Vraag

Na vervanging 4g masten in omgeving snelheid 4G en GSM signaal drastisch verslechterd

  • 1 november 2019
  • 21 reacties
  • 185 keer bekeken

Hoi KPN,

 

Het volgende is er aan de hand:

 

Ik maak al gedurende anderhalf jaar dankbaar gebruik van de optie Sneller Internet Buitengebied. In het begin wat instabiel maar wel snelheden tot 70 MB download. Later stabieler met snelheden tot 40 Mb. Superfijn want mijn koper geeft maar 2,5 Mb download snelheid en daar heb ik het vele jaren mee moeten doen. enkele weken geleden kreeg ik keurig een brief van KPN dat de 4G masten in mijn omgeving aan vernieuwing toe waren en vervangen zouden worden. Natuurlijk sneller en beter ook.

U voelt hem al aankomen.. Na het uitgevoerde onderhoud is mijn download terug naar nog 5 Mb download en 12 Mb upload. De Upload is vrij normaal maar de download is dramatisch. Dit geldt dan uiteraard ook voor de GSM dekking en verbinding die daardoor slecht is geworden. De GSM’s geven dezelfde waarden bij meting met Speedtest en OpenSignal. 

Ik heb inmiddels al vele stappen doorlopen in het storingsproces, incl een monteur die vooral gekeken heeft naar het koper (Waarvan ik al jaren weet dat deze verbinding slecht is) en dat vervolgens opnieuw heeft vastgesteld. Ook hij stelde vast met zijn GSM dat de verbinding erg slecht is geworden. 

Deze monteur getracht uit te leggen dat alles altijd prima heeft gewerkt totdat er aan de masten is gewerkt. Dit verhaal heb ik al meerdere keren laten vastleggen in mijn dossier maar blijkbaar blijft het daar.  De monteur gaf aan maar opnieuw contact te maken met de technische dienst van de KPN want hij kon er verder niets mee. Ik moet bij een afdeling terecht komen die iets aan de masten kunnen doen.

Overigens geldt deze klacht uiteraard ook voor mijn buren die een bedrijf moet runnen. Zij zullen apart contact maken hierover.

Het is frustrerend omdat het prima heeft gewerkt, het aantoonbaar aan de nieuwe masten ligt en het daarna nagenoeg onmogelijk is om iemand te pakken te krijgen om er iets aan te doen.

Ik ben al vele jaren fan van de KPN en ik hoop dat er gauw iets aan gedaan kan worden want ik ben nu weer teruggeworpen naar het stenen tijdperk. 

Ik hoor heel graag van jullie. 

 

Met vriendelijke groet,

 

Henk Zielstra

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board


21 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Dag @Henk Zielstra Dank voor het doen van je verhaal hier. Wat jammer om te horen dat een oplossing die uitstekend werkte inmiddels voor hoofdbrekers zorgt. Sneller Internet Buitengebied is vaak een uitstekend alternatief voor klanten die we op reguliere wijze geen snelle en stabiele verbinding kunnen bieden. Zoals je weet kunnen we met Sneller Internet Buitengebied het 4G-signaal gebruiken om je verbinding te verbeteren en vaak werkt dat goed. Ik vind het erg jammer om te horen dat verbeteringen aan de masten hebben geleid tot een verslechtering van jouw ontvangst. 

Ik wil met alle plezier meekijken naar de situatie, maar dan heb ik je gegevens nodig. Wellicht dat ik je dan iets meer kan vertellen. Zou je jouw [url=https://forum.kpn.com/settings/profile]KPN Forum profiel[/url] willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer, je mobiele nummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?

Dag Bart. Inmiddels mijn profiel aangepast. Ben benieuwd! 

 

Reputatie 7
Badge +19

Dag @Henk Zielstra Dank voor je gegevens. Op basis van je adres kan ik zien dat jij één van de klanten bent voor wie dit product bedoeld is. Op je reguliere lijn komt niet veel meer dan 2 Mbit/s binnen… Je hebt trouwens een oudere variant van Sneller Internet Buitengebied, een variant waarbij je nog een los 4G-modem hebt. Je zult wellicht al bericht hebben ontvangen dat je zult over worden gezet naar de nieuwe variant van dit product. Verder ben ik ook nog benieuwd of je toevalligerwijs al een buitenantenne hebt geïnstalleerd. Dit wil nog wel eens helpen. Verder kan ik zien dat de monteur heeft geconstateerd dat de verbinding minder is geworden. 

