Per vandaag, 4 november 2020, is de e-sim beschikbaar bij KPN. In de loop van de dag kunnen bestaande klanten via de MijnKPN app kiezen voor een e-sim.
Voor nieuwe klanten kan de e-sim nog niet gelijk meebesteld worden. Dit komt met een paar weken beschikbaar. Wel kun je, zodra je abonnement actief is, en je hebt een toestel dat e-sim ondersteunt, alsnog e-sim activeren.
Per vandaag, 3 december 2020, is de e-sim ook beschikbaar voor nieuwe abonnementen. Je kunt bij het bestellen van je abonnement dan gelijk al aangeven dat je gebruik wilt maken van e-sim. Hiervoor moet je een e-sim geschikt toestel bestellen, of aangeven dat je al een e-sim geschikt toestel hebt als je een sim only abonnement besteld.
Per vandaag, 11 januari 2021, is de e-sim ook beschikbaar bij de aanschaf van een daarvoor geschikt tablet i.c.m. een mobiel internet abonnement. Het gaat dan om verschillende iPad modellen. Je kunt deze in onze tabletshop terugvinden. Selecteer dan in het E-sim uitvouwmenu ‘Ja’. Heb je al een mobiel internet abonnement bij ons en een e-sim geschikt tablet, dan kun je in je MijnKPN ook e-sim activeren.
Nieuw vanaf 21-10-2021: Herinstalleer nu gemakkelijk jouw e-sim via de MijnKPN app.
Als je toestel geschikt is voor e-sim, kun je in de MijnKPN app snel en eenvoudig je e-sim installeren. Ook wanneer je het e-sim profiel opnieuw wilt installeren op hetzelfde toestel is dat vanaf donderdag 21 oktober mogelijk via de MijnKPN app. Meer weten? Je lees het in ons vernieuwde MijnKPN app topic.
Wat is een e-sim?
De 'e' in e-sim staat voor embedded. Dit betekent dat er een kleine chip is ingebouwd in de smartphone die hetzelfde doet als de huidige plastic simkaart. Dit heeft een aantal voordelen.
- Dankzij deze digitale opvolger van de traditionele simkaart is er geen plastic kaartje meer nodig. Minder gedoe en zeker ook minder plastic afval.
- De e-sim is ook gemakkelijker in gebruik. Bij een verlenging met nieuw toestel of simwissel is wachten op een nieuwe simkaart niet meer nodig. De e-sim hoeft alleen maar geactiveerd te worden via de MijnKPN app. Makkelijk en volledig digitaal.
- Met de e-sim kan elke geschikte telefoon gebruikt worden als dual sim-toestel. Hiermee is de gebruiker met één telefoon bereikbaar op twee verschillende telefoonnummers.
Met welke toestellen kan ik e-sim gebruiken?
Om gebruik te maken van e-sim is een geschikte smartphone nodig.
Vanuit Apple hebben de modellen vanaf 2018 (iPhone XS/XS Max/XR) dual sim ondersteuning met e-sim. Zorg ook dat je minimaal iOS 12.1 hebt.
De nieuwste modellen van Samsung, waaronder de Samsung Galaxy S20, de Galaxy Fold en de Galaxy Z Flip, ondersteunen ook e-sim.
Kijk verder op onze website, daar houden we een lijstje bij (bij de veelgestelde vragen).
Hoe activeer ik e-sim?
Dit doe je via de nieuwe MijnKPN app op het toestel waar je de e-sim op wilt activeren. Als je een e-sim geschikt toestel hebt, dan is deze nieuwe versie van de MijnKPN beschikbaar voor je via je app store. Als je hem nog niet geïnstalleerd hebt, doe dit eerst.
Zorg dat het toestel verbonden is met een wifi-netwerk. Dit hoeft niet per sé KPN te zijn, en kan ook in het buitenland. Open de app en selecteer je mobiele abonnement. Ga vervolgens naar Beheer Simkaart > Simkaart vervangen > E-sim.
Je krijgt een sms ter bevestiging met daarin een verificatiecode. Vul deze code in de App in en klik op Bevestigen. Volg de resterende stappen. Daarna is de e-sim geïnstalleerd en actief. Je kunt direct met de e-sim bellen, sms’en en internetten.
