Vraag

Geen bereik in mijn woonplaats en Wifi bellen valt vaak weg

  • 13 July 2023
  • 19 reacties
  • 196 keer bekeken

nou woon ik al een aardige tijd (lees jaren) in mijn dorp en het bereik is hier ronduit waardeloos, met vaak totaal geen bereik of amper bereik, wifi bellen werkt ook niet echt zoals het hoort, zit letterlijk naast modem en nog valt het weg, wat zeer frusterend is als het precies gebeurt op een moment dat je een belangrijk telefoontje verwacht vanuit ziekenhuis; en aangezien ik in de stad totaal geen last heb van het bereikprobleem lijkt het me echt niet een toestel of simkaart probleem maar eerder een dekkingsprobleem, ook mijn schoonmoeder die kpn mobiel voor haar werk gebruikt heeft last van het feit dat ze op sommige plekken nauwelijks tot geen bereik heeft. en ook mijn hulpverlening heeft er last van. wanneer wordt hier nou eindelijk iets aan gedaan? want ik heb al eerder aan de bel getrokken maar toen is er niks gebeurt. ja ik woon in het noorden van nederland maar dat zou niet hoeven te beteken dat ik dan maar toegewezen moet zijn op sporadisch goedwerkende wifi bellen. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Hoi @TvdWeide .  Wifi bellen staat verder los van het mobiele bereik.

Dus als jouw vaste verbinding stabiel is en je wifi ook. Zou bellen binnenshuis eigenlijk geen issue mogen zijn.

Welke woonplaats woon jij dan? 

Wifi zelf is relatief stabiel hier, is ook van KPN trouwens, maar ik verwacht dan wel als ik binnen een meter van mijn modem zit het niet wifibellen zomaar wegvalt, zonder dat wifi zelf problemen geeft. Tevens blijft het bereik zelf een probleem omdat het in geheel Achlum slecht is. Dus zodra ik buiten mijn wifi bereik ben, ben ik onbereikbaar, en gezien ik momenteel zwanger ben is dat geen fijn idee om eerlijk te wezen, en dit slechte bereik is al jaren een probleem in Achlum, mijn schoonmoeder heeft er ook last van nota bene met haar werktelefoon (zorg medewerkster) dus dat dit een op zichzelf staand geval is, is ook niet zo. Ook andere mensen ervaren er problemen ermee. 

Conclusie: wifi en vaste internetverbinding is prima, wifibellen is gebrekkig, en bereik buiten huis is ronduit slecht tot niet eens aanwezig 

Hoi @TvdWeide .  Wat is het resultaat als jij je postcode hier invoert: https://www.kpn.com/netwerk/dekkingskaart.htm

 

 

Heb je überhaupt het “bellen via wifi" tekentje helemaal rechtsboven op je telefoon staan? Hier was laatst ('s nachts) door onderhoud de mast enkele uren uit met 0 bereik tot gevolg. Maar via de wifi werkte het als een speer.

Het tekentje:

En zo ziet het er rechtsboven op de telefoon uit:

 

 

En ik weet hoe het teken eruit ziet, aangezien ik er op moet letten dat het aanstaat als ik weet dat ik gebeld kan worden...  niet verkeerd bedoeld hoor, en als het niet automatisch aanspringt werkt alleen telefoon opnieuw opstarten, wat ik dus dan ook doe.

 

O en achlum ligt ongeveer 7km van Harlingen en Franeker af, 2 grotere steden hier dus waarom de 4g dekking zo raar is hier snap ik niet helemaal.

Okee. Het zou dus gewoon moeten werken. Mij lukt het niet binnen mijn wifi om geen (bel) verbinding te hebben. Ook niet tijdens een gesprek…. Vervelend dat het bij jou toch niet goed werkt. Juist voor dit soort mobiel bereik is er “wifi bellen”.

Er zit voor 4G een behoorlijke witte vlek. En wit is geen goed nieuws voor het bereik inderdaad. 2G (GSM) geeft hetzelfde, dus ook uitzetten van “bellen via 4G sim 1”, om 2G te gebruiken is geen mogelijkheid.

Alleen 5G is een optie. Maar dan moet je wel een telefoon hebben die 5G ondersteunt…..

Verder is dan een provider (voor mobiel) aan te bevelen via een van de andere netwerken. Van Vodafone of T-mobile. Daar zijn ook anderen op actief dan alleen die.

Maar dus geen (andere) provider op het kpn netwerk want dan schiet je er niks mee op. 

Of een 5G telefoon gebruiken.

Jup, mijn vriend heeft Vodafone en die heeft dus geen problemen, en ik heb juist kpn mobile gehouden zodat voorgenoemde vriend graag eredevisie kijkt en wij dus nu kpn complete hebben en het gratis is daarvoor, maar waarom mijne af en toe uitvalt is mij een raadsel, gewoon goed blijven opletten (met zwangerschapsdementie een uitdaging) en dan komt t vaak goed 

Ik promoot liever kpn natuurlijk. Maar als het echt slecht is op bepaalde plekken moet je soms wat anders. (sorry mods)

Kijk eens naar Simpel. Via het T-mobile netwerk. Maar, ook dat heeft witte vlekken in je woonplaats! https://www.t-mobile.nl/mobiel/netwerk/dekking Wat je daarop bespaart kun je vast, deels, ESPN weer van bekostigen.

