Beantwoord

KPN Hotspot blokkeert voice communicatie door IPv4 en IPv6 tegelijk te sturen

  • 12 March 2021
  • 8 reacties
  • 243 keer bekeken

Goede morgen,

Ik heb altijd KPN Hotspot gebruikt om online te gamen op de Xbox omdat dit een veel stabielere verbinding geeft dan onze WiFi thuis (die door teveel mensen belast wordt) en dit is altijd erg goed bevallen. Sterker nog, zoveel beter dan bij andere providers dat dit de voornaamste reden is dat ik bij KPN ben aangesloten.

Nu is het sinds enige maanden zo dat er bij mijn internet instellingen op de Xbox bij de KPN Hotspot “IPv4 & IPv6” staat. Vanaf dit moment kan ik nog wél online gamen, maar geen voice chats meer starten via Xbox Party Chat (Microsoft netwerk dus). De volgende dingen heb ik getest:

  • Oude simkaart gebruiken van Vodafone > toont alleen IPv4 > werkt 
  • Hotspot van mijn vriendin gebruiken als ze er is > toont alleen IPv4 > werkt
    • Conclusie, ligt niet aan de Xbox
  • Mijn simkaart in de telefoon van mijn vriendin en hotspot gebruiken > toont IPv4 & IPv6 > werkt niet.
    • Hiermee uitgesloten dat het aan mijn iPhone 10 ligt

Ik heb overal gezocht hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn iPhone geen IPv6 meer afgeeft of dat mijn Xbox geen IPv6 meer zal ontvangen, zonder succes want zowel Apple als Microsoft wijzen mij naar mijn netwerkbeheerder KPN. Ik hoopte dat dit niet het geval zou zijn omdat ik het gevoel heb dat jullie mij niet zullen helpen. Gelukkig las ik op heel veel forum vragen terug dat veel mensen hier last van hebben, zijnde het verbinding krijgen met een VOP om thuis te werken waar IPv6 tegenwerkt en andere voorbeelden. Helaas gaan deze allemaal over het WiFi netwerk, waar je zelf nog het e.e.a. kan sleutelen aan de router instellingen.

Mijn vraag is uiteindelijk:
Kan ik of KPN ervoor zorgen dat ik IPv6 uitschakel op mijn verbinding. Zodat ik in deze fijne coronatijd in ieder geval nog kan communiceren met vrienden via ons tijdverdrijf? Ik ben bereid alles te doen dus alle tips zijn welkom.

Ik hoop enorm dat dit opgelost kan worden, anders moet ik echt een andere provider gaan zoeken. 

Met vriendelijke groet,

Stephan Timmers

icon

Beste antwoord door Anonymous 14 March 2021, 20:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Stephan Timmers, wat een bijzonder verhaal. 

Mijn eerste gedachte is eigenlijk, waarom speel je via een mobiele hotspot en niet gewoon via de kabel. Dat is het meest stabiele.

Maar als ik je goed begrijp werkt het niet als ipv6 aanstaat. Kan je dit niet uitzetten op de XboX?

Want ik denk niet dat ik ipv6 op de simkaart uit kan zetten, maar ik wil wel eens kijken. Zou je jouw profiel kunnen voorzien van gegevens. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt. 

Mijn profiel is geüpdatet. Via iphone en xbox kun je IPv6 niet uitzetten. Als je googled naar IPv6 en xbox problemen kom je om in het aantal berichten dus heel vreemd is het niet denk ik. De kpn hotspot functioneerde een jaar lang uitstekend. Ik hoop op een goede oplossing waardoor ik de hotspot weer kan gebruiken.

Mijn profiel is geüpdatet. Via iphone en xbox kun je IPv6 niet uitzetten. Als je googled naar IPv6 en xbox problemen kom je om in het aantal berichten dus heel vreemd is het niet denk ik. De kpn hotspot functioneerde een jaar lang uitstekend. Ik hoop op een goede oplossing waardoor ik de hotspot weer kan gebruiken.

