Vraag

Op willekeurige momenten mobiel onbereikbaar ondanks goed bereik

  • 11 January 2022
  • 18 reacties
  • 524 keer bekeken

Hallo,

Ik ben nieuw hier en al jaren tevreden KPN klant, zowel mobiel als thuis (glasvezel).

Ik heb gezocht op dit forum en heb 2 gerelateerde topics gevonden, die alweer enkele jaren oud zijn.

Ik heb sinds najaar 2021 een nieuw toestel (Samsung Galaxy A52s) en sindsdien ervaring met een nieuw probleem.

Op (voor mij) willekeurige momenten kunnen mensen mij niet bellen. Telefoon gaat direct naar voicemail. Terwijl ik gewoon bereikbaar zou moeten zijn. Ben niet in gesprek, meldingbalk geeft ook vol bereik aan. Na 5 tot 15 minuten krijg ik een sms van de gemiste oproep. De telefoon zelf geeft niet aan dat ik een oproep heb gemist. Meerdere keren heeft men een collega van me gebeld waarmee ik samen werk, om me hier op attent te maken.

In de tussentijd krijg ik wel bijvoorbeeld meldingen via WhatsApp binnen. Internet werkt normaal.

 

Wat heb ik zelf gedaan om het op te lossen?

Ik heb als eerste een nieuwe SIM kaart aangevraagd en geplaatst. Dit hielp niet.

Daarna heb via KPN XL advies gevraagd in de winkel. Die adviseerden om "bellen via wifi" uit te zetten. Vermoeden was dat de telefoon misschien oude KPN FON wifi signalen oppakte. Ik wist niet eens dat deze optie aan stond, maar goed. Helaas hielp dit ook niet.

Vandaag kreeg ik op kantoor een whatsapp binnen. Direct erna belde de zender naar de mobiel van mijn collega, met de vraag of ik afwezig was omdat ik telefonisch niet bereikbaar was. Het was dus weer zo ver.

Ik heb mezelf direct gebeld vanaf een vaste lijn en inderdaad, geen contact ondanks vol bereik volgens de telefoon. "Alle streepjes"

Ik heb op goed geluk daarna wifi op de telefoon uitgezet. Toen weer geprobeerd, en warempel ik kreeg mezelf meteen aan de telefoon.

Ik begin nu te vermoeden dat dit met elkaar te maken heeft.

Hebben meer mensen dit probleem of tips voor me?

Ik zit er niet op te wachten de telefoon te moeten opsturen. Ze gaan toch niks vinden omdat het zo willekeurig optreedt.... Samsung en KPN kunnen lekker naar elkaar wijzen is mijn angst vooraf.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Je weet zeker dat bellen via WiFi uitstaat? Vreemd namelijk dat zodra je de WiFi verbreekt het wel werkt.

Hoi. Dank voor je reactie.

Net nogmaals gecontroleerd. Staat uit.

Het is maar een vermoeden van mijn kant dat het hiermee te maken kan hebben. Omdat het vanmiddag niet lukte om mezelf te bellen vanaf een ander toestel. Na uitzetten wifi op toestel, lukte het wel mezelf te bellen. Maar ook dat kan toeval zijn natuurlijk.

Overigens gedurende de dag vandaag meerdere oproepen ontvangen die gewoon wel binnenkomen. Zowel voor- als na het optreden van het probleem.

 

 

