Beantwoord

Problemen met kidssim in buitenland (Belgiƫ)

  • 21 March 2021
  • 15 reacties
  • 242 keer bekeken

Reputatie 2

Hier hetzelfde probleem met kidssim in Belgie. Het gewone nummer op het account gaat prima maar het kidssim kaartje gaat fout. Bij passeren van de grens over op Stay Safe Orange B, duurt wel overigens erg lang in vergelijking met het primaire nr. In het begin wel 4G, daarna schakelt het over op Orange B en weg 4G. Bij selecteren van een andere provider, in dit geval BASE, wel 4G. Na verloop van tijd toch weer terug naar Orange B en weer geen 4G. Het primaire hoofdnr heeft nergens last van alleen bij het kidssim abo. Alle instellingen al geprobeerd, incl aanpassingen APN en aangeboden ā€œaanbieder instellingenā€ geinstalleerd. Dus lijkt als net hierboven een beperking te zijn op KidsSim aboā€™s te zijn.Ā 

admin: eigen topic aangemaakt

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 23 March 2021, 12:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ha @RobbCr, je hebt dus echt last van traag internet begrijp ik? Of is het alleen iets dat opvalt, maar waar je verder niet echt hinder van ondervindt? Wil je het 06-nummer van de kids sim, je postcode + huisnummer en het klantnummer in jouw forumprofiel plaatsen? Laat even weten wanneer je dat gedaan hebt, dan kijk ik wat ik voor je kan betekenen. Zijn jullie nog nog in BelgiĆ«?Ā 

Reputatie 2

Ha Marcia, ik heb geen traag mobiel internet maar helemaal geen internet, zoals gezegd heb ik alles al geprobeerd, zelfs een andere telefoon, maar het probleem ging mee. Ik heb de gegevens in mijn profiel toegevoegd, bij persoonlijk staat het betreffende nr. Graag de netwerkinstellingen checken en vergelijken met het primaire nr op dit abo. Alvast bedankt.Ā 

Reputatie 7
Badge +30

Ha @RobbCr, bedankt! Aan onze kant ziet alles er goed uit. Beide nummers hebben zoals verwacht dezelfde instellingen. Ik begrijp dat de kids sim in een ander toestel ook geen internet heeft. Je zou nog eens kunnen proberen om de APN (via instellingen, mobiel internet/mobiele data) te wijzigen naar ā€˜internetā€™ of juist naar ā€˜portalmmm.nl'. Het toestel moet dan een keertje uit en aan. Mocht het dan nog niet werken, dan laat ik het graag uitzoeken door onze technische dienst. Kunnen zij contact opnemen met het primaire nummer?Ā 

Reputatie 2

Hoi Marcia, ik zal de aanpassing de volgende keer als ik in BelgiĆ« nog een keer doen. Heb al ge-experimenteerd met beide APN instellingen, zowel INTERNET als PORTALMMM.NL, maar in beide gevallen werkte het niet en was de provider Orange B en geen mobiel internet.Ā Met Pasen ben ik weer in BelgiĆ« en zal je dan laten weten nadien wat de uitkomst was. Contact kan via het kids sim nummer.

Reputatie 2

Hoi Marcia, afgelopen Pasen in BelgiĆ« geweest en uitgebreid getest met beide APN instellingen, na elke wijziging de iPhone 12 opnieuw gestart en bij beide APN instellingen dezelfde resultaten. Na aanpassing verbinding met Stay Safe Orange B en 4G verbinding, na verloop van tijd, zal ongeveer een uur zijn valt de verbinding terug naar Orange B (dus zonder de toevoeging Stay Safe) en is er geen 4G meer. Ook geprobeerd met beide instellingen het Orange B netwerk handmatig te selecteren en dan weer terugzetten op automatisch en bij beide instellingen eerst netjes verbinding met Stay Safe Orange B, maar na een tijdje valt het toch weer terug naar Orange B en is er ook geen 4G meer. Ik had dit resultaat ook met de vorige iPhone, toen betrof het een iPhone XR. Het lijkt er telkens op dat ik maar een beperkte tijd de beschikking heb over mobiel internet middels de Kids Sim. Het primaire nummer, een iPhone XS, heeft nergens last van. Schakelt netjes bij de grens over naar Stay Safe Orange B met 4G en blijft dat ook de gehele tijd. Telefoons hebben bijna de gehele tijd naast elkaar gelegen???!!! Ik weet het niet of het ook in andere landen zo gaat, nog niet kunnen testen, maar dit is echt een vervelende situatie. Het lijkt er echt op dat de Kids Sim minder rechten of prioriteit heeft?? Het switchen op de iPhone met Kids Sim naar vliegtuig modes heeft overigens gene effect. Als eenmaal op Orange B, zonder 4G, dan blijft het Orange B zonder 4G. Zou jij dit willen checken hoe dit mogelijk is?? Misschien bij Orange B in BelgiĆ«, het betrof het window zondag 4 april tussen 13 en 20.30 uur.Ā 

