Beantwoord

Ander abonnement

  • 20 January 2019
  • 17 reacties
  • 230 keer bekeken

Ik heb vorig jaar zomer een nieuw sim only abonnement afgesloten bij KPN. Nu heeft de mobiel die ik heb zijn mooie jaren wel gehad en wil ik eigenlijk een nieuwe mobiel. Kan ik een nieuw abonnement met mobiel starten en mijn nu lopende abonnement stop zetten?
icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 23 January 2019, 19:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo @Bodeane, welkom! Begrijp ik goed dat je op dit moment nog niet kan verlengen? Je kunt dan alleen een nieuw abonnement starten met een nieuw telefoonnummer. Je huidige abonnement kan je dan stopzetten, met een afkoopsom. Ik ga er niet vanuit dat je dit wilt, maar wil het wel benoemd hebben.

Het handigste is toch om te wachten tot je kunt verlengen. Dat kan 4 maanden vóór het einde van je contract, dus dat is wellicht al vrij snel. Je kunt dit zien in MijnKPN. Ook mag je je forumprofiel updaten met je postcode + huisnummer en 06-nummer. Ik kan het dan nakijken voor je.

Overigens kan je natuurlijk ook altijd een los toestel aanschaffen. Dit kan in onze winkel of bij een externe webshop o.i.d.
Dat is toch raar! Er wijzigt immers helemaal niets voor de contractant EN voor de KPN. Je blijft gewoon klant alleen wordt het ene abonnement vervangen door een ander. Ik snap werkelijk de reden niet waarom dit niet zou kunnen. In mijn geval gaat mijn batterij nu ineens vrij snel achteruit. En ik kan niet terecht bij mijn provider voor een nieuwe telefoon.

Een telefoon los kopen bij de KPN staat niet als optie op de site, en indien wel waarschijnlijk niet met een afbetaling.

Als er geen verder mogelijkheden zijn dan overweeg ik na vele jaren KPN alles maar meteen om te gooien, maar dan niet bij de KPN. Wel even wachten tot dat @@@abonnement dan is afgelopen.

gr
Reputatie 7
Badge +30
Ha Oldkuijp, je blijft nóg langer klant én je gaat meer betalen per maand. Klinkt perfect en zou ik meteen willen regelen voor je. Maar het kan simpelweg niet bij ons. Wij werken met contracten en je sluit een 1- of 2-jarig contract af. Binnen die termijn kan je niet van Sim Only naar toestel met abonnement en andersom. Als dit jou doet besluiten om over te stappen als je contractvrij bent, zou ik dat heel spijtig vinden, maar er verandert helaas niets aan de situatie op dit moment 😞.
Ik snap in inmiddels dat het is zoals het is. Maar vreemd blijft het. Dat overstappen van een abo met telefoon naar Sim only niet kan is wel logisch. Maar andersom is niet verklaarbaar. Ik lees ook dat je het niet uit kunt leggen. Het is zoals het is. Maar een echte verklaring van het waarom is er niet.

Off topic denk ik trouwens dat het niet rechtmatig is wat de KPN doet. Na een jaar moet je maandelijks kunnen opzeggen. Maar die ga ik nog eens uitzoeken.
Beste Marcia
ik meen dat het volgens de telecomnet 2009 wel degelijk mogelijk is het contract op te zeggen of om te zetten.

Ik hen het huidige toestel als abonnement plus toestel afgesloten bij KPN. Na afloop van die periode is het abonnement verlengd, maar dan zonder toestel. Als de eerste contractperiode is afgelopen, dan mag bij het volgende contract maandelijks opgezegd worden.

Zou je hierop willen reageren?
Reputatie 7
Badge +30
Als je een contract (abonnement + toestel) tot 1-1-2017 hebt en deze op 1-1-2017 met een jaar verlengt met een sim only abonnement, dan loopt dit tweede contract tot 1-1-2018. Op het moment dat het 1-1-2018 is, kan je 'm dan maandelijks opzeggen. Vóór 1-1-2018 kan dat niet. Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer, 06-nummer en evt. klantnummer(s)? Dan kijk ik hoe bij jou de vork in de steel zit.
Dank.