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Ruudsopper! Het is natuurlijk belangrijk dat je bereikbaar bent wanneer je dat wilt. Ik zie dat je veel dingen al hebt nagekeken. Zou je voor de zekerheid nog kunnen kijken of je de “Niet Storen” stand volledig uit hebt? Dit kan je onder instellingen vinden bij “Geluiden en trillen”. Ik denk overigens dat de kans dat we je toestel op moeten sturen vooralsnog klein is. Laten we eerst kijken wat we binnen KPN voor je kunnen doen. Wel is natuurlijk de makkelijkste manier om het toestel volledig uit te sluiten door de simkaart tijdelijk in een ander toestel te doen. Als dit voor je mogelijk is zonder daarbij gelijk een nieuw toestel te hoeven kopen zou ik je dit willen vragen. Als dat heel veel moeite gaat kosten dan kunnen we ook eerst naar wat minder ingrijpende dingen kijken, zoals de "Niet Storen” stand. Ook zou ik je nog willen vragen om te kijken of er op welke manier dan ook een patroon in zit. Of het dus op bepaalde plekken of tijden meer voorkomt. Of dat een bepaald nummer dat je belt vaker dit probleem geeft dan andere. Dat zou aan de gemiste oproep SMS’jes makkelijk te zien moeten zijn. 

Hey,

De niet-storen functie staat standaard ingepland tussen 22 uur en 8 uur de volgende ochtend. Die instelling had ik ook al eens gecontroleerd. Kan het zo zijn dat dit op andere momenten alsnog een probleem kan geven?

Een patroon herken ik vooralsnog niet, niet qua tijdstippen, datum, lokatie waar ik mij bevind of nummer dat mij probeert te bellen. Moet ook zeggen dat het voor mijn 1e bericht op dit forum al een aantal weken goed is gegaan.

Dat maakt het voor mij ook lastig te bepalen hoe lang ik een ander toestel moet gaan gebruiken om te merken of dit eventueel het euvel oplost. Ik heb mijn oude toestel (A50) al eens opnieuw in gebruik genomen voor een paar dagen, en ben daar later weer mee gestopt.

Reputatie 7
Badge +17

@Ruudsopper ik snap ook dat je geen stap terug wilt nemen qua gebruiksgemak als je geen manier hebt om te controleren of het überhaupt werkt. Weet je zo of je nog iets veranderd hebt in de periode voor het probleem opgehouden is voor te komen? En als het nog wel een keer gebeurt zou ik je inderdaad willen aanraden sowieso de niet storen stand even helemaal uit te houden. 

Oké dank.

Niet storen heb ik even helemaal uitgezet.

Door de instellingen lopend, kom ik ook een optie tegen "Bellen via 4G Sim 1" tegen. Staat standaard aan. Wat is het gevolg als ik die uitschakel? En kan het daar ook mee te maken hebben?

Reputatie 7
Badge +17

@Ruudsopper bellen via 4G is vaak beter en stabieler dan bellen over het “oude” netwerk. Meer informatie daarover kan je lezen in dit artikel over bellen via 4G bij KPN. Dit proces hoort verder automatisch te gaan en dit moet automatisch bij ons goed ingesteld staan als je telefoon hier geschikt voor is. Ik zou het voor je kunnen controleren maar dit terugzetten moet niet de oplossing zijn. Ik zou eerst even kijken of het nog voorkomt nu niet storen helemaal uit staat. Goed om te horen in ieder geval dat het probleem al een hoop minder voorkomt. Mocht het zo zijn dat het toch nog voorkomt probeer dan een paar voorbeelden te verzamelen en daarbij goed te kijken wat de omstandigheden zijn. Als je tussen de 3 en 5 voorbeelden hebt laat het dan hier even weten en dan zet ik het voor je door. 

@Bram_  Ik heb sinds ons laatste contact (gelukkig) slechts 2 voorbeelden kunnen achterhalen van het geschetste probleem.

Beide keren was ik niet in de buurt van een voor mij bekend Wifi netwerk. "Niet storen functie” staat geheel uitgeschakeld.

Beide keren ben ik achteraf geïnformeerd over de gemiste oproep middels een SMS bericht. Op de telefoon zelf geen notificatie van de gemiste oproep, oproep ook niet zichtbaar in de lijst met recente oproepen en gesprekken.

1e keer 18 januari. Gebeld door een klant vanaf een vaste lijn. Rond 9.30 uur. Was zelf in Wormerveer.

2e keer 2 februari. Gebeld door een leverancier vanaf een vaste lijn. Rond 11.30 uur. Was zelf in Westzaan.

