Vraag

Van 2G tot 5G: hoe nieuwe mobiele technologie oudere generaties vervangt

  • 2 July 2021
  • 1 reactie
  • 108 keer bekeken

Reputatie 2

Van 2G tot 5G: hoe nieuwe mobiele technologie oudere generaties vervangt

Dit verandert er de komende jaren bij KPN in de verschillende generaties mobiele netwerken

KPN investeert volop in de volledige vernieuwing van zijn mobiele netwerk, waardoor de netwerkervaring van klanten nog beter wordt. In het hele mobiele netwerk komt veel meer capaciteit en dekking beschikbaar voor klanten van KPN en ook het snelle en stabiele 5G-netwerk komt in heel Nederland beschikbaar. Waar nieuwe mobiele technologie geïntroduceerd wordt, wordt ook afscheid genomen van oudere generaties. Te beginnen met 3G op 31 maart 2022.

Einde van 3G
Waar 5G er in 2020 bijkwam, betekent dit begin volgend jaar ook het einde van 3G waar steeds minder klanten gebruik van maken. Op 31 maart 2022 stopt KPN daarom definitief met de derde generatie mobiel netwerk. 3G werd in 2003 in Nederland in gebruik genomen en deed bijna twintig jaar dienst. Het zorgde voor de doorbraak van de smartphone, mobiel internetten werd een succes en dankzij de introductie van 4G kon iedereen van mobiel breedband gaan genieten. 4G en later 5G hebben de derde generatie mobiele technologie overbodig gemaakt. Er wordt nog nauwelijks gebruik van gemaakt en aangezien de databehoefte van klanten alleen maar toeneemt, gaat KPN de frequenties en capaciteit van 3G inzetten voor 4G en 5G.

Van 3G naar 4G of 5G
KPN vernieuwt zijn hele mobiele netwerk, hierdoor wordt 4G beter en komt 5G beschikbaar, waarop 3G-gebruikers kunnen overstappen. Een zeer beperkt aantal klanten maakt op dit moment nog alleen gebruik van 3G, bijvoorbeeld wanneer ze nog geen 4G- of 5G-geschikt toestel hebben. KPN geeft deze klanten nog wat extra tijd om zorgeloos de overstap naar de nieuwste technologie te kunnen maken, aanvankelijk stond het uitzetten van 3G gepland op 1 januari 2022. Wanneer klanten niet overstappen, zullen ze vanaf april 2022 automatisch terugvallen op 2G dat nog prima dienst doet voor spraakverkeer.

2G blijft bestaan, tot tenminste april 2025
In tegenstelling tot 3G wordt 2G nog relatief veel gebruikt voor bijvoorbeeld spraakverbindingen en zakelijke toepassingen, denk aan slimme meters. Het 2G-netwerk van KPN blijft de komende jaren beschikbaar en in dienst tot tenminste april 2025. KPN gaat de spraakkwaliteit verbeteren met de introductie van HD-voice op 2G en daarmee wordt dit gelijkwaardig aan de spraakkwaliteit van 3G. De beste netwerkervaring wordt verkregen door gebruik te maken van VoLTE via 4G of 5G.

‘In-band’ DTMF stopt
Tegelijkertijd gaat KPN vanaf 1 oktober 2021 stoppen met de ondersteuning van de verouderde DTMF techniek. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen ‘in-band’ en ‘out-of-band’ DTMF, waarbij bij KPN alleen de ondersteuning voor ‘in-band‘ verdwijnt. De werking van in-band DTMF voor 2G en 3G zal vanaf dat moment wijzigen en dit kan mogelijk impact hebben voor gebruikers. Zo wordt deze verouderde technologie, die ook bekend staan als ‘toonkiezen', in een klein aantal gevallen nog gebruikt voor poorten of slagbomen en de aansturing van bijvoorbeeld ventilatiesystemen of verlichting. Alternatieven zijn ruimschoots beschikbaar, onder meer ook via het ruime aanbod aan IoT-netwerken van KPN zoals bijvoorbeeld LTE-M.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1 reactie

Reputatie 2
Badge

Ik ben dan eigenlijk wel benieuwd waarom er tussen Vodafone en Kpn (en vice versa) wel HD voice is (interconnect) maar tussen T-Mobile en KPN (en vice versa) 95% van alle gevallen niet?

Enkel als een T-Mobile gebruiker via 3g belt wil het nog wel eens HD voice zijn maar ook niet altijd. T-Mobile zelf geeft er amper prioriteit aan gezien de berichtgeving op hun forum. Wellicht dat jullie mij van wat meer informatie kunnen voorzien.

 

Alvast bedankt