Vraag

5g toestel, dekking volgens kaart, maar geen 5g

  • 12 September 2020
  • 9 reacties
  • 1373 keer bekeken

Reputatie 1

Goedenavond,

 

Ik heb een nieuwe Samsung s20+ 5g. Volgens dekkingskaart moet ik 5g dekking hebben thuis. Als ik mijn adres invoer, wordt ook aangegeven dat 5g beste dekking heeft. Verder heb ik hussel onbeperkt data abonnement.

 

Helaas komt mijn telefoon niet verder dan 4g+. Is er iets dat ik over het hoofd zie en dat ik nog moet instellen?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Redelijk nieuwe simkaart erin zitten?

Overigens is 5G voorlopig nog een wassen neus. Pas per 2022 zijn de frequenties beschikbaar die tot 500 Mb/s mogelijk maken. Nu is dat nog gelijk aan 4G+ (300 Mb/s).

Dit zit niet zo heel ver naast de waarheid momenteel:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/vodafoneziggo-kpn-en-tmobile-foppen-nederlander-met-5g/

en lees ook dit:

https://tweakers.net/nieuws/171788/telefoons-tonen-in-nederland-vaak-5g-logo-bij-verbinding-met-4g-netwerk.html

Reputatie 1

Mijn simkaart is minimaal 5 jaar oud, maar waarschijnlijk nog ouder. Maakt dat uit?

 

Ik had die artikelen idd al gelezen, maar ik woon in buitengebied waar 4g dekking niet altijd stabiel is. Ik was daarom blij met goede 5g dekking hier in mijn omgeving

Mijn simkaart is minimaal 5 jaar oud, maar waarschijnlijk nog ouder. Maakt dat uit?

Dat kan zeker uitmaken. Mijn sim was nog wat ouder en ik kreeg, met m'n eerste smartphone in april, maar geen 4G, hooguit H+ (= hoogste norm 3G ofwel 3.75G).

Simkaart kun je laten wisselen in een telefoonwinkel. Wil je naar een kpn winkel zoek dan hier het dichtstbijzijnde adres: kpn.com/winkel.

Via internet kan ook (maar ben daar zelf geen fan van).

Reputatie 1

Dank voor je bericht, @PeterG

 

Ik heb de indruk dat het bij mij toch een kwestie van dekking is. Alhoewel alles aangeeft dat ik thuis beste dekking zou moeten hebben met 5G, doet ie het niet. Vanmorgen even naar het dorp geweest. Daar kreeg ik vervolgens wel 5G. Download zelfs met 235Mbps😍. In ieder geval is er bij KPN nu ook een ticket aangemaakt om e.e.a. even te onderzoeken. Zal de uitkomst hier terugmelden voor andere forumbezoekers.

Ontvangst binnenshuis is nooit gegarandeerd. De dekkingskaart wordt, nog steeds, op buitenshuis ontvangst gebaseerd.

Voor binnenshuis kun je je phone beter via wifi laten lopen. Internet, maar bij die Samsung kan bellen (en sms) dan ook via wifi.

Wat is voor jouw het nut van 5G? Op één toestelletje zul je zelden meer dan 25 Mb/s (4k UHD TV stream) tegelijk verbruiken. Grote bestanden downloaden doe je niet met je smartphone.

De meesten mensen zouden, zeker alleen met smartphone op één mobiel abonnement, al genoeg hebben aan H+ (3.75G 15 Mb/s). De tv app werkt daar zelfs prima op. En 4G (100 Mb/s) is ook al genoeg natuurlijk.

Het wordt pas interessant als je je mobiel als Hotspot voor meerdere apparaten gaat gebruiken.

4G (100 Mb/s), 4G+ (300 Mb/s), 4G++ (500 Mb/s), 5G (500 Mb/s)

Reputatie 1

Ik had simpelweg een nieuwe telefoon nodig en wilde graag klaar zijn voor de toekomst. Heb thuis idd glasvezel 200Mbps. Dat werkt prima. Ook hier buitenshuis geen 5G op telefoon. Wacht bericht KPN verder af

Reputatie 1
Badge

Ik heb de antwoorden gelezenn en wil graag wat ophelderen.