Het enige wat ik kan bedenken t.a.v. deze oproepen, is dat beiden afkomstig zijn van (grotere) bedrijven die meerdere vestigingen hebben en vermoedelijk via een centrale werken (IP bellen?).

Kan me moeilijk voorstellen dat dit de oorzaak kan zijn (in het verleden is het ook gebeurd met oproepen van mobiel naar mijn mobiel), maar voor mij de enige overeenkomst tussen de nu genoemde gevallen.

Als meer info nodig is (bijvoorbeeld van de beller), geef ik dat liever niet openbaar door.

Ik zal de komende tijd blijven bijhouden indien het voorkomt.

Reputatie 7
Badge +17

@Ruudsopper goed dat het nog maar zo weinig voorkomt! Als je de nummers wilt delen kan je die in het ‘Persoonlijke opmerkingen’ veld van je profiel zetten. Alleen moderators kunnen dat veld inzien. Zou je ook nog aan kunnen geven hoe je voicemail op dit moment staat ingesteld? 

Top. Ik heb de nummers ingevoerd in het genoemde veld.

Mijn voicemail staat momenteel ingesteld op een ingesproken bericht van mijn zijde, maar zonder mogelijkheid om een bericht in te spreken door de beller.

Goedemiddag,

Het is hier al een tijdje stil. Maar mijn probleem is er nog steeds. Krijg de laatste dagen commentaar van relaties en klanten dat er een toon klinkt alsof mijn aansluiting niet meer bestaat...... terwijl ik andere oproepen wel ontvang.

Erg vervelend.

Ik heb de hoop opgrgeven dat het probleem met dit toestel opgelost wordt en wil vragen of KPN bereid is mee te denken over een andere oplossing c.q. korting wanneer ik een ander toestel koop. Dat mag hetzelfde type zijn (A52s 5G) of de opvolger A53.

Ik hoor graag.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Ruudsopper. Ik kan geen vervangend toestel voor je sturen. Wel kan ik een ticket aanmaken waardoor onze technische dienst zich op het probleem stort.

Zou je daarvoor je mobiele nummer in je profiel willen zetten?

Hi @Ruudsopper. Ik kan geen vervangend toestel voor je sturen. Wel kan ik een ticket aanmaken waardoor onze technische dienst zich op het probleem stort.

Zou je daarvoor je mobiele nummer in je profiel willen zetten?

Hoi, zojuist gedaan. Ook wat adresgegevens ingevuld. Betreft namelijk een aansluiting/klantnummer van mijn bedrijfje. 

Ik vraag ook niet om een vervangend toestel zonder enige bijbetaling. Dat zou na ruim een jaar een onterecht verzoek zijn. Wel zou ik het op prijs stellen als er korting op vervanging gegeven kan worden.

Ik ben namelijk erg bang, dat bij opsturen naar KPN of Samsung o.i.d. niets gevonden gaat worden. En dat ik het zonder enige resultaat weer terug ga krijgen. Het probleem is zo random. Bovendien merk ik er niets van. Voor mij is het nog steeds een perfect werkend toestel. Alleen krijg ik op random momenten naderhand te horen dat ik niet bereikbaar ben geweest. Enfin, details staan uitgebreid eerder in dit topic omschreven.

Een vervanging met korting op aanschaf lost het m.i. geheel op. Als je ziet hoe lang ik al trouw klant ben met 6 aansluitingen voor mijn bedrijfje, denk ik dat ik wel enig krediet heb opgebouwd. Daarnaast op mijn prive adres ook al jaren glasvezel klant (en daarvoor ook ISDN).

Ik wacht het even af, maar zou nu wel graag een oplossing zien.

Jullie techneuten moeten het topic maar even meelezen....…

 

Reputatie 7
Badge +17

@Ruudsopper ik heb voor je gekeken. Alles staat in de systemen gelukkig goed. Wel heb ik nog een vraag over de voorbeelden. Ik snap dat er in dit topic even een tijd geen reactie is geweest. Maar vroeg me af of je recentere voorbeelden hebt. 

