij goed herinner, die was met DE SIMkaart in mijn smartphone dan min of meer ā€˜orphanā€™. Maar voor zoā€™n coronapas app zou dat toch niet het geval moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +24

Tenzij je van Nederland naar BelgiĆ« verhuist en je gsm-nummer wilt behouden of je als Belg in Nederland werkt en van je baas een gsm krijgtĀ :blush:

Veel toestellen hebben tegenwoordig de mogelijkheid om 2 simkaarten in te stoppen. En anders gewoon 2 toestellen. Ik ken zat mensen die dat hebben, 2 toestellen.Ā 

Via deze website kan je een papieren coronapas aanvragen.

De PDF die je dat oplevert kan je dan wel op je smartphone als plaatje laten zien en e.v.t. ook uitgeprint opgevouwen in je paspoort bewaren.