Vraag

Waarom geeft KPN aan dat retoursturen op risico van de klant is?

  • 19 October 2023
  • 24 reacties
  • 217 keer bekeken

Gisteren een tablet ontvangen gekoppeld aan een mobiel abonnement . Ik wil hier wegens omstandigheden vanaf zien. De mogelijkheid tot retourneren is aanwezig, maar kan alleen naar een antwoordnr. Daarbij wordt aangegeven dat het terugsturen op eigen risico is. Mijn vraag is waarom het risico bij de klant ligt als ik het conform de aanwijzingen van KPN terugstuur. Wat heb ik aan het verzendbewijs als het pakket kwijt of beschadigd raakt?


24 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @ixjeer1300! Goede vraag. Normaal gesproken is de verzender altijd verantwoordelijk. Maar ik snap dat als je geen andere keus hebt dat het een beetje raar voelt. 

Ik ga dit voor de zekerheid navragen bij de afdeling die hierover gaat. Het kan wel een weekje duren voor ik hier antwoord op krijg. Zodra dat antwoord er is laat ik het je hier weten!

Hi @ixjeer1300! Goede vraag. Normaal gesproken is de verzender altijd verantwoordelijk. Maar ik snap dat als je geen andere keus hebt dat het een beetje raar voelt. 

Ik ga dit voor de zekerheid navragen bij de afdeling die hierover gaat. Het kan wel een weekje duren voor ik hier antwoord op krijg. Zodra dat antwoord er is laat ik het je hier weten!

Helaas heb ik maar 14 dagen bedenktijd. Dus dat zal niet lukken denk ik. Dus KPN geef niet aan dat het aangetekend/verzekerd verstuurd moet/kan worden. Alleen inleveren bij een postpunt en het verzendbewijs goed bewaren. Heel krom en totaal niet over nagedacht. Als je ziet wat er allemaal gedaan moet worden voordat je de tablet in handen hebt. Koerier aan de deur, je paspoort laten scannen, 0,01 euro overmaken. Maar als je het terug wilt sturen, kan dat naar een antwoordnr. Zonder enige zekerheid.

Reputatie 7
Badge +7

geeft aangetekend versturen je die zekerheid niet?? 

geeft aangetekend versturen je die zekerheid niet?? 

Bedankt. Ik denk dat ik dat maar moet gaan doen. KPN wil  voor het versturen in ieder geval nul risico lopen. Ik vraag me af of er gevallen zijn waarbij het product kwijt is geraakt/gestolen en niet is aangekomen? Zijn hier mensen die dit is overkomen? Dit moet heel vaak gebeurd zijn gezien de vele klachten over Post NL en andere “bezorgers”.

Reputatie 7
Badge +10

Hi @ixjeer1300! Goede vraag. Normaal gesproken is de verzender altijd verantwoordelijk. Maar ik snap dat als je geen andere keus hebt dat het een beetje raar voelt. 

Ik ga dit voor de zekerheid navragen bij de afdeling die hierover gaat. Het kan wel een weekje duren voor ik hier antwoord op krijg. Zodra dat antwoord er is laat ik het je hier weten!

Helaas heb ik maar 14 dagen bedenktijd. Dus dat zal niet lukken denk ik. Dus KPN geef niet aan dat het aangetekend/verzekerd verstuurd moet/kan worden. Alleen inleveren bij een postpunt en het verzendbewijs goed bewaren. Heel krom en totaal niet over nagedacht. Als je ziet wat er allemaal gedaan moet worden voordat je de tablet in handen hebt. Koerier aan de deur, je paspoort laten scannen, 0,01 euro overmaken. Maar als je het terug wilt sturen, kan dat naar een antwoordnr. Zonder enige zekerheid.

 

Hoi @ixjeer1300 

Jazeker, kun je de tablet aangetekend en verzekerd terugsturen naar KPN, dit kun je gewoon aangeven bij de PostNL punt waar je hem gaat inleveren.
Dit hebben al meer klanten in het verleden gedaan, zeker als het je een stuk zekerheid en rust geeft!