Heel duidelijk omschreven het probleem, is al veel vaker bij KPN op dit forum ook door anderen ervaren. KPN zet mobiel om naar native IPv6 en daarbij wordt IPv4 ‘getunneld’ door IPv6 en krijgt je smartphone een dummy/lokaal/privaat IPv4 adres. Bij sommige real-time multimedia connecties gaat het dan de mist in (camera’s, VoIP). Je kan probleem omzeilen door alleen IPv4 te forceren. Een methode is om een oudere APN te gebruiken. APN portalmmm zou dat moeten bewerkstelligen (i.p.v. APN internet).

Mijn profiel is geüpdatet. Via iphone en xbox kun je IPv6 niet uitzetten. Als je googled naar IPv6 en xbox problemen kom je om in het aantal berichten dus heel vreemd is het niet denk ik. De kpn hotspot functioneerde een jaar lang uitstekend. Ik hoop op een goede oplossing waardoor ik de hotspot weer kan gebruiken.

Heel duidelijk omschreven het probleem, is al veel vaker bij KPN op dit forum ook door anderen ervaren. KPN zet mobiel om naar native IPv6 en daarbij wordt IPv4 ‘getunneld’ door IPv6 en krijgt je smartphone een dummy/lokaal/privaat IPv4 adres. Bij sommige real-time multimedia connecties gaat het dan de mist in (camera’s, VoIP). Je kan probleem omzeilen door alleen IPv4 te forceren. Een methode is om een oudere APN te gebruiken. APN portalmmm zou dat moeten bewerkstelligen (i.p.v. APN internet).

Bedankt voor je reactie. Hoe gebruik ik een ‘oudere APN’ via m'n iPhone? Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat een APN is. Mocht je geen zin hebben om dit uit te leggen is een link naar wat info ook prima!

Mijn profiel is geüpdatet. Via iphone en xbox kun je IPv6 niet uitzetten. Als je googled naar IPv6 en xbox problemen kom je om in het aantal berichten dus heel vreemd is het niet denk ik. De kpn hotspot functioneerde een jaar lang uitstekend. Ik hoop op een goede oplossing waardoor ik de hotspot weer kan gebruiken.

Heel duidelijk omschreven het probleem, is al veel vaker bij KPN op dit forum ook door anderen ervaren. KPN zet mobiel om naar native IPv6 en daarbij wordt IPv4 ‘getunneld’ door IPv6 en krijgt je smartphone een dummy/lokaal/privaat IPv4 adres. Bij sommige real-time multimedia connecties gaat het dan de mist in (camera’s, VoIP). Je kan probleem omzeilen door alleen IPv4 te forceren. Een methode is om een oudere APN te gebruiken. APN portalmmm zou dat moeten bewerkstelligen (i.p.v. APN internet).

Bedankt voor je reactie. Hoe gebruik ik een ‘oudere APN’ via m'n iPhone? Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat een APN is. Mocht je geen zin hebben om dit uit te leggen is een link naar wat info ook prima!

Dit topic

is soortgelijk, eerdere topics zijn momenteel onvindbaar. Ook had KPN hier ooit zelf een topic over die IPv6 introductie, daar stond wel meer te lezen, maar nu zie ik dat niet meer.

Ik ken de iPhone niet echt, maar ergens bij mobiele instellingen moeten zaken aangaande APN zijn in te stellen.

Als ik niet via KPN forum zoek, maar google, dan vind ik o.a.

 

Geweldig! Wat een vent! Ik heb bij APN 'portalmmm.nl’ neergezet en ik kan weer chatten. Hopelijk is de verbinding nu ook nog net zo goed maar dat zal de tijd leren. Ben al erg blij met deze hulp. 

Reputatie 7
Badge +20

Ah, nice. Fijn dat het weer werkt. Dit had ik zo ook niet in de gaten. Thanks @tmoesel

Mocht er nog weer eens iets zijn, laat het dan weten.