Beantwoord

Probleem met dataroaming buitenland

  • 11 October 2021
  • 27 reacties
  • 1091 keer bekeken

Reputatie 1

Gemiddeld ben ik drie keer per maand in het buitenland. Het is mij opgevallen dat data roaming in België het meest problematisch is. Zodra het bereik na de grensovergang wegvalt, wordt automatisch overgeschakeld op Orange België. Vanaf dat moment kun je wel telefoneren, maar is er geen dataverkeer (internet) mogelijk. Forceren naar een ander netwerk (i.e. Proximus/BASE) haalt niets uit. Pas als er een automatische handover van Orange naar BASE plaatsvindt, wordt de dataverbinding weer hersteld. Dit proces valt echter onmogelijk handmatig te beïnvloeden.

Andere aanbieders (i.e. Vodafone/T-Mobile) hebben hier geen last van. Het zou prettig zijn als de oorzaak van dit probleem kan worden onderzocht en verholpen.

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 23 October 2021, 12:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

27 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ha @svp84, wat irritant dit! Hoe zie jij het verschil dan tussen of je handmatig BASE kiest of dat je toestel het doet? En ik begrijp dus dat je bij Orange überhaupt geen dataverkeer binnen kunt halen? En merk je dit alleen op je eigen 06-nummer of heb je (en dat zou het mooiste zijn) nog andere voorbeeldnummer(s) die we kunnen gebruiken? Wil je die dan ook in je profiel zetten? Wanneer ben/was je in België? Als we data hebben die minder oud dan 7 dagen zijn, dan kunnen we dit meenemen in het onderzoek.

Reputatie 1

Als ik mij niet vergis vindt er normaliter een handoff plaats tussen KPN en de buitenlandse provider. Blijkbaar heeft Orange voor KPN de voorkeur, want ongeacht de signaalsterkte wordt bij het passeren van de grens automatisch Orange geselecteerd. Het 4G symbool wordt overigens gewoon getoond, maar data vindt geen doorgang.

De telefoon (iPhone 12 mini) staat op automatisch netwerk selecteren. Als je geluk hebt, wordt na verloop van tijd automatisch BASE geselecteerd en komt data weer tot stand. Handmatig BASE selecteren als je op Orange zit, resulteert in geen telefonie en data. Dit zal ongetwijfeld met bepaalde afspraken te maken hebben.

Ik heb zojuist een T-Mobile abonnement afgesloten als backup netwerk (iPhone heeft dual SIM), dus zodra ik weer over de grens kom kan ik het eenvoudig reproduceren. Zal ik mijn bericht met de gewenste gegevens aanvullen zodra ik weer in het buitenland ben?

Reputatie 7
Badge +30

Helemaal goed!

Reputatie 1

Afgelopen zaterdag ben ik tussen 22:00 en 01:00 in België geweest (Kinepolis Antwerpen). Na het passeren van de grens en het wegvallen van het KPN (5G) netwerk, had ik ~5min geen provider. Daarna werd Orange BE (4G) opgepakt en kon ik wel bellen, maar werd data geblokkeerd. Na ~10min werd er automatisch overgeschakeld naar BASE (4G) en kwam de dataoverdracht weer tot stand. Dit keer duurde het gelukkig slechts 10min totdat er overgeschakeld werd, maar alle keren hiervoor duurde dat >2 uur of vond de overschakeling van provider helemaal niet plaats (dus geen data). Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.

TLDR: Met KPN kun/mag je blijkbaar geen gebruik maken van data over Orange BE en overschakelen naar BASE kan alleen automatisch en niet handmatig.

Reputatie 7
Badge +30

Dankjewel! Ik ga het uit laten zoeken en kom erop terug.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb een ticket voor onze technische dienst aangemaakt. Mijn collega gaf namelijk aan dat dat er inderdaad een probleem lijkt te zijn. Met jouw nummer als extra voorbeeld, kunnen ze hopelijk nog beter onderzoek doen. Er wordt ook binnen een paar werkdagen telefonisch contact met je opgenomen hierover.

