Vraag

Waarom regelmatig een mobiel netwerkonderbreking 00:00 uur

  • 5 January 2022
  • 6 reacties
  • 64 keer bekeken

Reputatie 1
  • Slimmerik
  • 62 reacties

Ik heb een alarmsysteem in mijn boot met een KPN 097 sim only abonnement. Met enige regelmaat disconnect de WiFi om 00:00 's-nachts en connect de WiFi diret daarna weer. Het lijkt alsof de KPN de verbindingen mobiel om 00:00 even uit en aan zet. Is dit bekend? Waarom is dit? Of wat zou anders de oorzaak kunnen zijn. MVG Jan


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Een simkaart werkt met mobiele netwerk. Dat is dus 4G. Dat is geen WiFi. 

Of heeft u dat ding in een WiFi router zitten ofzo?

Reputatie 1

De simkaart zit in een WiFi router. Het alarmapparaat is draadloos verbonden met deze router. Om 00:00 uur ontvang ik van mijn alarmapparaat bericht: “WiFi disconnected” en direct daarna "WiFi connected”. Deze zelfde berichten ook per SMS van mijn alarmapparaat. Die berichten kunnen uiteraard alleen verzonden worden zodra er weer verbinding is. De enige oorzaak die ik kan bedenken is dat de mobiele verbinding een moment wegvalt. In het alarmapparaat of de WiFi router is zoiets niet ingesteld, anders zou het elke nacht voorkomen lijkt me.

Reputatie 7
Badge +24

Kan je dat alarmsysteem niet veel beter bekabeld aansluiten? Al was het maar als test voor een paar weken ofzo.

Als 4G wegvalt voor een ogenblik, wat waarschijnlijk ook regelmatig zal gebeuren, dan zou WiFi gewoon moeten blijven werken. Dat is thuis ook zo. Als je de telefoonlijn even los haalt of het glasvezelmodem even stroomloos maakt, dan blijft WiFi het gewoon doen. Er is dan even geen internet, maar WiFi doet het wel gewoon. De meeste apparaten merken er niets van als internet even niet beschikbaar is. Alleen apparaten die er op dat moment net gebruik van maken.

Reputatie 6

Waarschijnelijk zit dit apparaat verbonden aan je DHCP en heeft het een leasetijd van 24u waardoor de wifi verbreekt. Beste om een vaste IP in te stellen voor dit apparaat.

@jkb Ik heb er zelf geen verklaring voor. Je kunt eens experimenteren met de tip van Pauwerful.

(hoewel DHCP lease zichzelf telkens halverwege een cyclus zou moeten vernieuwen maar dat is ook maar iets wat ik van internet geplukt heb)

Reputatie 1

Dank voor de reacties! Verbinden met een ethernetkabel gaat niet. De router is een “WiFi buddy”. Alleen een simkaart erin en verder geen aansluitingen. Zoiets als de MiFi router. Ik zal nog eens in de instellingen van dit apparaat kijken. Misschien is daar iets te vinden. In de alarmcentrale zelf kan ik niets vinden over een instelling van 00:00 uur.

MVG Jan