Vraag

Ik kan niet bellen zonder landcode +31.

  • 3 October 2021
  • 17 reacties
  • 483 keer bekeken

Hallo,

 

Ik heb een probleem sinds dat ik een een nieuwe smartphone gekocht heb.

Met mijn oneplus nord 2 5g kan ik alleen bellen wanneer ik de landcode +31 voor alle nummers zet, terwijl ik wel gewoon gebeld kan worden. Mobiel internet en sms’en doen het ook.

Ik heb een nieuwe simkaart aangevraagd (en geactiveerd) maar heb nog steeds last van het probleem.

Wanneer ik probeer te bellen zonder +31 ervoor te zetten zegt die dat het nummer niet in gebruik is.

Staat er iets verkeerd ingesteld op jullie netwerk of mijn telefoon?

 

Groetjes.

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Hallo @AdeBruijn , gebruik je in plaats van +31 of 0031 wel minimaal het kengetal vóór het abonneenummer, dus 020 1234567 i.p.v. alleen 1234567?

 

@JanD Hallo, Ja ik gebruik wel het netnummer ervoor

Hallo @AdeBruijn ,

Ondersteund bellen: Voor het in- of uitschakelen van "Ondersteund bellen" tijdens roamen en "Standaard land-/regiocode"

Heb je bovenstaande goed ingesteld? Fragment uit de handleiding.

Heey @JanD ,

Ik heb met en ondersteund bellen aan en uit, en data roaming aan of uit geprobeerd. en alle combinaties daarvan geprobeerd. zonder succes.

Reputatie 7
Badge +9

@AdeBruijn zie dit eerdere topic op het forum.  Vul zoveel als mogelijk je profiel in zodat een moderator gelijk mee kan kijken. Probeer eens bellen via 4G uit te schakelen en dan eens kijken of je kan bellen zonder +31. 

@JanD en @Hoopvol bedankt.

Ik zal mijn forumprofiel aanvullen.

En misschien dat een moderator me dan verder kan helpen.

@Hoopvol heb met 2g en 3g geprobeerd maar dan lukte het ook niet.

Hallo @AdeBruijn heb je wel een origineel NL/EU-toestel?

Dat kun je op de doos terug zien.

 

 

Hallo @JanD,

Ja het is wel een origineel NL/EU toestel.

Reputatie 7
Badge +20

Ik zie Volte, dus bellen over 4G aan staan. Ik kan een aanvraag voor je doen om dit uit te zetten. Want uit het andere topic begrijp ik dat dat de oplossing was. Wel gek overigens, want jouw toestel is gewoon geschikt. Maar zullen we dat eens proberen? Kan wel een aantal dagen duren voor dat verwerkt is. Dat moet handmatig gebeuren, ik kan dat zelf helaas niet. 

@Bart_Z Hallo,

Ik heb wel al geprobeerd om in de netwerk instellingen van de simkaart daar VoLTE Oproepen uit te zetten maar vervolgens was het nog steeds niet opgelost.

 

Denkt u dat het dan nog steeds mogelijk het probleem oplost om het via jullie uit te schakelen? 

Reputatie 7
Badge +20

Met de instellingen valt het dus niet op te lossen. Daarna ook toestel uit en aan gezet?

Anders valt het te proberen om het aan onze kant uit te zetten. Het kan altijd weer aangezet worden. 

@Bart_Z Ja inderdaad. Ja dat heb ik gedaan.

Dat is een goed idee (om het dan aan jullie kant uit te zetten).

Om te kijken of dat het probleem verhelpt.

Als u laat weten wanneer het uit staat zal ik het weer testen en laten weten.

 

Reputatie 7
Badge +20

@AdeBruijn, Ik heb de aanvraag gedaan om het uit te zetten. Ik verwacht dat het binnen 2 dagen uit staat. Ik ben dan ook erg benieuwd of het uitzetten van Volte het probleem oplost. 

Hallo @Bart_Z , Bedankt voor het proberen maar het werkt nog steeds niet.

Zou Volte weer aan kunnen worden gezet?

Denkt u verder dat kpn nog iets kan proberen te doen om het probleem te verhelpen.

 

Reputatie 7
Badge +20

Volte staat aan. Dus dat staat goed. Ik ben nog even aan het rondvragen geweest. Wij vermoeden dat het een instelling in het toestel is. Heb je die nagelopen? Of zou je anders eens langs de KPN winkel kunnen gaan zodat mijn collega mee kan kijken. 

Mijn moeder kan haar buurman (ook) alleen bereiken met +316……

Ik zie echter het probleem niet. Het is sowieso verstandig om in je mobiel alle nummers altijd met landnummer erin te zetten. En ook te bellen bij handmatig intoetsen. Voor als je eens over de grens bent bijvoorbeeld.

Zo dacht ik een keer in Duitsland mijn moeder te bellen; kreeg tot 3 x een vreemde Duitse aan de lijn. Die had precies het (vaste) nummer van mijn moeder in Nederland.
Toen +31 (0 weggelaten) bij mijn moeders nummer en kon mijn moeder bellen.

Als je altijd het landnummer gebruikt hoef je dáár niet over na te denken.