Vraag

Een oplossing voor geen dataroaming in het buitenland: instellingen mobiel netwerk resetten

  • 10 May 2024
  • 1 reactie
  • 32 keer bekeken

Ik heb diverse topics gelezen over het probleem met roaming in het buitenland, maar een echte oplossing stond daar niet bij.

Mijn geval, en waarschijnlijk dat van velen, is het volgende:

Sinds kort ben ik van een andere provider overgestapt naar KPN. Alles verliep prima en alles werkte tot ik in het buitenland kwam. Daar had ik wel telefoon maar geen data., zover niks nieuws dus.

Leuk van KPN is dat je in eerste instantie een link gestuurd krijgt wat je kunt doen om het op te lossen, maar hoe werkt dat als je geen data hebt? Dus verder via de klantenservice gebeld, zowel uit het buitenland als in Nederland. Niks hielp tot ik uiteindelijk werd doorgezet naar de technische dienst.

Wat uiteindelijk de oplossing bleek te zijn is eigenlijk heel logisch en simpel, jammer dat de klantenservice dat kennelijk niet weet. Het ligt aan de APN instellingen, waar je weliswaar een andere instelling kunt kiezen, maar waar de oude actief blijft tot je de volgende actie hebt uitgevoerd.

Ik heb een Android telefoon en daar gaat het zo: ga naar “Instellingen” en dan naar “Algemeen beheer”. Kies vervolgens “Resetten” en “Instellingen mobiel netwerk resetten”. Bevestig met de knop “Instellingen resetten”. Ga terug naar instellingen en kies dan “Verbindingen” en dan “mobiele netwerken”. Hier selecteer je bij “Namen toegangspunten” voor “KPN Internet”. Als je vervolgens de telefoon opnieuw opstart is het probleem opgelost.


1 reactie

Reputatie 7
Badge +13

Hoi Reinout, wat vervelend dat het dan in eerste instantie zo stroef verliep in het buitenland. Blij dat je toch een oplossing hebt gevonden die je deelt maar jammer dat het dan zoveel voeten in de aarde heeft gehad. 

Reageer