Dit hoeft KPN in principe niet te vermelden, omdat het aangetekend en verzekerd terugsturen van een artikel (in jouw geval een tablet), een keuze is van de klant zelf.
KPN geeft een antwoordnummer op, waar men het artikel kosteloos naar kan terugsturen, zodat de klant niet wordt opgescheept met verzendkosten bij een PostNL punt.
Eigenlijk een stuk service vanuit KPN!

Gelukkig gaat moderator @Bram_ al het één en ander voor je navragen, dus dat antwoord volgt nog.

En er zijn wel eens retourzendingen zoek geraakt bij PostNL, daar vindt je op dit forum ook een aantal voorbeelden van.
In dat geval zal KPN een onderzoek laten starten tezamen met PostNL, waar het pakketje gebleven is, dit kan soms enkele weken duren.

Dus met het aangetekend en verzekerd versturen van je tablet, dek je jezelf al voor een aantal zaken in, en dat geeft je waarschijnlijk ook de zekerheid en rust die je ook wilt.

 

Hi @ixjeer1300! Goede vraag. Normaal gesproken is de verzender altijd verantwoordelijk. Maar ik snap dat als je geen andere keus hebt dat het een beetje raar voelt. 

Ik ga dit voor de zekerheid navragen bij de afdeling die hierover gaat. Het kan wel een weekje duren voor ik hier antwoord op krijg. Zodra dat antwoord er is laat ik het je hier weten!

Helaas heb ik maar 14 dagen bedenktijd. Dus dat zal niet lukken denk ik. Dus KPN geef niet aan dat het aangetekend/verzekerd verstuurd moet/kan worden. Alleen inleveren bij een postpunt en het verzendbewijs goed bewaren. Heel krom en totaal niet over nagedacht. Als je ziet wat er allemaal gedaan moet worden voordat je de tablet in handen hebt. Koerier aan de deur, je paspoort laten scannen, 0,01 euro overmaken. Maar als je het terug wilt sturen, kan dat naar een antwoordnr. Zonder enige zekerheid.

 

Hoi @ixjeer1300 

Jazeker, kun je de tablet aangetekend en verzekerd terugsturen naar KPN, dit kun je gewoon aangeven bij de PostNL punt waar je hem gaat inleveren.
Dit hebben al meer klanten in het verleden gedaan, zeker als het je een stuk zekerheid en rust geeft!

Dit hoeft KPN in principe niet te vermelden, omdat het aangetekend en verzekerd terugsturen van een artikel (in jouw geval een tablet), een keuze is van de klant zelf.
KPN geeft een antwoordnummer op, waar men het artikel kosteloos naar kan terugsturen, zodat de klant niet wordt opgescheept met verzendkosten bij een PostNL punt.
Eigenlijk een stuk service vanuit KPN!

Gelukkig gaat moderator @Bram_ al het één en ander voor je navragen, dus dat antwoord volgt nog.

En er zijn wel eens retourzendingen zoek geraakt bij PostNL, daar vindt je op dit forum ook een aantal voorbeelden van.
In dat geval zal KPN een onderzoek laten starten tezamen met PostNL, waar het pakketje gebleven is, dit kan soms enkele weken duren.

Dus met het aangetekend en verzekerd versturen van je tablet, dek je jezelf al voor een aantal zaken in, en dat geeft je waarschijnlijk ook de zekerheid en rust die je ook wilt.

 

Volgens een ander draadje is het niet mogelijk om aangetekend naar een antwoordnr. te verzenden.
Dit is een passage van een andere discussie hier op het forum van 1 jaar geleden:
"….Wederom naar KPN gebeld. Deze mevrouw was wel op de hoogte. De enige manier om mijn toestel om te ruilen voor een nieuw toestel is om deze te retourneren. Maar….. het risico van de retourzending ligt bij mij. Gaat ie stuk onderweg? Mijn probleem. Raakt ie kwijt? Mijn probleem. 

Prima, dan stuur ik het toestel wel aangetekend op. Of verzekerd. Nee, dat kan ook niet aangezien het toestel naar een antwoordnummer verstuurd moet worden. Naar een antwoordnummer kun je niet aangetekende of verzekerde post versturen. 

