Beantwoord

Hoe is het bereik op zee langs Franse en Engelse kust?

  • 3 May 2022
  • 9 reacties
  • 400 keer bekeken

Wij gaan deze zomer langs de Franse kust naar de Kanaaleilanden zeilen, met onze eigen zeilboot. Van daaruit gaan we waarschijnlijk langs de Engelse kust weer terug naar Nederland.

Weet iemand hoe het dan zit met bereik van de mobiele telefoons? En eventueel internet (eventuele bereikbaarheid via Whatsapp bijvoorbeeld)?

Tijdens de oversteek van de Seinebaai zullen we een heel eind uit de kust zijn. 

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 4 May 2022, 16:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Moana ,

Kijk daar heel goed voor uit. Buiten het bereik van de lokale zendmasten, ga je een heel hoog tarief betalen voor internet via de satelliet. Mijn advies is om het mobiele netwerk op zee uit te zetten. 

Dat zou ik juist liever niet doen. Ik zou graag bereikbaar willen blijven als dat mogelijk is. Ik ben benieuwd of daar betaalbare mogelijkheden voor zijn.

Het is alleen maar om bereikbaar te zijn, niet om voor de lol te gaan bellen of internetten.

Reputatie 7
Badge +21

@Noordzee  Ik denk dat het risico op hoge kosten wel meevalt.

Die dure satellietsystemen vind je alleen aan boord van veerboten tussen Nederland, België, Frankrijk en Engeland. Uit de buurt blijven van die veerboten dus!! Pas ook op met Tampnet, een netwerk van 10 masten met 25 antennes op werkplatforms in het Nederlandse deel van de Noordzee. 

@Moana   Verder moet je dus rekening houden met veel stukken zonder mobiel bereik, zodra je buiten bereik bent van de masten op land.

Reputatie 7
Badge +28

Dat zou ik juist liever niet doen. Ik zou graag bereikbaar willen blijven als dat mogelijk is. Ik ben benieuwd of daar betaalbare mogelijkheden voor zijn.

Het is alleen maar om bereikbaar te zijn, niet om voor de lol te gaan bellen of internetten.

Zie ook de reactie van @RBxx .

Regelmatig melden zich hier klanten met hele hoge rekeningen. Vaar je in de onmiddellijke nabijheid van de kust, dan heb je nog wel kans op een netwerk vanaf het land. 

Reputatie 7

Regelmatig melden zich hier klanten met hele hoge rekeningen.

Maar niet door abonnees die met een eigen jacht de Noordzee op gaan.

@RBxx wijst wel terecht op het netwerk Tampnet aangezien de EU roaming regels niet van toepassing zijn voor dat netwerk, zelfs niet binnen de nationale wateren.

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Moana, welkom op ons forum. 

Een goedkope oplossing voor op zee kan ik zo niet bedenken, naast natuurlijk wanneer je verbindt met een netwerk in Frankrijk of de Kanaaleilanden aangezien dit onder de EU-roamingregels valt. RBxx en wjb wijzen nog wel terecht op de verbinding op de veerboten, Telenet. Let dus wel op dat je geen verbinding maakt met Telenor, mocht je in de buurt komen van zo'n boot. 

Reputatie 7
Badge +21

Nee @Alex_P , jij bedoelt Telenor (vroeger MCP, Maritime Communications Partner) aan boord van veerboten. Waar ik (en @wjb) op wijzen is Tampnet, een netwerk op werkplatforms op de Noordzee.

Daardoor kan je zelfs op een strandwandeling op Texel of Terschelling “verrast” worden. Er waren daar op het forum eerder klachten over. (zie hier)

Reputatie 7
Badge +24

Nee @Alex_P , jij bedoelt Telenor (vroeger MCP, Maritime Communications Partner) aan boord van veerboten. Waar ik (en @wjb) op wijzen is Tampnet, een netwerk op werkplatforms op de Noordzee.

Daardoor kan je zelfs op een strandwandeling op Texel of Terschelling “verrast” worden. Er waren daar op het forum eerder klachten over. (zie hier)

Excuus, ik zat ergens anders met mijn hoofd. Heb het aangepast. 

Dank allemaal voor jullie reacties. Het is me duidelijk nu. Fijn weekend!