Ik heb de gegevens aangepast.
Reputatie 7
Badge +30
Top! Ik zie dat je van 16-07-2017 tot 16-07-2018 een Zorgeloos 2016 abonnement had. Op 02-07-2018 heb je je abonnement verlengd met een 2-jarig contract. Deze loopt van 16-07-2018 t/m 16-07-2020. Je kunt binnen deze periode je abonnement alleen verhogen en dan weer verlagen. Als je contractvrij bent, kan je weer verlengen of opzeggen o.i.d. Je abonnement is vanaf dat moment inderdaad maandelijks opzegbaar. Bij ons mag het verlengen 4 maanden van tevoren en dat betekent dat je op 16-03-2020 kunt verlengen. Je kunt dan kiezen voor Sim Only of een abonnement met een toestel, die gaat wel pas in op 16-07-2020. Heb ik het zo duidelijk uit kunnen leggen?
Bedankt voor Jetix.
Het is wel duidelijk, maar het klopt mi niet.
De Telecomwet zegt:
als de eerste contractperiode is verlopen, mag de periode erna, ongeachte de duur van het contract, maandelijks worden opgezegd.

Mijn eerste contractperiode is een abonnement met huidig toestel. Deze heeft twee jaar gelopen. Dan komt de verlenging met Sim only.
de eerste contractperiode van twee jaar is dus verlopen. Met de verlenging is de tweede contractperiode afgelopen, waarme het dus mogelijk is om maandelijks op te zeggen.

De eerste periode is niet vanaf 2017 maar vanaf 2016. Ik blijf er bij dat het volgens de Telecomwet mogelijk is het huidig abonnement op te zeggen of te wijzigen.
Feit is dat het eerste contract ook al een verlenging is van een contract van daarvoor. Onder aan de streep betekent dit het contract al ongeveer acht jaar loopt.....

We zijn het dus niet eens. Hoe krijgen we dit verder?
Jetix moet zijn “je tijd” .......
Reputatie 7
Badge +30
We zijn het dus niet eens. Hoe krijgen we dit verder?

Wil je me laten zien wat je hebt gelezen? Evt. een linkje of een screenshot? Een van ons lijkt dit verkeerd te interpreteren, dus ik lees graag hoe het precies geformuleerd wordt 😉, Ik kan me niet voorstellen dat je een contract voor 1 of 2 jaar aan gaat, maar dan toch maandelijks opzegbaar bent. Immers: waarom zou je dan een contract aan gaan? Op het moment dat je contractvrij bent en niét verlengd, kan je wel maandelijks opzeggen.
Natuurlijk, zie bijlage.
Onze interpretatie verschilt.

Jij zegt dat ik een (nieuw) contract aan ben gegaan voor twee jaar. Die is na de contractperiode maandelijks opzegbaar. Dat kan alleen als je het contract dan wel verlengd. Tot zover zijn we het eens.

Ik zeg dat ik, en dan houdt ik me bij het huidige toestel, dat ik vier jaar geleden een abonnement heb afgesloten voor twee jaar. In dat abonnement zaten de kosten voor het toestel en het SIM abonnement.
Na twee jaar is die contractperiode afgelopen en heb ik het SIM abonnement verlengd (met hetzelfde telefoonnummer). Het huidige SIM abonnement is dus een verlenging van het vorige contract en daarmee valt het onder de regeling dat deze maandelijks opzegbaar is. Of om in het mij gewenste geval, te vervangen door een ander abonnement.

Jouw laatste opmerking klopt feitelijk ook niet. Als je namelijk contractvrij bent EN je verlengd niet, heb je dus helemaal geen contract meer. Dus wat is er dan maandelijks opzegbaar? Je kunt alleen maar maandelijks opzeggen als je een verlengings-contract hebt.

Dus:
De eerste contractperiode van twee jaar kun je dus niet opzeggen (en zoals je zegt, dat zou ook heel raar zijn). Dat kan pas na twee jaar oftewel na afloop van die contractperiode. Maar daarna, indien het contract verlengd is, dan kan je maandelijks opzeggen.
Ik heb die twee jaar al achter de rug, van het contract met toestel en SIM, en heb deze verlengd met het huidig contract.

Jij beschouwd kennelijk het eerste contract en het tweede als twee aparte contracten. Ik vind het eerste contract leidend, want het huidige contract is een verlenging van het eerdere contract en dus geen nieuw contract. Want anders zou het geen verlenging heten.




Reputatie 7
Badge +30
Bedankt! Ik snap wat je bedoelt. Maar op het moment dat je opnieuw tekent voor 1 of 2 jaar gaat er een nieuw contract in. Je krijgt ook een nieuw contract. En dat is essentieel hier in de uitleg. Als jij, toen je abonnement afliep op 16-07-2018, niets gedaan had, dan was je contractvrij. Je had je abonnement dan maandelijks op kunnen zeggen en deze werd niet verlengd. Jij hebt ervoor gekozen om te verlengen. Je gaat dan een nieuw contract aan. Die heb je immers ook per post gekregen begin juli 2018. Als dit contract is afgelopen, ben je weer contractvrij en kan je weer maandelijks opzeggen.
Hoi Marcia
Dank voor je antwoord maar het klopt niet.

