Vraag

SMS via computer lezen ?

  • 8 June 2019
  • 21 reacties
  • 5663 keer bekeken

Reputatie 1
Ik heb 2 Prepaid simkaarten, eentje voor in het alarm in mijn garagebox, en eentje voor in het alarm van mijn motor. Beide hebben dus geen optie om SMS-jes weer te geven, of te verzenden op commando

Is er een manier om via een web-interface of zo toch SMS-jes die naar die nummers zijn verstuurd kan lezen zonder de simkaarten uit die apparaten te halen ? Want nu is al 2 keer het nummer geblokkeerd omdat ze al 6 maanden geen tegoed hadden verbruikt.

21 reacties

Een alert in een kalender instellen is dat een idee?
Of automatisch opwaarderen
Helaas, de communicatie die van/naar een GSM telefoon gaat is geheel gesloten.
Dit verbaasd en ergert mij al vanaf de eerste mobiel die ik had (eind jaren '80).
Derhalve gebruik ik een mobiel alleen als een draagbare telefooncel, thuis ga-tie direct weer uit, als het niet vergeet, anders is-ie weer leeg bij de volgende keer buiten de deur.
Eigenlijk wil 1 nummer hebben wat ik naar keuze op een GSM of op "vast"/voip cq een of ander ander apparaat kan gebruiken.
Maar, ik/wij beheren meerdere 06 nummers van simyo, als het halfjaar bijna om is dan komt er een email met een waarschuwing.
Opwaarderen gaat (tegenwoordig dacht ik ?) ook automatisch.
Dus dat is mooi voor zo'n geval als dit, maar, voorheen kon je dan via de webinterface 1 sms versturen en dan was het voor half jaar gedaan, dat gaat niet meer, dus dan zou je het kaartje er uit moeten halen en in een telf. steken.
Maar, eenvoudiger is om even een alarm test te doen, het is toch ook wel handig om te weten dat het nog werkt allemaal.
Reputatie 7
Badge +28
Ik denk dat @Galdor68 de beste antwoorden al heeft gegeven. Er is geen standaard manier om sms'jes op een ander apparaat uit te lezen. Softwarematig kan er wel een hoop. In Android zijn er bijvoorbeeld meerdere opties om notificaties (waar sms'jes onder vallen) op een ander apparaat uit te lezen. De ondersteuning moet dus vanuit het apparaat zelf komen. Een terugkerende kalenderwaarschuwing of automatisch opwaarderen lijken mij dan ook de simpelste opties.
Reputatie 1
Ik begrijp dat jullie denken dat het om de tijd gaat, maar dat is niet het probleem. Het eruit halen van de simkaarten is een #%*$-werk, dat is de reden dat ik een andere oplossing zoek waarbij ik het beltegoed kan gebruiken zonder de simkaarten fysiek hoef te benaderen.
Dat probeerde ik al aan te geven in mijn vorige bijdrage, laat het alarm gecontroleerd afgaan, minimaal 1 keer per half jaar.
Overigens komt dit probleem (hier) vaker voor, ik zie ruimte voor een (nieuw) product :-)
En dan met een 097 nummer, wat met een kleine bijdrage niet verloopt.
V.a. 2 kpn abonnementen betaal je maar € 5 per maand (per abonnement) voor een abonnement "mobiel internet" met een 097 nummer met 500 MB's.
Een abonnement blijft tenminste werken.
https://mobielshop.kpn.com/mobiel/mobiel-internet/basis/1-jaar

Mits die systemen tenminste via internet werken. Moet het echt een belverbinding zijn dan moet het ook een bel-abonnement, met 06 nummer, zijn. Dat is maar een beetje duurder.
Met 2 of meer abo's € 10 per stuk (geen Data: 0 GB).
https://mobielshop.kpn.com/mobiel/sim-only/5-gb-en-onbeperkt-bellen-sms/2-jaar
Het hangt ook van de toepassing af. Er zijn vanuit de ACM wel regels aan het soort sim wat gebruikt mag worden. Alle semi automatische toepassingen noemt het ACM mtm machine to machine waarmee een 097 nummer verplicht is. Een provider zou geen eens een gewone 06 sims bewust mogen aanbieden voor dit soort toepassingen. Wat wij als consument zelf ermee doen is lastig te controleren vermoed ik.

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/telecommunicatie/telefoonnummers/telefoonnummers-gebruiken/06--en-097-nummers-voor-spraak-en-data

Het kan wel een heel eind goedkoper dan de door peter genoemde data sim van KPN tervergelijk nog een aanbieder jammer dat KPN voor iot oplossingen waar deze toepassingen ondervallen alleen zakelijk lijkt aan te bieden

Juist vanwege het belang zou ik persoonlijk voor een alarm geen prepaid gebruiken maar juist een abonnement of deze automatich opwaarderen omdat het menselijk is er niet aan te denken dat ze opgewaardeerd worden.
Reputatie 1
"Met 2 of meer abo's € 10 per stuk"

Dus 240 euro per jaar. Nu ben ik 10 euro per half jaar per stuk kwijt, oftewel 40 euro per jaar. Dus vergeef me als ik dat niet overweeg als serieuze oplossing.

Het zou toch super simpel moeten zijn als KPN klant om gewoon KPN op te bellen en zeggen "06-nummers X en Y hoef je niet na 6 maanden inactiviteit te stoppen hoor!"
Reputatie 1
"En dan met een nummer wat met een kleine bijdrage niet verloopt."

