Beantwoord

MijnKPN en Kids Sim - verbruik inzien

  • 25 May 2020
  • 23 reacties
  • 926 keer bekeken

Hoi mijn dochter heeft een kids sim die aan mijn KPN  tel is gekoppeld. Als zij ‘ mijn kpn’ activeert op haar , ze toegang tot mijn telefoonnummer, en logt ie bij mij uit.

Hoe kan ze haar ‘ mijn kpn ‘ activeren, haar eigen mb’s daar inzien....

zonder dat ze mijn instellingen en mb s kan beheren

zonder dat ik uitlog 

mvg

Koen

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 1 June 2020, 10:54

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Ik wil graag een app op de telefoon van mijn kind waarop zij kan zien wat de status is van haar dataverbruik. Middels de mijnkpn app lukt dat wel, maar heeft ze toegang en rechten over ons hele abonnement.  Een simpele data verbruik app biedt ook geen soelaas omdat we regelmatig data delen en dergelijke apps alleen terugtellen vanaf een vaste waarde. Kan ik mijnkpn app zodanig installeren op haar telefoon dat ze alleen haar eigen telefoonabonnement gegevens kan inzien?

 

Admin: topic samengevoegd

Reputatie 7
Badge +28

Hoi @Koen14 ,

Dat kan niet. Dit is een instelling die het systeem van KPN die voor verbetering vatbaar is. Maar vooralsnog is het niet anders. 

Das niet wat ik graag zou horen…😬

Het is nu een privacy-bug...mijn dochter kan zo zich toegang verschaffen tot mijn mijnkpn account zonder mijn toestemming. Immers zij is wel rechtmatig eigenaar van haar tel. nummer. En ze kan op haar toestel een mijnkpn account aanvragen….dan springt mijn nummer mee naar haar account!

@Kpn wanneer zou ik zo’n vatbare verbetering mogen verwachten ?

Reputatie 7
Badge +28

Jij bent niet de eerste die hier mee komt. Maar een moderator gaat hier nog namens KPN op reageren in dit topic.

 

Hoi

ik heb gister ook een topic ingediend, met name de privacy issue dat mijn kind zich zo  toegang kan verschaffen tot mijn mijnkpn account. Aangekondigd is dat een moderator(?) van kpn hierop zal reageren.…

maar ik was op zoek naar t zelfde als jij.…

reactie van een ‘specialist’ was dat dat bij kpn bekend is, onbekend wanneer opgelost….🧐

Lekker van KPN. Als je mij op de hoogte houdt doe ik dat ook, maar klinkt niet erg hoopvol :-(

 

Mijn topic heet ‘kids sim en mijn kpn’

nog geen rea

@kpn mag ik moderator reactie verwachten? Wanneer?

Reputatie 7
Badge +28

@Koen14 De wachttijd is opgelopen naar vier tot zes dagen.

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Koen14 en @Joris.monique, welkom! Ik heb jullie topics even samengevoegd omdat de vraag eigenlijk hetzelfde is. Sorry voor de late reactie, het is op het moment nogal druk hier. 

Wat jullie graag willen is een wens die we vaker horen. Het is ook iets waar we zeker wat mee willen. Juist omdat we nu ook de Kids Sim hebben. Het is alleen op dit moment nog niet bekend hoe we dit dan willen doen, en wanneer het dan beschikbaar zou kunnen komen. Zodra we daar meer informatie over hebben, laten we dit hier op het forum weten.

@Erik_ 

ik zou ook graag antwoord op de vraag hoe ik kan voorkomen dat mijn dochter zich toegang kan verschaffen tot mijn ‘mijnkpn’

volgens mij kan ze dit nu zonder mijn inlogcodes te kennen! Door op haar eigen tel nr een mijnkpn aan te maken....

Reputatie 7
Badge +28

@Koen14

Dit kun je nu niet voorkomen. Behalve door het haar te verbieden. 

Reputatie 7
Badge +30

Dat is inderdaad helaas niet te voorkomen op dit moment, Koen. Als zij op het toestel de MijnKPN app installeert kan ze daarin haar 06-nummer invoeren. Ze krijgt dan een verificatiecode per sms en als ze die invoert is de koppeling compleet. Het wordt dan bij jou automatisch weer ontkoppeld. Ze kan dan facturen inzien etc… Wel is het zo dat, omdat het een Kids Sim is, ze geen extra opties of iets dergelijks kan aanzetten.

Hoi

is dit niet in strijd met de regels voor privacy?

hoe ingewikkeld is het om dat op te lossen door de kidssim alleen toegang te geven tot eigen tel nr gegevens…..


Ik mag toch verwachten dat @KPN  iig een inspanning doet te doen om dat te voorkomen….

