Beantwoord

Issues met Hotspot sinds overstap naar KPN met mijn iPhone 13 Pro Max: kan geen website laden

  • 3 January 2024
  • 6 reacties
  • 316 keer bekeken

Goedemiddag,

Sinds een kleine twee weken ben ik overgestapt van T-Mobile naar KPN. Tot nu toe zeer tevreden over het bereik en de snelheid. Ik loop echter wel tegen een issue aan. Als ik een hotspot maak op mijn iPhone (iOS versie 17.2.1) dan zie ik op mijn MacBook (macOS 14.2.1) de hotspot staan. En ik kan er mee verbinden.

Zodra ik echter een browser open (firefox, waterfox, safari en edge) en een adres invul krijg ik een foutmelding dat de pagina niet geladen kan worden. Zowel mijn iPhone als Macbook heb ik al meerdere keren uitgezet en weer aangezet (dus niet herstart). Het issue blijft. Als ik dan de terminal (command prompt van macos) open en ping naar google.com krijg ik de melding dat de host niet gevonden kan worden.

Op een of andere manier lijkt het er op dat dns-verzoeken ergens blijven hangen. Blijven hangen. Ik heb zelf geen handmatige DNS ingesteld op mijn MacBook. Dit heb ik wel in mijn browser firefox, maar als ik een andere browser pak dan pakt hij gewoon de toegewezen dns-servers van het netwerk (dus de kpn-dns servers).

Ik moet wel zeggen dat ik een E-Sim gebruik van KPN. Zou dat het issue misschien zijn?

Tom

icon

Beste antwoord door Neville 3 January 2024, 22:00

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 5
Badge +2

@TomPlant0 

Ik vermoed dat wanneer je iPhone als hotspot gebruikt deze niet goed omgaat met IPv6 adressen. Zou je de apn instellingen kunnen aanpassen van apn internet naar apn portalmmm.nl. 

IPv6 is de opvolger van IPv4 internet adressen. De apn internet van kpn maakt gebruik van IPv6. Met apn portalmmm.nl gebruik je IPv4 adressen.

Ik hoor graag van je of dit de oplossing is.

@TomPlant0

Ik vermoed dat wanneer je iPhone als hotspot gebruikt deze niet goed omgaat met IPv6 adressen. Zou je de apn instellingen kunnen aanpassen van apn internet naar apn portalmmm.nl. 

IPv6 is de opvolger van IPv4 internet adressen. De apn internet van kpn maakt gebruik van IPv6. Met apn portalmmm.nl gebruik je IPv4 adressen.

Ik hoor graag van je of dit de oplossing is.

Dit lost het inderdaad op. Ik had IPv6 uitgezet op mijn MacBook in de wifi-instellingen. Nu ik deze weer aangezet heb werkt het vlekkeloos. Veel dank!

Just to follow up on this (as I had the same issue) - the issue seems to be that IPv6 has turned off on the mac (maybe following an update?) and the KPN hotspot uses this. Rather than change APN settings, it worked for me to simply turn IPv6 back on on my Macbook Pro4. (Basically keep APN settings to simply ‘internet’)

**Before you start, make sure your Hotpot is turned on on your iphone and your macbook is connected to it. It’ll show the Wifi symbol with an exclamation mark (!) in it.**

Then:

  1. Click on the Apple logo in top left and select System Settings
  2. Select Wifi in left hand menu 
  3. You’ll see your iPhone hotspot name. Click on the ‘Details’ button
  4. Select TCP/IP in the left hand menu
  5. Make sure that Configure IPv6 is set to automatically

 

 

EDIT: A shorter route is to go to System Settings the type 'TCP/IP' in the search box and select it, the follow the steps above to turn IPv6 Configuration to Automatically

Eindelijk een heldere oplossing.. dank

 

Dank voor deze oplossing!

Badge

Thank you, finally something that helped!

My 2 cents: for me «Configure IPv6» was already set to «Automatically» and it looked like I had valid IPv6 addresses assigned. However, turning it to «Manual» and then back to «Automatically» did the trick – perhaps has something to do with the hidden network parameters

Reageer