Van Vodafone weet je dat het daar goed werkt.

En ff dit. Behalve de hoofdgebruikers:

Vodafone netwerk: HollandsNieuwe (dochter Vodafone; klanten van HollandsNieuwe komen ook in aanmerking voor “Combineer met Ziggo”), Ziggo mobiel (bestaat niet meer op enkele oude klanten na), Deka mobiel, Sizz, TeleSur, Dirk, 50+mobiel .

T-Mobile netwerk: Tele2 (dochter T-Mobile), Simpel, Ben, MTV, Yellow, per 1 feb. 2019: GrootNieuwsradio-mobiel.

Bron: https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/mobiele-telefonieinternet-netwerken-in-nederland/.

Ik zou daar inderdaad naar kunnen kijken, maar lost het bereik probleem voor alle overige mensen die gebruik maken van het kpn network zowel zakelijk als prive (net gevraagd aan plus bezorger en hun pin apparatuur werkt dus ook via KPN netwerk en dat verklaard ook waarom we soms ook problemen met pinnen hebben hierzo. Dus er moet naar mijn mening wel een betere oplossing komen 

@TvdWeide  De dekking lijkt dus te wensen over te laten . 

Wat we kunnen doen is een netwerkklacht aanmaken.   Maar verwacht daar geen instant oplossing van.   Dat werkt ook op basis van het aantal meldingen. 

Ik snap dat het niet zomaar opgelost is, maar hoop dat ze het wel wat serieus nemen anno 2023, met alle technologie van tegenwoordig zou slecht bereik op het vaste land op 6 km reisfstand van 2 steden (harlingen en franeker) hemelsbreed liggen ze waarschijnlijk nog dichterbij ook. Als we nou in the middle of nowhere zouden wonen zou ik het wat beter begrijpen dat bereik slecht was. 

 

Kortom, ik snap dat een oplossing niet er zomaar is, maar een mens mag hopen en afvragen.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat thuis ook wifi bellen niet altijd goed werkt. Hier werkt dat als een trein. Allleen merk ik wel dat als het signaal iets zwakker wordt het ook niet altijd stabiel is. Maar dat is m'n streamingbox dan ook niet.

Bij 2 v.d. 4 streepjes wifi op de mobiel wordt het minder. Dat is hier doorgaans meer dan 10 meter van het modem. Tot zo'n 8 meter gaat het uitstekend.

Zelf heb ik een Samsung tefefoon. En zeker geen een of ander vaag merk als OPPO ofzo.

Samsung galaxy A52 is mijn huidige telefoon, en hiervoor een samsung galaxy S8, wij hebben een Experia box v10A, en als ik vanuit mn slaapkamer naar woonkamer zou meten zou er ongeveer 8 meter tussen zitten; en dus wifi wil in de slaapkamer wel wegvallen, maar dan is het niet zo dat zodra ik weer op wifi zit dat wifi bellen ook automatisch aanspringt, wat frustrerend is als je dan weer een voicemail sms krijgt omdat je onbereikbaar bent (leuk tijdens zwangerschap btw)

 is het niet zo dat zodra ik weer op wifi zit dat wifi bellen ook automatisch aanspringt

Klopt. Internet via wifi is vrij vlot beschikbaar als je binnen bereik komt. Maar “wifi bellen” kan soms tot zo'n anderhalve minuut duren is mijn ervaring als ik thuiskom van boodschappen.

Je kunt natuurlijk een extra wifi punt in of richting slaapkamer plaatsen. Het standaard accesspoint moet wel met kabel aan het modem.

Of de v10A misschien wat centraler proberen te plaatsen.

Jammer genoeg springt t bij mij niet binnen anderhalf minuut aan, loop half 8 naar woonkamer met telefoon, en mis schijnbaar een oproep tussen dan en half 11.... omdat het dus niet aanspringt. De box hangt trouwens in de woonkamer van 3,5 bij 6 25 mtr en leg hem op het bureau waar de box boven hangt.... en om het aan te krijgen moet ik mijn telefoon opnieuw opstarten (o ja voor ik het vergeet ben niet uit de kamer met box geweest met de telefoon sinds ik naar de kamer gelopen was)

Even wifi uit (de blauwe button op je telefoon) en dus 4G en dan wifi weer aan zou het proces ook moeten versnellen. Opnieuw opstarten is wel erg drastisch….

Maar het wifi bereik in je woning verbeteren is dus wel evident.

Ik weet exact waar mn wifi button zit en hoe ie werkt ;) maar aangezien dat niet werkt is het dus telefoon opnieuw opstarten geworden, maar ja ik ben wel bekent met het al oude "uitzetten en weer aanzetten" lost vaak het probleem weer op insteek (pas t vaak genoeg toe namelijk ;) )

Anders toch maar Vodafone (want ook T-mobile is daar niet echt goed).

Als jij een goedkoop abonnement hebt en het is gecombineerd (geen idee hoe dat bij Vodafone werkt) dan kan je vriend GB's van hem aan jouw geven.

En dan toch apart abonneren op de espn zenders.