Het mooist is natuurlijk als je helemaal geen oproepen meer mist. En het is lastig als je niet merkt wanneer je geen oproep ontvangt. Maar kan je bevestigen dat het recent nog is voorgekomen?

Hoi. Ik heb een recent voorbeeld ja.

Een opdrachtgever wilde mij op 14 oktober bellen. Hij kreeg het bekende meertonige signaal alsof mijn nummer is afgesloten  / niet bestaat. Daarop belde hij naar het nummer van een collega van me, die dicht bij mij was. Ik keek op mijn telefoon en zag dat ik normaal verbonden was met het 5g netwerk en goed bereik had. Toch was het op dat moment weer niet mogelijk mij te bellen.

Anders dan in alle oudere voorbeelden in dit topic, kreeg ik niet na enige tijd een SMS bericht om mij alsnog in te lichten over een gemiste oproep.

Reputatie 7
Badge +17

@Ruudsopper ik krijg vanuit de technische dienst nog de vraag of je in het toestel een blokkade hebt staan op (onbekende) nummers.

Dit controleer je met de volgende stappen:

  • Open de telefoon-app. Dezelfde app waarmee je gesprekken voert.
  • Ga hier naar Instellingen.
  • Kies voor Nummers blokkeren. Kijk of daar Onbekende/privénummers blokkeren staat aangevinkt.
  • Kijk ook of Beller-id en antispambeveiliging daar aan staat. 

Verder weet ik niet tot hoeverre de opdrachtgever mee wil werken. Maar als deze opties aan staan, zou het super zijn als de opdrachtgever nog een keer wil proberen te bellen nadat je ze hebt uitgezet. 

Laat hier als laatste nog weten wat daarvan het resultaat is. Als deze opties al uit stonden of het uitzetten niet geholpen heeft maak ik direct een ticket voor je aan.

@Ruudsopper ik krijg vanuit de technische dienst nog de vraag of je in het toestel een blokkade hebt staan op (onbekende) nummers.

Dit controleer je met de volgende stappen:

  • Open de telefoon-app. Dezelfde app waarmee je gesprekken voert.
  • Ga hier naar Instellingen.
  • Kies voor Nummers blokkeren. Kijk of daar Onbekende/privénummers blokkeren staat aangevinkt.
  • Kijk ook of Beller-id en antispambeveiliging daar aan staat. 

Verder weet ik niet tot hoeverre de opdrachtgever mee wil werken. Maar als deze opties aan staan, zou het super zijn als de opdrachtgever nog een keer wil proberen te bellen nadat je ze hebt uitgezet. 

Laat hier als laatste nog weten wat daarvan het resultaat is. Als deze opties al uit stonden of het uitzetten niet geholpen heeft maak ik direct een ticket voor je aan.

Hoi,

 

- Onbekende/prive nummer blokkeren stond en staat UIT. Daar heb ik zelf eerder naar gekeken

- Beller id en anti spam beveiliging staat wel aan, maar binnen deze functie staat niets geblokkeerd. Mijns inziens geeft dit dan alleen waarschuwing wanneer een oproep mogelijk spam is.

De opdrachtgever vragen om mij terug te bellen voegt niets toe. Dat heeft hij recent namelijk al gedaan en toen lukte het wel mij te bereiken. Dat is ook mijn hele punt de hele tijd. Het probleem treed willekeurig op en beperkt zich niet tot bepaalde nummers, momenten, tijdstippen, lokaties etc. Een aan mij gerichte oproep die niet tot stand komt, kan een uur later wel gewoon lukken. Terwijl ik mij al die tijd opdezelfde plek bevind

 

Reputatie 7
Badge +17

@Ruudsopper ik heb een ticket aangemaakt bij de technische dienst. Die nemen binnen een paar werkdagen contact met je op. Laat je hier weten zodra ze dat gedaan hebben?