Afgelopen zaterdag ben ik tussen 22:00 en 01:00 in België geweest (Kinepolis Antwerpen). Na het passeren van de grens en het wegvallen van het KPN (5G) netwerk, had ik ~5min geen provider. Daarna werd Orange BE (4G) opgepakt en kon ik wel bellen, maar werd data geblokkeerd. Na ~10min werd er automatisch overgeschakeld naar BASE (4G) en kwam de dataoverdracht weer tot stand. Dit keer duurde het gelukkig slechts 10min totdat er overgeschakeld werd, maar alle keren hiervoor duurde dat >2 uur of vond de overschakeling van provider helemaal niet plaats (dus geen data). Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.

TLDR: Met KPN kun/mag je blijkbaar geen gebruik maken van data over Orange BE en overschakelen naar BASE kan alleen automatisch en niet handmatig.

Je kunt geen gebruik maken van een ander netwerk dan orange(base) in België. Het feit dat je de eerste 5 minuten geen bereik hebt bij het passeren van de grens komt doordat de dekking van orange ronduit slecht is in het noorden van België.

 

als je handmatig een provider selecteert in het overzicht van je netwerk instellingen dan zie je inderdaad meer providers staan, maar die worden (door je Sim) geblokkeerd. Blijkbaar worden er uitzonderingen gemaakt, maar niet voor iedereen.

Reputatie 1

Ik heb onlangs een rondvraag (post op het intranet) gedaan bij collega's met dezelfde provider (KPN) of die toevallig ook tegen hetzelfde probleem aanlopen. Er kwamen tientallen reacties van collega's die zich ook regelmatig in België bevinden en exact hetzelfde probleem hebben. Dit probleem blijkt al geruime tijd te spelen en het lijkt er niet op dat KPN geïnteresseerd is naar de oorzaak en/of oplossing.

Ik heb het probleem “opgelost” door een twee abonnement af te sluiten bij een andere provider (T-Mobile) en die als dual SIM in de iPhone 12 mini te gebruiken.

Marcia_ heeft mij prima te woord gestaan, dus daar heb ik geen kritiek op. Maar gezien de reacties van andere moderators op ditzelfde probleem (er zijn talloze topics met dit onderwerp), heb ik niet het idee dat er intern tussen moderators overleg plaatsvindt.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb onlangs een rondvraag (post op het intranet) gedaan bij collega's met dezelfde provider (KPN) of die toevallig ook tegen hetzelfde probleem aanlopen. Er kwamen tientallen reacties van collega's die zich ook regelmatig in België bevinden en exact hetzelfde probleem hebben. Dit probleem blijkt al geruime tijd te spelen en het lijkt er niet op dat KPN geïnteresseerd is naar de oorzaak en/of oplossing.

Hebben deze collega's ook contact met ons opgenomen? Ik zou ze willen adviseren om even te bellen met ons (0800-0402)

Ik heb het probleem “opgelost” door een twee abonnement af te sluiten bij een andere provider (T-Mobile) en die als dual SIM in de iPhone 12 mini te gebruiken.

Da's natuurlijk niet echt een top oplossing:disappointed_relieved: . Maar ik begrijp je keuze!

Marcia_ heeft mij prima te woord gestaan, dus daar heb ik geen kritiek op. Maar gezien de reacties van andere moderators op ditzelfde probleem (er zijn talloze topics met dit onderwerp), heb ik niet het idee dat er intern tussen moderators overleg plaatsvindt.

Bedankt! Wij, moderators, sturen de technische dienst aan voor dit soort problemen. Mochten die op hun beurt veel klachten hierover krijgen, dan wordt daar zeker naar gekeken. Daarnaast heb ik ook intern het signaal afgegeven dat voor de klantenservice nu niet duidelijk is wat de klant van ons in België mag verwachten. Dat blijf ik monitoren en ik ga er ook vanuit dat dit t.z.t. wordt aangepast. Zo niet, ga ik daar opnieuw achteraan.

