Beantwoord

Netwerkproblemen trajecten trein van en naar Zwolle

  • 11 November 2019
  • 1 reactie
  • 47 keer bekeken

De afgelopen periode veel problemen qua netwerk gehad op de trajecten Zwolle-Den Haag en Zwolle-Schiphol. Zowel met mijn werktelefoon als privé. Beide kpn netwerk. Ook al ben ik alleen radio 1 aan het luisteren valt deze ook vaak weg. Ik ben echt niet te spreken over de kwaliteit van het netwerk en hoe is dit mogelijk? En wat is hier aan te doen? 

 

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

icon

Beste antwoord door Bart_ 14 November 2019, 16:19

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Nielsdolstra Welkom hier op het KPN Forum en goed dat je ons gevonden hebt. Het gaat om een flinke gebieden en relatief gezien grote afstanden. Dat maakt het moeilijk om het probleem te pinpointen. In algemene zin kan bereik in een trein soms lastig zijn. Er zijn hier vaker topics te lezen waarin dit probleem aan de orde wordt gesteld. Ik kan het één en ander toelichten, waarbij ik mezelf zal citeren uit andere berichten. 

Bereik met mobiele telefonie is altijd locatie en situatie onderhevig en dat geldt ook voor bereik in een trein. Je ontvangt het signaal van de dichtstbijzijnde zendmast in de buurt. Zendmasten staan gericht op de gebieden met de meeste inwoners en in de regel dus niet op het gebied waar de treinen doorheen rijden. Dat zal ook op jouw traject het geval zijn. Daarbij is ook de afstand tot een zendmast van belang: hoe dichter je bij een zendmast bent, hoe beter je bereik zal zijn. Jij staat echter niet stil. Je zit in een snel bewegend object, dus je telefoon ‘springt’ voortdurend van de ene zendmast naar de andere.Deze twee factoren hebben invloed op het signaal. Bovendien zit je in een behoorlijk goed geïsoleerd object. Het mobiele signaal moet dus ook nog door de trein zelf heen om jouw telefoon te bereiken. 

Dit verklaart waarom je juist in een trein soms minder goed bereikbaar bent. Waarom heb je dan wel beter bereik met het netwerk van een concullega? Providers hebben hun eigen netwerken en zendmasten. Soms staan deze net iets anders gericht. Er kunnen per locatie verschillen zijn én per provider op bepaalde plekken

Reageer