Goed, dan was uiteraard mijn volgende vraag of er een alternatief adres is waar ik wel aangetekende en/of verzekerde post kan heensturen. Nee dus, alleen het antwoordnummer…..”

Dus KPN is helemaal niet goed bezig als ik dit zo lees. Ik kan het niet eens aangetekend versturen. Het mag zelfs niet! Wie weet het antwoord wel?

Dit is wettelijk bepaald in de wetgeving rondom Kopen op Afstand.

 

Product zelf terugsturen

Stuurt u het product zelf terug via een postbedrijf of koeriersdienst? Dan ligt het risico bij het terugsturen bij u. Dit betekent dat u verantwoordelijk bent als het product tijdens het terugsturen kwijt of beschadigd raakt. In sommige gevallen kunt u het postbedrijf of de koeriersdienst aansprakelijk stellen. Maar dat kan alleen als u het product onder bepaalde voorwaarden hebt teruggestuurd. Bijvoorbeeld aangetekend of verzekerd. Heeft uw product veel waarde? Vraag bij het postkantoor of de koeriersdienst na welke mogelijkheden u hebt om waardevolle producten terug te sturen. En hoe het zit met de aansprakelijkheid als een pakket kwijtraakt of beschadigd. U kunt dit ook zelf uitzoeken door de algemene voorwaarden van het postbedrijf of de koeriersdienst te lezen.

Verkoper laat product ophalen

Laat de verkoper het product ophalen door een koerier? Dan ligt het risico bij de verkoper zodra u het product aan de vervoerder afgeeft. U bent niet verantwoordelijk als het product dan tijdens het vervoer kwijt of beschadigd raakt.

Bewijs

Wilt u achteraf kunnen bewijzen dat de verkoper het product heeft ontvangen? Vraag het postbedrijf of de koeriersdienst dan hoe u uw product het beste kunt terugsturen. Bijvoorbeeld door het aangetekend te versturen.

Bron: Consuwijzer

 

Dus; Wanneer een product wordt teruggestuurd, is het dus voor eigen risico tenzij de verkoper het product laat ophalen. Daarom is het altijd belangrijk een verzendbewijs te vragen (en zorgvuldig te bewaren) en wanneer dit mogelijk is, het pakketje aangetekend/verzekerd te versturen.

 

Bij antwoordnummers is alles wat door de brievenbus past voor rekening van de ontvanger, voor pakketjes die niet door de brievenbus passen voor de verzender/afzender.

Bron: PostNL

 

Tip: Zelf maak ik altijd twee foto's. Eén foto van de doos waarin de inhoud zichtbaar is voordat deze naar een PostNL pakketpunt wordt gebracht, en een tweede foto wanneer de doos voorzien is van de Track & Trace barcode sticker. Op deze manier kan je wanneer de ontvanger het pakket niet ontvangen heeft, direct voorzien van het verzendbewijs alsmede de foto's zodat bij een evt. onderzoek (bij PostNL) zoveel mogelijk informatie voor handen is.

 

@GeSp :: Brievenbus (post/kaarten/pakketjes). Dit geldt niet voor formaten groter dan brievenbus formaat. Heeft PostNL begin dit jaar 3-4 afdelingen gekost mij hier duidelijk antwoord te geven aangezien de informatie op de pagina waarnaar we verwijzen op verschillende manieren kan worden geïnterpreteerd. Als het werkelijk om grotere pakketten zou gaan (groter dan brievenbus formaat) had dit er expliciet vermeld geweest. 

Vooral de zin “Pakketten Aangetekende post” is onduidelijk. Je hebt pakketten en je hebt pakketpost. Pakketten (parcels) valt niet onder pakketpost.

Reputatie 7
Badge +18

….
Dus KPN is helemaal niet goed bezig als ik dit zo lees. Ik kan het niet eens aangetekend versturen. Het mag zelfs niet! Wie weet het antwoord wel?

Volgens PostNL kan aangetekend versturen naar een antwoordnummer wel, zie: https://www.postnl.nl/klantenservice/zakelijk/antwoordnummer/gebruik/welke-post-kan-ik-ontvangen-op-een-antwoordnummer/

….
Dus KPN is helemaal niet goed bezig als ik dit zo lees. Ik kan het niet eens aangetekend versturen. Het mag zelfs niet! Wie weet het antwoord wel?

