Beantwoord

Internetten in Duitsland, telefoon schakelt ongewenst over op netwerk O2

  • 20 October 2021
  • 14 reacties
  • 1589 keer bekeken

Beste…

Ik ben schipper op de rijn en had met Vodafone nooit geen problemen qua internet, maar nu heb ik sinds 3 dagen kpn en inderdaad schakelt mijn telefoon automatisch op O2 of om beter te zeggen O no. Ik heb 4G met 5 strepen bereik (dus vol) maar met O2 is internetten niet te doen. Schakel ik handmatig over naar Vodafone of Telekom werkt alles perfect op volle snelheid. Dit klopt uiteraard niet. Kortom, om met kpn in Duitsland goed te kunnen internetten moet ik omschakelen naar..... Vodafone. Met dit gegeven is het voor mij duidelijk dat ik volgend jaar maar weer weg ga bij deze club. Jammer dat je als simpele consument geen enkele invloed hebt op je voorkeurs netwerk.

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 21 October 2021, 10:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Kwelgeest, welkom op ons forum!

Geen optimale verbinding is natuurlijk niet fijn. Binnen Nederland ben je natuurlijk standaard met het KPN netwerk verbonden. Buiten Nederland ben je afhankelijk van welke netwerken daar ter plekke beschikbaar zijn, Je toestel kiest automatisch het sterkste netwerk, dat zal in die omgeving in Duitsland blijkbaar het O2 netwerk zijn geweest. Dit kan per locatie verschillen. Als dat netwerk toch niet lekker werkt, is het inderdaad de beste om handmatig een ander netwerk te kiezen. Hier lees je meer over internet en de dekking in het buitenland. Als je vragen hebt, laat het gerust weten.

@Alexandra 

Hoi, bedankt voor je snelle respons.

Ik ben tot voor kort van Ziggo en Vodafone overgestapt naar kpn home en mobiel. Ik ben een paar jaar tester voor Ziggo geweest en ben misschien wat kritischer dan de gemiddelde gebruiker. Tot nu toe werkt kpn home prima op 4k en zal dit grondig testen, maar ik verwacht op dat front geen problemen. Terug naar het mobiele gebeuren: O2 verbinding Duitsland is echt droevig. Beschamend slecht zelfs. Als ik al lees op diverse fora dat de mensen maar beter hun telefoon dan op 3g moeten zetten bij gebruik van O2, moet er bij jullie toch wel een belletje gaan rinkelen. Ik begrijp het financiële deel van de overeenkomst tussen KPN en O2 best, maar dit mag nooit ten koste van de klant gaan. Telekom.de en Vodafone geven een veel betere snelheid bij een slechtere verbinding. Oftewel 4g Vodafone met 1 streepje bereik op de telefoon is beter en sneller dan 4g met 5 strepen bereik via O2. En uw opmerking dat je dan maar handmatig moet overschakelen naar een andere provider dan de door jullie geprevereerde O2 is "no go" natuurlijk. Dit lapmiddel is afschuiven van het probleem naar de klant. Nogmaals, ik ben best wel kritisch en dat gezegd hebbende, vind ik het roaming gedeelte van KPN met O2 een stap achteruit. Mijn hoop is dat jullie afdeling die over voorkeurs netwerken gaat, de boel even wakker schud bij O2 want, ik ben bang dat dit jullie in de toekomst ook zakelijke klanten gaat kosten. M.v.g. Kwelgeest. (What's in a name)

Reputatie 7
Badge +19

@Kwelgeest Ik begrijp je frustratie. Het punt is dat wij niet bepalen welk netwerk er gekozen wordt, dat kiest je toestel automatisch op basis van wat het sterkste netwerk is. Dat verschilt per locatie, afhankelijk van welk of welke netwerken beschikbaar zijn. Je bent in het buitenland afhankelijk van de lokale providers. 

Het spreekt voor zich dat in het geval van Vodafone (Nederland) ze dan op e.o.a. manier hebben ingesteld dat buiten Nederland Vodafone (zelfde bedrijf) ook het voorkeursnet is. KPN is een volledig Nederlands bedrijf wat alleen in Nederland opereert. Die hebben dus geen voorkeur buiten Nederland, omdat de overeenkomsten met andere providers voor roaming gewoon gelijk zijn. Dan spreekt het vanzelf dat het sterkste netwerk de voorkeur heeft. Helaas is dat op die plek O2 met de traagste internetsnelheid.

Het is al jaren drama met O2 in Duitsland (via KPN). Zie dit topic van 25 mei 2018 op dit forum.

Overigens begrijp ik niet dat je geswitcht bent van provider als je bestaande gewoon goed bevalt (beviel).

@PeterG 

Ik ben veranderd van provider omdat ik thuis overga op glasvezel van kpn en met hussel heb je dan korting op een mobiel abonnement, zoals je weet.              Vodafone mobiel was inderdaad niks mis mee maar dat werd zonder combinatie korting van ziggo nogal prijzig.

 

Ik ben niet zo op de hoogte bij Vodafone/Ziggo. Weet alleen bij combineren gratis on demand Movies & Series (L).

Heb je thuis echt die glasvezel(snelheid) nodig?

Momenteel bij Ziggo ook een download van 1000 mogelijk. Alleen wel nog upload van 50.