Wil het op deze manier niet, wat we wel zien bij Android 11, probeer dan het volgende:
- Ga op het toestel naar ‘Instellingen’
- Kies ‘Verbindingen’
- Kies ‘SIM-kaartbeheer’
- Kies ‘Mobiel abonnement toevoegen’
- Zodra het scherm ‘Mobiel abonnement toevoegen’ geopend is, open de MijnKPN app en volg daarin de stappen die hier boven beschreven staan.
Bestel je een nieuw abonnement gelijk met e-sim? Ook dan gaat dit via de nieuwe MijnKPN app. Nadat je aansluiting geactiveerd is en je hebt hem gekoppeld aan je KPN ID (je krijgt ook een mail met uitleg daarover) zie je in de MijnKPN een banner om de e-sim direct te activeren.
Heb je een abonnement besteld met nummmerbehoud, dan kan je de e-sim pas activeren zodra je nummer is overgezet. Daar wordt je per e-mail over bericht.
Veelgestelde vragen
Moet mijn toestel bij KPN gekocht zijn om e-sim te kunnen activeren?
Nee, ook met een sim only abonnement kun je e-sim activeren. De enige vereiste is dat jouw toestel dit ondersteunt.
Kan ik e-sim activeren voor mijn Apple Watch / smart watch?
Update 31-10-2022
Ja, Multsim is nu mogelijk bij KPN. Lees hier meer:
Kan e-sim ook met duo-sim?
Nee. Duo-sim is de mogelijkheid dat je voor één aansluiting twee simkaarten hebt voor twee verschillende toestellen. Je kunt beide toestellen dan niet tegelijkertijd gebruiken. Het is niet mogelijk om één of beide van die duo-simkaarten om te zetten naar e-sim. Duo-sim kan alleen met fysieke simkaarten.
Kan ik e-sim ook met prepaid gebruiken?
Nee.
Kan ik meerdere e-sims tegelijk gebruiken en op alle bereikbaar zijn?
Nee. Het is wel mogelijk om meerdere e-sim profielen op een toestel te hebben, maar er kan slechts één tegelijk actief zijn. Wel kan je een fysieke sim en één e-sim tegelijk actief hebben.
Wat moet ik doen als het niet lukt om de e-sim te activeren?
- Controleer of je toestel echt geschikt is voor e-sim
- Controleer of je goed verbonden bent met een wifinetwerk
Als beide dingen zo zijn, probeer het opnieuw. Als het daarna nog niet lukt, geef het hieronder even aan.
Ik heb mijn e-sim per ongeluk op een verkeerd toestel geactiveerd, wat nu?
Doorloop het activatieproces op het juiste toestel. Dit deactiveert de e-sim op het eerdere toestel.
Wat gebeurt er als ik mijn toestel terugzet naar fabrieksinstellingen?
Dit zal ook je e-sim verwijderen. Je kunt via MijnKPN jouw e-sim opnieuw installeren op hetzelfde toestel. De MijnKPN app herkent het unieke EID (elektronisch identiteit nummer) van jouw toestel en zal de optie voor ‘opnieuw installeren’ weergeven.
Wat moet ik doen als mijn toestel met e-sim wordt gestolen/verloren is? Kan ik gelijk e-sim gebruiken op het nieuwe toestel?
Volg de reguliere stappen om via de MijnKPN of de klantenservice je simkaart te laten blokkeren. Krijg je een nieuw toestel, dan zal je eerst een nieuwe, fysieke simkaart moeten aanvragen. Je kunt nog niet direct weer een e-sim aanvragen. Dit omdat er bij het activeren van de e-sim een sms ontvangen moet worden. Dat kan alleen als het toestel al een simkaart heeft. Nadat je dan de nieuwe fysieke kaart binnen hebt kun je op het nieuwe toestel alsnog e-sim activeren.
Heb je aanvullende vragen of opmerkingen? Reageer hieronder!
Wil het activeren niet en heb je Android 11? Probeer dit:
- Ga op het toestel naar ‘Instellingen’
- Kies ‘Verbindingen’
- Kies ‘SIM-kaartbeheer’
- Kies ‘Mobiel abonnement toevoegen’
- Zodra het scherm ‘Mobiel abonnement toevoegen’ geopend is: open de MijnKPN app in log in.
- Kies ‘Bekijk meer opties’
- Kies ‘Simkaart’
- Kies ‘Simkaart vervangen’
- Kies ‘E-sim’
- Kies ‘Activeren'
- Kies ‘Ik begrijp het’
- Vul de verificatiecode in en kies ‘Bevestigen’
- Kies ‘Download en installeer e-sim’
Laatste update: 27-10-2021