Ik heb onlangs een rondvraag (post op het intranet) gedaan bij collega's met dezelfde provider (KPN) of die toevallig ook tegen hetzelfde probleem aanlopen. Er kwamen tientallen reacties van collega's die zich ook regelmatig in België bevinden en exact hetzelfde probleem hebben. Dit probleem blijkt al geruime tijd te spelen en het lijkt er niet op dat KPN geïnteresseerd is naar de oorzaak en/of oplossing.

Hebben deze collega's ook contact met ons opgenomen? Ik zou ze willen adviseren om even te bellen met ons (0800-0402)

Ik heb het probleem “opgelost” door een twee abonnement af te sluiten bij een andere provider (T-Mobile) en die als dual SIM in de iPhone 12 mini te gebruiken.

Da's natuurlijk niet echt een top oplossing:disappointed_relieved: . Maar ik begrijp je keuze!

Marcia_ heeft mij prima te woord gestaan, dus daar heb ik geen kritiek op. Maar gezien de reacties van andere moderators op ditzelfde probleem (er zijn talloze topics met dit onderwerp), heb ik niet het idee dat er intern tussen moderators overleg plaatsvindt.

Bedankt! Wij, moderators, sturen de technische dienst aan voor dit soort problemen. Mochten die op hun beurt veel klachten hierover krijgen, dan wordt daar zeker naar gekeken. Daarnaast heb ik ook intern het signaal afgegeven dat voor de klantenservice nu niet duidelijk is wat de klant van ons in België mag verwachten. Dat blijf ik monitoren en ik ga er ook vanuit dat dit t.z.t. wordt aangepast. Zo niet, ga ik daar opnieuw achteraan.

Met alle respect, maar nu geef je weer valse hoop.
Kpn heeft afspraken met providers in het buitenland. Hebben ze die niet dan kun je niet op dat netwerk. In België blokkeert KPN toegang op alle netwerken behalve die van Orange. Dus op Proximus is Niet mogelijk.

Reputatie 1

Afgelopen weekend op zaterdag 27 november, was ik in Duitsland als bezoeker van de Essen Motor Show. Wederom kreeg ik de melding “Could not activate cellular data network”, terwijl er wel een 4/5G icoon zichtbaar was. Ik heb toen contact opgenomen met KPN via +31612001200 om het direct te laten onderzoeken. Ik werd prima te woord gestaan, maar het was al snel duidelijk dat de dame in kwestie niet technisch is aangelegd. Anno 2021 tref je haast nergens een skilled Servicedesk meer aan, dus mijn verwachtingen waren ook niet al te hoog. Vanzelfsprekend werd ik wederom vakkundig (op een vriendelijke manier) afgepoeierd. 

Na thuiskomst heb ik besloten om me er toch maar weer eens in te verdiepen. Ik stuitte toen op een vijf pagina's tellend topic met daarin 120 reacties, waarin door een gebruiker/klant werd voorgesteld om het APN te wijzigen van “internet” naar “portalmmm.nl”. Om de oplossing te kunnen toetsen, heb ik gisterenavond nog snel een bioscoopbezoek gebracht aan Kinepolis Antwerpen. Bij de grensovergang had ik zoals verwacht weer hetzelfde euvel, maar na het wijzigen van de APN blijkt het dus daadwerkelijk opgelost!

Ik ben natuurlijk blij dat het nu weer werkt, maar ik ben vooral geïnteresseerd naar de oorzaak. In de zomervakantie ben ik tenslotte met de originele APN instelling nog probleemloos van Nederland naar Spanje en weer terug gereden. Een maand later was het ineens onmogelijk om een dataverbinding tot stand te laten komen, zonder dat er iets aan mijn kant is gewijzigd; zowel mijn telefoon als iOS versie (14.1) zijn hetzelfde gebleven. Het zou toch mogelijk moeten zijn voor een bedrijf als KPN om hier een eenduidig antwoord op te geven?