Alvast bedankt. Ā Gr.Ā 

Reputatie 7
Badge +30

Bedankt voor je uitleg! Ik heb een ticket bij onze technische dienst aangemaakt. Zij nemen binnen ongeveer een week contact met je op. Laat je nog even weten wat eruit gekomen is?

Reputatie 2

Hoi Marcia,Ā 

Gesproken met de technisch man. Instellingen kids sim en primaire nummer zijn gelijk. We hebben nu een nieuwe SIM kaart aangevraagd en inmiddels geplaatst. Komend weekend weer in Belgiƫ en dan de ultieme test. Ga hiervoor een logboek bijhouden. Na het weekend kan ik melden of het toch een probleem van de SIM kaart was of iets anders. Werkt het nog niet, dan wordt het binnen KPN naar een ander technisch niveau ge-escaleerd. Nieuwe bericht na het weekend.

Reputatie 2

Het ging wel iets beter, maar nogĀ steeds zijn er vreemde zaken, ondanks de nieuwe SIM. Besproken met de technische man en nu verder, samen met het logboek doorgezet naar een technisch hoger level. Nog in afwachting van het vervolg. Wordt aan gewerkt, maar nog geen terugmelding ontvangen mbt wat er nu aan de hand is. Bij uitkomst zal ik dit vermelden in deze case.

Reputatie 2

Nog steeds open dit issue. Ligt nu bij de derde lijns ondersteuning. Eigenlijk zijn er 3 issues waar te nemen:

  1. duurt heel lang voordat je in Belgie wordt verbonden met een Belgische provider. Het primaire nr is binnen een paar minuten over, terwijl het kidssim nr er zoā€™n 5 minuten langer over doet. Lijkt alsof het Orange B netwerk niet accepteerd.
  2. EenmaalĀ overgeschakeld naar Orange Bis er 4G netwerk, maar dit valt regelmatig weg, zodat bellen en SMS nog wel gaat maar mobiel internet (4G) kan alleen weer worden geactiveerd middels het handmatig selecteren van Orange B. laat je het dan op automatisch staan, dan valt de 4G weer na verloop van tijd weg. Het primaire nr heeft nergens last van
  3. Het selecteren van een andere provider, in dit geval BASE gaat prima en je hebt ook 4G internet, echter vrij snel wordt er weer teruggeschakeld naar Orange B. Ook dit gaat bij het primaire nr zonder terug schakelen naar Orange. Ben je teruggeschakeld naar Orange B, dan geldt bovenstaand punt 2 weer.

Al met al zeer vervelend. Alles staat volgens KPN op beide nr hetzelfde mbt internet in het Buitenland. Hopelijk kan de derde lijn nu uitzoeken wat hier aan de hand is. Lijkt toch echt op een policy die in het buitenlandse netwerk niet goed staat. Vooral het verschil tussen het primaire nr en het kidssim nr is zeer duidelijk.

Reputatie 7
Badge +30

Wat jammer dat het zo lang moet duren! Goed dat het nu bij de derde lijn ligt. Ik ben heel benieuwd wat eruit gaat komen. Weet jij ook of jij de enige bent die hier tegenaan loopt? Of geldt dit voor alle kids simkaarten in Belgiƫ? Voor jou wat minder relevant natuurlijk. Hopelijk wordt het gewoon opgelost!

Reputatie 2

Tja, ik ben niet de enige die problemen heeft met kidssim in BelgiĆ«! Verder zijn er ook problemen met kidssim in ItaliĆ« en Frankrijk, die eigenlijk vergelijkbaar zijn. De enige conclusie die ik kan trekken is dat de blokkades, die in NL gelden er toch op een of andere manier voor zorgen, dat dit invloed heeftĀ in het buitenlandĀ mbt je mobiele 4G internet.