Het probleem van de topic starter ervaar ik ook met het zelfde toestel en is onderzocht. Het is een wat technische verhaal.

 

KPN zend 5G uit op frequentie band n28 (700mhz) maar het toestel heeft momenteel nog tenminste één andere werkende 4G verbinding nodig om 5G te laten werken totdat 5G verder is uitgerold.

 

In gebouwen werken doorgaans enkel verbindingen op lage frequenties zoals 700 of 800Mhz. Buiten kan het toestel gemakkelijk verbinding maken op hogere frequenties als 1800Mhz en hoger omdat daar minder obstakels zijn tussen het toestel en de mast.

In mijn woning is enkel een verbinding mogelijk op 700 of 800Mhz. Helaas voor ons beiden kan de S20 de frequentie banden 700 en 800 niet combineren. Hierdoor valt het toestel terug op 4G. Nogmaals, dit komt omdat 5G minstens nog één andere werkend 4G verbinding nodig heeft.

 

Als men de tekst op de pagina van de dekkingskaart leest staat daar duidelijk dat deze voor 5G op basis van indoor dekking is (dekking in gebouwen). Dus met enkel uitzondering daar gelaten kunnen KPN klanten er van uit gaan dat dit klopt.

 

De snelheden die momenteel bij de nieuw omgebouwde masten van KPN op 4G+ haalbaar zijn liggen rond de 450Mb/s. Dit heb ik zelf meerdere malen met speedtests.net kunnen meten op een S10. En ik heb al screenshots gezien van snelheden tegen de 600Mb/s.Deze hoge snelheden zijn niet gebonden aan de 4 of 5G techniek maar aan de beschikbare (frequentie)capaciteit op de betreffende masten(en) waarmee een toestel is verboden. En hoeveel frequentie banden het betreffende toestel kan combineren om een hogere snelheid te halen. De maximale haalbare snelheden kloppen die op de dekkingskaart staan daarom ook maar is sterk afhankelijk van het type/model toestel dat een klant heeft. En voor de duidelijkheid afhankelijk van het bereik en drukte op een mast.

 

In ons geval komt de S20 op 5G niet snel boven de 280Mb/s omdat het toestel nog niet zoveel frequentie banden kan combineren als een S10 dat nu wel kan. De verwachting is dat dit met komende firmware updates zal verbeteren.

 

Ah, helder verhaal.

En op dit moment werkt 5G alleen voor internet. Voor bellen/sms kan dat nog niet en móet 4G gebruikt worden. Wat dat betreft is de uitleg van @Verwe475  dus heel verhelderend.

Bellen/sms’en kan ook via de wifi verbinding. Dat werkt op mijn Samsung A40 perfect.

Thuis is om diverse redenen het gebruik van wifi als voorkeur.

Veel lager zendvermogen voor de telefoon, zeker bij ook bij bellen via wifi.
Uitstekende snelheid, die bij DSL wel eens lager is dan via 4G/5G. Maar ja, wat heb je aan honderden Mb/s op één telefoontje? Dat is nuttig met gamen en bestanden downloaden. Maar bv HD tv kijken via de app is nog geen 10 Mb/s.

Reputatie 1

Dank jullie wel voor jullie (aanvullende uitleg) @PeterG en @Verwe475 

 

Ik heb nog niets gehoord van de technische afdeling van KPN, maar verwacht er een dezer dagen iets van te horen.

 

Mijn toestel doet het wel goed. Ik krijg op verschillende plaatsen 5G in beeld met bijbehorende snelheid. Ik woon helemaal aan de oostkant van een goed dekkingsgebied, dus het leek er even op dat dat mogelijk het issue was. Nu ben ik even naar een plek gereden redelijk in de buurt van de mast waarbij je volop in het 5G gebied zou moeten zitten. Om de een of andere reden blijft mijn telefoon nog steeds op 4G(+) staan. Dat is aanvullend toegevoegd aan mijn ticket. Het lijkt er een beetje op dat de mast niet helemaal goed zou werken (zeg ik dan als volkomen leek op dit gebied). Ik laat in ieder geval iets van me horen als ik wat hoor.

 

Ik hoop dat de firmware update snel komt voor de S20(+) 5G ook al is dat meer gevoel dan ratio