PS: Uitleg over het gebruik van APN's


Na thuiskomst heb ik besloten om me er toch maar weer eens in te verdiepen. Ik stuitte toen op een vijf pagina's tellend topic met daarin 120 reacties, waarin door een gebruiker/klant werd voorgesteld om het APN te wijzigen van “internet” naar “portalmmm.nl”. Om de oplossing te kunnen toetsen, heb ik gisterenavond nog snel een bioscoopbezoek gebracht aan Kinepolis Antwerpen. Bij de grensovergang had ik zoals verwacht weer hetzelfde euvel, maar na het wijzigen van de APN blijkt het dus daadwerkelijk opgelost!

Hoi svp,

ben niet zo technisch aangelegd, maar begrijp ik goed dat je bij je APN settings je APN verandert naar portalmmm.nl, zonder ww en username? En dat je dan daarna toch een netwerk naar keuze kan pakken, bv Proximus?

welk netwerk had jij zelf gekozen in Antwerpen?

Reputatie 1

Hoi svp,

ben niet zo technisch aangelegd, maar begrijp ik goed dat je bij je APN settings je APN verandert naar portalmmm.nl, zonder ww en username? En dat je dan daarna toch een netwerk naar keuze kan pakken, bv Proximus?

welk netwerk had jij zelf gekozen in Antwerpen?

Ik heb de telefoon gewoon op automatisch netwerk selecteren staan. Ik heb nooit problemen gehad met bellen, alleen dataoverdracht was een probleem met de default APN instelling. Ik heb meestal Orange, maar soms vindt er handover plaats naar BASE.

Je hoeft inderdaad enkel “internet” in “portalmmm.nl” te wijzigen en dan heb je data. De rest van de velden (username en wachtwoord) kun je leeglaten.

Hoi svp,

ben niet zo technisch aangelegd, maar begrijp ik goed dat je bij je APN settings je APN verandert naar portalmmm.nl, zonder ww en username? En dat je dan daarna toch een netwerk naar keuze kan pakken, bv Proximus?

welk netwerk had jij zelf gekozen in Antwerpen?

Ik heb de telefoon gewoon op automatisch netwerk selecteren staan. Ik heb nooit problemen gehad met bellen, alleen dataoverdracht was een probleem met de default APN instelling. Ik heb meestal Orange, maar soms vindt er handover plaats naar BASE.

Je hoeft inderdaad enkel “internet” in “portalmmm.nl” te wijzigen en dan heb je data. De rest van de velden (username en wachtwoord) kun je leeglaten.


Op die manier. Ik heb geen bereik op de enige twee opties (Orange en Base) in het gebied waar ik verblijf, dit is dus helaas voor mij geen oplossing. 

jaartje uitzingen a 65€ nog maar…….

Reputatie 1

Heb je al geprobeerd om een nieuwe SIM aan te vragen? In uitzonderlijke situaties wil dat nog wel eens de oplossing zijn.

Zelf ben ik vooral blij dat de APN wijziging van “internet” naar “portalmmm.nl” uitkomst heeft geboden. Als vind ik het wel super triest dat geen enkele KPN support medewerker met deze suggestie is gekomen. Dus niet alleen de technische kennis van het servicedesk personeel is ondermaats, ook de knowledge base laat te wensen over. Desondanks wordt je wel vriendelijk te woord gestaan.

Heb je al geprobeerd om een nieuwe SIM aan te vragen? In uitzonderlijke situaties wil dat nog wel eens de oplossing zijn.

Dat zou ik nog wel eens kunnen doen inderdaad. Net zolang nieuwe Sims aanvragen totdat het werkt ;)

vraag me wel af of het gaat werken…. Hopeloze tent 

Reputatie 1

Zo lang het goed gaat, valt er weinig te klagen. Het probleem is echter dat het overgrote deel van de mensen (niet alleen bij KPN) aapjes zijn die trucjes hebben geleerd. Vaak is het een uitdaging om het juiste aapje te vinden om het trucje uit te voeren dat het probleem oplost. Dat wordt mede veroorzaakt door een kennis-gap tussen het functionele- en technische aspect. Je zult functioneel moeten begrijpen hoe alle aspecten van een “keten” in elkaar steken. Die kennis heb je namelijk nodig om te kunnen bepalen waar het fout gaat en de juiste specialist in te kunnen zetten.