Volgens PostNL kan het wel, zie: https://www.postnl.nl/klantenservice/zakelijk/antwoordnummer/gebruik/welke-post-kan-ik-ontvangen-op-een-antwoordnummer/

Volgens andere berichten van KPN zelf, mag het blijkbaar niet. Ik krijg hier allemaal verschillende goedbedoelde adviezen maar een éénduidig antwoord heb ik nog niet voorbij zien komen. @GerritS76 En ik weet hoe het proces van aangetekende en verzekerde verzending werkt. Het gaat hierom dat de ontvanger(KPN) het naar een antwoordnr. verzonden WIL hebben. Ik, als verzender, heb daar geen invloed op. En als ik door deze gedwongen retourwijze hierdoor niet de mogelijkheid heb om het aangetekend en/of verzekerd te verzenden, hoe kan KPN mij verantwoordelijk stellen mocht het pakket kwijtraken? Daar draait het om. Als het aangetekend MAG, dan ga ik dat uiteraard doen. Als het niet mag, dan hebben ze toch wat uit te leggen.

Reputatie 7
Badge +10

….
Dus KPN is helemaal niet goed bezig als ik dit zo lees. Ik kan het niet eens aangetekend versturen. Het mag zelfs niet! Wie weet het antwoord wel?

Volgens PostNL kan aangetekend versturen naar een antwoordnummer wel, zie: https://www.postnl.nl/klantenservice/zakelijk/antwoordnummer/gebruik/welke-post-kan-ik-ontvangen-op-een-antwoordnummer/

Klopt @GeSp !

Ik heb namelijk ook nog 5 jaar bij PostNL mogen werken, en daaruit wist ik dat je ook aangetekend en verzekerd kan sturen van pakketjes naar een antwoordnummer.
Want die vragen kreeg ik toen nog wel eens van mensen vanuit mijn bezorgwijk.

….
Dus KPN is helemaal niet goed bezig als ik dit zo lees. Ik kan het niet eens aangetekend versturen. Het mag zelfs niet! Wie weet het antwoord wel?

Volgens PostNL kan aangetekend versturen naar een antwoordnummer wel, zie: https://www.postnl.nl/klantenservice/zakelijk/antwoordnummer/gebruik/welke-post-kan-ik-ontvangen-op-een-antwoordnummer/

Klopt @GeSp !

Ik heb namelijk ook nog 5 jaar bij PostNL mogen werken, en daaruit wist ik dat je ook aangetekend en verzekerd kan sturen van pakketjes naar een antwoordnummer.
Want die vragen kreeg ik toen nog wel eens van mensen vanuit mijn bezorgwijk.

Prima. Ik ga het morgen navragen. Bedankt voor alle antwoorden!

Reputatie 7
Badge +10

….
Dus KPN is helemaal niet goed bezig als ik dit zo lees. Ik kan het niet eens aangetekend versturen. Het mag zelfs niet! Wie weet het antwoord wel?

Volgens PostNL kan het wel, zie: https://www.postnl.nl/klantenservice/zakelijk/antwoordnummer/gebruik/welke-post-kan-ik-ontvangen-op-een-antwoordnummer/

Volgens andere berichten van KPN zelf, mag het blijkbaar niet. Ik krijg hier allemaal verschillende goedbedoelde adviezen maar een éénduidig antwoord heb ik nog niet voorbij zien komen. @GerritS76 En ik weet hoe het proces van aangetekende en verzekerde verzending werkt. Het gaat hierom dat de ontvanger(KPN) het naar een antwoordnr. verzonden WIL hebben. Ik, als verzender, heb daar geen invloed op. En als ik door deze gedwongen retourwijze hierdoor niet de mogelijkheid heb om het aangetekend en/of verzekerd te verzenden, hoe kan KPN mij verantwoordelijk stellen mocht het pakket kwijtraken? Daar draait het om. Als het aangetekend MAG, dan ga ik dat uiteraard doen. Als het niet mag, dan hebben ze toch wat uit te leggen.

