Beantwoord

Extra kosten op factuur door aankopen van BOKU 5511, heb ik niet gedaan

  • 13 October 2021
  • 1 reactie
  • 190 keer bekeken

Geachte heer / mevrouw,

1 oktober jongstleden kreeg ik in de avonduren smsjes van boku5511 betaaldienst dat er kosten gemaakt zouden zijn op mijn rekening. Aangezien ik nog nooit van Boku gehoord had heb ik hier destijds geen aandacht aan besteed tot ik bericht kreeg van KPN dat er €293,88 in rekening gebracht werd. 

Nou blijkt na contact met Boku dat iemand via mijn telefoonnummer aankopen heeft gedaan bij apple. Hiervoor is blijkbaar geen pincode of iets dergelijks nodig en men kan gewoon zaken in rekening brengen bij KPN omdat blijkbaar standaard bij eenieder aanstaat dat bepaalde diensten aankopen in rekening kunnen brengen via de telefoon provider. Boku geeft aan dat zij mij helaas niet verder kunnen helpen omdat de aankopen nu eenmaal gedaan zijn en deze niet meer kunnen annuleren. 

Het feit dat iemand blijkbaar zomaar aankopen kan doen omdat de optie voor aankopen in rekening brengen via de provider standaard aan staat bij de consument stoort mij ten zeerste al enorm, omdat mijn inziens een fatsoenlijke onderneming dit standaard uit moet zetten. Tenzij ik als klant er bewust voor kies om zaken in rekening te laten brengen via mijn telefoonprovider. Ik heb een bankrekening en creditcard waar ik aankopen mee doe, ik heb hier niet mijn telefoonprovider voor nodig. Tevens is het op de een of andere manier nergens zelf uit te zetten via de app maar moet ik hier dus bewust voor bellen naar de klantenservice. 

Na meerdere malen contact opgenomen te hebben met de klantenservice om deze zaak te bespreken, word ik telkens afgepoeierd met de reactie dat ik pech heb en dit bedrag gewoon betaald dient te worden. Ik ben het totaal niet eens met het feit dat ik nu dus €293,88 moet betalen omdat ik deze aankopen niet gedaan heb en KPN op de app ook niet kan tonen wat ik dan aangekocht zou hebben (hier staat namelijk €293,88 in rekening gebracht voor 0 diensten). 

Ik ben op zoek naar een oplossing en hoop dat dit misschien via deze weg mogelijk is.

Ik heb al ontzettend lang een abonnement bij KPN, ben een nette betaler en heb nog nooit eerder klachten over KPN gehad maar het feit dat dit zomaar kan gebeuren en de klantenservice mij ook totaal niet van dienst wil zijn gaat mij persoonlijk te ver.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,

Jordy

icon

Beste antwoord door Marcia van KPN 14 October 2021, 13:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1 reactie

Reputatie 7
Badge +30

Ha @JordyV88, welkom! Wat een nare situatie! Het is natuurlijk ook een behoorlijk fiks bedrag. 

Nou blijkt na contact met Boku dat iemand via mijn telefoonnummer aankopen heeft gedaan bij apple. Hiervoor is blijkbaar geen pincode of iets dergelijks nodig en men kan gewoon zaken in rekening brengen bij KPN omdat blijkbaar standaard bij eenieder aanstaat dat bepaalde diensten aankopen in rekening kunnen brengen via de telefoon provider. Boku geeft aan dat zij mij helaas niet verder kunnen helpen omdat de aankopen nu eenmaal gedaan zijn en deze niet meer kunnen annuleren. 

Dit is niet het geval. Já, iemand kan via jouw telefoonnummer aankopen doen, maar: dat moet altijd bevestigd worden door bijvoorbeeld een verificatiesms of het inloggen met Apple ID. Het kan wel zo zijn dat iemand een Apple ID met jouw 06-nummer aangemaakt heeft (denk aan een kind of een grootouder) en jij vervolgens de verificatiesms hebt bevestigd, dit weer vergeet en dan ineens maanden later zoiets als dit gebeurt. Als jouw 06-nummer eenmaal gekoppeld is, dan kan je wel zonder extra verificatie, die is inmiddels al gedaan, bepaalde dingen aanschaffen. Lang verhaal kort: er moet altijd op een bepaalde manier iets van bevestiging gegeven worden. Wij vergoeden deze kosten inderdaad niet.