Iig onmogelijk maken dat zij mijn gegevens kan zien

Reputatie 7
Badge +30

Ze heeft sowieso alleen toegang tot de gegevens van het eigen telefoonnummer. Overige abonnementen blijven gewoon aan jouw KPN ID gekoppeld. Daar kan ze niet bij. Een mobiel abonnement is heel makkelijk aan een KPN ID te koppelen. Het enige wat je ervoor nodig hebt is de simkaart in een toestel om de verificatie sms te ontvangen. Dit omdat een mobiel abonnement persoonsgebonden is, waardoor (over het algemeen) de gebruiker ook de contractant is. En dus gerechtigd is om alles rondom dat abonnement te kunnen inzien. 

 

In dit geval niet ideaal, maar niet iets waar op dit moment (van ons uit (al)) wat aan te doen is. Behalve met je dochter hier afspraken over maken.

Net getest

@kpn 

Als zij ‘ mijn kpn’ aanmaakt en koppelt aan haar kidssim telefoonnummer, krijgt ze mijn telefoonnummer erbij. En kan ze dus mijn mb’s delen, mijn abonnement wijzigen, mijn contractgegevens inzien.
lijkt me Gewoon niet ok, No Go Area,  ipv ‘ niet ideaal’ 

ik kan gelukkig prima afspraken met mijn dochter maken, ze heeft mijn kpn ontkoppeld, maar daar mag kpn niet vanuit gaan, er lopen ook minder voorspelbare kids rond.

Dis gewoon een  security lek! En lijkt simpel oplosbaar. Door bijv nummers apart te koppelen aan ‘ mijn kpn ‘ ipv tezamen. 

Reputatie 7
Badge +10

 

De eigenlijke vraag ging over het inzien van dataverbruik zonder de app. Dat is simpel. Kinderen kunnen zelf bellen met 1244 of een sms sturen naar 1244. Is beiden gratis en je hoort dan je verbruik en resterende MB's etc.. (of krijgt het in een sms)

Reputatie 7
Badge +30

@Koen14, wil je eens je forumprofiel invullen? Laat even weten als je dit gedaan hebt. Dan kan ik nakijken of dit iets is wat specifiek bij jullie abonnementen gebeurt, of dat dit bij alle Kids Sims gebeurt.

Net getest

@kpn 

Als zij ‘ mijn kpn’ aanmaakt en koppelt aan haar kidssim telefoonnummer, krijgt ze mijn telefoonnummer erbij. En kan ze dus mijn mb’s delen, mijn abonnement wijzigen, mijn contractgegevens inzien.
lijkt me Gewoon niet ok, No Go Area,  ipv ‘ niet ideaal’ 

ik kan gelukkig prima afspraken met mijn dochter maken, ze heeft mijn kpn ontkoppeld, maar daar mag kpn niet vanuit gaan, er lopen ook minder voorspelbare kids rond.

Dis gewoon een  security lek! En lijkt simpel oplosbaar. Door bijv nummers apart te koppelen aan ‘ mijn kpn ‘ ipv tezamen. 

@Kpn We zijn twee jaar verder, en vandaag een KidsSim van mijn dochter gekoppeld….. Ze installeerde zelf de MijnKPN app (wat immers ook op 1244 wordt geadviseerd als je daar naartoe belt), ze vult haar nummer in, en heeft , naast haar eigen nummer, ook controle gekregen over mijn nummer. Toegang tot facturen, en kan MB's delen……
Ik heb gebeld. Ik werd in de wacht gezet, en vervolgens, na ruim 10 minuten in de wacht, verbreken jullie de verbinding……
Lekkere ervaring…..

Reputatie 7
Badge +30

@Kpn We zijn twee jaar verder, en vandaag een KidsSim van mijn dochter gekoppeld….. Ze installeerde zelf de MijnKPN app (wat immers ook op 1244 wordt geadviseerd als je daar naartoe belt), ze vult haar nummer in, en heeft , naast haar eigen nummer, ook controle gekregen over mijn nummer. Toegang tot facturen, en kan MB's delen……
Ik heb gebeld. Ik werd in de wacht gezet, en vervolgens, na ruim 10 minuten in de wacht, verbreken jullie de verbinding……
Lekkere ervaring…..

Dit is hoe het werkt met de Kids Sim, @Cloudbuster. De Kids Sim zit bewust aan hetzelfde klantnummer gekoppeld als jouw abonnement. Zodat je makkelijk inzicht hebt in het abonnement van je dochter.

Dit betekent ook dat het Kids Sim abonnement niet aan een apart MijnKPN gekoppeld kan worden. Die koppeling gaat op basis van het klantnummer dat bij het 06-nummer hoort. Als je dan ook het Kids Sim abonnement aan een andere MijnKPN koppelt, dan gaat het andere 06-nummer dus ook mee. Op dit moment is dan ook de enige manier om je dochter apart een MijnKPN te laten hebben, het Kids Sim abonnement omzetten naar een ander type. Waarna het onder een eigen klantnummer gezet kan worden.

Voor jou nu belangrijk: om zelf weer de abonnementen in jouw MijnKPN te krijgen kun je zelf jouw nummer weer opnieuw koppelen. Beide nummers gaan dan weer over naar jouw MijnKPN.