Beste @ixjeer1300 

Je ziet beren op de weg, die er helemaal niet zijn.
Je retourpakket met daar de tablet, kun je gewoon aangetekend en verzekerd versturen naar een antwoordnummer, als dit maar aangeeft op een PostNL punt.
Als bewijs kun je klikken op de link die @GeSp in zijn berichten heeft gezet, daar staat het letterlijk zwart op wit vanuit PostNL.

Daarnaast heb ik zelf ook 5 jaar lang bij PostNL mogen werken, en kreeg deze vraag regelmatig van bewoners, vanuit mijn bezorgwijk! Dus ik weet waar ik het over heb.

KPN kan en mag je ook nooit verbieden om een retourzending aangetekend en verzekerd te mogen versturen, want dat bepaal je volledig zelf als verzender.
Als je als verzender een stuk zekerheid wilt (wat ik ook zeer goed begrijp in jouw geval), zeker bij zo’n dure inhoudt als een tablet, dan verstuur je hem gewoon aangetekend en verzekerd op.

Reputatie 7
Badge +10

….
Dus KPN is helemaal niet goed bezig als ik dit zo lees. Ik kan het niet eens aangetekend versturen. Het mag zelfs niet! Wie weet het antwoord wel?

Volgens PostNL kan aangetekend versturen naar een antwoordnummer wel, zie: https://www.postnl.nl/klantenservice/zakelijk/antwoordnummer/gebruik/welke-post-kan-ik-ontvangen-op-een-antwoordnummer/

Klopt @GeSp !

Ik heb namelijk ook nog 5 jaar bij PostNL mogen werken, en daaruit wist ik dat je ook aangetekend en verzekerd kan sturen van pakketjes naar een antwoordnummer.
Want die vragen kreeg ik toen nog wel eens van mensen vanuit mijn bezorgwijk.

Prima. Ik ga het morgen navragen. Bedankt voor alle antwoorden!

Een goed tip!

Print de pagina uit, die @GeSp met jouw heeft gedeeld, en neem dit mee als bewijs naar het PostNL punt, dan sta je een stuk sterker in je schoenen.

Het is dus weer zo ver. Het retourgestuurde en aangetekende pakket met de tablet is dus niet aangekomen, en KPN is alvast begonnen met het innen van het mobiele abonnement terwijl ik afgezien heb van dit abonnement en de tablet retour gestuurd heb. (24-10-2023)
Dat wordt weer een strijd met zowel Post NL en KPN.
 

Het is dus weer zo ver. Het retourgestuurde en aangetekende pakket met de tablet is dus niet aangekomen, en KPN is alvast begonnen met het innen van het mobiele abonnement terwijl ik afgezien heb van dit abonnement en de tablet retour gestuurd heb. (24-10-2023)
Dat wordt weer een strijd met zowel Post NL en KPN.
 

Heb je het verzend bewijs en track en trace?

Dan is het feitelijk niet meer jouw probleem. Dan moet het maar mogelijk zijn de spullen in een KPN winkel af te geven.

Wel vreemd dat hier nooit meer door een moderator is gereageerd.

Ja ,dat heb ik gelukkig nog wel. Maar ik had dit al verwacht. Van beide partijen. Iets naar Postbus 2 in Leidschendam sturen, dan weet je 100% dat er een tablet of iets dergelijks inzit.
En KPN begint vrolijk met het innen terwijl ik een schriftelijke annulering heb van deze bestelling.
Wat een toko…...

@Bram_  En? Heb je het nog nagevraagd?

Hi @ixjeer1300! Goede vraag. Normaal gesproken is de verzender altijd verantwoordelijk. Maar ik snap dat als je geen andere keus hebt dat het een beetje raar voelt. 

Ik ga dit voor de zekerheid navragen bij de afdeling die hierover gaat. Het kan wel een weekje duren voor ik hier antwoord op krijg. Zodra dat antwoord er is laat ik het je hier weten!

 

Ja ,dat heb ik gelukkig nog wel. Maar ik had dit al verwacht. Van beide partijen. Iets naar Postbus 2 in Leidschendam sturen, dan weet je 100% dat er een tablet of iets dergelijks inzit.
En KPN begint vrolijk met het innen terwijl ik een schriftelijke annulering heb van deze bestelling.
Wat een toko…...