Wat had er dan gebeurt als ik niet had gereageerd toen mijn eerste contract afliep? Dan had ik dus geen abonnement meer en dus geen werkende telefoon. Ik moet dus ofwel verlengen of stoppen met het abonnement. Dat laatste doe je natuurlijk niet, tenzij je wilt overstappen naar een andere provider. En dus verleng je een bestaand abonnement! Dat dit met een ander contract moet is logisch want de telefoon is dan betaald en simprijzen anders. Maar het blijft hoe dan ook een verlenging van het eerste contract.

Als mijn huidige abonnement afloopt, krijg ik een paar maanden vooraf van KPN het bericht dat ik kan verlengen. Als ik dat doe dan krijg ik een nieuw contract opgestuurd. En dan begint het weer van voor af aan. Want dan zou ik volgens de KPN een nieuw contract hebben afgesloten. En dat nieuwe contract krijg je altijd, want prijzen zijn dan weer anders. En dat klopt ook, want bij elke verlenging, ik ben al wat jaartjes bij de KPN, krijg je iedere keer een nieuw contract.

Volgens jullie visie ben je dus nooit contractvrij! Althans niet in de zin van maandelijks opzegbaar.

KPN komt zelf met een verlengingsvoorstel, anders heb je geen werkende telefoon meer. Daar ga je mee akkoord maar vervolgens is het geen verlenging maar een nieuw contract.
Op deze wijze heeft KPN op dit moment dus geen enkele klant die contractvrij is.

Ik zou niet weten hoe. Want KPN stuurt je bij ieder einde, dus verlenging of niet, een nieuw contract toe. Dat kan ook niet anders omdat er altijd andere prijzen zijn na twee jaar.

Ik blijf erbij dat dit niet conform wetgeving is en een slechte truc, in ieder geval voor de klanten, om mensen vast te houden. Het kan policy zijn, maar behalve dat het mi niet klopt ook zeer klantonvriendelijk. Feitelijk dwingt de KPN je dus om of na de eerste twee jaar een korter dus duurder abonnement te nemen of om over te stappen naar een andere provider. Het risico na drie jaar dat de telefoon snel minder wordt of stuk gaat, levert nu dus op dat je dubbele kosten moet maken als je een langer durend abonnement afsluit. En voor afkoop en voor een nieuw toestel. In alle gevallen is de KPN de winnaar en niet de consument de klos.

Dank voor je antwoorden, ook al worden we het niet eens.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi Marcia
Dank voor je antwoord maar het klopt niet.

Wat had er dan gebeurt als ik niet had gereageerd toen mijn eerste contract afliep? Dan had ik dus geen abonnement meer en dus geen werkende telefoon. Ik moet dus ofwel verlengen of stoppen met het abonnement. Dat laatste doe je natuurlijk niet, tenzij je wilt overstappen naar een andere provider. En dus verleng je een bestaand abonnement! Dat dit met een ander contract moet is logisch want de telefoon is dan betaald en simprijzen anders. Maar het blijft hoe dan ook een verlenging van het eerste contract.


Wij heffen nóóit een abonnement op. Als je contract afgelopen is, loopt je abonnement gewoon door. Tegenwoordig is het zelfs zo dat als je een abonnement met toestel hebt, dat de toestelkosten komen te vervallen op het moment dat je contract is afgelopen. Je betaalt dan dus na 1 of 2 jaar alleen je abonnementskosten en niet je toestelkosten. Je gaat dan dus minder betalen én kunt maandelijks opzeggen.

Laat het vooral weten als je nog vragen hebt, ik neem onduidelijkheden graag weg!
ok, maar dan snap ik niet waarom KPN met een zogenaamde verlengactie komt. Dat is een beetje de klant voor de gek houden. Dan moet je zeggen dat het om een nieuw contract gaat en erbij vermelden dat als je niets doet je huidge abonnement gewoon doorloopt.
Nu krijg je het idee dat je iets moet doen anders........
Reputatie 7
Badge +30
Als ik even voor mezelf mag spreken: ik ben altijd dolblij als de 2 jaar weer om zijn. Dan kan ik weer een nieuw toestel uitzoeken. Ook is dat dé tijd om te kijken of je abonnement nog bij je past. Ik hoor niet zo vaak dat er onduidelijkheid over is, maar ik neem dit zeker intern mee. Als we iets kunnen verduidelijken, is dat altijd mooi meegenomen natuurlijk.