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb in ieder geval intern het verzoek ingediend om te kijken naar de portalmmm.nl oplossing. Of dit inderdaad een oplossing is en zo ja of we dit dan niet op kunnen nemen in de systemen, zodat we dit met klanten kunnen bespreken als ze hier tegenaan lopen. Ook heb ik aangegeven dat we beter beschikbaar moeten hebben welke providers we nu wel of niet  kunnen gebruiken in het buitenland. Het zal niet van vandaag op morgen gewijzigd worden, maar weet dat we jullie feedback wel serieus nemen.:monkey::monkey:

Kan het zijn dat dit probleem nog steeds niet is opgelost?

Reputatie 7
Badge +30

Welk probleem dan precies, @JLij? Het klopt dat Proximus momenteel nog steeds niet werkt. Wel zou je gewoon handmatig een ander netwerk moeten kunnen kiezen. 

Het probleem van data ontvangst in België?

Of zit/zat het probleem in internet vs portalmmm.nl ? In het laatste geval zou het opgelost zijn.

Of moet ik dan nog steeds handmatig een andere provider kiezen dan Orange of Proximus?

Reputatie 7
Badge +30

Met Proximus kunnen KPN klanten momenteel niet verbinden, dus je zou inderdaad een andere provider kunnen kiezen.  Daarnaast zou je die internet of portalmmm.nl kunnen proberen. Dit staat een beetje los van elkaar en je zou dus ook beide kunnen proberen. Werkt het helemaal niet bij jou? Je hebt dataroaming etc. wel aan staan?

Momenteel ben ik niet meer in België, maar ik zal de volgende keer proberen om een andere provider te kiezen dan Proximus. Dataroaming staat wel altijd aan overigens...

 

Dank voor jouw opties en hulp!

Reputatie 7
Badge +30

Helemaal goed. Mocht het nou niet werken, kan je het beste vanuit België even bellen met ons (+31612001200). Mijn collega's kunnen dan meteen met je meekijken. Via het forum krijg je niet altijd direct een respons, zoals je hebt gemerkt :grin:

Ik heb onlangs een rondvraag (post op het intranet) gedaan bij collega's met dezelfde provider (KPN) of die toevallig ook tegen hetzelfde probleem aanlopen. Er kwamen tientallen reacties van collega's die zich ook regelmatig in België bevinden en exact hetzelfde probleem hebben. Dit probleem blijkt al geruime tijd te spelen en het lijkt er niet op dat KPN geïnteresseerd is naar de oorzaak en/of oplossing.

Hebben deze collega's ook contact met ons opgenomen? Ik zou ze willen adviseren om even te bellen met ons (0800-0402)

Ik heb het probleem “opgelost” door een twee abonnement af te sluiten bij een andere provider (T-Mobile) en die als dual SIM in de iPhone 12 mini te gebruiken.

Da's natuurlijk niet echt een top oplossing:disappointed_relieved: . Maar ik begrijp je keuze!

Marcia_ heeft mij prima te woord gestaan, dus daar heb ik geen kritiek op. Maar gezien de reacties van andere moderators op ditzelfde probleem (er zijn talloze topics met dit onderwerp), heb ik niet het idee dat er intern tussen moderators overleg plaatsvindt.

Bedankt! Wij, moderators, sturen de technische dienst aan voor dit soort problemen. Mochten die op hun beurt veel klachten hierover krijgen, dan wordt daar zeker naar gekeken. Daarnaast heb ik ook intern het signaal afgegeven dat voor de klantenservice nu niet duidelijk is wat de klant van ons in België mag verwachten. Dat blijf ik monitoren en ik ga er ook vanuit dat dit t.z.t. wordt aangepast. Zo niet, ga ik daar opnieuw achteraan.

Ik heb gebeld naar dat nummer maar heb je niet veel aan. Je krijgt een bandje te horen en je krijgt een link per SMS naar de informatie die ik al gevonden had . Kreeg niet eens een persoon te spreken dus ,ou ook niet weten aan wie de problemen doorgeven zouden moeten worden.