Voor een standaard huishouden met 3 tieners is 200 Mb/s download echt meer dan genoeg. Glasvezel is n.m.m. wel stabieler dan hoe het bij Ziggo wordt aangeboden.

@PeterG .Heb je thuis echt die glasvezel(snelheid) nodig? Nee... Ik heb nu 200 Mb snelheid en dat verandert niet als glasvezel actief wordt. Ik ging over vanwege het kostenplaatje en vanwege de teleurstellende 4K kwaliteit van Ziggo. 4K van kpn is beduidend beter dan dat van Ziggo. (verouderde hardware) Dolby Atmos heeft ziggo ook niet etc etc. Mobiel: Bij Vodafone kreeg je dubbele data en bij kpn heb ik nu unlimited. Alles bij elkaar ben ik nu zo'n €10 goedkoper uit. Het enige wat naar onze mening beter was bij Ziggo is het aanbod van muziekzenders. Vooral Stingray Lite is een gemis.

Stingray Lite ken ik niet, dus kan ik niet beoordelen. Ik weet wel dat KPN, zeker als je ook pluspakket hebt, best veel tv-muziek-zenders heeft. (en natuurlijk dik 60 radiozenders en de nonstopkanalen van Stingray die Ziggo ook niet meer heeft).

MTV tel ik niet meer mee. Die heeft nauwelijks nog muziekprogramma's.

Op TV (Met *  bij ziggo nog steeds geen hd !)

basispakket
…MUZIEK
22 Xite HD*
538 TV 538 HD*

pluspakket (per november met Hussel internet thuis en Hussel mobiel gratis)
…MUZIEK
110 MTV 80’s (4:3  en SD !; wel lekker nostalgisch)
111 Slam! TV
112 TV Oranje
113 192tv HD*
114 100 procent NL
115 Stingray Classica HD* (vh. Brava NL)
116 MTV Live HD

Nog even als reactie op @Alexandra .

U zei " Je toestel kiest automatisch het sterkste netwerk " Als dat zo was had ik bij mijn vorige provider ook O2 als verbinding gehad bij roaming. Die vlieger gaat dus niet op. Mijn toestel maakt geen eigen keuze, maar de simkaart / Provider beslist dit. Ik zal het een jaartje aanzien en ik zie dan wel of ik blijf of ergens anders ga shoppen. (Als het mag van mijn telefoon.):nerd:

Jij zegt:

" Je toestel kiest automatisch het sterkste netwerk " Als dat zo was had ik bij mijn vorige provider ook O2 als verbinding gehad bij roaming. Die vlieger gaat dus niet op.

 

Ik zei:

Het spreekt voor zich dat in het geval van Vodafone (Nederland) ze dan op e.o.a. manier hebben ingesteld dat buiten Nederland Vodafone (zelfde bedrijf) ook het voorkeursnet is. KPN is een volledig Nederlands bedrijf wat alleen in Nederland opereert. Die hebben dus geen voorkeur buiten Nederland, omdat de overeenkomsten met andere providers voor roaming gewoon gelijk zijn. Dan spreekt het vanzelf dat het sterkste netwerk de voorkeur heeft. Helaas is dat op die plek O2 met de traagste internetsnelheid.

@PeterG 

Ik begrijp dat je kpn hoog in het vaandel hebt en misschien zelfs elke vorm van commentaar op kpn als aanval ziet, maar mijn reactie was gericht aan Alexandra. Fijn voor haar dat je voor haar antwoord, maar niet altijd wenselijk. Ik zal mij verder ontzien van dit onderwerp en de topic mag voor mijn part gesloten worden. M.v.g. Kwelgeest.

Mijn hemel!! Hoe is het toch mogelijk dat je mijn uitleg toch ZO kunt zien??? Zegt meer over jezelf vrees ik. Ik ben zeer geschokt wat had/heb onderstaande gedachte daar dus helemaal niet bij (gehad)! En nog steeds niet.

Ik begrijp dat je kpn hoog in het vaandel hebt en misschien zelfs elke vorm van commentaar op kpn als aanval ziet,

Nogmaals; volkomen logisch dat Vodafone in andere landen waar ze actief zijn ook Vodafone als voorkeur laten kiezen. Scheelt hun namelijk ook nog eens roamingkosten.

Volkomen logisch dat providers in een land waar ze niet actief zijn de zaak zo instellen dat die met het sterkste signaal laten kiezen.

Sta al jaren op een camping in Duitsland,Hunsrück, ontvangen af en toe O2 en verder niks . Duitsland loopt echt jaren achter.

Reputatie 2

Een tijdje kwam ik automatisch op Telekom terecht. Toen ineens O2 weer op meerdere apparaten.

Wat de KPN-medewerker hier zegt klopt niet; O2 is een voorkeursnetwerk voor KPN-gebruikers, net zoals Vodafone dat is bij Vodafone.

Het is een verschil van dag en nacht vergeleken met Telekom. Zulke verschillen zie je in Nederland niet. Data voelt op drukke plekken in de stad stroperig langzaam aan. Op sommige plekken alleen EDGE.

Helaas nu telkens weer handmatig netwerk zoeken. Hopelijk snapt het KPN-netwerk de hint als ik dat een paar keer automatisch doe, we gaan het zien..