Via de track en trace en de postnl app is dit pakket nog niet bezorgd?

Ja ,dat heb ik gelukkig nog wel. Maar ik had dit al verwacht. Van beide partijen. Iets naar Postbus 2 in Leidschendam sturen, dan weet je 100% dat er een tablet of iets dergelijks inzit.
En KPN begint vrolijk met het innen terwijl ik een schriftelijke annulering heb van deze bestelling.
Wat een toko…...

Via de track en trace en de postnl app is dit pakket nog niet bezorgd?

Nee. De trackinginformatie geeft aan: ‘Pakket (nog) niet gevonden’. Dat is nu bijna een maand geleden. Het spul is dus waarschijnlijk gestolen. Hoe dan ook, ik ben blij dat ik het aangetekend verstuurd heb. Nu nog de boel vlottrekken. Wie weet wat de waarde is? Want ik heb dit dus niet gekocht, en het abonnement is voordat het inging door mij opgezegd. Wie is nu de belanghebbende? KPN?

Wat mij betreft  KPN en PostNL. U heeft  zelfs nog extra kosten gemaakt door het aangetekend te versturen.

Wat mij betreft  KPN en PostNL. U heeft  zelfs nog extra kosten gemaakt door het aangetekend te versturen.

Dat is duidelijk. Maar KPN wil de tablet natuurlijk vergoed hebben, aangezien deze niet is aangekomen. Mijn vraag is daarom: wat is het bedrag dat ik als verzender vergoed moet krijgen om KPN te compenseren? Niemand van KPN die hier meeleest?

Wat mij betreft  KPN en PostNL. U heeft  zelfs nog extra kosten gemaakt door het aangetekend te versturen.

Dat is duidelijk. Maar KPN wil de tablet natuurlijk vergoed hebben, aangezien deze niet is aangekomen. Mijn vraag is daarom: wat is het bedrag dat ik als verzender vergoed moet krijgen om KPN te compenseren? Niemand van KPN die hier meeleest?

Wat was de prijs van het abonnement de waarde van de tablet zal daarin zijn verrekend. U zult dat wel ergens terug kunnen vinden hoop ik. En anders een moderator afwachten die lezen ongetwijfeld wel mee.

 

Ondanks dat het retour sturen voor eigen risico is, ben ik zelf van mening dat u KPN niet schadeloos hoeft te stellen, zodra het is afgegeven op het postnl punt begint daar de verantwoording van Postnl mogelijk is het pakket daar al verdwenen. Dan komt het ook nooit bij het sorteer centrum. Dat lijkt de verklaring dat het pakket niet wordt gevonden.

Wat mij betreft  KPN en PostNL. U heeft  zelfs nog extra kosten gemaakt door het aangetekend te versturen.

Dat is duidelijk. Maar KPN wil de tablet natuurlijk vergoed hebben, aangezien deze niet is aangekomen. Mijn vraag is daarom: wat is het bedrag dat ik als verzender vergoed moet krijgen om KPN te compenseren? Niemand van KPN die hier meeleest?

Wat was de prijs van het abonnement de waarde van de tablet zal daarin zijn verrekend. U zult dat wel ergens terug kunnen vinden hoop ik. En anders een moderator afwachten die lezen ongetwijfeld wel mee.

 

OK. bedankt voor je antwoorden. Ik wacht wel af op andere reacties. Ik neem aan dat ik niet de enige ben die dit overkomt, gezien de reputatie van Post NL.

Reputatie 7
Badge +20

Ik val hier even binnen, ik kan zo geen geschiedenis verder inzien dan dat er nu in dit topic staat. Ik zie namelijk geen gegevens van je. Dat maakt het voor mij heel lastig om wat er nu loopt en speelt. Ik wil je graag helpen. Maar gezien de vraag is het verstandiger om even te bellen met 0800-0402. Mijn collega kan dan alles inzien. Meldingen doornemen en alle vragen beantwoorden en verdere informatie aan je vragen om dit verder op te pakken. 

Reageer