Beantwoord

Problemen en gebruikservaringen met 5G

  • 7 September 2020
  • 4 reacties
  • 1945 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik gebruik ongeveer twee weken 5G van KPN in combinatie met een Samsung S20+ 5G. Dit zijn enkele van mijn ervaringen

Volgens de dekkingskaart zou ik thuis dekking moeten hebben maar dat heb ik zelfs buiten rondom het huis niet eens. Hiervoor moet ik mij toch echt een halve tot één kilometer dichter naar de mast verplaatsen.

Afgelopen weekend ben ik in Eemdijk op een weiland geweest (buiten) voor een klein evenement wat volgens de dekkingskaart midden in een 5G gebied zou moeten zijn. Op zaterdag na heeeeel lang mijn telefoon omhoog te hebben gehouden heb ik heel even het 5G symbooltje zien oplichten om daarna gelijk weer naar 4G+ te springen.

Vorige week moest ik van Zwolle naar Bunschoten en had een collega aan de telefoon en dat verliep probleemloos over 4G. Bij Nijkerk waar weer 5G dekking is ben ik de snelweg afgegaan toen problemen met het gesprek ontstonden. Mijn collega zat op een vaste plek bij een klant en Ik bleef mijn collega goed verstaan maar hij hoorde mij totaal niet meer.

Bij de Zeeburgertunnel (A10 Amsterdam) gaat mijn toestel naar H+ en wil er niet meer uit. Dit twee keer meegemaakt. Dit gebeurt zowel vanuit de noordzijde waar je met 5G de tunnel in gaat als de zuidzijde waar je met 4G+ de tunnel in gaat.
Omdat ik vandaag in Hierden waar de 4G dekking ontbreekt een soortgelijke ervaring had (toestel moest van 3G/H+ naar 4G bij Harderwijk maar deed dit pas na het uitzetten van data voor 10sec) lijkt dit op een toestel of combinatie toestel & netwerk parameters probleem.  Maar iets dat ik met mijn S10 niet eerder had meegemaakt.

Ik gebruik mijn toestel zonder telkens te kijken hoe snel de verbinding is. Als, zoals vandaag in Hierden, een applicatie niet werkt ga ik pas kijken wat er aan de hand is. En in Hierden bleek het te liggen aan de verbinding die te raag was (3G) waardoor er een timout ontstond.
Maar, omdat iedereen snelheid en 5G met elkaar verbind heb ik wat bijgehouden.
De snelheden op mijn S10 op 4G+ waren iig hoger, veel hoger zelfs. Die haalde ruim 400 (top van 450Mb/s) en de S20+ 5G is nooit hoger gegaan dan 250Mb op zowel 4G+ als 5G.

Voor mij is snelheid zeker niet onbelangrijk maar op de eerste plaats staat voor mij -goed werkend bereik-. En dat was ook één van de speerpunten van 5G. De snelheden die ik nu op 5G ervaar als ik het ontvang is meer dan uitstekend voor mijn werkzaamheden. Maar de verbetering in bereik aan de randen van het dekkingsgebied of in gebouwen is vooralsnog uitgebleven. De inzet van 700Mhz heb ik overschat of mijn toestel is een probleem.

Tot zover mijn ervaringen van de afgelopen twee weken met zaken die mij zijn bijgebleven.

icon

Beste antwoord door Rutger van KPN 10 September 2020, 16:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +15

@Verwe475 Welkom op het forum. Bedankt voor het delen van je bevindingen. 5G is op dit moment nog volop in ontwikkeling in Nederland. Als je verhaal goed begrijp dan is de dekking voor 5G nog wel wat minder goed dan dekkingskaart doet geloven. Er komen steeds meer 5G masten bij en we werken hard aan het netwerk zodat de dekking steeds beter wordt en we in 2022 ook de hogere snelheid kunnen gaan aanbieden. Ik zal deze bevindingen intern ook delen zodat we dit mee kunnen nemen. Blijf in toekomst vooral je bevindingen delen! 

En die mevrouw van KPN aan de telefoon maar beweren dat er nog helemaal geen 5G werkt.

Wat KPN nog meer niet verteld is hoe Wifi 1,2,3,4,5,6 in elkaar zit.

En wat die H betekent.

Pas als je vergaat van de pijn of door je poten zakt bij de bank voor de pinautomaat ga je zoeken en kom je de meest wonderenswaardige dingen tegen die al 11 maanden door kpn worden gebruikt en in JOUW router zitten, waar jij en de monteurs en de call center medewerkers NIKS van weten. Misschien wordt het eens tijd KPN om open kaart te gaan spelen met de nedrlandse bevolking met al jullie ZIEKMAKENDE nieuwe snufjes,.

 

Reputatie 6
Badge +6

En die mevrouw van KPN aan de telefoon maar beweren dat er nog helemaal geen 5G werkt.

Wat KPN nog meer niet verteld is hoe Wifi 1,2,3,4,5,6 in elkaar zit.

En wat die H betekent.

Pas als je vergaat van de pijn of door je poten zakt bij de bank voor de pinautomaat ga je zoeken en kom je de meest wonderenswaardige dingen tegen die al 11 maanden door kpn worden gebruikt en in JOUW router zitten, waar jij en de monteurs en de call center medewerkers NIKS van weten. Misschien wordt het eens tijd KPN om open kaart te gaan spelen met de nedrlandse bevolking met al jullie ZIEKMAKENDE nieuwe snufjes,.

 

wauw…..

 

Iets erg raars met 5G van KPN.. ik heb een Xiaomi Mi10T lite en dat heeft 5G anno nu. Ik kan het alleen niet gebruiken omdat met KPN de andere kant mij bij telefoneren niet hoort. Of andersom. Zet ik het ding op LTE is het probleem direct verholpen. Niet echt goed..