Beantwoord

Hoge kosten na bellen op veerboot

  • 26 July 2021
  • 3 reacties
  • 513 keer bekeken

Ik was ook onaangenaam verrast, ik moest met spoed terug van Zweden naar NL (hartinfarct partner), ik ben toen met boot gegaan zodat ik wat kon slapen onderweg. Vrienden hadden dit voor mij geregeld, heel fijn. Op de boot heb ik mijn partner in ZH gebeld, dat grapje kostte mij 314 euro. Ik heb geen sms gehad met een waarschuwing.... Ik ga toch niet bellen voor 300 euro? Ik vind het heel slecht van kpn dat je dus hiervoor geen waarschuwing krijgt per sms. Als klant moet je hier toch tegen beschermd zijn?  Voor mij was het de eerste x per boot en ik heb totaal geen notie van dat je uberhaupt met je telefoon via sateliet zou kunnen bellen...dus ik kan gaan dokken, echt te erg vind ik dit. Je krijgt als je Duitsland binnenrijd altijd netjes bericht van KPN en waarom nu dan niet denk ik dan. Snap ik gewoon niet. 

 

*Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 28 July 2021, 10:25

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Tjee, dat is zuur. Bellen aan boord van de veerboot, buiten bereik van landzenders, is € 4,75 per minuut. Dat is dus nogal prijzig.

De roam like home regeling geldt alleen op land en via landzenders. Als er aan boord in geen 'velden of wegen’ land is te zien ben je dus verbonden met de satellietverbinding via de boot zelf. Dat is het maritieme netwerk. Geldt ook als je aan boord van een vliegtuig je telefoon gebruikt!

Ik heb onderstaande al enkele jaren op mijn site. Opzettelijk vrij bovenaan in de (linker) zijkolom:

Breedbeeldweetjes: Attent blijven bij roamen in Europa.

Reputatie 7
Badge +17

Jeetje, @RoosFlower! Hopelijk gaat het nu goed met je partner. Dat jouw partner een hartinfarct krijgt terwijl jij in het buitenland bent, is behoorlijk heftig. Logisch dat je met spoed naar huis gegaan bent. Het is natuurlijk extra schrikken als je na een telefoontje vanaf de boot ineens een rekening krijgt van € 314. Wanneer je verbinding maakt met een buitenlandse mast, dan krijg je inderdaad een sms. Ook wanneer je verbinding maakt met de satelliet zou je deze sms moeten krijgen. Deze sms heeft de volgende strekking:

Beste klant, let op: u bevindt zich in een gebied zonder mobiel netwerk. Dat betekent dat u gebruikmaakt van satellietcommunicatie. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen 4,25 euro p/m, gebeld worden 1,75 euro p/m, sms sturen 0,75 euro. Data 10,00 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN

Daarnaast is het natuurlijk belangrijk om hier altijd scherp op te zijn. Soms is er namelijk sprake van vertraging, waardoor het kan gebeuren dat jij eerder verbinding maakt met de satelliet (of buitenlandse mast) dan dat je een informatie sms hebt gekregen. Om dit op te vangen, vind je op onze website informatie over het gebruik van jouw mobiel in het buitenland. Hier staat ook het volgende over satellietcommunicatie:

Reizen met het vliegtuig, cruiseschip of de veerboot?

De EU regulering geldt niet op zee of in de lucht, bijvoorbeeld op de veerboot, het cruiseschip of in het vliegtuig. Hiervoor geldt een satelliet tarief.

Voor informatie over het tarief kan je op de link klikken en het bestand ‘Download overige tarieven mobiel’ downloaden.

Ik snap dat het zuur is, maar de kosten zijn toch terecht in rekening gebracht.

Zie ook:

https://www.stenaline.nl/veelgestelde-vragen/aan-boord-van-de-schepen/gebruik-mobiele-telefoon