Beantwoord

Wel of geen VOLTE

  • 22 May 2020
  • 10 reacties
  • 1349 keer bekeken

Mijn toestel is een Motorola MOTO C PLUS met android 7.0 en ik zou graag zien dat ik VOLTE gebruik.

Mijn vriendin heeft exact hetzelfde toestel en zij heeft een abonnement bij Hollands Nieuwe en er staat VOLTE in de statusbalk en bij mij niet.

Ondersteund KPN hier in Den Haag VOLTE?

Zo ja, zie ik dat dan in de statusbalk?

Ik heb gezocht naar een instelling maar niet gevonden, wel 4G en die staat aan als voorkeur netwerk.

Graag uitleg hoe het werkelijk zit.

Vriendelijk dank

 

 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 28 May 2020, 16:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Boborich, welkom hier.

Wij hebben zeker VOLTE, dit komt alleen niet in beeld. Wanneer je een geschikt toestel hebt, maak je daar bij ons gebruik van. Zie voor meer informatie de webpagina over VOLTE

Vraagje mijnderzijds in verlengde van deze vraag:

Zonder wifi geeft mijn Samsung A40 de letter H voor het netwerk. Lekker (on)duidelijk dus. H+ schijnt 3G te zijn (bron). Bellen via 4G/VoLTE staat aan (voorkeur) evenals bellen via VoWifi.

Bellen via wifi: AAN, voorkeur wifi

Een gespek willen voeren (wifi uitgeschakeld) geeft H+ als aanduiding.

Vraagje mijnderzijds in verlengde van deze vraag:

Zonder wifi geeft mijn Samsung A40 de letter H voor het netwerk. Lekker (on)duidelijk dus. H+ schijnt 3G te zijn (bron). Bellen via 4G/VoLTE staat aan (voorkeur) evenals bellen via VoWifi.

Jouw Samsumg A40 zit op 3G (UMTS) als er iets met H in beeld staat, zie https://en.wikipedia.org/wiki/High_Speed_Packet_Access

Toestel i.c.m. KPN netwerk zal op 4G (LTE) moeten gaan zitten, wil er ueberhaupt sprake kunnen zijn van VoLTE.

 

Hollandsenieuwe is Vodafone netwerk, die hebben geen 3G meer, dus daar zal je vrijwel altijd 4G (LTE) hebben, alleen toestellen die geen VoLTE kunnen, zullen voor bellen terugschakelen naar 2G (GSM).

Dank voor je reactiet tmoesel.

Nou ja. Wel raar.

instellingen:

Bellen via 4G sim 1 : voorkeur
Bellen via wifi: voorkeur wifi (geeft ook alleen wifi symbool als ik ga bellen) Kennelijk heeft dit prio op “Bellen via 4G”
Bellen met wifi uit: H+
Netwerk: 4G/3G/2G (automatisch verbinden)

Nou ja. Wel raar.

instellingen:

Bellen via 4G sim 1 : voorkeur
Bellen via wifi: voorkeur wifi (geeft ook alleen wifi symbool als ik ga bellen)
Bellen met wifi uit: H+
Netwerk: 4G/3G/2G

Is inderdaad lastig na te gaan waaraan het kan liggen dat het netwerk je nu op die locatie enz niet op 4G zet. Kan zo zijn dat 3G en de frequentiebanden van KPN momenteel gunstiger zijn dan 4G. Stel all het 4G zit vol en 3G is haast onbenut, dan kunnen algorithmes besluiten jouw apparaat op 3G te laten.

Een manier om 4G te forceeren kan misschien door bij de netwerkinstellingen 4G- of LTE-only in te stellen. Beter alleen even als test, beste is voor een modern toestel 4G/3G/2G met 4G voorkeur.

Ach, ik kan bellen en ook mobiel internet werkt in huis. Maar heb nu wifi weer aanstaan. Dan wordt alleen dát aangegeven bij de verbinding. Dus zal het vast ook met bellen VoWifi zijn.

Het was dus wel in huis. Mogelijk dat ie buiten 'makkelijker’ 4G / LTE kiest. Denk ik.

KPN stopt eind volgend jaar met 3G. (dan zal ie mss 2G kiezen, hoewel dus ingesteld staat Bellen via 4G sim 1 : voorkeur . Ik zie het wel. Zolang alles maar werkt: bellen, sms, internet :relaxed: .

Bedankt tot zover tmoesel :relieved: .

Reputatie 7
Badge +20

Ik begrijp dat het al helemaal duidelijk is @PeterG. Ik heb voor de zekerheid ook nog even gekeken of het aan onze kant goed staat, en dat staat het ook. En het werkt. Dat is het belangrijkste. 

@Bart_Z@tmoesel .

Ik heb nog een hele oude simkaart uit 2005. Het schijnt daardoor te komen dat de telefoon buiten de deur niet hoger dan H+ (3G) komt. Thuis bel ik ‘gewoon’ via VoWifi (er staat alleen het wifi symbool op de telefoon).

Ik had géén idee dat H+ nog 3G is, dus had het tot ik er achter kwam doordat ik door dit topic ging zoeken.

Was vandaag in de winkel, maar de sims waren op. Morgen kan ik terugkomen. Hopelijk dat er met een nieuwe sim wél LTE boven het ontvangstsymbooltje komt te staan.

@Boborich 

Sorry voor het beetje kapen van je topic, maar heb jij misschien ook een oude sim erin zitten? Ouder dan die in het toestel van je vriendin.

Reputatie 7
Badge +20

Staat er inmiddels 4G @PeterG? Ik ga er in ieder geval wel van uit. Dat de nieuwe simkaart het heeft opgelost. 

Bedankt voor je interesse, @Bart_Z .

Heb sinds 30 mei een nieuwe sim. En hij geeft buiten de deur nu 4G boven het symbool. ‘We’ zijn dus weer helemaal up to date! :relaxed: Thuis staat er alleen het wifi-symbool (en bellen via wifi staat ook aan)

(had nooit gedacht dat de sim hierin uit zou maken. KPN netwerk is KPN netwerk. En het toestel heeft 4G….. maar met een oude sim werkt 4G dus ook niet.)