Het lijkt voor mij op policies die op de SIM kaart staan, die het probleem veroorzaken. Vooral het connectoren met een buitenlands netwerk wat lang duurt en het automatisch terugschakelen naar Orange B, zijn kaart issues en geen netwerk issues. Omdat ik op 3 verschillende telefoons, elke keer hetzelfde heb, ligt het ook niet aan de telefoon. Ben dus benieuwd wat er gaat komen, anders ga ik toch op zoek naar een andere provider, helaas, maar dit is geen werkbare en vooral te vertrouwen situatie.

Reputatie 2

Gisteren weer gesproken met mijn contactpersoon bij KPN, maar helaas is er niets te vinden.???

Jammer, want voor mij is het wel essentieel om op mijn internet in het buitenland te kunnen vertrouwen. Het zomaar spontaan wegvallen is ontzettend vervelend. IK heb dan ook het besluit genomen om naar een andere provider te gaan. Gezien het feit dat we bijna om de 2 weken in Belgiƫ zijn, vind ik dat het gewoon moet werken. Door de corona helaas niet in andere landen kunnen testen binnen Europa, maar gezien meerdere vergelijkbare cases, zal ik waarschijnlijk ook in andere landen er last van hebben gekregen.

Reputatie 7
Badge +30

Wat vreemd zeg.. Ik kan begrijpen dat je deze keuze maakt, dit is natuurlijk niet handig. Heeft mijn collega nog aangegeven dat ze nog steeds zaken uit heeft staan bij de derde lijn? Of is het onderzoek nu gestopt? Mocht ik nog wel iets voor je kunnen doen? Laat het dan gerust weten.Ā 

Reputatie 2

Case is gesloten, maar er wordt nog wel naar gekeken, misschien vinden ze op termijn nog iets. Voor mij is vooral het niet kunnen vertrouwen op het hebben van een mobiele 4G internet verbinding heel vervelend, omdat ik allerlei diensten er op heb zitten.

Ik vind het wel jammer, vooral omdat ik de combinatie van een primair nr en een kidssim erg slim en handig vond. Het pakket is prima; delen van MBā€™s, 5G (toch technisch leuk), onbeperkt bellen en toch internet (lage speed) bij geen MBā€™s meer in je bundel. Dus het product is op papier prima, maar helaas in de praktijkā€¦.

Reputatie 2

Inmiddels overgestapt naar een andere provider en daar viel mij iets op en terugdekkend in de tijd schoot mij ook weer iets te binnen. In de periode dat ik Telfort had, kon ik het bel verkeer naar het Buitenland blokkeren, wat ik nu ook weer kan in de app. Toen ik dat geblokkeerd had, kon ik ook niet meer internetten in het buitenland. Ik heb daar toen over gebeld met Telfort en zij gaven toen aan dat dit inderdaad klopt en als je wilt internetten (4G, toen nog 3G) in het Buitenland, dan moet je niet een blokkade instellen om niet naar het Buitenland te kunnen bellen.

Ā 

Wat mij verbaasd nu is dat ik toch eigenlijk wel van KPN mag verwachten, dat ze dit weten. Zeker omdat dit nu juist bij een Kidssim (bellen naar het Buitenland) is geblokkeerd. Daarnaast zie ik nu dat ook, weet niet per wanneer, het Kidssim abo bij KPN is veranderd. De prijs is om hoog gegaan en er is ook geen blokkade meer op bellen naar het Buitenland. Schijnbaar is het toch nu wel duidelijk dat dit het probleem was/is bij een Kidssim abo, waar een naar Buitenland bellen blokkade op zit.

Ā 

Afsluitend:

Ik voel mij het afgelopen jaar eigenlijk wel behoorlijk "belazerdā€ heb heel veel contact gehad met de KPN over dit onderwerp. Heb allerlei logboeken en veel zaken lopen testen, terwijl het probleem gewoon eigenlijk bekend had dienen te zijn. Voor andere gebruikers met vergelijkbare problemen, zou ik adviseren, kaart bovenstaande maar aan en dien als het niet wordt opgepakt een klacht in. Succes.

ps. Ik heb wel altijd het gevoel gehad dat het contact wat ik had echt zijn best deed om het op te lossen. Of ze bovenstaande wisten of niet weet ik niet.Ā