Ik betaal nu al 20 euro per jaar aan beltegoed zonder 1 cent te verbruiken, puur om te zorgen dat het nummer niet verloopt. Ik zou zeggen dat ik die "kleine bijdrage" nu dus al betaal. 😉
"Met 2 of meer abo's € 10 per stuk"

Dus 240 euro per jaar. Nu ben ik 10 euro per half jaar per stuk kwijt, oftewel 40 euro per jaar. Dus vergeef me als ik dat niet overweeg als serieuze oplossing.

Het zou toch super simpel moeten zijn als KPN klant om gewoon KPN op te bellen en zeggen "06-nummers X en Y hoef je niet na 6 maanden inactiviteit te stoppen hoor!"

Dan zal je toch echt een abonnement moeten nemen, of zoals aangegeven de prepaid automatisch opwaarderen. Of op tijd via deze link.
https://www.kpn.com/prepaid/opwaarderen.htm

Zoek op het web eens naar m to m sim of bekijk de 2 links die ik al heb gepost. KPN mist hier de kans een beetje voor consumenten. Hoewel het niet lucratief genoeg zal zijn.
Zet gewoon elke 5 ½ of 6 maand in je agenda dat je dient op te waarderen v.d. nummers. Als je dat doet via de website van kpn hoeven ze volgens mij ook niet in een toestel om een sms te ontvangen.
Zie de link die Galdor68 geeft. Tegoed wordt dan gelijk toegevoegd. Dus ook niet bellen naar een nummer voor een opwaardeercode. Simkaarten kunnen dan gewoon blijven waar ze zijn.
Waarom opwaarderen ?
Alleen 1 keer bellen is voldoende, cq het alarm testen.
Waarom opwaarderen ?
Alleen 1 keer bellen is voldoende, cq het alarm testen.

Die test triggerd data gebruik van de prepaid sim waarmee je weer aan de wensen voor gebruik voldoet bedoel je? Onderstaand lezend zou dat inderdaad genoeg moeten zijn. Bij eerste aankoop dat tegoed is in feite gedurende de looptijd geldig.

Hoe lang is mijn beltegoed geldig?
Je prepaid-tegoed bij KPN Prepaid is onbeperkt geldig. Er is 1 voorwaarde: je moet je mobiele aansluiting 1 keer in de 6 maanden gebruiken (bellen, sms’en, mobiel internetten of opwaarderen).
Reputatie 1
Hoe kan ik trouwens aangeven welke reactie ik als "beste antwoord" beschouw ? Want nu heeft KPN of een moderator een reactie gemarkeerd als beste antwoord, terwijl dat niet het geval is.
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb het beste antwoord weggehaald dus je kunt nu zelf een reactie kiezen.

Ik gebruik een DUO sim. Één sim in het apparaat en de andere sim kun je dan gebruiken in een telefoon of laptopom 1x per 6 maanden iets te doen. Je moet dan wel even het (alarm)apparaat uitzetten omdat er maar één duo simkaart tegelijk actief kan zijn, maar de sim hoeft er dan dus niet uit. 

Reputatie 7
Badge +24

Ik gebruik een DUO sim. Één sim in het apparaat en de andere sim kun je dan gebruiken in een telefoon of laptopom 1x per 6 maanden iets te doen. Je moet dan wel even het (alarm)apparaat uitzetten omdat er maar één duo simkaart tegelijk actief kan zijn, maar de sim hoeft er dan dus niet uit. 

Als het alarmapparaat dan een x gebeld heeft, dan is de sim van dat apparaat actief. En de sim van je mobiel staat op non-actief. Als vervolgens iemand anders je probeert te bellen, dan gaat je mobiele foon niet over. Aangezien die sim van je telefoon dan op non-actief staat.

Ik gebruik een DUO sim. Één sim in het apparaat en de andere sim kun je dan gebruiken in een telefoon of laptopom 1x per 6 maanden iets te doen. Je moet dan wel even het (alarm)apparaat uitzetten omdat er maar één duo simkaart tegelijk actief kan zijn, maar de sim hoeft er dan dus niet uit. 

Als het alarmapparaat dan een x gebeld heeft, dan is de sim van dat apparaat actief. En de sim van je mobiel staat op non-actief. Als vervolgens iemand anders je probeert te bellen, dan gaat je mobiele foon niet over. Aangezien die sim van je telefoon dan op non-actief staat.

Klopt dat is ook de bedoeling. De 1e SIM hoeft dan niet uit het apparaat gehaald te worden.

 

Reputatie 7
Badge +24

Nou ja... niet bereikbaar zijn op je mobiel heeft zo zn voordelen ja... Maar of dat nou echt de bedoeling is?

Voor mijn GPS trackers in auto en motor zat ik met hetzelfde probleem. Ben toch eens gaan zoeken en ontdekte dat ik slechts voor €2,50 p/m bij Simpel.nl al een abonnement heb en hoef ik me geen zorgen te maken dat mijn sim verloopt. Mocht mijn beltegoed te hoog oplopen dan wissel ik de sim voor een paar dagen met de sim in mijn autotelefoon en zo heb ik ook niet het gevoel dat ik geld weggooi. Succes!

Reageer