Ik ga er achteraan en hoop je snel iets meer over de situatie te kunnen vertellen. 

Hoi Bart. Dank voor je inzet. Heb al nieuwe apparatuur inmiddels en ben over op de combi van 4G en xperia. Heb nog geen buitenantenne maar ook nooit nodig gehad. Het lijkt wel of de upload met de download is verwisseld of zo. Upload is veel hoger dan download en dat hoort andersom. Enig idee hoeveel winst een buitenantenne zou kunnen opleveren? 
 

vr gr Henk Zielstta

Reputatie 7
Badge +19

Dag @Henk Zielstra Ik kreeg net bericht van een collega, met wie ik je situatie heb doorgenomen. Men is er al flink ingedoken en wat er in elk geval gaat gebeuren is dat je deze week nog door mijn collega's benaderd zult gaan worden voor het maken van een afspraak met een monteur. Deze monteur zal de situatie bij jou thuis gaan bekijken. De resultaten zullen vervolgens weer met een expert op het gebied van Sneller Internet Buitengebied worden doorgenomen, zodat er hopelijk een verbetering kan worden gerealiseerd. Ik ben heel benieuwd wat er uitkomt!  Hou je me op de hoogte van de voortgang? 

Hoi Bart,

Dat is prima. Ik wacht even het contact van je collega’s af. Ik hoop wel dat deze monteur de voorgeschiedenis mee krijgt. Dat scheelt weer een hoop. Dankjewel voor de bemoeienis. Ook ik ben benieuwd wat er uit voort komt natuurlijk. Ik weet dat jullie een hoop kunnen als het nodig is. Sowieso blij dat jullie er serieus werk van maken. 

Vr gr Henk

Hallo Bart, 

 

Heb vandaag contact gehad met Sander. Er is een afspraak gemaakt voor een monteur voor het 4G gedeelte en er wordt ook een buitenantenne getest. Ik hou je op de hoogte van de voorgang. Volgende week donderdag weten we meer. 

 

Vr groet Henk

Hallo Bart, weer even een update. De buitenantenne is inmiddels geleverd. Er staat een afspraak voor een monteur morgen maar kreeg nu weer een mail dat er (nog steeds?) onderhoud wordt gepleegd aan de masten en dat ik dat maar weer af moet wachten. Ik hoop toch niet dat het bezoek van de monteur gecanceld is? Ik heb een dag vrij genomen om hier samen met hem aan te werken. Zou je dat kunnen  bevestigen voor me?  Eens gaat het lukken! :-)

 

vr gr Henk Zielstra

Reputatie 7
Badge +19

Dag @Henk Zielstra Fijn om te horen dat er zo goed werk van wordt gemaakt. Ik snap je verwarring voor wat betreft die afspraak. Nu gaan veel van deze afspraken inmiddels buiten mij om, maar voor zover ik kan zien staat er voor vanmiddag nog steeds een afspraak met een monteur voor je gepland!  

Ok dat is fijn. Dankjewel. 

@Bart_ 

Vandaag aan het experimenteren geweest met de buitenantenne. Helaas geen significante verbetering kunnen genereren ten opzichte van de standaard antennes. Ook werd de afspraak met de monteur vanmiddag afgebeld. Pfff. Een dag verlof voor niets opgenomen. Een nieuwe afspraak voor morgenochtend gemaakt. Ben benieuwd of de monteur mij verder kan helpen, mits hij deze keer dan wel komt uiteraard. wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @Henk Zielstra Wat jammer dat die afspraak niet is doorgegaan, uiteindelijk. Het spijt me om dat te horen. Ik hoop van harte dat het vandaag wel goed is gekomen! 

