Vraag

Onze iPhone toestellen werken niet in combinatie met 5G

  • 21 April 2024
  • 12 reacties
  • 119 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb een lange tijd geleden al contact gehad over problemen met 5G op een iPhone 12, deze is zelfs door Apple helemaal nagekeken en omgewisseld, geen resultaat.

Uiteindelijk heeft KPN iets gedaan met het netwerk waardoor het wel werkte.

Maar we zij nu weer op een punt dat het niet goed werkt.

Toestellen:

  • iPhone 12
  • iPhone 12 Pro Max
  • iPhone 13
  • iPhone 15


Allemaal met een ander KPN nr en op verschillende locaties of onderweg problemen.

Enige dat werkt is 5G uitzetten en terugschakelen naar 4G.

 

Voornaamste klachten:

  • Weinig of geen bereik over 5G
  • Bij wel bereik, wegvallende gesprekken of data (dan is er vaak gewoon volop 5G bereik volgens de iPhones)
  • Soms als we gebeld worden neem je op, maar hoor je gewoon niks. Voor de andere kant lijkt het alsof ze weggedrukt worden.

Nogmaals alles werkt perfect over 4G, maar je koopt geen 5G toestel en abonnement om alles over 4G te laten lopen.


12 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @PanaromicTiger 

Op alle genoemde iPhone modellen zit standaard 5G, daar hoeven we verder niet over uit te wijden.
Alleen is nu de vraag, waarom het 5G netwerk niet goed werkt op jullie iPhones.

Heb je op alle iPhones al een keer de netwerkinstellingen volledig gereset?
Hiermee haal je namelijk mogelijke fouten eruit, en zal de iPhone de juiste netwerkinstellingen (van KPN) weer inladen, waarmee in 9 van de 10 gevallen het probleem wordt opgelost.

iPhone (Apple):

  1. Ga naar de Instellingen-app op je iPhone of iPad.
  2. Ga naar Algemeen en blader omlaag naar Zet over of stel iPhone opnieuw in.
  3. Tik op Stel opnieuw in.
  4. Kies dan voor de optie Herstel netwerkinstellingen.
  5. Vul je toegangscode in om te bevestigen.

De iPhone zal nu herstarten met lege netwerkinstellingen. De mobiele instellingen van je provider zullen automatisch opnieuw worden ingesteld via de (link) aanbiederinstellingen, maar de instellingen van je draadloze netwerk zul je opnieuw handmatig moeten invoeren. 

Ook het plaatsen van een esim op alle iPhones wil ook nog wel eens tot een goede oplossing komen, omdat je dan geen gebruik meer hoeft te maken van een fysieke simkaart.
De esim wordt daarnaast ook nog eens doorlopend geüpdatet bij veranderen op het mobiele netwerk van KPN, waardoor deze dus altijd up-to-date is.

Alles over het aanvragen en installeren van een esim op de iPhone, lees je op de volgende speciale pagina van KPN (link): Esim aanvragen en installeren

Bij een vorige mede klant die ik heb geholpen, heeft het wisselen van een fysieke simkaart naar een esim het netwerk probleem verholpen, en deze heeft ook een iPhone.

Kun je mij daarnaast een postode of woonplaats geven, waar je deze problemen met het 5G netwerk ervaart, zodat ik even mee kan kijken waar het mogelijk aan zou kunnen liggen.

Zelf heb ik de iPhone 14 Pro Max, en heb nog geen enkele keer problemen gehad met het 5G netwerk van KPN, overal waar ik kom heb een goed en stabiel bereik met 5G.
Zie nog zelden dat mijn iPhone terugschakelt naar het 4G netwerk.

Ik hoor graag of mijn adviezen hebben geholpen.
Inclusief een postcode of woonplaats waar je deze problemen ervaart.

 

Reputatie 3
Badge +2

Een paar van de toestellen hebben reeds E-Sim en houden problemen, het resetten van de netwerkinstellingen helpt niet. Als ik er een andere provider (Vodafone) in druk werkt het wel.

De plaatsen waarop dit optreedt met name zijn:

  • Harderwijk
  • Vaassen
  • Zwolle
  • Amersfoort
  • Utrecht (Regio UMC Utrecht)
Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Michel.uit.Arnhem 

Hartelijk dank voor je antwoord terug.

In de woonplaatsen die je nu opnoemt is de dekking van het 4G als het 5G netwerk van KPN zeer goed tot optimaal, waardoor het nog vreemder wordt dat je daar problemen ervaart.

  • Harderwijk : Zeer goed bereik met 4G alsmede met 5G, behalve in de woonwijk Frankrijk daar is de dekking van het 4G netwerk wat minder, en is er geen 5G aanwezig.
  • Vaassen : Goed tot zeer goed bereik van zowel het 4G als 5G netwerk.
  • Zwolle : Zeer goed tot optimaal bereik van zowel 4G als het 5G netwerk.
  • UMC Utrecht : Optimaal bereik van zowel 4G als 5G.
  • Amersfoort : In de binnenstad van Amersfoort is er slecht tot geen bereik, maar daar wordt momenteel aan gewerkt door KPN (nieuwe zendmast), het overige deel van Amersfoort heeft goed tot zeer goed bereik van 4G en 5G.

Als er in deze plaatsen slecht bereik was geweest, door een storing of werkzaamheden dat hadden zich wel meer klanten hierover gemeld op het forum, en dat is nog niet het geval.
Met uitzondering van Amersfoort, daar is inmiddels al een uitgebreide topic voor aanwezig op het forum, aangezien daar meer klanten geen bereik hebben in de binnenstad (centrum).

