Beantwoord

VoWiFi KPN werkt niet

  • 26 February 2024
  • 10 reacties
  • 129 keer bekeken

KPN heeft blijkbaar een hele slechte implementatie van VoWiFi.

Ik heb twee Simkaarten in mijn Samsung-ultra S24: een Duitse provider en de KPN. VoWiFi met de Duitse kaart werkt vlekkeloos en 100%. VoWiFi met de KPN werkt meestal niet.

Omdat er twee kaarten in de telefoon zitten die altijd via hetzelfde WLAN gaan, kunnen we concluderen dat het aan de implementatie van de KPN ligt. Ook nu zit ik in een WLAN waar de Duitste provider vlekkeloos werkt, maar de KPN niet.

Hoe kunnen we dit probleem oplossen? Het is onwerkbaar. Hiervoor heb ik geen zakelijk abonnement genomen met een onverwachte servicekosten toeslag van 10%.

 

Als aanvulling: eerder had ik een tweede simkaart in de telefoon van een andere Duitse provider. Ook toen werkte VoWiFi probleemloos. Het ligt dus niet aan de telefoon en het vermogen om twee VoWiFi-verbindingen te ondersteunen. Met de twee Duitse providers had ik altijd de twee telefoonhoornicoontjes met een 1 en een 2 zodra ik in het bereik van een WLAN kwam.

icon

Beste antwoord door RBxx 26 February 2024, 11:44

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 5
Badge +2

@Orion6 

Zit je misschien in Duitsland? Zover ik weet bieden de Nederlandse providers geen Vowifi aan in het buitenland. 

Ja, ik zit op dit moment in Duitsland.

“Nederlandse providers bieden geen VoWiFi aan in het buitenland” ???!!!

Dat zou ik heel vreemd vinden. Waarom zou je dat willen limiteren? Het loopt via het internet. Je moet dus extra investeren om een barrière op te werpen.

Ook in Duitsland, of liever gezegd met name in Duitsland, heb je veel blinde vlekken op de kaart met betrekking to mobile telefonie. VoWiFI is soms echt een noodzaak.

Is dit een officieel KPN-forum? Kan de KPN dit bevestigen of ontkennen?

 

Reputatie 7
Badge +21

Ja, ik zit op dit moment in Duitsland.
“Nederlandse providers bieden geen VoWiFi aan in het buitenland” ???!!!

Dat zou ik heel vreemd vinden. Waarom zou je dat willen limiteren? Het loopt via het internet. Je moet dus extra investeren om een barrière op te werpen.

 

Hallo @Orion6 , dat staat te lezen in dit KPN artikel op “Beleef KPN”.

https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn.htm

Kan ik Mobiel via wifi ook in het buitenland gebruiken?

Nee, dit is niet mogelijk. Mobiel via wifi werkt alleen in Nederland.

Reputatie 3
Badge +2

Vowifi werkt alleen in Nederland (bron: https://www.kpn.com/beleef/blog/mobiel-bellen-met-wifi-van-kpn.htm )

 

Daadwerkelijk.
V: Kan ik Mobiel via wifi ook in het buitenland gebruiken?
A: Nee, dit is niet mogelijk. Mobiel via wifi werkt alleen binnen Nederland.

(Bron: zie boven).

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dit heel bevreemdend vind. Een vreemde beperking. De enige reden die ik kan bedenken is dat wanneer je bijvoorbeeld in Amerika bent, je met VoWiFi tegen lokaal tarief kunt bellen. En dat wordt waarschijnlijk niet op prijs gesteld.

Zoals gezegd, geen van mijn andere Duitse providers (in totaal 3) heeft een beperking op VoWiFi ingevoerd.

Geldt dit in het algemeen voor alle providers, zoals Neville vermoedt?

Reputatie 7
Badge +21

Bellen via WiFi gaat niet gratis, ook dan zijn er kosten.
Het gaat nog steeds ten laste van je bundel(s), ook al gebruik je voor het eerste stuk geen mobiel netwerk. Maar zoals gezegd: het werkt bij KPN alleen in Nederland.

Reputatie 5
Badge +2

Ik lees op de Vodafone website dat zij het ook niet ondersteunen.

https://www.vodafone.nl/zakelijk/4gbellen#:~:text=Zowel%204G%20als%20wifi%2Dnetwerken,automatisch%20over%20op%202G%2F3G

.

Odido heeft het alleen over Nederland, dus ook niet in het buitenland. Ze hebben het over een Nederlands IP adres. 

 

 

Bellen via WiFi gaat niet gratis, ook dan zijn er kosten.
Het gaat nog steeds ten laste van je bundel(s), ook al gebruik je voor het eerste stuk geen mobiel netwerk. Maar zoals gezegd: het werkt bij KPN alleen in Nederland.
 

Dat is duidelijk, maar het gesprek wordt gezien als een lokaal gesprek. Als ik in NL bel via mijn Duitse Provider via VoWiFi dan is het alsof het gesprek in Duitsland begint.

Ik lees op de Vodafone website dat zij het ook niet ondersteunen.

https://www.vodafone.nl/zakelijk/4gbellen#:~:text=Zowel%204G%20als%20wifi%2Dnetwerken,automatisch%20over%20op%202G%2F3G

.

Odido heeft het alleen over Nederland, dus ook niet in het buitenland. Ze hebben het over een Nederlands IP adres. 

 

Dat verklaart misschien waarom sommige mensen klagen dat het soms wel werkt en soms niet. GEO location op basis van IP-adres werkt, maar niet vlekkeloos.

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb begrepen dat het werkt op basis van een “whitelist” met IP-adresblokken. Omdat die soms nog in andere handen (en uit andere landen) komen gaat het daar nog wel eens fout. Ik heb hier op het forum wel verzoeken tot ‘whitelisten’ voorbij zien komen.

Aanvulling, zie hier → VoWiFi via Tweak werkt niet, staat de IP-range wel op de whitelist?

Reageer