@Bart_  Vanmorgen tussen 8 en 10 wederom geen monteur. Werd rond 10 uur gebeld dat ze alsnog een andere monteur langs zouden sturen. Deze is rond 11 uur geweest. Samen opnieuw het verhaal doorgenomen. Nog wat uitgeprobeerd met de externe antenne maar ook geen verbetering helaas. Contact gehad met een KPN collega intern die met ons mee heeft gekeken. Conclusie: het modem staat op de plek met het beste ontvangst. Daar waar hij altijd al heeft gestaan, in het raam boven in het huis. 

De volgende stap die is afgesproken: Er gaat iemand lang bij de LTE mast die is vervangen om te kijken of daar iets verkeerd is gegaan. Een paar centimeter verplaatsing op de mast is op afstand een behoorlijk verschil. Balen van de schijnbaar lastig te maken afspraken maar fijn dat jouw collega’s het als een uitdaging zien om dit weer goed te krijgen. Gaat me dan wel een dikke taart kosten als het lukt natuurlijk. Wordt vervolgd.

Reputatie 7
Badge +19

Dag @Henk Zielstra Dank voor de update en fijn om te lezen dat er -met enige vertraging- gelukkig nog iemand is langsgekomen. Het is inderdaad jammer dat de situatie is zoals deze is en ik hoop van harte dat er iets mogelijk gaat zijn. 

@Bart_ 

 

Hoi Bart, daar zijn we weer met een update over de stand van zaken. Na het laatste bezoek heb ik nog wat "bewijsmateriaal” gemaild naar Sander van KPN waarin overduidelijk blijkt dat er tijdens of vlak na het geplande onderhoud aan de masten een en ander fout is gegaan. Ik deel het hier ook even met jullie. 

 

Ik heb later nog met gevaar voor eigen leven een grote ladder gebruikt om de externe antenne op hoogte te testen maar helaas geen verbetering.  Daarna is er een radiostilte ingetreden. Ik ben benieuwd of er al progressie is inmiddels. Mogelijk kan daar naar geïnformeerd worden?

 

vr gr Henk Zielstra

 

Reputatie 7
Badge +19

Dag @Henk Zielstra Goed om weer van je te horen en dank voor het plaatsen van je update hier. Ik doe vanzelfsprekend graag navraag voor je, maar je bent dus ook al rechtstreeks in contact met een collega? Deze zal het beste op de hoogte zijn van je situatie? Maar je hebt van Sander geen antwoord meer gekregen? 

Nee dat klopt Bart.  Had ook al even een reminder gestuurd. 
vr gr Henk

Reputatie 7
Badge +19

Laat maar weten, @Henk Zielstra als je niets hoort. Ik kan er natuurlijk altijd even achteraan. Maar ik ga er vanuit dat je snel een reactie krijgt. 

Ok ik wacht nog even af. 
gr Henk

@Bart_ 

Goedenavond Bart.

Tijd voor een nieuwe update van de stand van zaken. Gistermiddag zijn bij mij op locatie 2 specialisten van jullie op bezoek geweest om de veranderingen in performance met eigen ogen te aanschouwen. Wat fantastisch om te merken dat KPN ook de “lastige” en uitdagende klant zo serieus neemt! En ook bijzonder interessant om met deze mannen te stoeien over de problemen die in onze omgeving zijn ontstaan na het installeren van de nieuwe masten. Ze hebben een aantal mogelijkheden uitgelopen en vervolgens kunnen uitsluiten. Uiteindelijk hebben we helaas nog geen verbetering kunnen bewerkstelligen maar ze hebben bevestigd dat het bijzonder is dat de upload zo hoog is geworden en de download zo verslechterd is. De nieuwe masten zijn op de graad nauwkeurig weer geïnstalleerd is vastgesteld dus ook dat kan niet de reden zijn. Mogelijk nog een instelling in de software van de mast. Ze zijn vertrokken met een missie. :-) Het was goed en zou dus weer opgelost moeten kunnen worden. Helaas geen garantie maar fijn om te merken dat deze vakmensen zo betrokken zijn. Dat geeft hoop op een goede afloop.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @Henk Zielstra Dank voor je update. Mooi om te zien dat men er inderdaad werk van maakt. Ik hoop van harte dat ze ook daadwerkelijk de gewenste oplossing kunnen bieden! 

Reageer