@Kpn We zijn twee jaar verder, en vandaag een KidsSim van mijn dochter gekoppeld….. Ze installeerde zelf de MijnKPN app (wat immers ook op 1244 wordt geadviseerd als je daar naartoe belt), ze vult haar nummer in, en heeft , naast haar eigen nummer, ook controle gekregen over mijn nummer. Toegang tot facturen, en kan MB's delen……
Ik heb gebeld. Ik werd in de wacht gezet, en vervolgens, na ruim 10 minuten in de wacht, verbreken jullie de verbinding……
Lekkere ervaring…..

Dit is hoe het werkt met de Kids Sim, @Cloudbuster. De Kids Sim zit bewust aan hetzelfde klantnummer gekoppeld als jouw abonnement. Zodat je makkelijk inzicht hebt in het abonnement van je dochter.

Dit betekent ook dat het Kids Sim abonnement niet aan een apart MijnKPN gekoppeld kan worden. Die koppeling gaat op basis van het klantnummer dat bij het 06-nummer hoort. Als je dan ook het Kids Sim abonnement aan een andere MijnKPN koppelt, dan gaat het andere 06-nummer dus ook mee. Op dit moment is dan ook de enige manier om je dochter apart een MijnKPN te laten hebben, het Kids Sim abonnement omzetten naar een ander type. Waarna het onder een eigen klantnummer gezet kan worden.

Voor jou nu belangrijk: om zelf weer de abonnementen in jouw MijnKPN te krijgen kun je zelf jouw nummer weer opnieuw koppelen. Beide nummers gaan dan weer over naar jouw MijnKPN.

Dat is dan wel bijzonder... Want ik heb twee kids-sim abonnementen. En er is er maar eentje meegegaan naar het MijnKPN account van mijn dochter. Die andere bleef hangen in mijn eigen MijnKPN account.

Wat je stelt is feitelijk onjuist "Dit betekent ook dat het Kids Sim abonnement niet aan een apart MijnKPN gekoppeld kan worden"

Mijn dochter heeft een eigen account aangemaakt op haar eigen telefoon, en heeft alleen haar eigen telefoonnummer ingevoerd. Zonder enige bevestiging of toestemming van mij kan ze dus controle krijgen over het hoofdtelefoon nummer van mijzelf...…

 Ik kan niet voorkomen dat dit gebeurt, blijkbaar bent u ook verkeerd geïnformeerd.

Hier zit echt een design/denkfout in de dienst van KPN naar mijn weten..…

 

Een minderjarige krijgt dus heel eenvoudig toegang tot het hoofd GSM abonnement..…

 

Heel bijzonder

Reputatie 7
Badge +30

Een Kids Sim kan alleen aangevraagd worden door een klant met een actief ‘volwassen’ abonnement. De Kids Sim wordt dan aan datzelfde klantnummer gekoppeld. Dit heeft dan als voordeel, wat ik al aangaf, dat je als ouder makkelijk inzicht hebt in het gebruik van dat abonnement zonder dat je aanvullende stappen hoeft te ondernemen.

Jij geeft aan dat je ook een Kids Sim hebt die niet meeging toen je dochter het abonnement aan haar MijnKPN koppelde. Dat kan gebeuren. In dat geval is die andere Kids Sim gekoppeld aan een ander klantnummer waar je ook een ‘volwassen’ abonnement op hebt of hebt gehad. 

 

Wat je stelt is feitelijk onjuist "Dit betekent ook dat het Kids Sim abonnement niet aan een apart MijnKPN gekoppeld kan worden"

 

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat de Kids Sim niet apart van het hoofdabonnement aan een MijnKPN gekoppeld kan worden. Dus als je dochter dan de Kids Sim koppelt, gaat jouw abonnement mee. En vice versa.

 

Mijn dochter heeft een eigen account aangemaakt op haar eigen telefoon, en heeft alleen haar eigen telefoonnummer ingevoerd. Zonder enige bevestiging of toestemming van mij kan ze dus controle krijgen over het hoofdtelefoon nummer van mijzelf...…

 Ik kan niet voorkomen dat dit gebeurt, blijkbaar bent u ook verkeerd geïnformeerd.

 

Dit is inderdaad een bijwerking van hoe het proces op dit moment in elkaar zit. We willen hierin wel dingen aanpassen, maar wanneer en hoe dat dan gebeurt is ook op het moment niet bekend. In jouw geval kan je dochter het abonnement dus niet zelf in haar MijnKPN hebben zonder dat ook de jouwe meegaat. Je kunt, zoals ik al aangaf, het weer in jouw MijnKPN krijgen door jouw abonnement daar opnieuw te koppelen. Mocht er een probleem ontstaan waarbij je dochter het abonnement vaker zelf koppelt, dan kunnen we het abonnement ‘vastklikken’ aan jouw MijnKPN zodat dit niet meer kan.