Beantwoord

Voor- en nadelen nieuwe e-sim

  • 23 March 2024
  • 8 reacties
  • 96 keer bekeken

Mail van KPN ontvangen met de vraag 'Wat is een e-sim’. Op de link vind ik tekst dat een voordeel is dat er ruimte vrij komt voor andere zaken. In de volgende alinea lees ik dan o.a. dat er wél ruimte is voor een ouderwetse uitneembare sim-kaart. Waar is dan die extra ruimte gebleven?

icon

Beste antwoord door Michel.uit.Arnhem 23 March 2024, 18:53

Bekijk origineel

8 reacties

Als je behalve de e-sim geen fysieke sim in je telefoon plaatst heb je ruimte om een geheugenkaart te plaatsen @frans-plein voor extra opslag.

 

Reputatie 7
Badge +9

@frans-plein Eigenlijk is de plaatbesparing voor Dual-Sim telefoons bedoeld. Je heb een fysieke sim en een een e-sim. Op de plek van een nano-sim kan meestal ook een micro-sd kaart geplaats worden. Dan is de fysieke sim deactiveert. 

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @frans-plein 

Welkom op het forum van KPN.

Hierbij een duidelijke uitleg over de verschillen tussen een fysieke simkaart en de E-sim.
Ook lees je gelijk de voor- en nadelen van de E-sim.

Wat is eSIM?

Wat is e-sim en is het veilig?Sommige moderne smartphones hebben een eSIM. Wat is dit voor simkaart en wat heb je eraan?

Simkaart

Om te kunnen bellen, sms’en en zonder wifi te internetten op een smartphone is een simkaart nodig. Dat is een plastic kaartje met daarop een chip. Dit kaartje zorgt dat er verbinding wordt gemaakt met het netwerk van een specifieke provider. Zo belt een KPN-klant via het KPN-netwerk en een Vodafone-klant via het Vodafone-netwerk. Aan de simkaart is een uniek telefoonnummer gekoppeld, dat is uw telefoonnummer. Krijgt u een nieuwe telefoon? Dan haalt u de simkaart uit het oude apparaat en stopt u ‘m in het nieuwe. Als u van provider verandert krijgt u een hele nieuwe simkaart. 

Wat is eSIM?

Naast telefoons met de bekende fysieke simkaart, komen er ook steeds meer telefoons op de markt die eSIM ondersteunen. De ‘e’ komt hier van het woord embedded (Engels voor ingesloten). eSIM wil dus zoveel zeggen als ingesloten simkaart. Het is een piepkleine chip die is ingebouwd in de telefoon. Dat betekent dat er geen plastic simkaart meer nodig is. Gegevens en nummers van contacten worden digitaal opgeslagen. Koopt u een nieuwe telefoon of stapt u over naar een andere provider? Dan downloadt u de gegevens van de oude eSIM op de nieuwe.

Voordelen van e-sim

eSIM heeft een aantal voordelen: 

  • De digitale kaart is herschrijfbaar: als u wisselt van abonnement of overstapt naar een andere provider, worden de nieuwe gegevens gewoon op uw telefoon gedownload.
  • De digitale kaart maakt het makkelijker om twee mobiele nummers te gebruiken vanaf één telefoon. Dit is bijvoorbeeld handig als u op vakantie een lokale simkaart wilt gebruiken. Of voor mensen die zowel zakelijk als privé willen bellen vanaf dezelfde telefoon.
  • Een eSIM neemt minder ruime in, in de smartphone zelf. Zo blijft er voor fabrikanten meer ruimte over voor bijvoorbeeld de batterij en kunnen ze hun telefoons net wat minder zwaar maken.
  • Een eSIM hoeft niet per post te worden verzonden. Bovendien is er voor een eSIM geen plastic nodig. Daardoor is de digitale kaart duurzamer en kunt u sneller aan de slag met een nieuwe telefoon.

Is eSIM veilig?

Maar een eSIM heeft niet alleen voordelen. Zo meldde RTL Nieuws eerder dat telefoons met een eSIM een makkelijker doelwit zijn voor hackers. De eigenaar van een telefoon met eSIM kan de digitale kaart namelijk vanaf zijn account bij een provider downloaden. De sim blijft op dat account staan. Maar als een hacker het wachtwoord van dat account kan achterhalen, kan hij eenvoudig het 06-nummer van de gebruiker overnemen. Daarmee kan hij vervolgens frauderen.

Daar staat tegenover dat het stelen van een telefoon met eSIM mogelijk minder aantrekkelijk is voor dieven. Aan een telefoon waar ze zelf geen andere simkaart in kunnen plaatsen, hebben ze namelijk minder.

E-sim op Android en iPhone

Op dit moment bieden alleen KPN, Simyo, T-Mobile en Vodafone eSIM aan in Nederland. Ook wordt de digitale simkaart nog maar op een beperkt aantal toestellen aangeboden. Het gaat hierbij vooral om de nieuwste modellen. De Consumentenbond houdt in lijsten voor iOS en Android bij welke apparaten eSIM ondersteunen.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @N.N. en @TDN 

Ter aanvulling op jullie reacties.
Bij de meeste dure smartphones, maar ook in de middenmoot is het plaatsen van een geheugenkaart niet meer mogelijk, en moet je het dus doen met de gekozen capaciteitsgeheugen op het toestel zelf (128GB, 256GB, ect. ect.).
Dit geldt in elk geval voor alle iPhones van Apple, maar ook steeds meer voor de meeste Samsung smartphones en andere merken.

Het ouderwetse geheugenkaartje zal op ten duur helemaal verdwijnen van de smartphone, en vervangen gaan worden door de cloud, zoals bij Apple de iCloud+ waarmee je extra geheugen koopt, waar je alle gemaakte foto’s en filmpje naar over kunt zetten.
Ook Samsung heeft inmiddels zo’n cloud voor haar smartphones.

De plek waar voorheen de sleuf van een geheugenkaartje zat, gebruikt de fabrikant liever voor een wat grotere batterij of een andere doeleinde.

De reageerders dank ik hartelijk voor de uitleg. Het maakt me niet echt blij want ik heb een bloedhekel aan de cloud. Zal me dus in de toekomst moeten gaan beperken tot telefoons met een groot intern geheugen. Dat zal vast wel weer duurder zijn dan een SD-kaartje. Voor mij is dat wat de Duitsers een verschlimmbesserung noemen.

Reputatie 7
Badge +24

Nou... bij normaal gebruik is 128 GB zat. Gewoon op tijd ouwe meuk weggooien indien nodig.

Reputatie 7
Badge +10

Nou... bij normaal gebruik is 128 GB zat. Gewoon op tijd ouwe meuk weggooien indien nodig.

 

Hoi @Nick83 

Volledig met je eens!
Ik heb zelf de iPhone 14 Pro Max met een geheugencapaciteit van 128 GB, wat in de praktijk méér dan genoeg is voor de gemiddelde smartphone gebruiker.
Mijn gemaakte foto’s en filmpjes worden automatisch opgeslagen in de iCloud+ , zodat ik ze op al mijn Apple apparaten kan oproepen.

En wat je zegt, regelmatig door je smartphone heen lopen, om oude bestanden en foto’s te verwijderen, zodat je weer ruimte creëert. 

Ik wil geen cloud en wil ook niets opgeslagen hebben op mijn telefoon, behalve strikt noodzakelijke contacten. Alles wat er in de loop van de dag opgeslagen wordt, verplaats ik dagelijks naar de pc thuis, dit alles omwille van de veiligheid en de privacy.

Reageer