Vraag

Waarom is 4G kwaliteit in het noorden van Texel allerbelabberst

  • 20 July 2020
  • 19 reacties
  • 720 keer bekeken

Reputatie 1

In het noorden van Texel ter hoogte van De Cocksdorp is de 4G kwaliteit voor internet mobiel zo slecht dat het wel lijkt of we weer in het 2G tijdperk beland zijn. Zelfs op 50 m afstand van de 4G mast haal ik niet eens 1 Mbps. Wat is hier aan de hand? Lijkt me zeer stug dat KPN hier niet van op de hoogte is!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

19 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Oh, wat herkenbaar. Mijn ouders en ik komen ook zeer regelmatig op Texel. Het bereik is op vele plaatsten inderdaad om te huilen. Mijn ouders zijn van Telfort naar Vodafone gegaan. En wat denk je? Nog slechter bereik…

 

Ik ben bang dat Texel niet hoog op t lijstje van de telco’s staat… Jammer.

Zie https://antennekaart.nl/kaart/4g?lat=53.14990094&lng=4.91843234&zoom=12&providers=kpn

KPN heeft daar erg weinig capaciteit, i.t.t. T-Mobile

Reputatie 1

Maar de ontvangst is voluit 4 streepjes. Dat zegt dus blijkbaar niks over de Internet mobiel kwaliteit.

Maar de ontvangst is voluit 4 streepjes. Dat zegt dus blijkbaar niks over de Internet mobiel kwaliteit.

Signaalkwaliteit (‘streepjes’) en capaciteit waar ik het over had zijn 2 verschillende zaken. ‘Mobiel internet kwaliteit’ is een algemene grbuikers ervaring, is ook niet simpelweg ‘hoe snel’.

Natuurlijk als je vrijwel naast de mast staat is de ontvangst en zendkwaliteit prima. Maar zoals je op de antennekaart kan zien heeft KPN daar maar 1 freqentieband (800Mhz, band 20) en dat is maximaal 75 Mbit/s voor iedereen daar in De Cocksdorp samen. Gemiddeld zitten er op een mast 300 gebruikers, dus reken maar uit als iedereen aan het mobiel internetten is, is het voor jouw maar 75 gedeeld door 300, wat dus ruim minder dan 1 Mbps is.

T-Mobile heeft daar 3 freqentiebanden actief en een enkele is nog breder ook. Dus grofweg iets van 4x die 75 Mbps, dus dan kom je al op 300 gedeeld door 300.

Reputatie 1

In Oosterend is de ontvangst met 23 Mbps wel prima met evenveel ontvangstkwaliteit. Zit ‘m dus echt in de mast.

In Oosterend is de ontvangst met 23 Mbps wel prima met evenveel ontvangstkwaliteit. Zit ‘m dus echt in de mast.

Oosterend is dezelfde situatie kwa mast. Misschien veel minder KPN gebruikers daar tijdens moment van je meting.

KPN kan dit allemaal wel zien etc, maar zoals door anderen al eerder opgemerkt, verwacht niet dat Texel een potentieel hoog-rendabel gebied is.

Reputatie 1

Nee, is andere KPN mast. Deze staat in Oosterend aan de Oosterenderweg. Net boven Den Burg

Reputatie 7
Badge +9

Allen, hier een eerder topic  op dit forum over 4G op Texel. In dit topic is 8 maanden geleden voor het laatst gereageerd, maar geeft exact weer waar welke problemen er zijn.KPN is volgens dit oude topic voornemens een extra zendmast te plaatsen, maar dat is van diverse factoren afhankelijk.

En het is op dit moment giga druk met toeristen op Texel wat niet meewerkt.

Nee, is andere KPN mast. Deze staat in Oosterend aan de Oosterenderweg. Net boven Den Burg

Misschien kun je even op dat kaartje kijken, ik snap zo niet welke je bedoelt.

Waar haal je 23 Mbps ? 

Op postcode 1791EB  (in Den Burg) staat een KPN 4-band mast. Maar stond je daar vrijwel naast? 

Of was je in Oosterend en suggeer je dat je smartphone (ook) met de mast op 1791EB verbonden was?

Allen, hier een eerder topic  op dit forum over 4G op Texel. In dit topic is 8 maanden geleden voor het laatst gereageerd, maar geeft exact weer waar welke problemen er zijn.KPN is volgens dit oude topic voornemens een extra zendmast te plaatsen, maar dat is van diverse factoren afhankelijk.

En het is op dit moment giga druk met toeristen op Texel wat niet meewerkt.

De apparatuur upgraden en/of meer frequentie banden op de bestaande ‘masten’ zoals b.v. T-Mobile dat heeft lijkt me meer voor de hand liggend. Maar wei weet wat er allemaal speelt. Sinds vandaag hebben ze er ook nog weer freqrentievergunningen bij (veiling), kan ook nog een factor zijn.

Reputatie 7
Badge +8

Geloof me t-mobile doet het ook waardeloos daar. 
zeg maar gerust bijna niet als je richting de boot tijd wordt het wat beter.

Reputatie 1

In Den Burg meet ik zelfs 106.4 Mbps in de buurt van de KPN mast (naast de Welkoop). Verschillen zitten dus echt in de capaciteit van de masten.

In Den Burg meet ik zelfs 106.4 Mbps in de buurt van de KPN mast (naast de Welkoop). Verschillen zitten dus echt in de capaciteit van de masten.

Inderdaad ja, die mast moet met een geschikt toestel makkelijk meer dan 100Mbps downlink kunnen leveren. Ik zie wel ook van die ronde antennes voor straalverbindingen erinhangen, weet niet of die voor mobiel worden gebruikt, maar geeft al een hint dat naar een eiland of bergachtig gebied niet even makkelijk en/of goedkoop hoge capaciteit glasvezel kan aanleggen.

Ikzelf was in septermber 2017 en 2018 een paar dagen op Texel, Vodafone GmbH SIMkaart, kan mij zo niet herinnneren dat mobiel internet onwerkbaar was, maar heeft ook mee te maken dat ik er al op voorhand al vanuit ga dat je op een eiland of in ruraal/bergachtig gebied geen supersnelheden hoeft te verwachten.

In het noorden van Texel ter hoogte van De Cocksdorp is de 4G kwaliteit voor internet mobiel zo slecht dat het wel lijkt of we weer in het 2G tijdperk beland zijn. Zelfs op 50 m afstand van de 4G mast haal ik niet eens 1 Mbps. Wat is hier aan de hand? Lijkt me zeer stug dat KPN hier niet van op de hoogte is!

Vraagje , wij zitten ook op Texel , en inderdaad de 4G kwaliteit is zeer slecht ! Daarbij deel ik met mijn dochter mb ‘s omdat  continu haar internet tegoed op is ???? Hoe kan dat ??? Thuis nooit last van !! Hier is de WiFi ook heel slecht !!  

Hoi @imca_jansen . Als de wifi slecht is, zal haar toestel meer mobiele data gebruiken.  Zou dat een verklaring kunnen zijn?

Verder is het meeste al wel gezegd over de capaciteit op Texel. Ik hoop dat er op termijn verandering in gaat komen.

Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.

Reputatie 1

Blij met het antwoord? Och, de Waddeneilanden worden kennelijk zeer matig bediend met 4G door KPNwat eigenlijk een schande is. Nu op Terschelling te Formerum haal ik nog geen 0,3 mps.  

Reputatie 1

Drukke camping  hier is de reden. De Terschellingers hebben buiten het seizoen waarschijnlijk geen reden tot klagen.

Reputatie 1

Erwin, kun je de discussie sluiten? Dank