Het is dus een beetje een raadsel waarom juist jullie iPhones problemen hebben met het 5G netwerk van KPN, aangezien ik met mijn iPhone 14 Pro Max nergens problemen ervaar op het 5G netwerk van KPN, al moet ik daarbij wel duidelijk vermelden dat ik niet gauw kom in de door jouw genoemde woonplaatsen. 
Maar in Arnhem en de plaatsen erom heen, heb ik nergens last van.

 

Reputatie 3
Badge +2

Ik snap het ook niet, weet alleen dat lang geleden toen we alleen de iPhone 12 nog hadden (de eerste iPhone met 5G) toen hadden we dit ook al, toen heeft een KPN Senior ofzo iets laten onderzoeken en is er een wijziging geweest in het netwerk. Toen heeft het lang "wel” gewerkt.

Vaassen, daar werkt mijn vrouw, maar klaagt iedere collega met KPN ook over slecht bereik. Dan gaat het ook over Android toestellen. Maar kan aan het gebouw liggen wellicht? Buiten werkt het in ieder geval qua bereik wel.

Reputatie 7
Badge +24

5G is toch niet overal beschikbaar? Mijn Samsung heeft ook 5G, maar hij zit vaak zat niet op 5G. Wat is daar bijzonder aan?

Volgens mij is het ook zo dat als een 5G mast vol loopt, dat er dan verbindingen naar 4G gedrukt worden als dat nog niet vol is. Als je dan je toestel instelt op 5G-only, dan werkt het dus niet.

Gewoon het toestel op de standaardinstellingen laten staan. Dan heb je soms 5G en soms 4G.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Nick83 

Het KPN 5G netwerk is inmiddels in vrijwel het gehele land actief (95% dekking), er zijn nog wel wat witte plekken op de kaart van 5G, maar dat heeft 4G ook.

5G heeft daarnaast ook meer capaciteit dan het 4G netwerk wat ook meer wordt gebruikt dan 5G.
Daarnaast heb ik mijn iPhone 14 Pro Max standaard op 5G-only staan, en ik heb nog nooit een probleem ervaren.
Dus als je de iPhone op 5G AAN zet, dan werkt dat dus gewoon zonder problemen.

Kom je op een lokatie waar geen 5G beschikbaar is, zal schakelt hij automatisch over naar het 4G netwerk, al is dat in mijn geval al even geleden.

Het maakt dus niets uit, of @PanaromicTiger de standaardinstellingen of de optie 5G AAN heeft geselecteerd in de iPhones.

Reputatie 3
Badge +2

Hij schakelt soms ook wel automagisch over naar 4G, maar dat is het punt niet. We ervaren veel hinder als ie juist met 5G verbonden is.

Sommigen zouden zeggen laat hem dan op 4G staan, kan ik snappen. Maar ik vind dat het gewoon hoort te werken. Als er nou echt geen dekking is oke, maar zelfs in de grote steden etc werkt het slecht.

De iPhone 12 is toen verdacht van een defect, maar aangezien nu meerdere toestellen dezelfde klachten hebben en zelfs ook vrienden en collega's van ons. Denken we dat het iets anders kan zijn.

Hij schakelt soms ook wel automagisch over naar 4G, maar dat is het punt niet. We ervaren veel hinder als ie juist met 5G verbonden is.

Sommigen zouden zeggen laat hem dan op 4G staan, kan ik snappen. Maar ik vind dat het gewoon hoort te werken. Als er nou echt geen dekking is oke, maar zelfs in de grote steden etc werkt het slecht.

De iPhone 12 is toen verdacht van een defect, maar aangezien nu meerdere toestellen dezelfde klachten hebben en zelfs ook vrienden en collega's van ons. Denken we dat het iets anders kan zijn.

Dat is op zich wel vreemd.  Dus terugvallen op 4G werkt wel altijd? Het is alleen de 5G die issues geeft?

En hoe is dit dan gegaan?

Heb je daarvoor gebeld? Toevallig iemand van het netwerk die jou terugbelde? 

Reputatie 3
Badge +2

@Erwin van KPN Ik heb toen een bericht gepost op dit forum destijds. Toen werd ik doorgezet naar de TD (ff simpel gezegd) en werd daardoor benaderd.

Kreeg volgens mij toen een telnr met een pincode.

Reputatie 3
Badge +2

Dat is op zich wel vreemd.  Dus terugvallen op 4G werkt wel altijd? Het is alleen de 5G die issues geeft?

 

Terugvallen op 4G werkt inderdaad altijd. De problemen zijn er inderdaad alleen op 5G.

Reputatie 3
Badge +2

iPhone SE (2022) met 5G en Odido werkt perfect. Weet niet of dat ook via het KPN netwerk loopt.

@Erwin van KPN Ik heb toen een bericht gepost op dit forum destijds. Toen werd ik doorgezet naar de TD (ff simpel gezegd) en werd daardoor benaderd.

Kreeg volgens mij toen een telnr met een pincode.

Duidelijk.  Wat je kunt doen is bellen met 0800 0402 en het issue voorleggen.

In het verleden pakten we hier wel individuele kwesties op maar dat is niet meer.  Bij de telefonische helpdesk kunnen ze ook een netwerkklacht aanmaken en zal iemand je terugbellen. 

Reageer