Beantwoord

APN Settings KPN voor 4G router

  • 25 september 2017
  • 8 reacties
  • 11742 keer bekeken

Ik heb een KPN Sim Only simkaart en abonnement, welke ik graag wilde gebruiken om via een router internet te bezorgen in mijn 2e woning in Duitsland, wanneer ik daar ben.
Ik probeer de APN gegevens/ settings in te vullen voor een TP-Link Archer MR200 (zie screenshot), en heb al meer dan een halve dag met KPN getelefoneerd om deze te achterhalen. Echter, niemand kan mij vertellen wat deze APN is, ik heb de volgende al geprobeerd (allemaal gevonden via google):
-advancedinternet
-portalmmm.nl
-fastinternet
- KPN4G.nl
Allen zonder username and password.

Ik denk dat ik moet weten of het een PAP of CHAP authenticatie betreft, en indien met wachtwoord ook uiteraard username en password..

Ik hoop dat iemand me kan helpen! 🙂

icon

Beste antwoord door Koen_1 30 september 2017, 15:29

Hoi @BoukjeE, welkom op het forum! Lastig dat het niet lukt om met je KPN simkaart in je TP-Link Archer MR200 een dataverbinding op te zetten. Zoals Robin aangaf zijn wat betreft instellingen portalmmm.nl en geen authenticatie correct. Kan de TP-Link in Nederland op het KPN netwerk wel verbinding maken? De factory defaults reset die @tmoesel adviseerde vind ik ook een goede tip: heb je die ook geprobeerd?
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Voor internet in het buitenland gaat advancedinternet denk ik niet werken, portalmmm.nl wel. Inloggen is niet vereist..

Werkt je sim wel in een telefoon?

Waar mag je uit kiezen bij APN type?

Robin
Dank voor je reactie, Robin!
Sim werkt wel in telefoon, en kan dan ook met hotspot m'n computer(s) op internet krijgen.
Zonder inloggen/ authenticatie op
portalmmm.nl werkt t niet.
Ik kan kiezen uit PAP, CHAP en zonder authenticatie.
Reputatie 7
Badge +30
Zonder authenticatie en met portalmmm.nl moet gewoon werken. Dat is ook wat je telefoon gebruikt om internet te krijgen.

Kan het zijn dat je de TP-Link nog op 4G-Only hebt staan en er alleen 3G is?
Eventueel kan je op je telefoon kijken welke APN die gebruikt.

Robin
Robin, als het "gewoon zou werken" zou ik hier niet posten 😉

Ik heb alle instellingen geprobeerd (4G only en "3 or 4G"), en alle bovengenoemde APN's. Daarnaast nog met de authenticatie's zoals ik die via google heb gevonden (username: KPN en wachtwoorden "gprs" en "guest")
NB: de screenshot was ter illustratie, terwijl ik reeds 50 verschillende combinaties heb geprobeerd. Ik ben dus echt op zoek naar iemand (wellicht van de technische dienst van KPN?) die weet wat de instellingen zijn, zoals KPN ze in haar eigen routers steken.
Reputatie 7
Badge +30
KPN stelt op telefoons portalmmm.nl in. Op routers (voor binnenlandsgebruik zoals 4G Buitengebied) komt fastinternet of advancedinternet (afhankelijk van het firewall level) en alle 3 zonder authenticatie. Volgensmij werken deze laatste 2 APNs niet in het buitenland.
Reputatie 5
Badge +6
@BoukjeE
Het enige wat ik kan bedenken is dat de SIMkaart die je gebruikt bedoelt is voor telefoon of tablet (meestal met 06-nummer) en dat de interne methodiek van de MR200 hardnekkig een ander protocol wil gebruiken om de 4G connectie tot stand te brengen, maar dat is gissen. Wat je kan proberen is een factoryreset van de MR200 uit te voeren (dan zijn ook al je eigen instellingen die je e.v.t. had gedaan weg) en dan zonder einige aanpassingen (behalve roaming en PIN) te doen met de SIMkaart erin de router opstart. Dit is de meest gangbare situatie en als dat niet werkt, wellicht KPN klantenservice benaderen. Deze router is niet van KPN, dus echt ondersteunen zal men niet kunnen/willen, maar wellicht kan men via via zien wat er op netwerken gebeurt is m.b.t. jouw SIMkaart.
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @BoukjeE, welkom op het forum! Lastig dat het niet lukt om met je KPN simkaart in je TP-Link Archer MR200 een dataverbinding op te zetten. Zoals Robin aangaf zijn wat betreft instellingen portalmmm.nl en geen authenticatie correct. Kan de TP-Link in Nederland op het KPN netwerk wel verbinding maken? De factory defaults reset die @tmoesel adviseerde vind ik ook een goede tip: heb je die ook geprobeerd?
Reputatie 7
Badge +21
Hoi @BoukjeE, we hebben nog geen reactie van je ontvangen: als je nog hulp kunt gebruiken op dit moment weet je ons te vinden 🙂

Reageer